سرو ابر کوه یزد

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4461
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

درخت سرو اَبَرکوه، از آثار و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و زیبای شهر کویری یزد است. این درخت با قدمتی دیرینه به عنوان نمادی از زندگی و زیبایی در جهان شهرت دارد. اگر قصد بازدید از این درخت سرسبز که مسن‌‌ ترین موجود زنده ایران است را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید که قصد داریم تا شما را با تاریخچه این درخت زیبا آشنا کنیم.

 

درخت زیبای سرو ابرکوه

 

آشنایی با درخت کهنسال سرو ابرکوه

سرو ابرکوه را کهنسال‌ترین موجود زنده در ایران نامیده‌اند. ارتفاع این سرو قدیمی بین ۲۵ تا ۲۸ متر و محیط تنه آن ۱۱٫۵ متر محاسبه شده ‌است. سَرو اَبرکوه، درختی از گونه‌ی سروِ شیراز با نام علمی (cuppresus sempervirens) و یکی از آثار طبیعی ملی ایران است. 

سرو نماد چیست؟

درخت همیشه سبز سرو به عنوان نماد سرسبزی و خرمی شناخته می‌شود. جالب است بدانید از این درخت به عنوان یکی از نمادهای مهم در آثار باستانی ایران استفاده شده است. از جمله وجود این درخت در نگاره‌های باستانی می‌توان به حجاری‌های تخت جمشید اشاره کرد.

سن سرو ابرکوه

برای دانستن عمر درخت باشکوه سرو ابروکوه، دانشمند روس «الکساندر روف» با انجام تحقیقات لازم، سن این سرو کهن را ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال برآورد کرد. بعد از آن محققان ژاپنی سن این درخت را به بیش از۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰سال تخمین زده‌اند. با سن تخمن زده شده، این درخت یکی از کهنسال‌ترین زنده گیاهی جهان محسوب می‌شود، که بازدیدکنندگان خود را شگفت‌‌زده کرده است.

 

سن درخت باشکوه ابروکوه

 

ثبت جهانی سرو ابرکوه

درخت سرو ابرکوه با داشتن قدمت، زیبایی و همچنین ارزش علمی، به‌‌‌عنوان یکی از میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده‌ است. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد در سال‌های اخیر اقداماتی را جهت حفاظت از این درخت فراهم کرده است. 

سرو، درخت ملی ایران محسوب شده و دراسفند ۱۳۸۲، جزء اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است. در همین سال تلاش‌ برای ثبت آن در آثار طبیعی یونسکو نیز در دستور کار قرار گرفته است. پرونده ثبت این اثر طبیعی در شهریورماه سال جاری تهیه گردیده و پرونده مذکور به‌عنوان درخواست رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ایران در یونسکو ثبت شد. همچنان پیگیری مُستمر تا نهایی شدن روند ثبت جهانی سرو سرفراز اَبرکوه ادامه دارد.

درخت سرو ابرکوه در کدام شهر است؟

درختِ کهن سرو اَبرکوه در شهرستان تاریخی ابرکوه در مسیر اتوبان یزد-شیراز واقع شده است. برای بازدید از این سروِ چندهزارساله می‌توانید به راحتی به این شهر مسافرت کرده و از نزدیک از آن دیدن کنید. اهمیتی که این درخت دارد، پیوندی با باورها و فرهنگ مردم این شهر و حتی ایران دارد. سرو اَبرکوهِ زیبا، با قدمت و برگ‌های تازه‌ای که دارد باعث سرزندگی در شهر ابرکوه شده است.
 

شهرستان تاریخی ابرکوه

 

زمان مناسب برای دیدن سرو ابرکوه

درمناطق کویری با شرایط اقلیمی خاص، درخت‌های کهن زیادی وجود دارند؛ اما سرو "اَبرکوه" به خاطر زیبای خاصی که دارد باعث جلب توجه و شهرت جهانی شده است. با دیدن تصاویر این درخت باید به فکر سفر به شهر زیبای یزد و دیدن این سرو باطراوت بود. این سرو سرافراز در فصل پاییز با رنگ سبز خاصِ خود، مانند جواهری سبز رنگ تماشایی می‌شود. برای دیدن اوج شکوه این سرو می‌توانید اواسط فصل بهار را برای سفر به این شهرستان درنظر بگیرید.
زیبایی این درخت باشکوه باعث شده که گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن این سرو زیبا به این شهر سفر کنند. می‌توانیم این اطمینان را بدهیم که سفر به شهرستان ابرکوه جز خاطرات به یاد ماندنی برای شما خواهد بود.

سوختن سرو ابرکوه واقعیت دارد؟

اوایل سال ۹۵، خبری مبنی بر سوختن سروِ باشکوهِ ۴۰۰۰ ساله ی ابرکوه منتشر شد. این خبر باعث شد عموم مردم از این خبر متاثر شوند؛ اما خوشبختانه لحظاتی پس از انتشار این خبر جناب آقای سید نبی رسولی، فرماندارِابرکوه این موضوع را تکذیب نمودند. 

با اینکه این خبر شایعه بود؛ اما با وجود حصارکشی، متاسفانه برخی افراد با اقدامات تخریبی مانند نوشتن یادگاری‌، بالا‌رفتن از آن و شکستن شاخه‌های درخت، موجب آسیب رساندن به این اثر طبیعی شده اند. همچنین با حفاریِ بی‌‌رویه چاه‌‌ها و مختل کردن مسیر آب‌های زیرزمینی، منجربه روی به خشکی رفتن این درخت شده‌‌اند که باعث شده از طراوت همیشگی‌ این درخت بکاهد. بنابراین بهتر است بیش از پیش به طبیعت ارج نهیم و با کمک همدیگر در جهت حفظ آثار ارزشمند تلاش کنیم.

نگهداری از سرو ابرکوه

برای بهتر شدن شرایط نگهداری این درخت و جذب گردشگران، حفاظت این سرو که به عهده‌ی شهرداری ابرکوه بود به محیط زیست محول گردید. برای نگهداری این درخت اقداماتی مانند حصارکشی اطراف درخت، روش‌های دفع آفات و استفاده از صاعقه‌گیر انجام شده است. جالب است بدانید این سروِسخاوتمند، شاخه‌‌هایش از این حفاظ‌‌‌‌ها بلندتر شده و از آن به سمت بازدیدکنندگان عبور کرده است.

 

نگهداری از سرو ابرکوه

سخن پایانی

سرو، درخت مقاوم، بلند و همیشه‌ سبز است که آن را در ادبیات فارسی، نماد آزادگی توصیف کرده‌اند.
حضرت سعدی دراین باره می‌فرماید: به سرو گفت کسی میوه‌ای نمی‌آری / جواب داد که آزادگان تهی‌دست‌اند
ما هموطنان باید در حفاظت این آثار ارزشمند تلاش کرده و با معرفی این مناظر زیبا در افزایش جذب گردشگران کمک کنیم. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر