بازار تجریش

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/09
بازدید: 5180
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر ساکن تهران هستید قطعا گذرتان به بازار تجریش افتاده است، به خصوص افرادی که در شمال تهران و در منطقه شمیرانات زندگی می‌کنند برای خریدهای روزمره خود به این مکان می‌روند. بازار تجریش یکی از قدیمی ترین و توریستی ترین مراکز خرید تهران است. این بازار نمونه کوچک شده، بازار پانزده خرداد است. البته تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. یکی از مهمترین تفاوت های این دو بازار، در نحوه فروش آنهاست. زیرا بازار پانزده خرداد اکثر مغازه‌ها به صورت عمده فروشی هستند، اما بازار تجریش خورده فروشی می باشد.

 

 بازار تجریش

 

تاریخچه بازار تجریش

عمر این بازار به 70 سال می‌رسد، اما کاسبان قدیمی این منطقه می‌گویند عمر این بازار به 150 سال هم می‌رسد. البته سازه هایی مثل تکیه بازار تجریش با قدمتی 220 ساله خبر از این می‌دهد که این مکان بسیار قدیمی و کهن ‌سال است. محله تجریش نسبت به قبل متفاوت بوده و دچار تغییرات بسیاری شده است. در گذشته این منطقه بیشتر از باغ، روستا و خانه‌های ییلاقی تشکیل شده بود. عشایر و مردم در فصل تابستان و بهار به این منطقه می رفتند تا از آب و هوای مطبوع و خنک بهره ببرند. حتی رضاشاه نیز دربند را برای ییلاق انتخاب کرده و کاخ تابستانه خود را در این منطقه بنا کرد. یکی از دلایل توسعه این منطقه نیز همین بود، زیرا پس از ساخت کاخ رضا شاه، تجریش توسعه و رونق پیدا کرد. جاده قدیم شمیران تا تجریش احداث شد و ماشین و اتوبوس جایگزین چارپایان شدند.

 

تاریخچه بازار تجریش


این مسئله باعث شد تا رفت و آمد به این محله بیشتر شود و کم کم رونق بگیرد. اهالی این منطقه با احداث غرفه‌هایی در نزدیکی تکیه تجریش به فروش میوه که محصول باغ‌های تجریش، دارآباد، فرمانیه و ازگل بود پرداختند.
با رونق بازار تجریش، کم کم تعداد غرفه ها و مشاغل زیاد شد. این غرفه‌ها شامل: بقالی، پارچه فروشی، آهنگری، لبنیات، قصابی، عطاری، قهوه خانه و...  بودند.
جالب است بدانید تا 50 سال پیش این بازار روباز بود و در دوران سرد سال و بارش برف و باران منجر به تعطیلی بازار میشد. کسبه بازار تصمیم گرفتند تا سقف بازار را با استفاده از خشت و گل، تیر چوبی و سقف شیروانی بپوشانند. البته در سال 1352 سقف آهنی و یکپارچه جای تیرهای چوبی را گرفت. شکل امروزی بازار به دست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تغییر یافت. چند سال پیش با مرمت و بازسازی، ظاهر بازار را تغییر دادند و با کتیبه ها و کاشی‌کاری سنتی شکل و شمایل زیبایی به جان بازار بخشیدند.

 

قمت بازار تجریش

 

محله زیبای تجریش

محله تجریش با قدمتی چند صد ساله، در نزدیکی کوه های البرز قرار دارد و با آب و هوای بسیار مطبوعش یکی از بهترین لوکیشین ها برای تهرانگردی و علاقمندان به ورزش است.
وقنی در این منطقه قدم می زنید اولین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند ترکیب بافت مدرن و سنتی در این محله است تا بتواند تمام سلیقه ها پوشش دهد. تجریش امروزه بسیار گسترده شده و از جنوب به بزرگراه مدرس و صدر، از شرق به شریعتی، از شمال به ولیعصر و از غرب به خیابان دربندی و الهیه منتهی می‌شود.

