پارک آبشار تهران

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 12536
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آبشار تهران یک انتخاب عالی برای گذراندن یک روز تفریحی و پیکنیک کردن در کنار دوستان و اعضای خانواده است. این پارک به دلیل واقع شدن در ارتفاعات و جنگلی بودن یک منبع اکسیژن خالص محسوب می شود که برای فرار از ترافیک و شلوغی شهر تهران بهترین گزینه است. پارک آبشار تهران از جاذبه های گردشگری این استان است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را برای تفریح، سرگرمی و عکاسی روانه خود می کند.

این پارک همچنین یکی از بهترین فضاهای سبز تهران و مقصد محبوب افراد محلی برای تفریح و آرامش در روزهای غیر تعطیل است. امکانات تفریحی و رفاهی فراوان برای سپری کردن اوقات فراغت و تعطیلات انتخاب ایده‌آلی محسوب می‌شود. به عنوان یک مجموعه تفریحی بزرگ در تهران شناخته می‌شود و با وجود ویژگی‌های طبیعی و جذاب خود، تجربه‌ی بی‌نظیری را به بازدیدکنندگان خود هدیه می‌دهد.

آبشار تهران

پارک آبشار کجاست؟

چندسالی است که گسترش خوب و ساخت و ساز مسکونی و تفریحی در غرب تهران شاهد هستیم. احداث پارک آبشار نیز یکی از همین گسترش هاست که در یکی از محله های منطقه 22 تهران به نام آبشار قرار دارد. مساحت آن به 200 هکتار می رسد و دارای امکانات تفریحی، ورزشی و رفاهی بیشماری است. این مجموعه پارک در غرب ‏بزرگراه همت و رو به روی دریاچه چیتگر با هدف جلوگیری از تصرف زمین های ‏منطقه توسط افراد مختلف و همچنین افزایش امکانات تفریحی شهر تهران در سال ‏‏1390 احداث شده است. 

معرفی آبشار تهران؛ آشنایی کلی با آبشار

بیایید پارک آبشار تهران را بهتر بشناسیم. این مجموعه در غرب ‏بزرگراه همت و در رو به روی دریاچه چیتگر با هدف جلوگیری از تصرف زمین های ‏منطقه توسط افراد مختلف و همچنین افزایش امکانات تفریحی شهر تهران در سال ‏‏1390 احداث شده است. این پارک زیبا در زمینی به مساحت 200 هکتار و ارتفاع 1400 تا 1600 متری از سطح دریا ‏ساخته شده و امکانات متعددی را در خود جای داده است.

هرآنچه می‌خواهید درباره پارک آبشار تهران بدانید:

آبشار مصنوعی تهران در ارتفاعات شمالی تهران واقع شده است. این آبشار شامل باغ‌ها و راه‌هایی در دل کوهستان است که با استفاده از مصالح طبیعی سنگ و چوب ساخته شده و طراحی شیب پیاده‌روهای آن به گونه‌ای است که حتی کودکان و سالمندان نیز تا بالاترین ارتفاع می‌توانند به کوه پیمایی بپردازند.

این آبشار با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی به صورت طبقه‌طبقه ساخته شده است و هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌های متفاوت از طبقه دیگر است. در ساخت این آبشار از مصالحی استفاده شده که با طبیعت همخوانی دارند و آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.

امکانات آبشار تهران

  • ۲۵۰۰۰متر مسیر کوه‌پیمایی

  • آبشار مصنوعی، آبراه‌ها و جویبارها

  • ۸ برکه سنگی با مساحت ۷۵۰۰ مترمربع

  • ۲۰۰۰ متر مسیر دوچرخه‌سواری

  • رستوران سنتی

  • ۳۳ واحد آلاچیق

  • ۲۰۰۰ واحد پارکینگ

  • مسجد با مساحت ۴۰۰ مترمربع

  • باغ گیاهان دارویی

  • باغ گل با مساحت ۲ هکتار

  • مسیر کالسکه سواری

  • سالن آمفی تئاتر

امکان پرداختن به کوه پیمایی نیز برای علاقه مندان به این ورزش وجود دارد و آن ها می توانند در این پارک کوهستانی، روزی پرنشاط و مفرح را پشت سر بگذرانند و از هوای پاکی که در منطقه حاکم است، استشمام نمایند. اگر به هنگام صبح پا در این مکان بگذارید، افراد بی شماری را می بینید که به این منظور به پارک آبشار آمده اند.

