تنگه رغز

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/30
بازدید: 628

آیا جزو آن دسته از افراد هستید که بازدید از مکان‌های بکر و دست نیافتنی را به تماشای جاذبه‌های تاریخی و تفریحی ترجیح می‌دهید؟ تعداد زیادی از این مکان‌ها را می‌توانید در استان فارس پیدا کنید. تنگه رغز در دل رشته‌کوه‌های زاگرس جنوبی، در شهرستان داراب یکی از این مکان‌هاست. در این تنگه 64 آبشار زیبا و صدها حوضچه و چشمه وجود دارد. به‌خاطر وجود این آبشارها و همچنین طبیعت زیبای این تنگه در طول سال، خصوصا در فصول گرم‌تر، گردشگران زیادی برای بازدید از این جاذبه گردشگری اقدام می‌کنند. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره این جاذبه طبیعی استان فارس بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید؛ با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

تنگه رغز

معرفی تنگه رغز داراب؛ عروس آفتاب مهتاب ندیده

رغز را باید عروس دره‌های ایرانی دانست که اگرچه هزاران سال از خلقت آن به دست آفریدگار طبیعت می‌گذرد اما از آنجایی که مسیر دسترسی سختی دارد، تا همین چند وقت پیش در میان گردشگران شناخته شده نبود. این تنگه درحال حاضر هم تا حد زیادی بکر بودنش را حفظ کرده است. آبی که در تنگه رغز جریان دارد؛ با عبور از دل سنگ‌ها، شکل آنها را تغییر داده و جذاب‌ترشان کرده است. همچنین در این تنگه 64 آبشار زیبا وجود دارد که پس از بازدید از هر کدامشان، روح تازه‌ای به جان گردشگران دمیده می‌شود.

پر طرفدارترین تورهای زمینی شیراز در لحظه آخر

کلمه رغز به چه معناست؟

کلمه «رغز» در لغت، راه بکر و لغزنده معنا می‌شود. اما این نامی نیست که محلی‌ها این تنگه را با آن می‌شناسند. بومی‌ها به این منطقه «رودخیز» می‌گویند زیرا آنها معتقدند آبی که در این تنگه جریان دارد، مانند اشک چشم زلال است.

کلمه رغز به چه معناست؟

چه زمانی از تنگه رغز بازدید کنیم؟

از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریور را باید بهترین زمان بازدید از تنگه رغز دانست. پوشش گیاهی تنگه در این ماه‌ها بسیار سبز و زیباست و به خاطر معتدل بودن هوا، امکان شنا کردن در برخی از چشمه‌ها و حوضچه‌ها هم وجود دارد. البته در فصل تابستان هم می‌توانید از تنگه بازدید کنید و گرمای هوای استان فارس را به خنکای آب‌های جاری در تنگه رغز بسپارید. در هر صورت لازم است قبل از شروع سفرتان به این منطقه، وضعیت آب‌و‌هوایی آن را چک کرده تا از این نظر خطری شما را تهدید نکند.

روز شیراز - بزرگداشت شهر شیراز با جشن‌های شاد

تنگه رغز؛ منحصر به فردترین جاذبه طبیعی نزدیک داراب

در پاسخ به این سوال که تنگه رغز کجاست، باید گفت این جاذبه طبیعی 15 کیلومتر با شهر داراب فاصله دارد و در بخش فسارود و در نزدیکی روستاهای شمس‌آباد و حسن‌آباد قرار گرفته است. اگر برای بازدید از این تنگه راهی استان فارس شده‌اید هم می‌توانید در شهر داراب و هم در روستاهای نام برده شده اقامت کنید.

از کدام مسیر راحت تر به تنگه رغز برسیم؟

برای رسیدن به تنگه رغز ابتدا باید به شهرستان داراب در استان فارس بروید و از آنجا وارد جاده داراب - شیراز شوید و پس از طی کردن 35 کیلومتر در این جاده، خود را به گردنه دراکویه برسانید. از اینجای مسیر وارد یک جاده خاکی خواهید شد که باید دو ساعت در آن رانندگی کنید. زمانی که این جاده خاکی تمام می‌شود، باید خودروی خود را پارک کرده و باقی مسیر را پیاده بروید. پس از کمی پیاده‌روی به چشمه بیدک خواهید رسید که جای مناسبی برای اولین استراحت شما محسوب می‌شود. پس از استراحت وارد مسیر پاکوب می‌شوید و کم‌کم شیب جاده زیاد می‌شود و ناگهان وارد مسیر سراشیبی خواهید شد. زمانی که این سرپایینی را به طور کامل طی کردید؛ سنگ‌های بزرگ و بدون شیب تنگه را خواهید شد.

راه دسترسی به تنگه رغز

چگونه در تنگه رغز اقامت کنیم؟

تنگه رغز 250 کیلومتر با شیراز فاصله دارد. بنابراین می‌توانید یکی از هتل‌های این شهر را برای اقامت انتخاب کنید و برای بازدید از تنگه، صبح زود به دل جاده بزنید. اما از آنجایی که مسیر شیراز تا تنگه رغز طولانی است، بیشتر گردشگران، داراب را برای سکونت انتخاب می‌کنند. همچنین امکان اقامت در ویلاهایی که در روستاهای اطراف تنگه رغز هستند نیز وجود دارد. باید بدانید که در این تنگه می‌توانید بساط کمپینگ را هم برپا کنید. اما اگر چنین تصمیمی می‌گیرید، بهتر است چادر مسافرتی برزنتی و کیسه خواب همراه خود داشته باشید و به‌صورت گروهی برای بازدید از این جاذبه طبیعی اقدام نمایید.

شهر شیراز - هر آن چه که باید درباره ی شهر شعر و ادب، شیراز بدانید!

تنگه رغز؛ خانه 64 آبشار زیبا

همانطورکه گفته شد، در تنگه رغز، 64 آبشار زیبا وجود دارد که از میان این آبشارها، چهارده مورد توجهات بیشتری را به خود جلب کرده‌اند زیرا بزرگ‌تر و مرتفع‌تر از بقیه هستند. بومیان این منطقه، با توجه به شکل ظاهری آبشارها و ارتفاعاتشان، روی آنها اسم گذاشته‌اند. لازم به ذکر است که آبشارهای تنگه رغز تا دره جنوبی ادامه پیدا می‌کنند، زمانی که به آخرین آبشار رسیدید، تنگه به پایان می‌رسد. 14 آبشار مهم این تنگه به شرح زیر هستند:

  • آبشار نگین با ارتفاع ۱۶ متر
  • آبشار بومرنگ به ارتفاع ۷ متر
  • آبشار مسعود به ارتفاع ۸ متر
  • آبشار فتح به ارتفاع ۸ متر
  • آبشار حکمت به ارتفاع ۱۱ متر
  • آبشار کبوتر به ارتفاع ۲۵ متر
  • آبشار دماغه به ارتفاع ۱۲ متر
  • آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر
  • آبشار یادگار به ارتفاع ۴ متر

تنگه رغز؛ خانه 64 آبشار زیبا

در بازدید از تنگه رغز چه تجهیزاتی با خود ببریم؟

بازدید از تنگه رغز را باید در گروه طبیعت‌گردی‌هایی با درجه سختی بالا قرار داد. برای رسیدن به این جاذبه طبیعی باید زمان زیادی در مسیر باشید و بخشی از راه را هم پیاده طی کنید. همچنین بخش‌هایی از این مسیر شیب‌ تندی دارد. برای اینکه راحت‌تر این طبیعت‌گردی را انجام دهید؛ باید با تجهیزات کامل رهسپار آن شوید. برخی از تجهیزات مورد نیاز برای این سفر به شرح زیر است:

کیسه خواب

آب به میزان کافی

مواد غذایی کنسروی و انرژی‌‍زا

چادر مسافرتی برزنتی

کفش مناسب پیمایش

جی پی اس

جعبه کمک‌های اولیه

لوازم ضروری بهداشتی

وسایل لازم پخت و پز

هیزم

زیرانداز مناسب برای چادر مسافرتی برزنتی

لباس گرم و مناسب فصل

کوله پشتی مناسب

چراغ قوه

قلم دافع حشرات

پاوربانک برای شارژ وسایل برقی

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

نکاتی که باید قبل از بازدید از تنگه رغز بدانید

اگر تصمیم‌تان را برای بازدید از تنگه رغز گرفته‌اید؛ نکات مهمی وجود دارد که باید قبل از رزرو تور و راهی شدن بدانید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • مسیر تنگه رغز در برخی از قسمت‌ها ممکن است شیب زیادی داشته باشد. بنابراین نمی‌توان آن را برای سالمندان و کودکان مناسب دانست.
  • اگر تصمیم دارید شب را در این تنگه بمانید، بهتر است حتما همراه با یک گروه راهی این طبیعت‌گردی شوید.
  • هنگامی که وارد این تنگه می‌شوید؛ هنگام صعود حتما از کلاه ایمنی و صندلی صعود استفاده نمایید.
  • ممکن است در کل مسیر، آب آشامیدنی در دسترستان قرار نگیرد، بنابراین حتما به‌اندازه کافی آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید.
  • از آنجایی که این منطقه آب و هوایی خنک دارد و بعضی شب‌های آن به شدت سرد می‌شود؛ حتما باید همراه خود کیسه خواب، پتوی مسافرتی و لباس گرم داشته باشید.
  • حشرات موزی زیادی را در این منطقه خواهید دید؛ بنابراین حتما با خود اسپری ضد حشره یا قلم دافع حشرات ببرید.
  • بهتر است همراه خود لامپ شارژی داشته باشید تا در صورتی که مجبور شدید بخشی از مسیر را در شب طی کنید؛ در تاریکی نمانید.
  • در مسیر این پیمایش جاهای زیادی برای استراحت وجود ندارد و حتما باید کل برنامه حرکت و استراحت خود را از قبل بچینید.

نکاتی که باید قبل از بازدید از تنگه رغز بدانید

به ملاقات عروس دره‌های ایران بروید

در این مقاله یکی از جاهای دیدنی استان فارس و یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی ایران، یعنی تنگه رغز را به شما معرفی کردیم. مسیر دسترسی به این جاذبه را بررسی نمودیم و درباره تجهیزات ضروری که در این بازدید باید همراه خود داشته باشید و نکات مهمی که قبل از شروع سفر باید بدانید صحبت کردیم. کسانی که به طبیعت‌گردی علاقه دارند باید بدانند که تنگه رغز یکی از بکرترین و زیباترین طبیعت‌هایی است که در ایران می‌توان دید. هیچ جای دیگر نمی‌توان اجتماع 64 آبشار زیبا را با هم دید. برای بازدید از این جاذبه هم می‌توانید تور شیراز را رزرو کنید و هم به سراغ تورهای گروهی این تنگه بروید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نشد؛ حتما آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید تا بهره ببرند.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4 از 5 | از 102 کاربر