 

آب و هوای تجریش

 

آب و هوا ی تجریش

منطقه یک در شمال تهران قرار دارد و دارای آب و هوای بسیارخنک و سرد نسبت به سایر مناطق تهران است. این منطقه آب و هوای مطبوع و پاک خود را مدیون رشته کوه های البرز است که با فاصله نه چندان زیاد در منطقه تجریش خودنمایی می‌کنند. 

بازار تجریش کجاست؟

اگر می خواهید به بازار تجریش بروید قطعا اولین سوالی که از خود می پرسید این است که بازار تجریش کجاست؟ بازار تجریش به عنوان یکی از بزرگ ترین و شلوغ ترین بازارهای تهران در منطقه شمیرانات و در فاصله میدان تجریش و میدان قدس قرار گرفته است. 
بازار تجریش از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امامزاده صالح و کوچه‌های اطراف آن منتهی می شود و در یکی از مهم ترین مسیرهای خود به بازار معروف قائم دسترسی دارد.

 

بازار تجریش کجاست؟

 

مغازه‌های بازار تجریش

زمانی که به سمت بازار تجریش حرکت می‌کنید، قبل از ورود به قسمت سرپوشیده، بازار میوه فروشی ها با میوه‌های رنگارنگ و کمیاب خودنمایی می‌کنند. در این مغازه‌ها انواع میوه‌های کمیاب، نوبرانه و عجیب و غریب به چشم میخورد. شما هر زمان هوس میوه‌ای را کردید که فصلش نبود، قطعا آن را در بازار تجریش پیدا خواهید کرد.
وارد بازار که بشوید با انواع ترشی‌های رنگارنگ و خوشمزه که از دور چشمک می‌زنند، صنایع دستی اقصی نقاط ایران، ظروف مسی، شیرینی و سوغات مختلف کشور، خشکبار و لبنیات رو به رو خواهید شد.

 

خوراکی های بازار تجریش

 

تکیه تجریش

تکیه ای قدیمی در بازار، واقع در میدان تجریش تهران که به تکیه تجریش شهرت دارد، است. قدمت این تکیه به دوران قاجار بازمی‌گردد. این اثر در تاریخ 25مهر 1383 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.
مجاورت امامزاده صالح و بازار سنتی تجریش با این تکیه قدیمی سبب شده تا به یک محدوده پر تردد تبدیل شود و به عنوان عنصری هویت بخش در بازار قرار دارد.

 

تکیه تجریش
 

امامزاده صالح

امامزاد صالح به عنوان یکی از مکان های مقدس و محبوب برای ساکنین تهران به شمار می‌آید. قدمت این امامزاده به دوره ایلخانی بازمیگردد. اطلاعات دقیقی در رابطه با اینکه چه کسی این بنا را ساخته است، موجود نیست. به گفته برخی مورخان این بنا به دست یکی از فرزندان فتحعلی شاه با نام هلاکو در سال 1210 هجری شمسی بازسازی شد ه است.
 بسیاری از مردم، نذرهای خود را در این مکان ادا می‌کنند و برای برگزاری مناسب‌های مذهبی به امامزاده صالح میروند. در واقع این امامزاده چیزی بیشتر از یک جاذبه دیدنی در تهران است. به خاطر نسبت امامزاده صالح با ائمه شیعه، ایرانیان احترام خاصی برایشان قائل هستند و بعد از شهادت ایشان بارگاه و حرم ساختند. در حال حاضر این مکان به عنوان یکی از پربازدیدترین مناطق مذهبی تهران تبدیل شده است.

 

امامزاده صالح
 

مساحت بازار تجریش چقدر است؟

ابعاد بازار تجریش در نقاط مختلف کاملا متفاوت بوده و از 300 الی 700 متر متغیر است. بنابراین می توان به خوبی متوجه شد که در دوران خود یک بازار بزرگ و وسیع بوده است هرچند امروزه نیز شکوه خاصی دارد. دسترسی به سایر بازارهای اطراف و بخصوص بازار قائم باعث شده است تا ارزش و اهمیت این بازار نیز چندین برابر شود.

بازار تجریش چه روزهایی باز است؟

یکی از مهم ترین ویژگی های این بازار بزرگ این است که در تمامی روزهای هفته می توانید به آن جا بروید و از فروشگاه های مختلف، وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنید. 
بنابراین تفاوتی ندارد جمعه باشد یا سایر ایام هفته و یا اینکه یک روز تعطیل رسمی باشد در هر صورت اغلب فروشگاه های بازار تجریش حتی در ایام تعطیل باز هستند؛ جالب است بدانید که این بازار در روزهای تعطیل ساعات بیشتری در مقایسه با سایر ایام هفته فعالیت داشته و دیرتر تعطیل می شود.

 

ساعت کار بازار تجریش

 

شکم گردی در بازار تجریش

در اطراف بازار تجریش چندین رستوران، کبابی، کافه و فست فود وجود دارد که بعد از چند ساعت گشت و گذار در این بازار می توانید به یکی از آن ها مراجعه کرده و خستگی خود را رفع کنید. 
کله پاچه و حلیم این منطقه هم حرف ندارد. اگر در روزهای گرم راهی بازار شده اید حتما با نوشیدنی های خنک و انواع بستنی ها از خود پذیرایی کنید تا جان دوباره ای بگیرید. در روزهای سرد نیز خرید نوشیدنی های گرم، لبو و باقالی پیشنهاد می شود.

 

شکم گردی در بازار تجریش

 

جاهای دیدنی تجریش

محله زیبای تجریش دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است. اگرهوس خرید به سرتان زد، بازار تجریش و مراکز خریدی که در اطراف بازار است، بهترین گزینه می‌باشد. زیرا هر فردی با هر سلیقه‌ای اگر به تجریش برود، دست خالی بازنمی‌گردد. بعد از خرید پیشنهاد می‌کنیم گشتی حوالی این منطقه بزنید و از مکان‌های دیدنی تجریش دیدن کنید. برای اینکه لذت تفریحتان چند برابر شود و روزتان به خوبی پایان یابد، حتما سری به رستوران‌ها و فست فودهای این منطقه بزنید، قطعا مشتری دائمی‌شان خواهید شد.

 

دربندکوهنوردی در کنار رستوران های متفاوت و تفریحات مهیج در آب و هوایی مناسب و طبیعتی زیبا را در کنار دوستان و خانواده

 

خاطره یک روز خوب در دربند تهران

دربند با آب و هوایی فوق العاده مطبوع و تمیز بهترین گزینه برای آخر هفته پایتخت‌نشینان است تا ساعاتی را به دور از شلوغی و ازدهام جمعیت سپری کنند. تمام تنش و استرس‌های روزشان در این طبیعت فوق‌العاده از بین میرود و خود را برای شروع هفته‌ای عالی ریکاوری می‌کنند.
علاقمندان به کوهنوردی آخر هفته برای صعود به کوه های البرز مرکزی، مخصوصا قله توچال به دربند می‌روند. همچنین برای پیاده روی نیز بهترین گزینه می‌باشد. پیاده روی در مسیرسنگی دربند و تماشای منظره‌های زیبا، رستوران‌های گوناگون و خوردن آلو لواشک یا آش و باقالی، لذت این پیاده روی را صد چندان می‌کند.

 

در بند تهران

 

باغ زیبای فردوس، یک خانه زیبا و ارزشمند

باغ فردوس که در منطقه شمیرانات قرار دارد، به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی نه چندان قدیمی تهران به شمارمی‌آید. قدمت این باغ به زمان قاجار میرسد که به دستور محمد شاه قاجار این بنا ساخته شد. عمارت باغ فردوس در قست جنوبی باغ قرار دارد و به صورت مجلل و اشرافی تزیین شده است.

 

باغ فردوس - شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از تمامی قسمت های باغ زیبای فردوس بر روی لینک کلیک کنید . 


در این باغ؛ موزه سینما، تالارهای موزه که شامل هفت تالار است، قرار دارد. همچنین کافه ویونا که در داخل محوطه باغ قرار دارد و بهترین گزینه بعد از گشت و گذار در محوطه باغ است.

