تپه ماهور هزار دره

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6830
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از جاذبه های گردشگری و بسیار دیدنی استان گلستان تپه ماهور هزار دره است؛ این تپه هم مانند دیگر روستا ها و مناطق استان گلستان طبیعتی بی نظیر و آب و هوای خنک و دلپذیری دارد. تپه ماهور هزار دره یک مجموعه از چند مکان دیدنی و جذاب است که سالانه افراد زیادی را  به خود جذب می کند. تپه ماهور هزار دره یک مجموعه شامل قبرستان خالد نبی، آرامگاه عالم بابا ( پدر همسر خالد بن سنان)، آرامگاه چوپان ( خادم حضرت خالد بن سنان)، دره پنج شیر و تپه ماهور هزار دره می شود که سالانه محققان و زائران و گردشگران زیادی به این منطقه برای بازدید از جاذبه های مختلف آن سفر می کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیش‌تر با این مجموعه بکر و زیبا آشنا شوید.

هزار دره کجاست؟

هزار دره در ترکمن صحرا در استان گلستان واقع شده است، ترکمن صحرا شهرهای دیگری چون بندر ترکمن، گنبد کاووس و روستای کلاله را دربرمی‌گیرد. یکی از جاذبه های گردشگری و زیارتی استان گلستان مجموعه تپه ماهور هزار دره است که در شمال شرقی شهرستان کلاله و در رشته کوه های جرجان واقع شده است. مجموعه تپه های ماهور هزار دره (مجموعه خالد بن سنان ) در ۵۶ کیلومتری شمال شرقی شهرستان کلاله و در ۶ کیلومتری روستای گچی سو قرار دارد. چشمه خضر زنده که در این مجموعه است و سالانه افراد زیادی را به خود جذب می کند؛ بر فراز قله گوگجه داغ با ۷۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا واقع شده است. گفته شده است که آب این چشمه خاصیت شفا بخشی دارد و به همین دلیل هم مسافران به این مکان از آب این چشمه با خود به سوغات می برند. هزار دره دارای پرندگانی زیبایی چون سبزقبا، چلچله دلیجه می‌باشد که یکی تماشای آن‌ها یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به حساب می‌آید. در این منطقه کوهی به نام گوگجه داغ قرار دارد، در این کوه قبرستانی با سنگ قبر های عجیب و غریب وجود دارد که تا به حال ندیده اید، این قبرستان پایین زیارتگاهی متعلق به خالد نبی قرار گرفته است.از  بیرون این زیارتگاه به شکل گنبدی سبز رنگ با تعدادی پنجره در دیوارهایش  دیده می‌شود، در داخل این زیارتگاه قبری با ۱.۵ متر ارتفاع قرار دارد که برای مردم این منطقه بسیار مهم می‌باشد، در قبرستان پایین زیارتگاه مزار عالم بابا ( پدر همسر خالد نبی) و چوپان عطا نیز واقع شده است، خالد نبی یکی از مبلغان مسیحی بوده که مردم را به یکتا پرستی و دین مسیحیت دعوت می‌کرده، خالد نبی در اواخر عمرشان به دیدار حضرت محمد(ص) رفته و به ایشان پیوسته است، زیارتگاه خالد نبی رسومات خاصی دارد که برای احترام بهتر است از آن آگاه شویم و رعایت کنیم. 
سایت گردشگری استان گلستان:  http://golestaniha.com

 

هزار دره کجاست

 

آشنایی با تپه های ماهور

همانطور که گفته شد مجموعه تپه ماهور هزار دره یک مجموعه تفریحی و زیارتی است که مکان های دیدنی زیادی در خود جای داده است. از آنجایی که هم به یکی از استان های شمالی کشور سفر می کنید و قصد دیدن منظره های طبیعت را دارید و هم می توانید از زیارتگاه های مختلف این مجموعه دیدن کنید داشتن اطلاعات کامل از تمامی جلوه های گردشگری این مکان موضوعی مهم و حیاتی است. با توجه به وقت خود و مدت اقامت می توانید برنامه سفری فوق العاده برای خود درست کنید. مجموعه تپه ماهور به معنای واقعی کلمه یک تیر و چند نشان است می توانید در مدت زمان اقامت و بازدید خود در این سفر در تپه های خوش آب و هوای این منطقه قدم بزنید و از مکان های تاریخی و زیارتی آن دیدن کنید. کوهستان هزار دره در حدود ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد؛ بیش از ۱۷ قله در این کوهستان بالای ۳۶۰۰ متر ارتفاع دارد و بلندترین قله ی این کوهستان ۳۸۷۶ متر ارتفاع دارد.

  • زیارتگاه خالد نبی کلاله: زیارتگاه حضرت خالد بن سنان علیه السلام آخرین مبلغ دین مسیح بود و این مجموعه برای مردم محلی این استان بسیار مهم است و یکی از آثار به ثبت رسیده آثار ملی ایران است که در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ به ثبت رسید.
  • مقبره عالم بابا و چوپان عطا: مقبره ی عالم بابا و چوپان عطا هر دو از مقبره ها مکان های زیارتی و دیدنی هستند که برای پدر همسر حضرت خالد نبی و برای یکی از یاران این حضرت در نزدیکی مقبره خالد نبی ساخته شده اند. 
  • دره پنج شیر: دره پنج شیر یکی از جاذبه های دیدنی مجموعه خالد بن سنان است که اقامتگاه دره پنج شیر هم در نزدیکی این مکان قرار دارد و یکی از بهترین مکان های مناسب برای اقامت افرادی است که قصد بازدید از این مجموعه زیارتی و سیاحتی را دارند‌.

بهترین زمان بازدید از تپه های ماهور گلستان

تپه ماهور هزار دره یکی از مجموعه های زیارتی و سیاحتی استان گلستان است که با اینکه سالانه بازدید های زیادی از این منطقه انجام می شود ؛ با این حال این منطقه از امکانات مناسبی برای گردشگری در تمامی ماه ها و فصل های سال برخوردار نیست. ممکن است که فکر کنید چون این مجموعه در استان های شمالی کشورمان قرار دارد پس آب و هوای این منطقه در تابستان نیز خنک است ولیکن تنها مناطقی که نزدیک ارتفاعات بلندی قرار دارند از آب و هوایی مطبوع در تابستان برخوردارند. تپه ماهور هزار دره تابستان های بسیار گرم و تابستان های بسیار سردی دارد که اصلا مناسب اقامت و اتراق در این آب و هوا نیستند. اواسط فصل بهار وقتی تپه ها و دشت های این منطقه سبز شدند و هنوز هوا به سمت گرمای تابستان نرفته است بهترین موقع برای بازدید از این مجموعه تفریحی و گردشگری است.

 

بهترین زمان سفر به تپه های ماهور گلستان

 

چطور بریم تپه ماهور ؟

تپه های ماهور گلستان و مجموعه ی دیدنی که طبیعتی بسیار زیبا و بکر دارد در استان گلستان است و برای سفر به این منطقه باید اول به استان گلستان بروید و بعد در مسیر خود به شهرستان کلاله، در ۵۵ کیلومتری این شهرستان به سمت روستای گچی سو بالا حرکت کنید تا به تپه ی ماهور هزار دره برسید. این طبیعت بسیار زیبا و چشم نواز بهترین و قشنگترین منظره ی زندگیتان می شود.

عکس های تپه ماهور

عکس هایی از  تپه های ماهور گلستان بکر و زیبا برایتان آماده کرده ایم که در ادامه می‌توانید تماشا کنید.

 

عکس های تپه های ماهور گلستان

نظرات کاربران

  1. معصومه لادنی معصومه لادنی 1398/10/08
    21 نفر پسندیدند
    چقد جای قشنگیه این جا!!! مثل اینکه خیلی معروفه ولی من تا حالا نشنیده بودم از این تپه، خیلی جای زیباییه، ما اهل بجنورد هستیم تا الان خیلی به گنبد سفر کردم اما تا حالا یکبار هم از این تپه چیزی به گوشم نخورده، کنجکاو شدم برم این جا مرسی از محتواهای خوبتون

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 102 کاربر