دریاچه چورت

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2716
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هر گوشه از کشور ما دارای جاذبه هایی منحصر به فرد است که تماشای آن چشم هر توریستی را به خود خیره می کند. در این بخش از سایت لحظه آخر قصد داریم یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه های موجود در شمال کشور را به شما معرفی کنیم. دریاچه میانشه در قسمت شمال شرقی استان مازندران و در قسمت چهاردانگه شهرستان ساری واقع گردیده است. به دلیل قرار گیری این دریاچه خوش منظر در فاصله 10 کیلومتری روستای چورت که در بین ساری و کیاسر استان مازندران واقع شده، آن را "دریاچه چورت" نیز می نامند. وجود این گستره ی آبی در میان درختان سر به فلک کشیده و سراسر سبز، نمودی از حیات و سرزندگی را به وجود آورده است.

موقعیت جغرافیایی دریاچه چورت

دریاچه چورت در حدود 350 کیلومتر با تهران فاصله دارد. این دریاچه در جنگلی های چشم نواز چورت چهاردانگه و در 80 کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد. مساحت کلی دریاچه زیبای چورت 2.5 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1030 متر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید میانشه را خواهرخوانده دریای خزر می نامند.

 

دریاچه چورت

 

 

آشنایی با دریاچه چورت

دریاچه چورت بیضی شکل بوده و در دره ای با شیب زیاد پدید آمده است، بیشترین طول آن 380 متر و بیشترین عرض آن 140 متر تخمین زده شده است. تعداد فراوانی درختان پربار اطراف آن را پوشانده اند که زیباییِ باور نکردنی به این منطقه بخشیده است. از ویژگی های این دریاچه در فصل پاییز، می توان به هوای مه آلود و صدای آواز خواندن پرندگان اشاره کرد که شرایطی دلچسب را ایجاد می کند. البته گاهی اوقات ممکن است در فصل تابستان هم این هوای مه آلود بر منطقه حاکم شود که رقصندگی آن بر فراز درختان سر از آب بیرون آورده منظره ای حیرت انگیز را پدید می آورد.

 

 

جاهای دیدنی مازندران - معرفی برترین مناطق دیدنی و گردشگری استان ماندران

 

 

دلیل پیدایش دریاچه چورت

در سال 1318 زلزله ای در این منطقه رخ داد که بر اثر رانش زمین باعث بسته شدن مسیر چشمه های اطراف گردید و همین امر سبب شد چشمه ای زیبا به وجود آید و همه را مبهوت خود کند. تعدادی از درختان این ناحیه که در اثر به وجود آمدن دریاچه به ناچار به زیر آب فرو رفتند، در زمانی که آب دریاچه کم می شود سر از آب بیرون می آورند و محل پدیدار شدن خود را نشان می دهند که گردشگران تور مازندران در این زمان می توانند یکی از دیدنی ترین تصاویر دریاچه را به تماشا بنشینند. مقدار آب این دریاچه به میزان بارندگی های سالیانه وابسته بوده و هر چه بارندگی ها بیشتر باشد، نمای دریاچه نیز زیباتر می شود.

تفریحات دریاچه چورت

افزون بر گشت و گذار در دل این جنگل های انبوه و استشمام هوای پاک از دیگر تفریحات این دریاچه دلربا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ماهی گیری:

در ابتدا این دریاچه میزبان تعداد اندکی ماهی بود اما مردم برای زیاد شدن و زیبا شدن آن، تعداد دیگری ماهی داخل آب ریختند که پس از گذشت چند وقت و در پی تولید مثل آن ها این ماهی ها زیاد شدند و محل مناسبی برای ماهی گیری پدید آمد که سبب سرگرمی گردشگران تور مازندران شد. جالب است بدانید ماهی هایی که در این مکان وجود دارد، در انواع مختلفی بوده که تخمِ برخی از آن ها توسط پرنده های مهاجر به این دریاچه آورده شده است.

  • ورزش:

اطراف این دریاچه پر از مکان های آرامش بخش و  دیدنی می باشد که طبیعت دوستان می توانند ساعت ها در آن پیاده روی کنند و از هوای سالم لذت کافی ببرند. همچنین این امکان وجود دارد تا در این طبیعت دل انگیز به دوچرخه سواری بپردازید و ورزش کنید.

  • قایق سواری:

این دریاچه آرام مکان مناسبی برای قایق سواری بوده اما باید توجه داشته باشید که هیچ گونه قایقی در این مکان برای اجاره وجود ندارد و توریست هایی که به این مکان می آیند اغلب، قایق های بادی به همراه دارند.

 

بزرگترین دریاچه جهان - ایا می دانستید بزرگترین دریاچه جهان در کشور ما قرار دارد؟

 

  • آفرود:

آفرودسواری یکی از مهیج ترین تفریحاتی است که در مسیرهای ناهموار دریاچه آدرنالین زیادی را در پی دارد.

 

تفریحات در دریاچه چورت

 

اسکان در دریاچه چورت

متاسفانه در این منطقه هیچ گونه امکانات رفاهی از قبیل سرویس بهداشتی، مغازه و دیگر امکانات وجود ندارد و تنها در مسیر انتهایی دریاچه این امکانات وجود دارد که می توانید لوازم مورد نیاز خود را تهیه نمایید. برای آب آشامیدنی هم می توانید در طول مسیر از نهرهای اطراف دریاچه استفاده نمایید. اگر قصد اسکان در این منطقه را دارید چادرهای مسافرتی به همراه داشته باشید و در آن مکان بر پا کنید و از این طبیعت بکر لذت تمام را ببرید. طبیعتاً اسکان و استراحت در این طبیعتِ فوق العاده و بی نظیر، دلخواه هر انسانی می باشد. وجود گیاهانی همچون: آویشن، ازگیل و پونه رایحه ای دلنشین را به محیط بخشیده است. در روستا هم اقامتگاهی برای گردشگران وجود دارد که در صورت تمایل می توانید از آن ها بهره ببرید. اقامت در هتل های اطراف هم یکی دیگر از گزینه های پیش روی شما است که از میان آن ها هتل مجتمع اقامتی خزر آباد ساری می تواند انتخاب خوبی باشد.

راه های دسترسی به دریاچه

برای دسترسی به دریاچه میانشه باید در مسیر فیروزکوه به سمت ساری حرکت کنید و پس از آن 25 کیلومتر مسیر ساری - کیاسر را دنبال کنید. پس از آن تابلو روستای چورت را دیده و در مسیر فرعی وارد شوید که پس از پیمودن مسیری به طول 15 کیلومتر به روستای چورت می رسید، پس از آن چند مسیر خاکی برای رسیدن به دریاچه چورت پیش روی شما بوده که با پیمودن 10 کیلومتر (مسیر خاکی) به دریاچه چورت خواهید رسید.

 

آبشار آب پری - در سفر به نوشهر حتما از این آبشار بازدید کنید. 

 

مناسب ترین زمان سفر به دریاچه چورت

زیبا ترین فصل بازدید از این دریاچه چشم نواز، پاییز می باشد که زیبایی های آن غیر قابل وصف می شود. اما فصل بهار و تابستان هم زمان خوبی برای سفر به این منطقه می باشد. اگر قصد بازدید از دریاچه میانشه را دارید سعی کنید در اوایل هفته بروید، زیرا آخر هفته تعداد زیادی از افراد بومی و گردشگران برای پیک نیک به این مکان توریستی می روند و اطراف دریاچه شلوغ می شود.

*توصیه های لحظه آخر به شما بازدید کنندگان برای سفر به دریاچه چورت :

  1. در این منطقه موبایل به هیچ عنوان آنتن ندارد، از همین رو قبل از سفر دوستان خود را در جریان بگذارید که نگران حال شما نشوند.
  2. سعی کنید حتی الامکان در دریاچه شنا نکنید تا از خطرات احتمالی در امان باشید.
  3. زباله های خود را از این مکان جمع آوری کنید و در داخل شهر دور بیاندازید زیرا زباله های این منطقه را می سوزانند و در داخل دره می ریزند که این امر در صورت تکرار دفعات متوالی سبب آلودگی هوا می شود.
  4. در کوله پشتی خود تمامی وسایل مورد نیاز سفری یک روزه را همراه داشته باشید.
  5. سعی کنید با ماشین های شاسی بلند و پرقدرت به دریاچه بروید و اگر در فصل زمستان یا پاییز می روید حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید.
  6. برای این که بر سر دوراهی ها از مسیر اصلی گمراه نشوید، یا باید از افراد بومی راهنمایی بگیرید و یا پیش از قطع اتصال به اینترنت از روی نقشه مسیر را پیدا کنید و بر اساس آن پیش بروید.
  7. اگر به هنگام تاریکی هوا قصد دارید به سوی این دریاچه به راه افتید، باید توجه داشته باشید که در این منطقه حیواناتی نظیر: شغال، روباه و خرس وجود دارد.
  8. سفر به این منطقه و بازدید از دریاچه چورت خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما گردشگران تور شمال به ارمغان آورده که تا سال ها یادآوری آن شما را به وجد می آورد.

 

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت

 

آدرس دریاچه چورت

آدرس: استان مازندران/ ما بین ساری و کیاسر/ دهستان گرماب/ 10 کیلومتری روستای چورت

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 103 کاربر