قبرستان سفید چاه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 3895
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مکان های ترسناک و اسرار آمیز همیشه افراد زیادی را مشتاق می کند خصوصا اگر داستانی مهیج پشت آن باشد. قبرستان سفید چاه قبرستانی بسیار عجیب و مرموز در استان مازندان است. قدمت این قبرستان به هزار و دویست سال قبل میرسد که همین باعث شده ظاهری خاص داشته باشد. مردم محلی بر این باورند که جسد مردگان در این قبرستان پوسیده نمیشود و تا مدت ها باقی میماند. بد نیست بدانید این روایت دور از واقعیت نیست!

قبرستان اسرار آمیز سفید چاه

تاریخچه قبرستان سفید چاه

این قبرستان که به « قبرستان سپید» نیز شهرت دارد از قدیمی ترین قبرستان های ایران است که قدمت آن به زمان تیموریان میرسد. سه تن از فرزندان امام موسی کاظم که از ظلم خلفای مستبد فراری بودند در این قبرستان آرامیده اند. سفیدچاه اولین قبرستان مسلمانان است از این رو از نظر فرهنگی و اجتماعی اهمیت زیادی دارد. مردم محلی معتقدند که مرده هایشان در این قبرستان پوشیده نمیشود که همین موضوع باعث شده تمام روستاهای اطراف برای خاک سپاری عزیزان از دست رفته خود به آنجا بیایند. این قبرستان در سال 1381 به عنوان آثار ملی به ثبت رسید و میان مردم محلی حتی شهر های اطراف بسیار شناخته شده است.

از سنگ قبر قبرستان سفید چاه چه میدانید؟

قبرستان سفید چاه ظاهری منحصر به فرد دارد سنگ قبرهای این قبرستان اصلا شبیه به قبرستان های دیگر نیست. در قسمت تاریخی این قبرستان سنگ های استفاده شده افقی نیستند و تمام سنگ ها به صورت عمودی قرار داده شدند. جنسیت افراد با شیوه ای متفاوت نشان داده شده است. اگر یک شانه دوسر بالای سنگی که بر روی قبر نصب شده باشد فرد دفن شده در قبرستان مرد بوده و اگر شانه یک سر باشد قبر متعلق به یک زن است. در گذشته سنگ قبرهای هر منطقه تحت تأثیر فرهنگ و معماری آن منطقه شاخته میشد به طور مثال در کشورهای آفریقایی و اروپایی برخی از سنگ قبرها حالت نعلی شکل داشتند. سنگ قبرهای این منطقه متعلق به دوران میتراسیم (دورانی که هنر حکاکی روی سنگ رواج بیشتری داشت ) است که سنگ های آن از معماری اسلامی و ایرانی نشأت گرفته اند. در این قبرستان سنگ قبرها به شکل صندوقی و محرابی هستند. سنگ قبرهای محرابی دارای چند طاق نمای تو در تو قوس دار هستند.

قبرستان خالد نبی - اسرار عجیب موجود در این قبرستان

نقش های سنگ قبر قبرستان سفید چاه 

روی همه سنگ ها تصاویر نمادین و نقوش خاصی حکاکی شده که داستان های متفاوتی را روایت میکند. این نقش ها به سه دسته اسلیمی، هندسی، و نقش های نمادین تقسیم میشود. در حاشیه سنگ ها تزیینات گل برگ اسلیمی نقش نگاری شده و در حاشیه دوم حدیث وصلوات نوشته شده همچنین در متن وسط به نام متوفا و تاریخ وفات اختصاص داده شده است.  سنگ قبرهای صندوقی نیز در این قبرستان ها وجود دارد که به علت فرسودگی زیاد نقش های آن قابل خواندن نیستند. در این روستا رسم بوده که روی سنگ قبر مردگان بر اساس شغل حکاکی شود البته در قبرهای جدیدتر این نقوش دیگر استفاده نشد. هر کدام از نقش های این سنگ قبر برای خود دنیایی دارند. نقش های هندسی مانند دایره نماد عرفان و کمال و دور از وابستگی هاست و مفهوم ابدیت را در خود دارد. همچنین نقش های آینه، دوکبوتر، انار و خورشید در ادبیات و فلسفه مفاهیم معنوی دارند. 