 

باغ فردوس تهران

 

کاخ سعد آباد، اقامتگاه ییلاقی پادشاهان پهلوی

کاخ سعدآباد به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی تهران محسوب می‌شود و گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور زمانی که به تهران سفر می‌کنند، به منطقه تجریش رفته تا از کاخ‌های بسیار دیدنی این منطقه دیدن کنند.
بنای این کاخ در دوران قاجار پایه گذاری شد که بعد از آن‌ها به پادشاهان پهلوی رسید. این مجموعه در زمینی به مساحت 300 هکتار احداث شده که حدود 110هکتار آن مختص به کاخ‌ها می باشد.
این کاخ یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای علاقمندان به عکاسی است. وجود کاخ‌های زیبا و باشکوه، رودخانه، باغ و درختان بسیار، قاب زیبایی برای عکاسی می‌سازد.

 

کاخ سعد آباد

 

چطور به بازار تجریش تهران برویم؟

شما می توانید با وسایل نقلیه عمومی یا شخصی به بازار تجریش بروید. اگر بخواهید با خودروی شخصی راهی تجریش شوید باید ساعت های طولانی در ترافیک شلوغ شهر به سر ببرید و آنجا هم با معضل همیشگی پارک ماشین رو به رو می شوید. 

 

مرکز خرید ارگ تجریش - در خیابان سعد آباد سازه ای با نمای خاص و منحصر به فرد جلوه می کند که توجه ها را به سوی خود جلب کرده است. این سازه مرکز خریدی مجلل می باشد که ارگ تجریش نام گرفته است


اما استفاده از مترو تهران یا خط واحد و بخصوص بی آر تی باعث می شود در زمان کمتری به منطقه مورد نظر برسید. این گزینه باعث کاهش هزینه های حمل و نقل نیز می شود. شما می توانید از مسیرهای ذیل به بازار تجریش دسترسی داشته باشید:
مترو: ایستگاه انتهایی خط مترو کهریزک-تجریش شما را به یکی از ورودی های اصلی بازار می رساند.
بی آر تی: خط اتوبوس راه آهن-تجریش در جنوب شهر به همراه خط اتوبوس رسالت-قدس شما را به میدان قدس می رساند که فاصله چندانی با بازار ندارد.
تاکسی: شما می توانید از تمامی میادین شهر با تاکسی به تجریش رفته و در آنجا به محل اصلی بازار تجریش بروید. البته این گزینه هزینه های شما را به شدت افزایش می دهد.

 

گونه به بازار تجریش برویم


اتومبیل شخصی: شما باید از طریق تابلوهای نصب شده در سطح شهر خود را از طریق محله هایی زعفرانیه و نیاوران یا خیابان ولیعصر به تجریش برسانید. البته می توانید از طریق خیابان شریعتی نیز به میدان قدس بروید و در آنجا مسیر بازار تجریش را در پیش بگیرید. یکی از مهمترین معضلات ممکن در این زمینه عدم وجود فضای مناسب برای پارک ماشین است.

نقشه بازار تجریش

بازار تجریش به قدری بزرگ و شلوغ است که باید نقشه آن را قبل از آغاز گشت و گذار تهیه کنید. شما می توانید نقشه بازار را به صورت مقوایی و چاپ شده تهیه نمایید و یا اینکه از طریق نقشه ذیل، مسیرهای مختلف بازار را مشاهده کنید. آدرس بازار تجریش به شرح ذیل است:
-    تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه بی آر تی میدان تجریش

 

نقشه بازار تجریش

 

عکس هایی از بازار تجریش

در بخش پایانی عکس ها و تصاویر جذابی از هیاهو و شور و هیجان موجود در بازار تجریش ارائه شده است. هرگز تصور نکنید تمامی افراد که در تصاویر ذیل میبینید برای خرید از غرفه ها آمده اند؛ خیر! این بازار جنبه گردشگری دارد و حتی قدم زدن در میان مسیرهای شلوغ و پر انرژی آن هم جذاب و دل انگیز خواهد بود.

 

تصاویر بازار تجریش

سوغات بازار تجریش

 

 

نظرات کاربران

  1. افشین افشین 1402/02/19
    0 نفر پسندیدند
    با سلام به استحضار می رساند که بازار تجریش در سال 87 الی 88 توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران بازسازی و ساماندهی شده است. با تشکر از توجه شما

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 101 کاربر