پارکینگ های پرتعدادی در این مکان تفریحی و گردشگری تعبیه شده که گردشگران می توانند با خیالی آسوده ماشین های خود را در آن متوقف کنند و به تماشای بخش های گوناگون آبشار بروند. اگر نمی خواهید مسافت زیادی را به صورت پیاده در این مکان طی کنید، این امکان را دارید که در پارکینگ های 5 و 6 که به آبشار اصلی نزدیک تر هستند مراجعه کنید.

تفریحات پارک آبشار؛ متنوع و خاطره ساز

از جاذبه های موجود در این مکان می توان به آبشار مصنوعی، 8 برکه آب مصنوعی اشاره کرد که جلوه ای بی همتا به محیط بخشیده اند. برج حلزون یا برج کبوتر یکی دیگر از بهترین جاذبه های آبشار تهران بوده که در سمت شرقی آن واقع شده و توجه بسیاری از دوستداران این پرنده را به خود جلب کرده است. در انتهای این برج چوبی لانه کبوترها وجود دارد و توریست ها می توانند از طریق پله های ‏سنگی خود را به بالای برج برسانند و از لانه کبوترها دیدن کنند.

تجربه بهترین طبیعت گردی:

شکل کوهستانی پارک سبب شده که با یک پارک طبقه‌ای روبرو شویم. وجود کوه و جنگل و برکه لذت طبیعتگردی را دو چندان می کند. محیط با طراوت و خنکای آبشار شما را در وسط روز از گرمای آفتاب می رهاند. صدای پرندگان و عطر گل و گیاه اطراف هوش از سر شما می رباید. 

کوه پیمایی سبک:

کفش مناسب بپوشید تا یک کوه‌پیمایی سالم در آرامش و هوایی روح‌بخش داشته باشید. خیالتان راحت با وجود آلاچیق های متعدد در طول مسیر جانی دوباره برای ادامه پیمایش خود خواهید داشت.

بازی، شادی، اسباب بازی:

در این بوستان وسایل بازی بسیاری برای همه گروه سنین تهیه شده است. چه کودک باشید یا بزرگسال از وسایل بازی آن جا قطعا استفاده خواهید کرد. این مجموعه یک دنیا بازی برای شما فراهم کرده است که شما را از تفکرات روزانه خلاصی می بخشد.

لذت تماشای آبشار بر فراز جنگل:

 

بالاترین قسمت موجود در این مجموعه برج تقسیم آب می باشد. این بخش در داخل ‏یک آلاچیق بزرگ چوبی  قرار دارد و در اطراف آلاچیق نیمکت هایی قرار داده شده است ‏تا گردشگران و بازدیدکنندگان آبشار تهران بتوانند از بالاترین نقطه تفرجگاه آبشار تهران به ‏تماشای شهر تهران و مناظر زیبای اطراف آبشار بپردازند. 

اگر تا برج تقسیم آب بالا بروید می توانید از آن جا تمامی محیط پارک و برکه های ‏متعدد موجود در هر طبقه این مجموعه را مشاهده کنید. لازم به ذکر است برکه های ‏طبقات اول، دوم و سوم کوچکتر از سایر برکه ها هستند و در اطراف تمامی آن ها ‏گیاهان و فضای سبز ایجاد شده که این امر به زیبایی مجموعه افزوده است.

شب و روز عکاسی کنید:

این پارک آبشار انتخاب مناسبی برای عکاسی بوده که می توانید عکس های هنریِ جذابی را در آن خلق کنید. توجه داشته باشید که آبشار تهران همزمان با تاریکی هوا، نورپردازی های بسیار زیبایی را به نمایش می گذارد که سبب زیبایی دوچندان عکس های شما می شود. به خاطر داشته باشید که اگر به هنگام روز به این پارک دل انگیز می روید، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابگیر همراه خود داشته باشید.

 

گرسنگی تان را با تنقلات برطرف کنید:

در قسمت های مختلف پارک آبشار، بوفه هایی وجود دارد که افزون بر انواع تنقلات، نوشیدنی های گرم و سرد (مطابق با فصل) هم به فروش می رسانند. همچنین در پارکینگ شماره 3، ماشین هایی پُر از خوراکی های خوشمزه و فریبنده وجود دارد که بسته به فصلی که به پارک آبشار می روید می توانید نوشیدنی ها و غذاهای لذیذ و متفاوتی در آن میل کنید.

منشاء آب آبشار کجاست؟

آبی که در مجموعه آبشار تهران جاری است از جنگل های لتمان کن تأمین می شود ‏البته گردشگران تور تهران باید توجه داشته باشند که این آب ها قابل آشامیدن نیستند ‏اما تا حد زیادی تصفیه شده اند تا محیط مناسب برای ادامه حیات مرغابی ها و ‏جاندارانی که در برکه های این مجموعه زندگی می کنند به وجود آید. 

لازم به ذکر است که بگوییم تمامی 6 برکه بالایی به وسیله کانال ها و جوی های آب با هم در ‏ارتباط هستند. همچنین در محوطه جوی های بسیاری به منظور آبیاری فضای سبز تعبیه شده ‏اند. در فواصل میان طبقات برای آبرسانی به برکه ها آبشارهایی ساخته شده که ارتفاع ‏بلندترین آن ها به 10 متر می رسد.

لازم است بگوییم که این روزها به دلیل خشکسالیهای احتمالی که ممکن است رخ دهد، آبِ آبشار تنها در ساعات خاصی باز می شود.

باغ گیاهان دارویی پارک آبشار تهران

در این مجموعه پوشش گیاهی بسیار متنوعی وجود ‏دارد و از گیاهانی که در آبشار تهران وجود دارند می توان به سماق آمریکا، سید الشجار، ‏بلوط، خرزهره، موگو، درخت گیلاس، سرو نقره ای، درخت آلبالو، درخت گردو، سدروس، انواع توت ها، دم موشی، انواع ازگیل ها، بید مجنون، ‏درخت صنوبر، درخت تبریزی، درخت سپیدار و غیره اشاره کرد که زیبایی های این تفرجگاه را دوچندان نموده است. همچنین خوب است ‏بدانید در کنار برکه سوم این مجموعه انواع کاکتوس های زیبا کاشته شده که منظره ‏ای بسیار خاص را در این قسمت پدید آورده است.

راه های انتخابی برای رسیدن به آبشار اصلی

اگر قصد سفر با تور تهران را دارید بازدید از آبشار تهران را فراموش نکنید چرا که این ‏مجموعه از بهترین مراکز تفریحی موجود در شهر تهران می باشد و بهترین نکته در ‏رابطه با آبشار تهران این است که تمامی افراد در هر رده سنی می توانند با استفاده از ‏پله ها خود را به آبشار مصنوعی رسانده و از دیدن آبشار زیبا در کنار مناظری از شهر ‏تهران لذت ببرند البته باید توجه کنید که برای رسیدن به آبشار دو راه وجود دارد یکی از ‏آن ها راه سنگی است که در سمت چپ مجموعه و دیگری پلکان طولانی و پیچ در پیج ‏در سمت راست مجموعه می باشد. 

بهترین فصل برای دل به آبشار سپردن!

شما می توانید در تمامی فصول و روزهای سال به این مجموعه تفریحی و ورزشی بروید ولی پیشنهاد ما به شما بازدید پارک در فصل بهار است. سرسبز شدن پوش گیاهی و وجود گل های رنگارنگ بی شک مناظر چشم نوازی را پدید می آورد که هیچ گردشگری دوست ندارد از تماشای آن بی نصیب بماند. به طور کلی، آب و هوای پارک نزدیک به غروب یا در اوایل روز هوا خنک‌تر و جذابیت برای طبیعتگردی بسیار زیاد است البته برای بسیاری از بازدیدکنندگان نیز عکاسی در شب آبشار نیز وسوسه انگیز است.
 

 

نزدیکترین جاذبه های گردشگری به آبشار تهران

بسیاری از مراکز تفریحی و جاذبه های گردشگری استان تهران در غرب به فاصله کمی از هم قرار دارند که انتخاب برای رفتن به آن جاها را برای شما راحت می کنند. از جمله این جاذبه ها و مراکز دیدنی مکان های زیر است:

  • بام لند 5 کیلومتر

  • پارک جنگلی چیتگر 8 کیلومتر

  • پارک جنگلی لتمان کن 4 کیلومتر

چطور از مرکز شهر به آبشار برسیم؟

لازم است بدانید که این مجموعه در منطقه 22 شهرداری تهران و در غربی ترین نقطه این شهر قرار دارد و ‏دسترسی به آن بسیار آسان و بدون ترافیک می باشد، گردشگران تور داخلی می توانند به سادگی از ‏طریق اتوبان همت و به کمک تابلو های راهنما خود را به آبشار تهران رسانده و از طبیعت بکر و بی مثال آن لذت ببرند.

آدرس دقیق: تهران/ انتهای بزرگراه شهید همت – غرب/ اتوبان شهید خرازی/ خروجی آبشار تهران 

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

نظرات کاربران

  1. سمین سمین 1397/12/15
    8 نفر پسندیدند
    من خودم به شخصه آبشارو بیشتر از دریاچه دوست دارم.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 104 کاربر