سنگ قبرهای ایستاده قبرستان چاه سفید انگار واقعا با شما صحبت میکنند و از اسم و رسم مردگان خوابیده در گور میگویند. حتی از خلقیات و و زندگی آنها حکایت میکنند. نقش های با طرح گیاهان، حیوان و نمادهای دیگر در این طرح های قبرستان مشاهده میشود. نقش خورشید و خرگوش و شیر و درخت سرو هرکدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند.

سنگ قبر قبرستان سفید چاه

چرا قبرستان سفید چاه مرموز است؟

این قبرستان بسیار قدیمی است به همین خاطر شاید ظاهر آن کمی عجیب و وحشتناک باشد اما علت مرموز بودن چاه سفید چیز دیگری است. مردم محلی بر این بر این باورند که اجسادی که در این گورستان به خاک سپرده می شود سالم می ماند. باور این مردم ریشه در عقاید مذهبی و داستان های حماسی و حتی تخیل داشت. اما این روایت چندان هم دور از واقعیت نیست. تحقیقات انجام شده روی خاک این قبرستان نشان میدهد که این موضوع از نظر علمی قابل اثبات است. در ترکیب این خاک مقدار زیادی آهک وجود دارد. خاک آهکی باعث تأخیر در تجزیه اجساد در این قبرستان میشود. همچنین در این قبرستان از سنگ های کوه های اطراف به عنوان سنگ لحد استفاده میشود که در دوام جسد موثر است.

حتی مردم روستاهای اطراف برای به خاک سپردن عزیزان خود به این قبرستان می آیند تا پیکر عزیزان از دست رفته شان را در این قبرستان دفن کنند. این قبرستان هر روز بزرگ و بزرگ تر میشود و چیزی نمانده که خانه های روستا را کنار زند تا برای مردگان جا باز کند!

قبرستان سفید چاه - گورستانی که سنگ‌های آن حرف میزنند

بازدید از قبرستان سفید چاه

با توجه به اینکه این قبرستان در شهر نسبتا سرد بهشهر قرار دارد بهترین زمان سفر به این مکان بهار و تابستان است. البته درختان پاییزی و رنگارنگ این روستا در پاییز منظره ای شگفت انگیز خلق میکند که همه را غرق در زیبایی و سکوت منطقه میکند. امکان بازدید از این قبرستان در تمام روزهای هفته وجود دارد و نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست. توجه کنید که در طول روز که هوا روشن است در قبرستان باشید تا به خوبی نقش های سنگ قبر را مشاهده کنید. رفتن به این مکان فقط به بازدید از سنگ قبرها محدود نمیشود لذت بردن از آب و هوای مازندان و عکاسی در طبیعت زیبای آن، سفر شما را تکمیل میکند.

قبرستان سفید چاه کجاست ؟

قبرستان سفید چاه در روستایی به همین نام ( روستای سفید چاه ) قرار دارد . این روستا در استان مازندران، شهر بهشهر، بخش یانه سر واقع شده است . تمامی اهالی بهشهر این قبرستان را به خوبی می شناسند.

گورستان سفید چاه کجاست؟

مسیر دسترسی به قبرستان سفید چاه

بعید است که بازدید از قبرستان در برنامه سفر شما باشد اما این قبرستان اعجاب انگیز واقعا ارزش بازدید دارد و هر روز گردشگران زیادی را جذب میکند. برای رفتن به این قبرستان مخوف باید به بهشهر بروید و با گذر از دل جنگل سرسبز « یانه سر » راهی شهرستان «گلوگاه» شوید و تا آخر کمربندی غربی رفته سپس به تیالا بروید و بعد از آن مسیر چاه سفید را پیش بگیرید. شما میتوانید با استفاده از مینی بوس های مخصوص در شهر بهشهر مستقیم به روستای چاه سفید برسید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 104 کاربر