ونیز ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/04/08
بازدید: 1520
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا نام ونیز ایران را شنیده اید؟ سفر همیشه دیده ها و شنیده های تازه‌ای را برایمان به ارمغان می‌آورد. گاه حکایت‎هایی که از دیدنی‌های یک منطقه به گوشمان می‌خورد، وسوسه‌ی رفتن به آن مکان را به جانمان می‌اندازد. امروز از مقصدی برای شما خواهیم گفت که شنیدن زیبایی‌هایش شما را راهی جاده‌ها خواهد کرد. جاذبه‌ای منحصر به فرد که در جنوب غربی ایران دیدنی‌های تازه‌ای را برایتان به تصویر می‌کشد. خودتان را آماده کنید و با ما به سفری تازه بیایید.

 

ونیز ایران

 

ونیز ایران کجاست؟

در قسمتی از سرزمین ایران، در میان یک تالابِ بکر و وسیع، مردمانی خونگرم در نیزارهای بلند به کارهایشان مشغولند، و زیر آفتابِ سوزان به زندگی خود ادامه می‌دهند. برای رفتن به این مکان دیدنی باید به قایق‌های چوبی اعتماد کنید، و یک تجربه قایق سواری داشته باشید. از میان نیزارهای این تالاب عبور می‌کنید، و در آرامش طبیعت فرو می‌روید. برای رسیدن به مقصدمان راهی استان خوزستان و سپس وارد شهرستان شادگان خواهیم شد. در این خطه روستای صراخیه واقع شده است، که به ونیز ایران شهرت دارد.

چرا روستای صراخیه؟

این روستا که در منطقه‌ای بکر و در میانه‌ی تالاب قرار گرفته، لقب ونیز ایران را دارد. کافیست برای دیدن این زیبایی منحصربه‌فرد، راهی سراخیه شود، و سوار بر قایق‌های چوبی گشت و گذاری در میان روستا داشته باشید. وقتی سوار بر قایق در حال گشت هستید، در گذر از کنار خانه‌ها و مردم این روستا، سبکی خاص از زندگی سنتی که هنوز در گوشه گوشه‌ی صراخیه جریان دارد، برای شما جالب توجه خواهد بود.

 

چرا روستای صراخیه

 

تالاب شادگان در روستای سراخیه

تالابی به نام شادگان در استان خوزستان و جنوب شهر شادگان واقع شده، که وسعت ۴۰۰ هزار هکتاری دارد. این تالاب وسیع حاصل به هم پیوستن سه تالاب شادگان، خورموسی و خور الامیه است. شادگان از معدود تالاب‌هایی بوده که به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی این منطقه و جهان در فهرست سازمان بین‌المللی یونسکو قرار دارد. آب این تالاب که بزرگترین تالاب ایران به شمار می‌آید، از رودخانه‌های کارون و جراحی و همچنین جزر و مد خلیج فارس تامین می‌شود. تالابِ شادگان بخش برجا مانده از تالاب وسیعی است که تا هورالعظیم در مرز عراق وسعت داشته است. کارشناسان احتمال می‌دهند که این تالاب قدیمی و بزرگ بعنوان بخشی جدا شده‌ از مجموعه تالاب‌های به هم پیوسته بین النهرین بوده باشد. تالاب گسترده شادگان در پایین رودخانه جراحی و در میان شهرهای آبادان، ماهشهر و شادگان در استان خوزستان واقع شده، و در نهایت به خلیج نیلگون فارس می‌پیوندد. این تالاب به نام‌های دیگری چون خوردورق، فلاحیه و دورقالفرس نیز شناخته می‌شود.

 

هورالعظیم کجاست - برای اطلاع از هورالعظیم، بزرگترین تالاب مرزی ایران اینجا کلیک کنید.

 

آشنایی با ونیز ایران

در روستایی سراخیه و در میان تالاب شادگان مردمی خونگرم حضور دارند. اهالی این روستا خانه‌های خود را به شکلی سنتی در صراخیه بنا کرده‌اند، و روزی خود را از تالاب شادگان به دست می آورند. جریان زندگی در میان آب‌های تالاب، متفاوت بودن این روستا را با دیگر روستاهای ایران نشان می‌دهد. برای تردد در میان این روستای ناب باید سوار قایق شویم و گشتی متفاوت را در میان نیزارهای بلند تجربه کنیم.

 

آشنایی با ونیز ایران

 

دیدنی ها و تفریحات ونیز ایران

قایق‌سواری در تالاب از مهم‌ترین جاذبه‌های صراخیه به شمار می‌آید. اهالی روستا شما را سوار بر قایق‌ها می‌‌کنند، سپس روستا و اطراف تالاب زیبا شادگان را به شما نشان می‌دهند. به غیر از قایق‌های چوبی، نوع دیگری قایق باریک چوبی که در زبان محلی به بَلَم معروف است نیز وجود دارد، که اهالی صراخیه برای عبور از مسیرهای باریک از آنها استفاده می‌کنند.
شنا در تالاب شادگان از تفریحات اهالی روستا است، که شما نیز می‌توانید از این تفریح لذت ببرید. مراسم‌های سنتی و بویژه بازی‌های محلی در سراخیه برپاست. در اینجا خبری از بازی‌های رایانه‌ای نیست، و شما تبلت و ایکس باکس نمی‌بینید. بازی‌هایی که در این روستا مشاهده خواهید کرد همچون طناب کشی است، که همراه بازی صدای خنده و شادی را طنین‌انداز می‌کند. ماهیگیری در تالاب وسیع شادگان علاوه بر اینکه یکی از مشاغل اهالی این روستا است، می‌تواند ساعاتی خوش و فرح‌بخش را برای شما رقم بزند. یکی از جاذبه‌های خاص در این روستا، تماشای گله‌های گاومیش است، که از جانداران شاخص صراخیه به شمار می‌آیند. از سوی دیگر پرندگانی که در هنگام کوچ به سوی این تالاب می‌آیند فرصتی شگفت را برای پرنده نگری ایجاد می‌کنند.

