بازار بزرگ تهران

زمان مطالعه: 10 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 59979
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هر شهر یک بازار اصلی دارد که قلب تپنده آن محسوب می‌شود. در این بازارها جریانات مهم اقتصادی و سیاسی رقم می‌خورد و همیشه شور زندگی و زنده بودن در آنها دیده می‌شود. شهر تهران، به عنوان پایتخت ایران نیز از این قائده مستثنی نیست. در این شهر به جز مراکز خرید، مال‌ها و بازارهایی که یک کالای خاص در آنها به فروش می‌رسد؛ تعدادی بازار قدیمی و بزرگ مانند بازار تجریش، بازار خیابان رودکی و... دارد. اما زمانی که قرار باشد اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار تهران را معرفی کنیم، یقینا باید درباره بازار بزرگ تهران صحبت کنیم. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره این بازار بررسی کنیم. اگر شما هم قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به دست آورید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. بازار بزرگ تهران کجاست؟
  2. چگونه به بازار بزرگ تهران برویم؟
    1. دسترسی از طریق مترو به بازار بزرگ تهران
    2. دسترسی از طریق ماشین شخصی به بازار تهران
    3. دسترسی از طریق اتوبوس به بازار بزرگ تهران
  3. نقشه بازار بزرگ تهران
  4. ساعت کار بازار بزرگ تهران
  5. تاریخچه بازار بزرگ تهران یا همان بازار ۱۵ خرداد
  6. معماری بازار بزرگ تهران
    1. مهم ترین بخش های بازار بزرگ تهران
    2. سبزه میدان؛ یادگار امیرکبیر
    3. تیمچه مهدیه؛ جایی با پوشش ضربی
    4. تیمچه حاجب الدوله، یک اثر ملی
    5. قهوه‌خانه حاج علی درویش، کوچک ترین قهوه خانه جهان
    6. مسجد امام خمینی؛ مسجد شاه سابق
    7. خانه تاریخی ملک؛ معماری منحصر به فرد ایرانی
    8. مسجد جامع بازار تهران یا مسجد عتیق
    9. چهارسوق بزرگ بازار؛ مامن بازار چهل تن
    10. امامزاده زید تهران؛ لطفعلی خان در سایه امامزاده زید
    11. سرای امیر؛ یادگار امیرکبیر
  7. از کجای بازار 15 خرداد چی بخریم؟
  8. پاساژهای بازار بزرگ تهران کدام اند؟
  9. رستوران های بازار بزرگ تهران
  10. جاذبه های دیدنی اطراف بازار تهران
  11. هتل‌های نزدیک به بازار تهران

بازار بزرگ تهران

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

بازار بزرگ تهران کجاست؟

بازار تهران را باید یکی از قدیمی‌ترین بازارهای پایتخت دانست که در منطقه ی۱۲ شهر تهران قرار دارد. قسمت‌هایی از این بازار در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و کم کم مجموعه بازار گسترش پیدا کرد و  سمت ارگ و مسجد جامع هم کشیده شد. این بازار هم در طول تاریخ و هم درحال حاضر اهمیت استراتژیک دارد. شما می‌توانید به‌راحتی از طریق تاکسی، مترو و اتوبوس خود را به بازار تهران برسانید. 

بازار تهران

مراکز خرید تهران - معرفی 27 تا از بهترین مراکز خرید در پایتخت

چگونه به بازار بزرگ تهران برویم؟

برای رسیدن به بازار بزرگ تهران که در مرکز شهر قرار گرفته، راه‌های متعددی وجود دارد. بازار تهران حالت چهار گوش دارد که به خیابان‌های اطراف منتهی می‌شود و آن را چهار خیابان اصلی احاطه کرده‌اند. خیابان مولوی در بخش جنوبی آن، خیابان مصطفی خمینی در شرق، خیابان پانزده خرداد در شمال و خیابان خیام در غرب این بازار قرار دارد. طول محدوده پوششی بازار روی هم رفته بیش از ۱۰ کیلومتر است و چندین ورودی برای آن طراحی شده است که از طریق خیابان‌های اطراف می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. برای ورود به راسته‌های مختلف باید ورودی مناسب به خودش را پیدا کنید. به‌عنوان مثال برای دسترسی به راسته فرش فروش‌ها ورودی خیابان خیام، کفش و چرم ورودی پانزده خرداد و یا موادغذایی ورودی خیابان مصطفی خمینی نزدیک‌تر است. بازار بزرگ تهران از سمت شمال خود به خیابان پانزده خرداد منتهی می‌شود. بازار از طریق خیابان ناصر خسرو به میدان امام خمینی منتهی می‌شود.

دسترسی از طریق مترو به بازار بزرگ تهران

می‌توانید از طریق خط شماره ۱ مترو تهران یعنی تجریش به کهریزک خود را با بازار برسانید. اگر هم در ایستگاه‌های دیگر مترو قرار دارید، باید با تعویض خط، در ایستگاه 15 خرداد پیاده شده و وارد بازار شوید. دو ایستگاه متروی میدان محمدیه و میدان 15 خرداد دو ایستگاهی است که ابتدا و انتهای ضلع خیام بازار را پوشش می‌دهد. در هر کدام از این ایستگاه‌ها که پیاده‌ شوید باید پس از کمی پیاده روی وارد بازار شوید.

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + نقشه (ویژه افراد دارای معلولیت)

دسترسی از طریق ماشین شخصی به بازار تهران

با در نظر گرفتن موقعیت بازار در شهر و محدوده طرح ترافیک بازار، کمی باید در استفاده از خودروی شخصی محتاط باشید. البته پارکینگ مشخصی برای بازار تهران وجود ندارد و باید خودروی خود را در میان کوچه پس کوچه‌ها پارک کنید. همچنین بعضی از مسیرها به پیاده راه تبدیل شده و نمی‌توانید با ماشین تا نزدیکی بازار بروید. پس تنها راه باقی مانده این است که در هر جایی از تهران که هستید، خود را به آزادی و یا صادقیه برسانید، تا بتوانید تاکسی‌های بازار را سوار شده و به راحتی به مقصد برسید. برای برگشت نیز می‌توانید تاکسی‌های مسیر آزادی و صادقیه را سوار شوید.

دسترسی از طریق اتوبوس به بازار بزرگ تهران

در صورتی که استفاده از بی آر تی تهران برای شما راحت‌تر است، می‌توانید با استفاده خط تجریش – راه‌آهن، به بازار بزرگ برسید. شما باید در ایستگاه منیریه یا امام خمینی از اتوبوس پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی یا با استفاده از تاکسی یا اتوبوس، به خیابان 15 خرداد برسید. تمامی وسایل حمل و نقل عمومی شما را به بازار بزرگ تهران خواهند رساند اما نکته بسیار مهم این است که شما با کدام یک از این وسایل راحت‌تر هستید و دسترسی شما به کدام یک از این وسایل حمل و نقل عمومی راحت‌تر است.

مترو به بازار

نقشه بازار بزرگ تهران

در زیر می‌توانید نقشه بازار بزرگ تهران را مشاهده کنید.

نقشه صنوف بازار تهران:

نقشه صنوف بازار بزرگ تهران

ساعت کار بازار بزرگ تهران

از 8:30 صبح تا 17 عصر می‌توانید به بازار سر بزنید. بهترین زمان برای رفتن به بازار برای خرید همان ابتدای صبح است. پنجشبه‌ها و روزهای تعطیل بازار تا ظهر (ساعت 13 باز) است.

رستوران تهران

تاریخچه بازار بزرگ تهران یا همان بازار ۱۵ خرداد

بازار بزرگ تهران اثری به جا مانده از دوره قاجار است که عده ‌ای آن را حاصل کار ناصرالدین شاه قاجار دانسته و عده دیگری ساخت آن را به دوران صفوی نسبت داده و شاه طهماسب صفوی را به عنوان سازنده اصلی این بازار می‌نامند. آقا محمد خان، بنیانگذار سلسله قاجار، تهران را به عنوان پایتخت ایران در قرن نوزدهم انتخاب کرد و بسیاری از تغییرات جدید را در بافت تهران بوجود آورد. در نتیجه، برخی کاخ‌های سلطنتی، مساجد، دروازه‌ها و عمارت شمس‌العماره، که در اطراف بازار بزرگ تهران واقع شده‌اند، یادآور این دوران‌اند. 
در سفرنامه توماس هربرت توصیفی از بازار تهران در سال ۱۳۰۸ هجری قمری و در دوره حکومت صفویه بر ایران وجود دارد که توماس هربرت این بازار را یک بازار روباز توصیف کرده است. این توضیحات نشان از این دارد که بازار بزرگ تهران در زمان صفویه وجود داشته و در دوره حکومت ناصرالدین شاه بخش‌های جدیدی به آن اضافه شد و این بازار مسقف گشت.
نکته جالب این است که معماران بسیاری از این موارد ایرانی نبوده‌اند. ناصرالدین شاه گروهی از معماران فرانسوی را برای طراحی برخی دروازه‌ها و مناطق مهم در ایران به خدمت گرفت. آب و هوای گرم تابستان در تهران مهم‌ترین دلیل ساخت بنای بازار تهران است، تا مردم هنگام خرید کردن احساس گرما نداشته باشند. از قرن نوزدهم تا به امروز، بسیاری از گردشگران این بازار را قویترین جاذبه تهران می‌دانند.
از لحاظ قدمت و سن و سال، بازار بزرگ در بین سال های ۹۰۷ تا ۱۱۳۵ و در دوره ی حکومت صفویان به وجود آمده است. بر اساس متون به جای مانده تاریخی، اولین بنایی که در بازار تهران ساخته شد در دوره شاه طهماسب اول صفوی بود. بر طبق نوشته طنیع‌الدوله، چهارسوی بزرگ و کوچک این بازار در دوران فتحعلی شاه قاجار بنا نهاده شد.
در زمان ناصرالدین شاه بود که ورودی اصلی به نام بازار بزرگ بنا گردید و حتی ورودی‌های دیگر در این دوره سازماندهی شدند. با این احتساب، دوره ی ناصرالدین شاه را باید از دوره‌های طلایی بازار تهران به حساب آورد که در آن ساخت و سازهای زیادی در بازار تهران صورت گرفت. بعد از این زمان بود که در دوره‌های بعدی، تعداد راسته های بازار بیشتر و بیشتر شد. در واقع راسته‌هایی که امروز در بازار با آنها طرف هستیم، همگی در این زمان ساخته شده اند. بد نیست بدانید نام بازار بزرگ تهران از تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۶ با شماره 1540 در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

تاریخچه بازار بزرگ تهران

معماری بازار بزرگ تهران

بازار تهران مجموعه‌ای از راهروهای پیچ در پیچ، طاق‌های ضربی، گنبدها و ... است. اگرچه با گذشت زمان این بازار تغییرات زیادی به خود دیده اما هنوز هم بخش‌های قدیمی آن پابرجاست.
سر توماس هربرت (Herbert, Sir Thomas) که یک سیاح اروپایی بود، در سفرنامه خود به ایران در سال ۱۱۰۸ قمری یعنی در دوره ی صفویه، بازار بزرگ تهران را فاقد سقف توصیف می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت قسمت‌های مسقف این بازار در دوره‌های بعدی ساخته شده است. بازار بین‌‌الحرمین از ساخته‌‌های دوره محمدشاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها از افزوده‌های دوران ناصرالدین‌ شاه هستند. با پیشرفته‌تر شدن شهرنشینی و معماری در تهران، بازار بزرگ هم دستخوش تغییراتی شد به طوری که قسمت‌های زیادی از آن را نوسازی کردند و حتی قسمت‌هایی از بازار نیز به همین واسطه از بین رفت. 
قسمت‌های قدیمی بازار به صورت طاقی و گنبدی ساخته شده‌اند و سوراخ‌ها و روزنه‌های میان گنبدها نور فضای داخلی را تامین می‌کند. این روزنه‌ها نقش هواکش را هم برای بازار ایفا می‌کنند و موجب گردش هوا می‌شوند. جزییات در ساختار بازار نشان می‌دهد که معمار و طراح این فضا مبتدی نبوده و دست معماران خارجی و یا استادکاران داخلی ماهر در میان بوده است. از آنجا که معماری بازار، به یک دوره اختصاص ندارد، نمی‌توان سبک دقیقی برای آن در نظر گرفت؛ اما بیشترین بخش آن نشانه‌های سبک معماری تهرانی را دارد. 
این فضا در طول زمان، گسترش و توسعه زیادی پیدا کرده و تغییرات زیادی به خود دیده است. در یک دوره، بخش‌هایی از بازار به دلیل گرمای تابستان مسقف شدند و در زمانی دیگر فضاهای خدماتی مانند قهوه‌خانه، زورخانه، حمام، مسجد، سقاخانه و حسینیه‌های بسیار در این مکان شکل گرفتند. راسته‌ها یکی یکی به بازار اضافه شدند و هر یک به فروش کالای به خصوصی اختصاص یافتند. این بخش‌ها هر کدام دارای تکیه، مسجد، حمام و ... بودند و در اعیاد و عزاداری‌ها، در برگزاری مراسم برای جلب توجه مردم با دیگر راسته‌ها به رقابت می‌پرداختند.

معماری بازار تهران

مهم ترین بخش های بازار بزرگ تهران

به‌طور کلی عناصر اصلی ساختاری بازار عبارتند از:

  • راسته: راسته که به آن گذرگاه هم می‌گویند؛ یک مسیر طولانی است که در دو طرف آن دکان‌ها قرار گرفته‌اند. 
  • سرا : یک حیاط میانی با حجره‌های به هم پیوسته در دور تا دور آن است. سراها از نظر شکل زمین، تعداد طبقات، نوع ایوان، رواق و راهروها با هم متفاوت هستند.
  • تیمچه : فضاهای سرپوشیده و کوچکی برای عرضه یک نوع کالای خاص هستند و تزیینات چشمگیری نسبت به سایر بخش‌های بازار در آنها دیده می‌شود.
  • چارسوق : چهارسو یا چهارسوق به محل تقاطع دو راسته اصلی گفته می‌شود که معماری متفاوت و تزیینات داخلی مفصلی دارد.

حالا که با این عناصر آشنا شدید، وقت آن رسیده که با مهم‌ترین بخش‌های این بازار آشنا شوید تا در صورتی که خواستید به بازدید 15 خریداد بروید، این بخش‌ها را در لیست بازدید خود قرار دهید. 

سبزه میدان؛ یادگار امیرکبیر

سبزه میدان در شمال بازار قرار دارد و به‌نوعی نقطه آغاز بدنه اصلی بازار به حساب می‌آید. قدمت سبزه میدان به اوایل عصر صفوی برمی‌گردد اما زمانی که امیرکبیر در سال ۱۲۶۸ قمری دستور ایجاد تغییرات وسیعی در این محدوده را داد سبزه میدان شکل گرفت. بد نیست راجع به‌علت نام‌گذاری آن هم بدانید؛ از آنجا که در عصر زندیه و اوایل قاجار، از این منطقه برای کاشتن سبزی خوردن استفاده می‌کردند، به‌عنوان سبزه میدان شناخته شد. در این مکان یک سر در زیبایی در ضلع جنوبی آن وجود دارد که دروازه ورودی به بازار تهران است.پس از عبور از سردر سبزه میدان، به بازار کفاش‌ها خواهید رسید.

تیمچه مهدیه؛ جایی با پوشش ضربی

در ابتدای سبزه میدان، تیمچه مهدیه با پوشش ضربی و تزیینات زیبای یزدی‌بندی واقع شده است. این تیمچه بورس لباس زیر زنانه است و همچنین در گذشته مهد ترمه پایتخت نیز شناخته می‌شده است. اما متاسفانه در حال حاضر فقط یک ترمه فروشی در این تیمچه وجود دارد.

تیمچه حاجب الدوله، یک اثر ملی

در مجاورت مسجد جامع، تیمچه‌ای بنام حاجب الدوله قرار دارد. این تیمچه با معماری زیبای خود در دوران ناصرالدین شاه قاجار توسط حاج علی خان حاجب‌الدوله ساخته شده است. تیمچه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

قهوه‌خانه حاج علی درویش، کوچک ترین قهوه خانه جهان

این قهوه‌خانه در راسته زرگرها قرار گرفته است و بسیاری آن را کوچک‌ترین قهوه‌خانه جهان می‌دانند. در حال حاضر این قهوه‌خانه را که قدمت بسیاری هم دارد، توسط پسر حاج علی درویش یعنی حاج کاظم درویش اداره می‌شود. این قهوه‌خانه به خاطر قوانین منحصر به قردی که دارد شهرت پیدا کرده است. در این قهوه خانه کتاب‌های زیادی پیدا می‌شود که می‌توانید آنها را زمانی که در این مکان هستید تورق کنید. روی دیوار این قهوه‌خانه پر از شعر و جملات قصار است که شکل زیباتری به این محیط داده است. قهوه خانه حاج علی درویش هر روز از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است. البته این قهوه‌خانه جمعه‌ها و روزهای سوگواری فعالیت ندارد.

مسجد امام خمینی؛ مسجد شاه سابق

مسجد امام خمینی یا همان مسجد فتحعلی شاه سابق در جنوب شرقی میدان پانزده خرداد قرار دارد و باید آن را یکی از بناهای تاریخی این شهر دانست که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این بنا که در سال ۱۲۰۳ خورشیدی در زمان پادشاهی فتحعلی شاه قاجار ساخته شد، در یک مهر ماه ۱۳۶۳ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مسجد شاه تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ خورشیدی به مسجد سلطانی نیز شهرت داشت و بعد از این تاریخ با نام مسجد امام خمینی (ره) شناخته شد. این مسجد در دوره‌های مختلف تاریخی از جمله در دوره ناصرالدین شاه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. در دوره ناصرالدین شاه در طی بازسازی در دو طرف گلدسته آن دو مناره قرار گرفت و ساعت فعلی به مسجد اضافه شد.

مسجد شاه در دوره‌های مختلف تاریخی به‌واسطه نزدیکی به بازار، مکانی برای ارتباط میان روحانیان و بازار بوده است. روحانیان این مسجد در وقایع تاریخی متعددی از جمله جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه ایران نقش مهم و بسزایی را ایفا کردند.

خانه تاریخی ملک؛ معماری منحصر به فرد ایرانی

خانه ملک از خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست ملی ایران به شمار می‌رود که معماری آن به دوره قاجار و پهلوی مربوط می‌شود و شامل تزیینات زیبایی همچون کاشی‌کاری، آجرکاری، حجاری، دیوار پوش‌های قاجاری، منبت‌کاری، گچبری، تزیینات فلزی و... است. حاج حسین آقا ملک از تجار ثروتمند مشهد بود که موقوفات زیادی نظیر کتابخانه و موزه ملی ملک را از خود به یادگار گذاشت و اهمیت خانه ملک به قرارگیری آن در فاصله دو مکان مقدس مسجد امام و مسجد جامع مربوط است. حاج حسین آقا ملک منزل خود را به کتابخانه و موزه تبدیل و تا آخر عمر در آن زندگی کرد. با توجه به اینکه ایشان برای گسترش کتابخانه و موزه ملک اهمیت زیادی قائل بود، زمینی را در محوطه باغ ملی تهران خریداری کرد که اکنون به‌عنوان مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک فعالیت می‌کند.

مسجد جامع بازار تهران یا مسجد عتیق

این مسجد که در بازار قرار دارد و به روایتی باید آن را قدیمی‌ترین مسجد تهران دانست. این مسجد در سال 1375 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. درباره تاریخ تاسیس مسجد جامع اطلاعاتی در دست نیست اما از روی معماری آن می‌توان به این نتیجه رسید  که بخش‌های مختلف این مسجد در دوره‌های تاریخی مختلف برای مثال آل بویه و صفویه ساخته شده است. قدیمی‌ترین سندی که درباره این مسجد وجود دارد مربوط به  نقشه گیریشمن فرانسوی است که در سال ۱۲۷۵ هجری قمری از تهران تهیه کرده است.

چهارسوق بزرگ بازار؛ مامن بازار چهل تن

چهارسوق بزرگی که در بازار تهران وجود دارد مربوط به دوره تاریخی زندیه است که آن را در زمان حکومت قاجارها تکمیل کرده‌اند. در این چهار سوق یک بازار به نام چهل تن وجود دارد که آن را در سال 1357 در فهرست آثارملی به ثبت رسانده‌اند. چهارسوق بزرگ تهران از شمال به چهارراه بین‌الحرمین و از جنوب با بازار مسگرها می‌رسد.

امامزاده زید تهران؛ لطفعلی خان در سایه امامزاده زید

این امامزاده مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است و در انتهای جنوبی بازار بزازان قرار دارد. این امامزاده به خاطر بافت تاریخیش در سال 1315 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آرامگاه لطفلی خان زند نیز در این امامزاده قرار دارد. برای اینکه بتوانید امامزاده زید را پیدا کنید باید به خوبی کوچه پس کوچه‌های بازار را بگردید.  

سرای امیر؛ یادگار امیرکبیر

سرای امیر یکی از بخش‌های قدیمی بازار بزرگ تهران است که به «سرای  اتابکیه» نیز شهرت دارد و از یادگاری‌های امیرکبیر است. این بازارچه، در سال ۱۲۲۹ شمسی در غرب بازار بنا شد و حجره‌ها و دکان‌های متعددی داشت که در آن روزگار، تغییر و تحولی اساسی در بازار به وجود آورد. این سرا مختص فروش پارچه است و شهرت زیادی در زمینه منسوجات دارد. در حیاط اول آن مجسمه امیرکبیر گذاشته شده است که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. پس از دیدن سرای امیر می‌توانید به کوچه عباس‌آباد بروید، جایی که حمام چال در آنجا قرار دارد و مغازه‌دارها پارچه‌های خود را اغلب به‌صورت عمده می‌فروشند.

تصاویر بازار بزرگ تهران

از کجای بازار 15 خرداد چی بخریم؟

هر کدام از راسته‌های بازار تهران بورس یک کالاست که اگر بدانید از کجا چه چیزی بخرید، دیگر وقتتان را  برای پیدا کردن بورس آن کالا هدر نخواهد رفت. در ادامه می‌توانید بوس مخصوص هر کالا را بینید.  

راسته

چی بخریم؟

چهار سوق بزرگ، سرای دالان دراز رویداد،

آجیل و خشک

راسته جعفری، کوچه حمام چال، کوچه هفت تن، بازار مسگرها 

پوشاک

سرای امیرکبیر، بازار عباس آباد

پارچه

در بازار بین الحرمین، اطراف مسجد جامع و شمال سرای قزوینی‌ها

لوازم التحریر

در انتهای شرقی بازار و نرسیده به بازار سید اسماعیل

نایلون و پلاستیک

راسته زرگرها 

طلا و جواهرات و ساعت

بازار سلطانی

بدلیجات

تیمچه حاجب الدوله

ظروف و دکوری

بازار مروی

لوازم آرایشی و خوراکی

سرای مشیر خلوت

لوازم خیاطی و کیف و چمدان

بازار سید اسماعیل

لوازم خانگی

 کوچه سید ولی 

کفش و چرم

انتهای جنوبی بازار کفاش ها 

فرش و تابلوفرش

کوچه احمدی در بازار حضرتی

تنباکو و دخانیات

جوراب و لباس زیر

کوچه مزینی و کوچه رضایه

صندل و کفش

منوچهرخانی 

عطاری

پله نوروز خان

عطر و ادکلن

بازار مسجد جامع 

لوازم تولد

پله نوروزخان 

 

پاساژهای بازار بزرگ تهران کدام اند؟

نام پاساژ

آدرس

ساعت کاری

تلفن

کالاهایی که در این پاساژ به فروش می‌رسد؟

پاساژ رضا

خیابان ۱۵ خرداد، نرسیده به بازار بزرگ تهران

از 9 صبح تا 19 عصر

۵۵۵۹۷۷۱۰ (۰۲۱) و ۵۵۵۹۷۷۰۹ (۰۲۱)

انواع محصولات حوزه لباس، پوشاک و خوراکی های خارجی

پاساژ چهارسوق

بازار تهران، خیابان بازار مسگرها

از صبح تا 16

02155698120

انواع کالاها مختلف از جمله پوشاک، عطر و ادکلن، کیف و کفش، کلاه و...

پاساژ قائم

خیابان ۱۵ خرداد، بازار بزازها، بازار عباس‌آباد، کوچه علی‌آباد

10 صبح تا 22

02155606931

پارچه

پاساژ مریم

تهران،بازار،خ تیمچه حاجب الدوله،خ بازار کفاش ها،خ، کیلویی ه

9 صبح تا 7 شب

-

فروش پوشاک، پارچه، حوله و روتختی

 

رستوران های بازار بزرگ تهران

نام رستوران

ساعت کاری

آدرس

تلفن

شرف الاسلامی

4 عصر تا 11:30 شب

تهران، بازار، خ. بازار بزرگ، خ. بازار ساعت

02155620957

نایب

11:30 تا 22:30

تهران، خيابان وزراء، كوچه يازدهم ، پلاک 30

02188707272

رستوران مسلم

11 تا 18:30 (روزهای تعطیل تا 17:30)

تهران، بازار،خ. بازار کفاش‌ها، خ. سبزه میدان

02155899834

جوان

12 ظهر تا 12 شب

ميدان امام خميني خیابان ناصر خسرو پلاک٦٨

02133110321

شمشیری

11:30 تا 22:30

تهران، سبزه میدان

02155621051

حاج مرشد

11 تا 17

بازار بزرگ، خیابان 15 خرداد، پشت مسجد جامع، کوچه صندوق سازان

55627881-021

فلافلی مروی

11 تا 23

بازار، خیابان ناصر خسرو، ابتدای کوچه مروی

-

قدح

17 تا 12

بازار ، خیام شمالی ، کوچه کربلائی ، پلاک 76

02155801911

هایپرمارکت - از تخفیفات ویژه هایپرمارکت مطلع شوید.

جاذبه های دیدنی اطراف بازار تهران

نام رستوران

تلفن

آدرس

فاصله تا بازار

مسجد جامع

02155555555

تهران،بازار،خ. مسجد جامع،خ. صحن مسجد

6 دقیقه

کاخ گلستان

02155555555

تهران، پامنار، خ. پانزده خرداد، میدان پانزده خرداد

20 دقیقه

کاخ شمس‌العماره

02155555555

تهران، پامنار، خ. پانزده خرداد، میدان پانزده خرداد

20 دقیقه

خانه ملک

02133113335

بازار بین‌الحرمین تهران

7 دقیقه

کلیسای تادئوس و بارتوقینوس مقدس

۰۲۱۵۵۰۴۰۹۰۰

منطقه ۱۲، چهارراه مولوی، خیابان مصطفی خمینی، بازار حضرتی

8 دقیقه

امامزاده زید

02166233335

تهران،ولیعصر جنوبی،خ. ورودی دوم امامزاده زید

9 دقیقه

هتل‌های نزدیک به بازار تهران

برخی از هتل‌های نزدیک بازار تهران به شرح زیر هستند:

  • هتل 2 ستاره شهریار تهران: میدان امام خمینی، خیابان ناصر خسرو ، خیابان سعدی جنوبی
  • هتل 3 ستاره هرندی تهران: منطقه 14، میدان شوش، خیابان شوش، خیابان هرندی
  • هتل بزرگ 4 ستاره فردوسی تهران: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، خیابان کوشک
  • هتل 2 ستاره آرمان تهران: میدان امام خمینی(توپ خانه)، خیابان سعدی جنوبی
  • هتل یک ستاره گلستان تهران: خیابان حافظ نرسیده به میدان حسن‌آباد

بازدید از بازار بزرگ تهران

در این مطلب همه چیز درباره بازار بزرگ تهران از خود بازار و راسته‌های آن گرفته تا جاذبه‌ها و هتل‌های اطرافش را بررسی کردیم. بازار تهران جدا از اینکه جای مناسبی برای خرید کردن است، یک جاذبه تاریخی و بخشی از تاریخ و فرهنگ ما نیز محسوب می‌شود. اطرافش را هم جاذبه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در کنار بازار گردی سری هم به این جاذبه‌ها بزنید. اگر از ابتدا تا انتهای این مقاله را بررسی کرده باشید، هر اطلاعاتی که در جریان این بازدید لازم داشته باشید را به دست خواهید آورد. بنابراین اگر قصد انجام این بازدید را دارید ابتدا این مقاله را بخوانید و بعد برای بازدید اقدام کنید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. سارا سارا 1402/10/25
    1 نفر پسندیدند
    بازار بزرگ تهران فقط مسلم
  2. هشمت هشمت 1402/09/11
    1 نفر پسندیدند
    مقاله تونم مثل بازاره بزرگه. فک کردی من اینو میخونم؟
  3. مرضیه مرضیه 1402/09/11
    0 نفر پسندیدند
    یه بار رفتم تجریش تو این بازار بزرگ تهران. شلــــــــــــوغ! بار اول و آخرم بود! چه خبرتونه؟ چه خبرتــــــــونه؟؟!!

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 111 کاربر