باغ کتاب تهران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/12
بازدید: 18288
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برای کسانی که شیفته کتاب هستند، شاید بزرگ‌ترین لذت این باشد که خود را در جایی پر از کتاب بیایند. باغ کتاب تهران، جایی در قلب پایتخت شلوغ ایران، محلی است که ‌می‌‌تواند تمام عاشقان کتاب را به وجد بیاورد. باغ کتاب انتخابی مناسب برای فرار از دغدغه‌های روزمره و غرق شدن در دنیایی از کتاب‌ها و داستان‌هاست. با هر قد‌می‌ که در این مکان دیدنی تهران ‌می‌‌زنید، راهی نو را برای کشف علم و دانش به پیدا ‌می‌‌کنید. در باغ کتاب تهران، طنز و فلسفه، رویا پردازی و واقعیت با یکدیگر ترکیب شده و شما را به دنیایی جذاب ‌می‌‌برد. این باغ مکانی برای سفر در دنیای نامحدود داستان‌ها، شعرها و افکار نویسندگان بزرگ است. در هر گوشه‌ از باغ کتاب عطر دلپذیر کلمات و ایده‌ها ‌می‌‌پیچد و در ذهنتان تداعی‌کننده حس ویژه‌ای است. این مکان جایی است که از کودک تا بزرگسال را به دنیای خیال و دانش بر‌می‌‌دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی، آدرس، دسترسی با مترو، امکانات و ساعت کاری باغ کتاب تهران بپردازیم.

باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران کجاست؟

باغ کتاب تهران بزرگ ترین مجموعه کتاب و سرگرمی علمی کشور محسوب می شود که در اراضی عباس آباد با زیربنای ۶۵ هزار متر مربع و وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در دو طبقه احداث شده است. سام طهرانچی معمار مسئول این مجموعه می باشد. طرح احداث آن از سال ۱۳۸۳ با هدف اختصاص مکانی دائمی برای نمایشگاه کتاب تهران مطرح گشت که البته طرح کاربری آن بارها و بارها دستخوش تغییر شد، تا اینکه سرانجام در تاریخ 12 تیر ماه 1396 به بهره برداری رسید. باغ کتاب تهران ماموریت خود را اینگونه بیان می کند :
(ما تلاش می‌کنیم در جهت ایجاد پل ارتباطی میان کودک و نوجوان، علم و فناوری و فرهنگ و نوآوری پیشرو باشیم)

آدرس باغ کتاب حقانی

با توجه به وسعت زیاد باغ کتاب تهران، برای رسیدن به آن چند مسیر وجود دارد :

  • آدرس اول: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران
  • آدرس دوم: ایستگاه متروی حقانی، ۱۰ دقیقه پیاده روی از باغ موزه دفاع مقدس، بعد از پل، باغ کتاب تهران (مسیر مستقیم)
  • آدرس سوم: بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران

نقشه باغ کتاب تهران

راه‌های دسترسی به باغ کتاب تهران

به دلیل اهمیتی که باغ کتاب برای شهر تهران دارد، برای دسترسی به آن راه‌های مختلفی به وجود آمده است. شما می‌توانید با توجه به شرایط و ترجیحات خود، این مسیر را طی کنید.

پارکینگ خودروهای شخصی

در صورت تمایل به استفاده از خودروی شخصی، این امکان وجود دارد تا از پارکینگ طبقاتی مترو شهید حقانی برای پارک کردن خودروی خود استفاده کنید. در صورتی که در روزهای پرتردد و شلوغ به بازدید از این مجموعه نمی‌ پردازید، ممکن است در برخی قسمت‌های بلوار کتابخانه ملی نیز جای پارک وجود داشته باشد.

دسترسی به باغ کتاب با مترو

اگر ‌می‌خواهید با مترو تهران به باغ کتاب بروید، خط یک یعنی خط تجریش – کهریزک ‌می‌ تواند برای رسیدن به باغ کتاب مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ایستگاه‌های مترو شهید همت و شهید حقانی، در فاصله‌ای برابر از باغ کتاب تهران قرار دارند.پس از پیاده شدن از مترو، ‌می‌توانید از شاتل‌‌های برقی استفاده نموده یا ادامه مسیر را پیاده روی نمایید.

مسیر دسترسی به باغ کتاب با تاکسی

یک ایستگاه ون روبروی در اصلی باغ کتاب قرار دارد و بازدید کنندگان را به متروی همت، متروی حقانی و پایانه تاکسی و اتوبوس ‌می‌رساند.

پارکینگ خودرو شخصی باغ کتاب

اگر ‌می‌خواهید با خودروی شخصی خود به این مجموعه بروید‌، می‌توانید از پارکینگ طبقاتی شهید حقانی استفاده کنید و باقی مسیر را با استفاده از شاتل برفی طی کنید. اگر در روزهای خلوت به باغ کتاب ‌می‌روید، ‌می‌توانید در برخی از قسمت‌های بلوار کتابخانه خودروی خود را پارک نمایید. پارکینگ 40 هزار متر مربعی عباس آباد نیز در ضلع غربی و شرقی در ‌میان فرهنگستان جمهوری اسلا‌می‌ و کتابخانه ملی قرار دارد که بعد از تکمیل ساخت ظرفیت 3 هزار خودرو در 5 طبقه را دارد.

پل طبیعت تهران - این پل به عنوان بزرگترین و زیباترین پل غیر خودرویی ایران شهرت دارد !

ویژگی های باغ کتاب حقانی

امکانات باغ کتاب تهران

طراحی و ساخت باغ کتاب تهران در دو طبقه و چهار بلوک صورت گرفته است. هر یک از بلوک ها به گروه سنی ویژه ای اختصاص یافته و دارای امکانات خاص خود می باشد.

بلوک  A یا بخش کودک ( بلوک بهارستان ): فضای این بلوک بین دو طبقه همکف و اول تقسیم شده و دارای امکاناتی از قبیل کافه کودک، باشگاه رباتیک، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان، دیوار صخره ‌نوردی کودک و مجسمه‌های بیش از ۳۰ شخصیت کارتونی می باشد.

بلوک  B یا راهروی خیالستان: این راهروی باریک حدودا 60 متر طول دارد و دو بلوک A و C را به هم مرتبط می سازد. این راهرو دارای دو حلقه پیاده بر بوده و افراد می توانند در حین عبور تصاویر متحرکی را در هر دو طرف شاهد باشند. 

بلوک  C یا نگارستان: مرکز هنری باغ کتاب و دارای ۱۱ سالن سینما و تئاتر در طبقه همکف، زیر زمین و روی بام است. سالن های پردیس سینمایی این مجموعه، به طور کلی دارای گنجایش 2000 نفر بوده و مساحت پرده سینمای اصلی آن ۱۹۰ متر مربع است. از امکانات این بلوک می توان به این موارد اشاره کرد : 

  • فروشگاه آثار هنری 
  • کافه
  • سالن نمایش علمی
  • باغ علم کودک (ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال)
  • سینما سه بعدی

بلوک D یا سروستان: این بلوک متشکل از کتاب فروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی ویژه بزرگسالان است. از دیگر بخش‌ های بلوک سروستان می ‌توان کافه گالری و گالری در زیرزمین و باغ علم نوجوان در طبقه اول را نام برد.

لمکده باغ کتاب: در قسمت های مختلف باغ کتاب شاهد مکان ‌هایی تحت عنوان لمکده برای مطالعه و استراحت هستیم. در لمکده تعدادی مبل و صندلی راحتی برای بازدید کنندگان چیده‌ شده، تا بتوانند در کمال آرامش به استراحت یا مطالعه بپردازند. از دیگر امکانات رفاهی باغ کتاب می توان به خانه کودک، نمازخانه، سرویس بهداشتی، ماشین حمل کودک، اتاق مادر و کودک و... اشاره کرد.

پشت بام باغ کتاب: شامل فضاهای سبز و کافه های متعدد است و با استفاده از آسانسور یا پله‌ می توان به آنجا رسید.

از دیگر امکانات و بخش های باغ کتاب تهران، می توان به این موارد اشاره کرد :

  • سرزمین فکربازیا
  • اتاق فرار
  • باشگاه همکارا
  • کافه بازی
  • شبیه ساز پرواز سسنا 172
  • مرکز آموزش
  • رستوران

امکانات باغ کتاب

تفریحات تهران - معرفی 14 تا از مهیج‌ترین تفریحات تهران (با دوستان و خانواده)

شهربازی باغ کتاب

شهربازی باغ کتاب که نام اصلی سرزمین نیکولو است، شامل خانه بازی و پارک ماجراجویی است. سرزمين نيکولو فضایی به وسعت ۸۰۰ متر مربع در بلوک A باغ کتاب تهران است. بخش خانه بازی، فضایی برای بازی‌های فیزیکی و پر تحرک برای کودکان 1 تا 9 سال است. در این بخش بازی‌هایی‌ در ارتفاع کم مانند بازی با پل‌های معلق، بازی‌های طنابی و توری، ترامپولین قرار دارد.  در بخش پارک ماجراجویی، بازی های چالش در ارتفاع، هیجانی و مسیر نینجا طراحی شده است. همچنین این بخش شامل بازی‌های طنابی و حرکتی در دو طبقه است. بخش ماجراجویی برخلاف خانه بازی، محدودیت سنی ندارد و کودکان بالای 10 سال و بزرگسالان می‌توانند از آن استفاده کنند. در جریان این بازی‌ها، کودکان و نوجوانان با دنبال کردن یک مضمون داستانی را در یک شهر خیالی دنبال می‌کنند. آن‌ها با کمک بازی‌ها، با مهارت‌های مختلف آشنا می‌شوند و در طی بازی، متوجه وجود شخصیتی منفی در داستان می‌شوند. در فرایند بازی، شرکت‌کنندگان به شخصیت‌های اصلی داستان کمک می‌کنند تا طلسم را از بین ببرند. سرزمین نیکولو در بلوک A باغ کتاب تهران هر روز از ساعت 10 تا 22 پذیرای مخاطبان است. 

معماری باغ کتاب تهران

این مجموعه در 2 طبقه طراحی و ساخته شده است و بازدید از آن به صورت بلوک به بلوک انجام می گیرد. باغ کتاب دارای 4 بلوک به نام های بلوک A بهارستان، بلوک B خیالستان، بلوک C نگارستان و بلوک D سروستان بوده که هر کدام به گروه سنی خاصی متعلق است.  باغ کتاب تهران در منطقه عباس‌آباد تهران واقع شده و از غرب با باغ‌ موزه دفاع مقدس، از شمال‌شرقی با فرهنگستان‌های علوم و زبان و ادب فارسی، از شمال‌ غربی با باغ هنر و از شرق با کتابخانه ملی ایران همسایه است.

معماری باغ کتاب تهران

ساعت کاری باغ کتاب تهران

این مجموعه در نیمه نخست سال از ساعت 9 تا 23 و در روزهای پنج شنبه و جمعه تا ساعت ۲۴ پذیرای عموم است. در نیمه دوم سال، ساعات فعالیت باغ کتاب به 9 تا 21 تغییر می کند و در تعطیلات آخر هفته نیز تا ساعت 22 پذیرای بازدید کنندگان می باشد. باغ کتاب حتی در مناسبت های خاصی تعطیل است که این مناسبت ها را در تقویم سایت رسمی باغ کتاب می توان مشاهده کرد.

شهر تهران - هر آنچه که باید در مورد شهر تهران بدانید!

هزینه ورودی باغ کتاب تهران

ورود به فضاهای عمومی باغ کتاب تهران، رایگان است اما برای دیدن بخش‌های خاصی از باغ کتاب تهران مانند باغ علم نوجوان، اتاق فرار، پردیس سینمایی، و... نیاز به تهیه بلیت می باشد.

بازدید از باغ کتاب

برای ورود به بخش های عمومی باغ کتاب، نیازی نیستبلیط تهیه کنید زیرا ورود به بسیاری از بخش های آن به صورت رایگان صورت میگیرد. اما اگر می خواهید برخی دیگر از مکان های آن مانند پردیس سینمایی، اتاق فرار، باغ علم نوجوانان و ... لازم است از قبل بلیط تهیه کنید. برای تهیه بلییط به راحتی تا ساعت 9 شب هنگام ورود به هر بخش بلیط آن را تهیه کنید . همچنین به زودی می توانید با ورود به سایت باغ کتاب تهران بلیط خود را تهیه کنید.

بازدید از باغ کتاب

خرید اینترنتی از باغ کتاب

در وبسایتباغ کتاب تهران امکانخرید اینترنتی کتاب، نوشت افراز، و.. فراهم شده است و دوستداران میتوانند از میان فهرستی که سایت در نظر گرفته است کتاب و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.  جهت سفارش غیر حضوری کاب از کتاب فروشی کافیست با شماره 96045693(021) در روزهای شنبه تا پنجشنبه تماس حاصل کنید.

سایت باغ کتاب تهران

جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید به سایت رسمی باغ کتاب تهران مراجعه نمایید.

Bagheketab.com

شماره تلفن و راه های ارتباطی باغ کتاب تهران

در صورت لزوم می توانید با شماره تلفن باغ کتاب تماس حاصل فرمایید.

  • شماره تلفن گویای باغ کتاب:  96045500(021)
  • شماره تلفن روابط عمومی و امور بین الملل:  96045700(021) و 96045703(021)
  • ایمیل باغ کتاب: info@bagheketab.com
  • اینستاگرام باغ کتاب: https://www.instagram.com/baghe_ketab
  • آدرس کانال آپارات باغ کتاب: https://t.me/TehranBookGarden
  • آدرس توئیتر باغ کتاب: https://twitter.com/baghe_ketab
  • کانال آپارات باغ کتاب: https://www.aparat.com/baghe_ketab

فود کورت باغ کتاب

در باغ کتاب تهران رستوران و کافه های زیادی وجود داردکه میتوان به کافه رستوران بامی نو، کافه رستوران کیوسک برگر، کافه ویونا، کافه کودک ،کافه علم، کافه سینما، چند بوفه محلی، رستوران کیوسک برگر وجود دارد. همچنین محوطه ای در بیرون باغ کتاب تعبیه شده که فود کورت باغ کتاب محسوب می شود و با نام باغ غذا شناخته می شود. باغ غذا در شمال غربی ساختمان باغ کتاب جنب دریاچه هنر واقع شده است و اولین رستوران خودرویی تهران بوده که با یه اصل سلامت گردشگری غذایی و رویکرد آموزشی را هدف قرار داده است.

فود کورت باغ کتاب

جاذبه های گردشگری پیرامون باغ کتاب

باغ کتاب تهران یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تهران است که از سمت شرق با کتابخانه ملی ایران، از طرف شرق با فرهنگستان علوم زبان و ادبیات، از سمت شمال غرب به باغ هنر و باغ موزه مقدس هم جوار است. همچنین بوستان آب و آتش، بوستان طالقانی، آسمان نمای گنبد مینا نیز از دیگر جاذبه های این باغ محسوب می شود.

راه های دسترسی به باغ کتاب تهران

  • پارکینگ خودروهای شخصی

در صورت تمایل به استفاده از خودروی شخصی، این امکان وجود دارد تا از پارکینگ طبقاتی مترو شهید حقانی برای پارک کردن خودروی خود استفاده کنید. در صورتی که در روزهای پرتردد و شلوغ به بازدید از این مجموعه نمی پردازید، ممکن است در برخی قسمت ‌های بلوار کتابخانه ملی نیز جای پارک وجود داشته باشد.

  • دسترسی به باغ کتاب با مترو

اگر می خواهید با مترو تهران به باغ کتاب بروید، خط یک یعنی خط تجریش – کهریزک می تواند برای رسیدن به باغ کتاب مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ایستگاه ‌های مترو شهید همت و شهید حقانی، در فاصله‌ای برابر از باغ کتاب تهران قرار دارند.پس از پیاده شدن از مترو، می توانید از شاتل‌ های برقی استفاده نموده یا ادامه مسیر را پیاده روی نمایید.

  • مسیر دسترسی به باغ کتاب با تاکسی

یک ایستگاه ون روبروی در اصلی باغ کتاب قرار دارد و بازدید کنندگاه را به متروی همت، متروی حقانی و پایانه تاکسی و اتوبوس می رساند. 

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

دسترسی به باغ کتاب تهران

پارکینگ خودرو شخصی باغ کتاب

اگر میخواهید با خودروی شخصی خود به این مجموعه برویدمیتوانید از پارکنیگ طبقاتی شهید حقانی استفاده کنیدو باقی مسیر را با استفاده از شاتل برفی طی کنید. اگر در روزهای خلوت به باغ کتاب میروید میتوانید در برخی از قسمت های بلوار کتابخانه خودروی خود را پارک نمایید. پارکینگ 40 هزار متر مربعی عباس آباد نیز در ضلع غربی و شرقی در میان فرهنگستان جمهوری اسلامی و کتابخانه ملی قرار دارد که بعد از تکمیل ساخت ظرفیت 3 هزار خودرو در 5 طبقه را دارد.

چرا باید به باغ کتاب برویم؟

باغ کتاب بزرگ‌ترین کتابفروشی ایران محسوب ‌می‌شود که در اغلب اوقات ‌میزبان رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری است. در این مجموعه بیش از 400 هزار عنوان کتاب قرار دارد و یکی از مکان‌های جذاب برای کودکان و نوجوانان محسوب ‌می‌شود. با وجود باغ‌های علم کودک، نوجوانان و باشگاه رباتیک، ربات نقاش و ... مکان مناسبی برای تفریح و آموزش کودکان محسوب ‌می‌شود. معماری باغ کتاب هم اکنون موفق شده دو جایزه مهم را از آن خود کند. در کنار جاذبه‌هایی مانند باغ موزه دفاع مقدس، باغ هنر، کتابخانه ملی و...قرار دارد. در کنار خرید کتاب ‌می‌توانید سری به پردیس سینمایی باغ کتاب بزنید و فیلم‌های بروز و با کیفیت تماشا کنید. باغ کتاب تهران یکی از مقاصد محبوب علاقه‌مندان به کتاب و فرهنگ است. با فضای خوب آموزشی و آرامش‌بخش، این مکان، یک مرجع فرهنگی مهم برای شهروندان است. هر سال هزاران نفر از انواع کتاب‌ها و مجلات مختلف باغ کتاب استفاده ‌می‌‌کنند. با توجه به تنوع منابع، دسترسی پیدا کردن کتاب برای سلیقه‌های مختلف آسان است. ما در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات مربوط مربوط به باغ کتاب تهران، امکانات و مسیر دسترسی به آن را بنویسیم. حالا نوبت شماست که از این مطالب استفاده کنید و تجربه خودتان را از رفتن به بزرگترین کتابفروشی ایران با ما در ‌میان بگذارید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. امیر امیر 1402/09/25
    0 نفر پسندیدند
    باغه؟ یا کتابخونه؟
  2. رضا بابایی رضا بابایی 1402/05/01
    0 نفر پسندیدند
    برای پیاده روی عصرگاهی باغ کتاب تهران گزینه خیلی خوبیه. به قولی هم فال و هم تماشا! مرسی از معرفیش🙏
  3. رضا بابایی لحظه آخر 1402/05/01
    0 نفر پسندیدند
    سلام رضا عزیز. خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده. لطفا ما را به دوستان خود معرفی کنید.
  4. مبینا رستمی مبینا رستمی 1402/03/09
    1 نفر پسندیدند
    باغ کتاب تهران یک جواهر نابغه در قلب پایتخت است. با فراهم کردن فضایی آرام و سبز، این باغ کتاب به علاقه‌مندان کتاب و فرهنگ، فرصتی منحصربه‌فرد برای رهایی از همهمه شهری و غرق شدن در دنیای علم و ادبیات می‌دهد.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 102 کاربر