رستوران خاور خانم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 28622
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مناطق شمالی ایران به خصوص شهر زیبای رامسر به دلیل طبخ غذاهای ایرانی و محلی خود بسیار معروف است. رستوران خاور خانم متعلق به بانوی با سلیقه ی گیلانی است که با بنای رستورانی کوچک در گذشته شهرت بسیاری پیدا کرده است. خاور خانم با استعداد و دست پخت بی نظیر خود شهرت بسیاری پیدا کرده است، شاید بسیاری از شما در برنامه ی شبکه ی مستند با این بانوی خلاق آشنایی داشته باشید. می توان گفت که خاور خانم شناسنامه ی رامسر است و یکی از دلایل معروفیت سرولات وجود این رستوران است.
سرولات روستایی زیبا و سرسبز است که در استان گیلان و 3 کیلومتری جنوب چابکسر است که رستوران خاور خانم در آن واقع شده است، سرولات جزو یکی از  جاهای دیدنی رامسر است که گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند.

جاهای دیدنی رشت - در این لینک محبوب ترین مکان های دیدنی رشت را می توانید مشاهده کنید.


قصه زندگی خاور خانم

خاور خانم اهل روستای سرولات است که پس از ازدوجش برای زندگی به قزوین رفتند، همسر وی کارمند نیروگاه شهید رجایی بود و خاور خانم از خانه نشستن خسته شده بود از این رو 4 سال منشی دکتر شد و پس از آن کار همسرش به بندر عباس منتقل شد و خانواده ها به شدت مخالف معاجرت زوج جوان به جنوب بودند، به همین دلیل تصمیم بر این شد که کار را رها کنند و به شهر خود یعنی سرولات برگردند.خاور خانم و همسرش خانه 70 متری خود را تعمیر کردند و ساکن شدند و به کشاورزی مشغول شدند. خاور خانم خانه ای روستایی با نمایی چشم گیر داشت از یک طرف رو به جنگل و از سوی دیگر بالکنی 20 متری داشت که همان زندگی آنان را دگرگون کرد.

 

رستوران خاور خانم چابکسر

 

در سال 1347 که خاور خانم مشغول کارهای خانه بود مسافرانی را دید که در زندگی خانه آن ها بساط ناهار و پیک نیک را آماده کرده اند. ناگهان باران شدیدی گرفت و خانواده از خاور خانم خواهش کردند که تا بند آمدن باران در بالکن بنشینند. همچنان باران می بارید و آن ها خواهش کردند که بساط کباب را در بالکن برپا کنند، مسافران غذای خود را خوردند و زمانی باران بند آمد که نزدیک به شب بود.

این خانواده شب را در خانه خاور خانم ماندند و روز بعد  به اتفاق خاور خانم برای خرید به بازار رامسر رفتند، خاور خانم ماهی خرید و پاک کرد، سرخ کرد و برایشان کته گذاشت و از این طریق با هم دوست شدند. آن ها موقع رفتن گفتند چقدر می شود و چون خاور خانم قیمت نداشت گفت هزار تومان! آن ها 9 هزار تومان به خاور خانم دادند و از دستپخت وی کلی تعریف کردند، آنها گفتند که دوباره پیش شما می آییم. خاور خانم به دلیل این که در خانه تلفن نداشتند شماره خانه برادرش را به آن ها داد که آن ها قبل از آمدنشان به آن ها اطلاع بدهند. این شد که خاور خانم به قدری مشتری روزانه داشت مجبور شد خودش و همسرش کار کشاورزی را رها کنند و میزبان مهمانان شوند.پس از مدتی به فکر راه اندازی رستوران محلی افتادند که بالکن 20 متری خود را گسترش دهند، در حال حاضر تبدیل به رستوران 4 طبقه بر بلندی های سرولات شده که 2 کیلومتر مانده به رستوران صف ماشین های پارک شده نیز به چشم می خورد.

خاور خانم کار آفرینی موفق

طبق گفته خاور خانم وی در حال حاضر 20 میلیار تومان خرج توسعه اش کرده است و اکثر اوقات در روز 1000 پرس غذا ارائه می شود. او زمانی فقط خودش و همسرش در آشپز خانه کار می کردند اما در حال حاضر 40 نفر از اهالی روستا روزانه در رستوران کار می کنند و در روزهای تعطیل و زمان سفر تعدادشان به 60 نفر هم می رسند. خاور خانم نه هزینه های گزاف کرده و نه به دنبال دکورها و چیدمان های آنچنانی بوده است، در رستوران خاور خانم نه غذاهایی با اسم های عجیب و غریب وجود دارد و نه ردی از تجملات در رستورانش پیدا می شود.

کار خاور خانم به قدری تحسین بر انگیز است که حتی مورد استقبال بسیاری از توریست های خارجی قرار گرفته است. این رستوران با سرو غذاهای خانگی و محلی به سرعت مشهوریت یافت. رستوران خاور خانم نه تنها از معروف ترین ها در رامسر بلکه همه ایران است.بیشتر از 10 سال از زمانی که خاور خانم خانه و طبقه اش را به رستوران تبدیل کرد و از خانواده نزدیک خود دعوت کرد تا در آشپزی کمکش کنند می گذرد. سال ها است که خاور خانم چادرش را به کمرش می بندد و پایین رستوران به همراه بقیه کارکان خود غذا می پزد و رستورانش در حال حاضر جزو جاذبه های چابکسر و سرولات است. سرولات در دامنه ی کوه های البرز قرار دارد که آب و هوای فوق العاده ای دارد که هر مسافری را مجذوب خود می کند.

از ویژگی های غذا ها در این رستوران بر آن است که مواد غذایی به صورت روزانه تهیه می شود و از ین رو تازگی مواد خوشمزگی آن را چندین برابر کرده است.نوع پخت غذا روی اجاق های قدیمی و فضای ساده و صمیمی رستوران به همراه غذاهای عالی و اخلاق خوب خاور خانم باعث شده است تا میل کردن غذا در این رستوران برای بسیاری از مردم حتی از رستوران هایی با شهرت بین المللی هم جذاب تر باشد. می توان علت اصلی این گرایش ها را در فرهنگ و سنت های ایرانی دانست که امروزه اثر چندانی از آن ها باقی نیست و با این وجود هنوز در خون مردم می توان یافت.

 

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

 

لیست غذاهای رستوران خاور خانوم

علت اصلی محبوبیت رستوران خاور خانم در بین گردشگران تور شمال غذاهای شکم پر، باقالی قاتوق یا میرزا قاسمی های خوشمزه می باشد و دیگری سرو غذا در ایوان رستوران است که مناظر چشم گیر و بی نظیری از جنگل های سرولات دارد می باشد و  غذا خورد در همچین جایی حتما می چسبد.چند سال پیش  مزه ی بی نظیر میرزا قاسمی و کباب ترش رستوان خاور خانم همه جا را پر کرده بود و همچنان مورد استقبال بسیاری از مسافران است. اما امکان ندارد که تا آن جا رفت و باقالا قاتوق را نخورد به خصوص آن که غذای مورد علاقه خود خاور خانم است و برای پخت این غذا سنگ تمام می گذارد، به گفته ی خود خاور خانم آنقدری می پزد که لعاب بندازد و همین لعاب این غذا را در این رستوران متمایز می کند.برنج های رستوران خاور خانم همه ته دیگی سرو می شود و رمانی که پلو ها وارد فضای رستوران می شوند طوری که عطر برنج ایرانی و کره همه جا را می پیچد. خاور خانم از ادویه های بسیاری برای غذاهایش استفاده می کند به همین دلیل غذاهایش عطر به خصوصی دارد.

در رستوران خاور خانم برای کنار غذا مخلفاتی مانند ماست کوزه ای، زیتون پرورده، سیر ترشی و دوغ محلی می توانید سفارش بدهید که پیشنهاد می شود از ماست کوزه ای نگذرید.عده ای از مسافران این عقیده را دارند که به خاطر مشتری های زیاد، خاور خانم کیفیت سال های قبل را ندارد و شلوغی بیش از حد رستوان و منتظر ماندن در صف های طولانی به خصوص در روزهای تعطیل باعث شده برخی از مسافران رستوران های دیگری را انتخاب کنند.

 

رستوران خاور خانم


قیمت غذاهای رستوران خاور خانم چابکسر

یکی دیگر از ویژگی های این رستوران که باعث جذب مسافران تور شمال شده است این است که قیمت غذاهای رستوران خاور خانم با توجه به کیفیت غذا بسیار معقول است و این طور نیست که هزینه عجیب و غریب برای یک وعده غذا پرداخت کنید. این مورد جدای معروفیت رستوران خاور خانم است. با آن که شهرت این رستوران تا سراسر ایران رفته اما این روی قیمت غذاهای رستوران خاور خانم تاثیر نداشته است.

 

بهترین رستوران های تهران - لیستی از معروف ترین رستوران های تهران در این لینک وجود دارد. 


رقیبان رستوران خاور خانم رامسر

پس از معروفیت رستوران خاور خانم در چابکسر از مرزهای استان و شهرستان های اطراف به این فکر افتادند که در نزدیکی رستوران خاور خانم رستورانی بزنند تا شاید در زمان انتظار مسافران در صف های طولانی خاور خانم به رستوران های دیگری رضایت بدهند.جالب است بدانید سرمایه گذاری در ابتدای جاده سرولات رستورانی زد به نام رستوران خاور خاله نا شاید بتواند مسافران مشتاق و ناآگاه را به این رستوان جلب کند، به خصوص آن که خاور خانم در میان محلی ها به نام خاور خاله هم معروف است. رازی که در رونق رستوران خاور خانم وجود دارد انرژی و عشق خاور خانم در آشپزی کردن و پخت غذاهایش است، همچنین کارآفرینی برای دهها روستایی و چشم انداز جنگل و دریا در قابی که این روزها کمتر دیده می شود و اگر هم وجود داشته باشد ملک شخصی و یا ویلای اختصاصی است.

آدرس رستوران خاور خانم چابکسر

چابکسر، روستای سرولات، لیمه سرا، رستوران خاور خانم
تلفن رستوران خاور خانم: 09113444934
ساعت کاری رستوران خاور خانم: 12_23

 

نظرات کاربران

  1. مرضیه مرضیه 1401/12/13
    19 نفر پسندیدند
    سلام برخورد پرسنل عالی بود چشم انداز هم عالی ولی خب انتظار من از مرغ شکم پر و کباب ترش خیلی بالاتر بود طبق نظراتی که از قبل خونده بودم و مهم تر از همه چی برنج هندی بود🤦‍♀️
  2. Nazanin Nazanin 1398/07/16
    24 نفر پسندیدند
    رستوران خاور خانم جزو بهترین رستوران های شماله ایرانه که طرفدارای زیادی به خاطرش تا روستای سرولات میان. همه ی آشپزهای این رستوران خانم هستن بیشتر موقع ها هم خاور خانم خودش سفارشا رو میگیره میره آشپز خونه آماده میکنه هم به غذا هم سر میزنه
  3. امیر سلطانی امیر سلطانی 1398/07/14
    22 نفر پسندیدند
    خاور خانوم رستوران خوبیه مخصوصا منظره ای که از جنگل سرولات روبه روت هست اما نه اونقدری که بخوای برای یه غذا خوردن این همه وقت بزاری توو صف بمونی کیفیت غذاش هم قبلا بهتر بود سری اخر که رفتم به نظرم مثل همیشه نبود

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 129 کاربر