معماری روستای صراخیه

خانه‌هایی بومی که از خشت‌های کوچک و بزرگ، گِل و نی که با دستان صاحبانشان ساخته شده‌اند، از چشم‌اندازهای جالب و دیدنی روستای صراخیه است. این خانه ها به گونه‌ای ساخته شدند، که صفا و سادگی خود را به نمایش می‌گذارند. فضای داخلی خانه‌ها مانند سایر خانه‌ها بوده، و فضاهای موردنیاز در آنها تعبیه شده‌اند. در صراخیه هر فرد به یک شیوه‌ خانه‌ی خود را می‌سازد، بدین صورت که برخی با بلوک‌های سیمانی و آجر، برخی دیگر با خشت و گِل و برخی دیگر از اهالی این روستا خانه‌هایشان در حصاری از نی قرار دارد؛ به طوری که فضای اطراف خانه مشخص است.

 

دیدنی ها و تفریحات ونیز ایران

 

مردمان صراخیه

در ونیز ایران خبری از نشانه‌های زندگی شهری نیست، و نوع زندگی ساده در آن موج می‌زند. اهالی روستای صراخیه که به زبان عربی سخن می‌گویند، و لباس‌هایی پوشیده بر تن می‌کنند. لباس‌های بلند محلی حکایت از استحکام سنت‌های پیشینه در سراخیه دارد، که می‌‌توان گفت نوع پوشش اهالی این روستا بخشی از فرهنگ بومی منطقه است. اهالی صراخیه به زندگی در این تالاب علاقه دارند. جوانان در این روستا مانده و تشکیل خانواده می‌دهند، و به حفظ جمعیت بومی روستا کمک می‌کنند. قایق رانی و پرورش گاومیش از مشاغل روستاییان این منطقه است، و همچنین وجود تالاب شادگان، بستر مناسبی برای زندگی و بقای مردم سراخیه فراهم کرده است.

پوشش گیاهی و جانوری

۱۵۲ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار، در تالاب شادگان زیست می‌کنند. دلفین بینی بطری یکی از انواع مهم جانداران در این منطقه است، که به داشتن حرکات نمایشی شهرت دارد. گرگ (با نام محلی ذئب)، گراز (با نام محلی خنزیر)، گربه جنگلی (با نام محلی بزون) و شنگ (با نام محلی چلیب آلمای) از دیگر جانداران شادگان هستند. انواع ماهیان مثل شانک، بنی، حمری، شیرید، ماهی‌های پرورشی و پرندگانی مثل غاز وحشی، لک لک، فلامینگو، اردک و حواصیل نیز در صراخیه به چشم می‎‌خورند. جالب است بدانید که تنها زیستگاه اردک کرکری در جهان، تالاب شادگان است. همچنین گونه‌های نادری از پرندگانی مثل گیلانشاه خالدار و اکراس آفریقایی در این تالاب پیدا می‌شوند. نکته قابل تامل این است که ۱۳ گونه از جانداران شادگان از جمله: اردک مرمری، اردک سرسفید، عروس غاز، گیلانشاه خالدار، پلیکان پا خاکستری، عقاب شاهی، عقاب دریایی دم سفید و عقاب تالابی خالدار در معرض خطر انقراض هستند.

 

پوشش گیاهی و جانوری

 

آب و هوا در ونیز شگفت ایران

آب و هوای صراخیه در فصول گرم سال بسیار گرم است؛ اما در فصول سرد همچون پاییز و زمستان آب و هوای  معتدلی دارد.

اقامت در ونیز ایران

در این روستا یک محوطه با دیوار گلی حصارکشی شده وجود دارد، که در آن تعداد زیادی کپر (آلاچیق) به همراه محل پذیرایی و سرویس‌های بهداشتی برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده، که می‌توان برای اقامت کوتاه مدت در اینجا ماند. همچنین می‌توانید در هتلی در شهر اهواز اقامت داشته باشید، فقط بدانید که از اهواز تا صراخیه حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارید.

بهترین فصل سفر

بهترین زمان پیشنهادی برای بازدید از ونیز ایران، اواخر پاییز و فصل زمستان است. چراکه در تابستان با توجه به بالا بودن درجه حرارت هوا، ممکن است گرمای زیاد شما را اذیت کند. با رسیدن به اواخر پاییز علاوه بر اینکه فصل مناسبی برای سفر به صراخیه است، همچنین می‌‌توانید حضور پرندگام مهاجر را تماشا کنید.

راه دسترسی به ونیز منحصر به فرد ایران

همانطور که بالاتر ذکر شد، روستای صراخیه در استان خوزستان واقع شده است. برای رسیدن به این روستا می‌‌بایست که ابتدا راهی جاده اهواز شوید، بعد به سمت شهرستان شادگان به مسیر خود ادامه داده، تا به مقصد که بخش خنافره در دهستان ناصری است برسید.

 

آب و هوا و اقامت در ونیز شگفت ایران

 

کلام آخر

ونیز ایران با وجود ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد خود، مورد توجه قرار نگرفته، و برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های گردشگری، نیاز به فراهم بودن امکانات و تسهیلات لازم دارد.
با این حال در سفر به روستای صراخیه ثبت تصاویر به یادماندنی را فراموش نکنید، تا یادگاری‌ از سفر خود به ونیز ایران داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر