سرای مشیر شیراز

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/22
بازدید: 2361
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سرای مشیر یکی از بازارهای قدیمی شیراز می باشد که در دوره قاجار توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شده است. این بازار بعد از بازار وکیل معروف ترین بازار شیراز بوده و معماری آن نیز شباهت بسیاری به بازار وکیل دارد. سرای مشیر به خاطر قدمت چند صد ساله، معماری بی نظیر و همچنین قرارگیری آن در مجاورت مجموعه وکیل امروزه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی شیراز مورد بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد، البته هم اکنون نیز در این بازار حجره های متعددی به کسب و کار مشغول هستند. اگر از علاقمندان سفر به شیراز و دیدن جاهای تاریخی و زیبای آن هستید، پیشنهاد می کنیم در ادامه این مقاله از سایت لحظه آخر همراه ما باشید.

 

 

سرای مشیر یا بازار وکیل؟

سرای مشیر که با نام سرای گلشن شیراز نیز شناخته می شود، درست در ضلع جنوب شرقی بازار وکیل جنوبی و در مجاورت درب خروجی آن واقع شده است. از طرفی شباهت بسیار زیاد بنای این دو بازار به یکدیگر، اکثر افراد وقتی وارد سرای مشیر می شوند این بازار را با بازار وکیل اشتباه می گیرند. اما در واقع بازار وکیل یکی از آثار ارزشمند باقی مانده از دوره زندیه است در حالی که سرای گلشن در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار و به دستور حاکم وقت استان فارس ساخته شده است. لازم به ذکر است امروزه سرای مشیر را با عنوان بازار مشیر نیز می شناسند.

 

 

جاذبه های دیدنی سرای مشیر

بنای بازار سرای مشیر بسیار قدیمی بوده و سقف آن با استفاده از ورقه های آهنی حلبی شکل و طاق چوبی پوشانده شده است و حتی در برخی بخش های آن آثار سوختگی نیز دیده می شود، اما هم چنان چیزی از زیبایی و شکوه معماری این بنای قدیمی کم نمی کند. داخل بازار فرق چندانی با بازار وکیل ندارد اما چیزی که این مکان را از بازار وکیل متمایز می کند، حیاط بزرگ و سرسبز آن است که در وسط بنایی هشتی قرار گرفته و با حوضی زیبا در وسط و درختان بهار نارنج اطراف آن منظره ای زیبا و فضایی دلنشین در بازار سرای مشیر ایجاد کرده است.
در بخش ورودی بازار نیز درب بزرگ چوبی وجود دارد که به هشتی بازار منتهی می شود. این هشتی بازار مشیر را به بازار نو مشیر متصل می کند. این هشتی دارای سقفی گنبندی شکل است که روی آن نیز یک بادگیر چند وجهی تعبیه شده است. بالای سردر ورودی اصلی بازار نیز سنگ بزرگی نصب شده که بر روی آن سرای مشیر و کمی پایین تر آن متن وقف نامه به خط زیبای نستعلیق حکاکی شده است. تاریخ نوشته شده روی آن نیز که مربوط به رمضان سل 1288 هجری قمری است، نشان دهنده قدمت 150 ساله این بنا می باشد. سردر ورودی همچنین با کاشی کاری، معرق و هنر مقرنس کاری زیبا سازی شده است.
در ضلع جنوبی سرای مشیر دالانی وجود دارد که کف آن با سنگ فرش پوشانده شده و بر سردر ورودی آن نیز تاریخ افتتاح بازار نو مشیر (1371 هجری) و همچنین جمله "موقوفه مرحومه سلطان الحاجیه و معدل الملک" حک شده است.
 - سرای گلشن شیراز در مهر مال سال 1345 به عنوان یکی از آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

 

 

حجره های بازار سرای مشیر

در این بازار دو طبقه در چهار ضلح وجود دارد که حجره ها در طبقات آن قرار گرفته اند. جالب است بدانید که سقف تمامی حجره ها طاق ضربی بوده و بدون استفاده از الوار ساخته شده اند. در حجره های بازار مشیر انواع صنایع دستی استان فارس تولید و به فروش می رسند که مسافران نیز می توانند برای خرید سوغات شیراز به این مکان مراجعه نمایند. از جمله صنایع دستی ارزشمندی که در این بازار عرضه می شوند می توان به محصولات معرق کاری، خاتم سازی، قلم زنی، گبه بافی و حکاکی روی برنج و مس، ساخت زیورآلات سنتی طلا و نقره و غیره اشاره کرد.

 

 

چگونه به سرای مشیر شیراز برویم؟

سرای مشیر در منطقه 8 شهر شیراز واقع شده و اگر با آدرس و محل قرارگیری مسجد وکیل، حمام وکیل یا بازار وکیل آشنا باشید به راحتی می توانید خود را به بازار سرای مشیر برسانید. آدرس سرای مشیر شیراز به شرح زیر است: استان فارس، شهر شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل.

ساعت کار سرای مشیر شیراز

مراجعه به این مکان همه روزه به جز ایام تعطیل امکان پذیر بوده و ورودی آن نیز برای مسافران و گردشگران تور شیراز رایگان است. توجه داشته باشید که بازدید از سرای مشیر تقریبا 2 الی 3 ساعت زمان می برد.

 


 - امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد، همچنین خواهشمنیدم در صورتی که شما نیز در سفر به شیراز از این مکان بازدید کرده اید، تجربیات خود را از خرید در سرای مشیر شیراز با لحظه آخر به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر