اویمیاکن

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 8466
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
اویمیاکن یا «قطب سرما» جهان، نام یکی از روستاهای دورافتاده سیبری است؛ که به عنوان سردترین نقطه قابل سکونت جهان آن را می‌شناسند. دمای هوای این روستا به 90 درجه فارنهایت نیز می‌رسد.
قطب جنوب سرد ترین نقطه زمین می‌باشد که 90% یخ های جهان در این منطقه وجود دارد؛ پس از آن هم قطب شمال لقب سردترین نقطه جهان را به خود اختصاص می دهد، اما فرق این قطب جنوب و شمال در این است؛ که در قسمت جنوب هیچ انسانی در آن ساکن نمی‌باشد. در قسمت شمال مناطقی مانند سیبری و روسیه در سرمای غیر قابل تحمل، زندگی و سکونت شهری و روستایی وجود دارد.
 
اویمیاکن
 

آشنایی با قطب سرما

دره اویمیاکن در شمال شرقی روسیه «یاکوتیا» به قطب سرما مشهور است. سردترین دمای گزارش شده از این منطقه 71.2 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. روستای اویمیاکن در همه اوقات سال پوشیده از برف می‌باشد و دلیل سرد بودن زیاد این روستا، واقع شدن بین دو کوه که مانع از جا به جایی هوای سرد می‌شود، است. این کوه‌ها باعث می‌شوند هوای سرد در اویمیاکن ماندگار شود. پدیده‌ای جالب در هوای این روستا مشاهده شده که با بالا رفتن ارتفاع، دمای هوای این منطقه 5 درجه گرم‌تر می‌شود.

موقعیت قرارگیری روستا اویمیاکن در شمال شرقی جمهوری یاقوتستان و در طول رودخانه ایندیگیرکا است؛ که در ژانویه 1926 با ثبت دمای منفی 72 درجه سانتی‌گراد عنوان سردترین نقطه جهان را به نام خود کرد.
این روستا در شرق شهر یاکوتسک و با ارتفاع 750 متری از سطح آب های آزاد واقع شده است. جالب است بدانید مقدار روشنایی روز در این روستا با سایر نقاط زمین متفاوت است؛ به صورتی که در ماه دسامبر، طول روز 3 ساعت و در ماه ژوئن  21 ساعت می‌شود.
 
روستای اویمیاکن
 

تاریخچه دره اویمیاکن

در سال‌های 1920 و 1930، گله داران از این روستا در جهت سیراب کردن گله‌های گوزن استفاده می‌کردند. نکته قابل توجه در رابطه با این روستا این است که، نام این روستا به معنای «آب بدون انجماد» می‌باشد در حالی که در این روستا حتی الکل هم یخ می‌زند.
دولت به این موضوع علاقه مند بود تا جمعیت کوچ‌نشینان را به این منطقه بیاورد، زیرا که از نظر این دولت کنترل کوچ‌نشینان از جنبه‌های مختلف سخت و دشوار است؛ به همین علت این منطقه را به کوچ‌نشینان واگذار کرد.

 

دره اویمیاکن

 

زندگی در اویمیاکن سردترین نقطه زیستی جهان

امروزه در «قطب سرما» 500 نفر در حال زندگی هستند. به علت سرمای بسیار شدید امکان کشاورزی در این منطقه وجود ندارد؛ به همین علت افراد ساکن این روستا به فعالیت‌های شکار، گله‌داری و ماهیگیری مشغول می‌باشند. در سال‌های اخیر هتلی در این منطقه ساخته شده تا گردشگرانی که علاقه به دیدن این مکان دارند در آن اقامت کنند. به کسانی که در این منطقه زندگی می‌کنند «رام‌کننده واقعی زمین» می‌گویند.
نکته جالب توجه در رابطه با این روستا این است که، با اینکه برخی موارد بارش برف شدید زندگی عادی مردم را مختل می‌کند؛ اما هنوز مدارس بابرجا هستند و دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند.

 

پوشش مردم اویمیاکن

 

پوشش و غذای مردم اویمیاکن

ساکنین روستا برای محافظت خود از سرما کشنده هوا، تنها می‌توانند از پوست به عنوان لباس استفاده کنند. به علت عدم رویش گیاه در این منطقه، خوراک مردم روستای اویمیاکن، گوشت گوزن است. این منطقه یک فصل تابستان کوتاه دارد که برخی از روستایی‌ها در این مدت به کشت سبزیجات و میوه می‌پردازند. چشمه‌ی آب گرمی در این روستا وجود دارد که مورد توجه روستاییان و گردشگران قرار گرفته است.

 

سرد ترین کشورهای اروپایی را بشناسید - این مقاله خواندنی را از دست ندهید. 

 

آب و هوا روستا اویمیاکن

در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست می‌توان دمای بالای 30- درجه سانتی‌گراد را نیز در این روستا مشاهده کرد؛ حتی در تغییر آب و هوایی ماه آگوست، دمای این روستا به منفی 15 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.
زندگی در سردترین نقطه قابل سکونت جهان بسیار دشوار است، در حدی که باید ماشین‌های خود را در جای گرم پارک کنید؛ وگرنه دیگر روشن نخواهد شد. اهالی این روستا حتی در خانه‌هایشان به دلیل منجمد بودن زمین نوانستند لوله کشی کنند و سرویس‌ها را در بیرون از خانه ساخته‌اند.
هنرمندی برای به تصویر کشیدن وضعیت این روستا، سفری به آنجا کرد و در گفته های خود می گوید:
به قدری این روستا سرد بود که در دو روز سفر خود درد زیادی در بدنم احساس می کردم و جالب تر از آن بزاق دهانم در برخورد با هوای سرد منجمد و آب دهانم به قندیل تبدیل می شد.
سوخت گرمایشی این روستا ذغال سنگ می‌باشد و مردم در مواقع ضروری به بیرون از خانه و سفرهای بیرون شهری می‌روند. در این روستا جاده‌ای به اسم جاده استخوان‌ها وجود دارد که کاملا یخ زده است.
 
سرد ترین روستای جهان
 

چگونه به روستای اویمیاکن برویم؟

تنها مسیر کم خطر برای رسیدن به این روستا، رانندگی 2 روزه از مبدا یاکوتسک (پایتخت این منطقه) است. برای رفتن به یاکوتسک می‌توانید از پرواز مستقیم مسکو-یاتوسک استفاده کنید؛ که این پرواز در حدود 6 ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد.
قطب سرما فاصله‌ی زیادی با جاده استخوان‌ها «بزرگراه کولیما» ندارد. این جاده در سال 1930 توسط زندانیان استالین ساخته شده است. این بزرگراه از ماگادان تا یاکوتسک کشیده شده است و در طول مسیر خود از سه رشته کوه می‌گذرد.

 

گرم ترین نقطه جهان - گرم ترین نقطه جهان در کدام کشور قرار دارد.

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 105 کاربر