دره خزینه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 6704
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دره خزینه پلدختر واقع در لرستان، سرزمینی زیبا و خیره کننده، با سراب ها، چشمه ها و جاذبه های طبیعی فوق العاده است. این سرزمین هزار رنگ با طبیعتی بکر و زیبا می تواند هر بیننده ای را به ستایش وادار کند. لرستان سرزمینی کوهستانی است که سرتاسر آن را کوه زاگرس در بر گرفته است و دارای درختان بلوط، بادام، گردو و نارون می باشد. هرچه از زیبایی این استان گفته شود کم است زیرا کلمات در برابر زیبایی های این سرزمین کم می آورند. استان لرستان که در غرب ایران قرار گرفته است به آبشارها، کوه های زیبا و تنگه های فراوان معروف است. این سرزمین زیبا که قدمتی 40 هزار ساله دارد می تواند به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل شود اما با وجود پتانسیل بالای این استان در جذب گردشگر، این استان به دلیل تبلیغات کم نتوانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند. به عنوان مثال دره زیبای خزینه که یکی از جاذبه های زیبای این استان در پلدختر است، بررسی می شود. 

 

دره خزینه پلدختر

 

آشنایی با دره خزینه پلدختر

دره خزینه که در اثر فرسایش و طی سالیان دراز به شکل شگفت انگیز کنونی در آمده است، در میانه جاده پلدختر به سمت اندیمشک قرار گرفته است. این دره در نزدیکی روستایی به نام پلدختر واقع شده است و رودخانه سیمره از وسط آن عبور می کند که زیبایی دره را دو چندان کرده است. رودخانه سیمره از سرشاخه های رودخانه کرخه است که در به خروشی بی نظیر به راهش ادامه می دهد. 

دره خزینه به دلیل شباهت هایی که به دره گرند کانیون آمریکا دارد به گرند کانیون ایران شناخته می شود. دره گرند کانیون آمریکا که در ایالت آریزونای آمریکا واقع شده است و رود کلرادو از میان آن عبور می کند نیز به دره خزینه آمریکا شهرت دارد. فرسایش خاک طی سالیان دراز باعث ایجاد لایه های رسوبی زیبا و چشم نواز شده است که دره خزینه را هر چه بیشتر به دره گرند کانیون آمریکا شبیه می کند.

دره خزینه که با دست طبیعت به شکلی بی نظیر و خیره کننده درآمده است مقصدی بی نظیر برای صخره نوردان و کوهنوردان می باشد. البته باید دقت داشت که برای کوه نوردی و صخره نوردی باید فردی کاربلد و راهنما همراه داشته باشیم و تجهیزات لازم را فراهم کرده باشیم تا به مشکل برنخوریم. 

پل معلق دره خزینه 

جاذبه اصلی دره خزینه، پل معلق آن است. این پل که به عنوان بلندترین پل معلق خاورمیانه شناخته می شود، دارای 112 متر ارتفاع است. عرض درهانه این پل 80 متر می باشد. این پل زیبا و مستحکم از اتصال چوب های روسی و چهار طناب کابلی به وجود آمده است. راه رفتن روی این پل که ارتفاعی مشابه ارتفاع یک ساختمان 29 طبقه ای دارد، می تواند گردشگران را به هیجان آورد. حس راه رفتن روی پل معلقی با ارتفاعی 85 متری در حالی که رودخانه ای خروشان در زیر پاهایتان در جریان است، آدرنالین را به خون های شما به جریان می اندازد. 

پل معلق دره خزینه در طی جریان ساخت سد کرخه دو ساخته شد. درسال 1381 به علت شناسایی گسل در این منطقه، ساخت و ساز تعطیل شد و برای راحتی تردد و حمل و نقل گروه مطالعاتی، به منظور تعیین محل جدید سد و مطالعات زمین شناختی ثانویه در محل جدید که یک کیلومتر از محل قبلی فاصله داشت، این پل ساخته شد.

 

پل معلق دره خزینه

 

شاید برایتان جالب باشد که این پل به نوعی حد فاصل دو استان غربی کشور یعنی ایلام و لرستان است، به طوری که یک سر پل در استان لرستان و سر دیگر آن در استان ایلام قرار دارد. در حال حاضر عنوان بلندترین پل معلق، متعلق به پل مشکین شهر اردبیل است زیرا متاسفانه در نوروز سال 1397، پل معلق دره خزینه به دست افراد ناشناس تخریب شد و امکان استفاده از آن وجود ندارد. 

پیج نعل اسبی

پیج نعل اسبی با شکوهی که در دره خزینه قرار گرفته است، یکی از دلایل اصلی سفر گردشگران به این دره می باشد. پیچ نعل اسبی این دره شباهت دره خزینه را به دره گرند کانیون دوچندان کرده است. صخره ای در بخش میانی این دره قرار گرفته که اطراف آن را آب فرا گرفته منظره ای لذت بخش و چشم نواز به دره بخشیده است. 

تفریحات دره خزینه پلدختر

یکی از اصلی ترین تفریحات دره خزینه پلدختر، صخره نوردی و کوهنوردی است. این دره به دلیل توپوگرافی خاص و پستی ها و بلندی های زیاد که بر اثر فرسایش در صخره ها به وجود آمده است، می تواند فرصتی استثنایی در اختیار کوهنوردان قرار دهد تا یکی از هیجان انگیزترین صخره نوردی ها را تجربه کنند. 

از دیگر تفریحات این دره که مردم عادی نیز می توانند از آن بهره مند شوند، پیاده روی در طبیعت بکر و زیبای این دره به همراه تماشای زیبایی های طبیعت می باشد. این دره به عنوان یکی از شاهکارهای طبیعت می تواند خلوتی استثنایی برای گردشگران فراهم کند تا با برخورد نسیم خنک به صورتشان در اعجاب این طبیعت غرق شوند. 

پیاده روی بر روی پل، که اکنون در دسترس نیست، می توانست امکان هیجان بیشتر را برای گردشگران فراهم نماید. عکاسی از دره و ثبت مناظر شگفت انگیز می تواند خود هدف خوبی برای سفر به این دره زیبا باشد که هر گوشه آن به بومی نقاشی شباهت دارد. 

دیدنی های اطراف دره خزینه 

با سفر به دره خزینه این امکان برای گردشگران خواهان مکان های دیدنی بیشتر فراهم است تا از مکان های دیدنی نزدیک این دره نیز بهره مند شوند و به قول معروف با یک تیر چند نشان بزنند. در ادامه به معرفی مکان های دیدنی اطراف دره خزینه می پردازیم:

 

تتنگه شیرز پلدختر

 

تنگه شیرز

تنگه شیرز دارای دیوارهای بلند و شیاردار می باشد که در کنار درخت و غارهای آن می تواند سفری به یادماندنی در دل طبیعت را برای شما فراهم نماید. برای رسیدن به این تنگه لازم است به سمت کوه دشت و روستای نامجو و اولاد قبا برسیم. در این روستا می توانید ماشین را در پارکینگی که در کنار مجتمع شیلات قرار دارد پارک کنید و با ادامه دادن مسیر به صورت پیاده به تنگه برسیم. لازم به ذکر است که رودخانه ای که از میان این تنگه عبور می کند زیبایی دره را دوچندان کرده است.

قلعه فلک الافلاک: 

قلعه فلک الافلاک که در خرم آباد واقع شده است از جمله آثار به جای مانده از دوره ساسانی می باشد که به آن دژ شاپور نیز گفته می شود. برای رفتن به این قلعه کافی است به خیابان امام خمینی بروید. البته این قلعه روی بلندی ساخته شده است و از همه جای شهر قابل مشاهده است.

 

قلعه فلک الافلاک خرم آباد

 

پل شاپوری

 پل شاپوری که در جنوب قلعه فلک الافلاک قرار دارد نیز از دوران ساسانی به جای مانده است. معماری این پل که به پل شکسته نیز مشهور است بسیار قابل توجه می باشد.

دریاچه کیو

 در بلوار جام جم می توانید به پارک کیو بروید و می توانید دریاچه کیو را تماشا کنید. این دریاچه منحصر بفرد با اینکه در پارک قرار گرفته است به هیچ وجه مصنوعی نیست و آب آن از چشمه هایی که کف آن قرار دارند تامین می شود. آب این دریاچه تیره است و دیدن از آن خالی از لطف نخواهد بود.

 

دریاچه کیو استان خرم آباد

 

بام لرستان 

بالای کوه مدبه می توانید تمام شهر را زیر پای خود ببینید. منظره شهر در دل شب با چراغ هایی که همچون ستاره های درخشان در حال چشمک زدن هستند، بسیار تماشایی و خارق العاده است. خلوت کردن در چنین جایی حال و هوایی روحانی دارد که آسمان را در نظر انسان دست یافتنی تر جلوه می دهد.

آبشار برنجه

آبشار برنجه که ارتفاعی 750 متری دارد یکی از آبشارهای فصلی زیبا در اطراف دره خزینه می باشد. در اطراف این آبشار درختان سرسبز و طبیعت زیبا، به همراه هوای تازه و خنک این آبشار می تواند روحتان را تازه کند. این آبشار از مسیری پلکانی فرو میریزد و منظره ای شگفت انگیز را در برابر چشمان گردشگران فراهم می کند.

دره نیگا

دره نیگا جزء دره های شگفت انگیز اطراف دره خزینه است که علاوه بر آب و هوای فوق العاده و بهاری می توانید از طبیعت بکر و سرسبز آن نیز بهره مند شوید. این دره دارای درختانی مانند گردو، توت، انگور و انجیر است که می تواند لذت چیدن میوه های وحشی و خوردن آن ها را برای شما فراهم نماید. دره نیگا به واسطه رودخانه ای که از میان آن عبور می کند دارای طبیعتی بی نظیر و گل های رنگارنگ است.

آبشار نوژان

آبشار نوژان یکی از مرتفع ترین آبشارهای اطراف دره خزینه است که می تواند لذت دیدار از دره خزینه را برایتان تکمیل کند. این آبشار که ارتفاعی 95 متری دارد از صخره های بلند فرو می ریزد و در پایین حوضچه ای تشکیل می دهد که لذت آب تنی و شنا را به گردشگران می چشاند. آب آبشار در پایین آن به صورت رودخانه ای جاری می شود و دلیل سرسبزی اطراف آبشار را فراهم می کند.

 

 

آبشار نوژان پلدختر

بهترین زمان برای دیدار از دره خزینه 

با توجه به آب و هوای کوهستانی لرستان، باید سرمای هوا را در فصل سرما در نظر گرفت. شش ماه اول سال می تواند زمان مناسبی برای سفر به دره خزینه باشد ولی با توجه به این که برای بازدید از این دره لازم به پیاده روی چند ساعته است، نباید آفتاب را نیز فراموش کرد. پیشنهاد ما برای سفر به این دره زیبا نیمه اول بهار و یا ابتدای پاییز است.

مسیر دسترسی به دره خزینه 

برای رفتن به دره خزینه لازم است از اتوبان تهران به قم و یا تهران به ساوه به سمت اراک حرکت کرد. جاده پلدختر را می توانید بعد از عبور از بروجرد و خرم آباد مشاهده کرد. بعد از طی کردن مسیری کم به روستای زیبای خزینه می رسید. بعد از طی کردن دو کیلومتر و گذشتن از کارگاه سدسازی کرخه دو می توانید این دره زیبا را مشاهده کنید. 

فاصله دره خزینه تا پلدختر

برای رسیدن به دره خزینه ابتدا باید به شهرستان پلدختر بروید. از شهرستان پلدختر که وارد جاده اندیمشک شویم بعد از طی مسافت 47 کیلومتر به روستای خزینه می رسید. بعد از طی دو کیلومتر میسر به کارگاه سدسازی کرخه 2 می رسید و از آن جا نیز بعد از طی 3 کیلومتر مسافت دره زیبای خزینه را می توانید مشاهده کنید. درکل دره خزینه از روستای پلدختر 41 کیلومتر فاصله دارد. 

عکس های دره خزینه 

تصاویر دره خزینه پلدختر


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر