شهر جاکارتا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/08
بازدید: 1697

جاکارتا یا به انگلیسی Daerah Khusus Ibukota Jakarta، پایتخت کشور اندونزی و بزرگ ترین شهر این کشور محسوب می شود،‌ این شهر مسلمان همچنین به عنوان یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر های اسلامی شناخته می شود.  مرکز اقتصادی ـ تجاری، حمل و نقل و صنعتی این کشور و مرکز سیاسی ـ اداری در کشور اندونزی، ایالت جاکارتاست که این ایالت با حدود ۵۹۰ کیلومتر مربع مساحت به عنوان یکی از ۵ ایالت آن قرار گرفته است. البته امروزه این ایالت مرکز آسه آن یا همان انجمن ملل آسیای جنوب شرقی است و وزارت خانه ها و سازمان های مهم اندونزی در آن مستقر شده اند،‌ این شهر همچنین سیزدهمین شهر بزرگ جهان از نظر مساحت جغرافیایی است و جاذبه های بسیار زیادی را در خود جای داده است.

 

جاگراتا کجاست؟

 

جاکارتا کجاست؟

جاکارتا از لحاظ مساحت سیزدهمین شهر بزرگ دنیاست،‌ این شهر به اندازه ای بزرگ است که برای سیستم متروی آن نام جداگانه ای گذاشته اند، همچنین از لحاظ جمعیتی بیشتر از ده میلیون نفر را در خود جای داده است که از جمعیت پایتخت انگلیس یعنی لندن، ۲ میلیون نفر بیشتر است، همچنین جاکارتا در ارتفاع ۸ متری از سطح دریای آزاد قرار دارد. از لحاظ پیشرفت، شهر جاکارتا به قدری خوب بوده که به تقلید از نام دوم نیویورک یا همان سیب بزرگ (Big Apple) که سریع ترین شهر دنیا از لحاظ رشد است، نام آن را Big Dorian یا دوریان (خارگیل) بزرگ گذاشته اند. جالب است بدانید که از ۸ میلیون نفری که در سال ۲۰۱۳ از کشور اندونزی دیدن کرده اند،‌اکثر آنان به جاکارتا آمده اند تا از تمدن باشکوه این شهر، مراکز خرید متنوع آن و همچنین غذاهای متنوع و خوشمزه این شهر لذت ببرند. البته این شهر در معرض بلایای طبیعی زیادی قرار دارد و تا به امروز حدود یک و نیم متر ارتفاع آن از سطح دریای آزاد کم شده است. همچنین این شهر در یکی از پرباران ترین مناطق جهان قرار دارد به طوری که متوسط باران سالانه جاکارتا حدود دو هزار میلی متر و متوسط رطوبت سالانه آن حدود هشتاد درصد است که برای اشخاصی که علاقه حاصی به باران دارند میتواند تجربه خوبی باشد.

جمعیت جاکارتا

همان طور که گفته شد، شهر بزرگ جاکارتا حدود ۱۰ میلیون نفر طبق آخرین آمار جمعیت دارد که ساکن پایتخت کشور اندونزی هستند و به زبان اندونزیایی حرف میزنند. 

آب و هوای شهر جاکارتا

این شهر آب و هوایی استوایی دارد  و در بیشتر ماه های سال،‌ در آن بارش شدید باران مشاهده می شود. هنگام بیرون رفتن چتر یادتان نرود، در این شهر میانگین دمای هوا ۲۷.۶ درجه است و کم بارش ترین ماه در جاکارتا ماه جولای است که فقط ۵۸ میلی متر بارش باران دارد، همچنین اکتبر گرمترین ماه سال و ژانویه سردترین ماه سال هستند که در آن ها میانگین دما به ترتیب به  ۲۸.۳ درجه و ۲۶.۸ درجه میرسد، همانطور که مشاهده میکنید مانند همه شهر های با آب و هوای استوایی دما بسیار کم (در حد ۱.۵ درجه از سردترین تا گرم ترین)‌ تغییر میکند،‌ در جاکارتا هوا به قدری گرم و مرطوب است که مردم روزی دوبار در صبح و عصر دوش میگیرند. این شهر ۸۰ درصد میانگین رطوبت هوای سالانه اش است و همچنین ۲۰۰۰ میلی متر سالانه بارش دارد.

 

شهر زیبای جاگرتا

 

پنج مورد از محبوب ترین مکان های دیدنی جاکارتای اندونزی 

  1. بنای یادبود ملی (National Monument)

این بنای عظیم و باشکوه که یکی از نماد های اصلی جاکارتا است، در میدان زیبای مردکا (Merdeka) بنا شده است. این بنای ۱۳۲ متری، به عنوان نماد و یادبودی برای نشان دادن و عرض احترام به درگیری اندونزیایی ها برای کسب استقلال کشورشان و خودمختاری اندونزی ساخته شد که در سراسر این کشور به آن احترام خاصی گذاشته می شود. علاوه بر اینکه بنای یادبود ملی معماری زیبایی ای دارد، می توانید منظره ی تمام شهر را نیز از بالای آن ببینید و لذت ببرید.

  1. میدان مردکا (Merdeka Square)

یکی از دیدنی های اصلی شهر جاکارتا میدان مردکا است که یک کیلومتر وسعت دارد. در مرکز این فضای باز نیز یادبود ملی که به آن اشاره کردیم واقع شده است. اطراف این بنای معروف با پیاده رو ها، فضای سبز و آبشار های تزئینی احاطه شده است. در سفرتان به جاکارتا حتما یادتان باشد کفش های مخصوص پیاده روی تان را بردارید و از این میدان زیبا دیدن کنید و در آن قدم بزنید.

 

میدان مردکا جاگراتا

 

  1. هزار جزیره (Thousand Islands)

هزار جزیره جاکارتا مجمع الجزایری است که در کرانه ی شمالی این کشور واقع شده است. این جزایر برای کسانی که می خواهند تجربه ای خارج از حد و مرزهای شهری را در نزدیکی پایتخت این کشور به دست بیاورند، فرصت ها و جاذبه های بسیاری دارد. در این جزیره می توانید از رستوران های فوق العاده آن، ریزورت ها و متل های زیبا و خط ساحلی چشم نوازی را به همراه سواحل طلایی منحصر به فرد در آن ببینید. این جزایر برای کسانی که به دنبال آرامش و لذت بردن از ساحل زیر نور آفتابند، بهترین مقصد به شمار می آید.

  1. مینی پارک تامان ( Taman)

اگر می خواهید درکی واقعی از فرهنگ اندونزی و زندگی روزمره مردم بومی آن به دست بیاورید  مقصدی بهتر از مینی پارک تامان پیدا نمی کنید.

پارک تامان مخصوص کسانی است که میخواهند درکی واقعی تر و بهتر از فرهنگ اندونزی و زندگی روزمره مردم بومی آن به دست بیاورند. در این پارک ۲۵۰ هکتاری تعداد زیادی از میراث فرهنگی و سنت های اندونزی را در غرفه های مختلف به نمایش گذاشته اند و می توانید  آنها را مشاهده کرده و لذت ببرید. همچنین در این پارک می توانید مجسمه های مینیاتوری از مجمع الجزایر اندونزی، ماشین کابلی، سینمای آی مکس ( IMAX) و تئاتر سنتی را ببینید که به دقت و با جزئیات زیاد به زیبایی ساخته شده اند.

 

مینی پارک تامان جاگراتا

 

  1. مسجد استقلال (Istiqlal Mosque)

از جاذبه های مهمی که حتما باید در قلب شهر جاکارتا ببینید، مسجد استقلال است که به عنوان بزرگترین مسجد جنوب آسیا، قطعا یکی از مقاصد گردشگران به خصوص شما خواهد بود. این مسجد در سال ۱۹۷۸ میلادی با ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر ساخته شده و چندین مناره ی تزئینی علاوه بر حیاطی ساخته شده از سنگ مرمر دارد. دیوارهای فضای داخلی این مسجد را با علائم و نشانه های اسلامی و خطاطی عربی تزئین کرده اند. مسجد استقلال یکی از زیباترین جاذبه های جاکارتا است که به شما حس خاصی از شکوهمندی را القا خواهد کرد.

نقشه جاکارتا

شهر جاکارتا در سمت غرب جزیره جاوه، در سواحل شمالی، در کنار خلیج جاکارتا ( یا خلیج باتاویا / بتاویه ) و دریای جاوه، قرار گرفته است. این شهر در دشت واقع است و ارتفاعاتی (کوه هایی) با فاصله بسیار از جاکارتا، در جنوب آن امتداد دارد. رودی به نام سیلیونگ در جهت جنوبی ـ شمالی از وسط شهر می‌گذرد و به خلیج جاکارتا می‌ ریزد. علاوه بر این، رود های بسیاری در نزدیکی شهر جاری اند که می‌توان به گروگل در غرب و سونتر در شرق جاکارتا اشاره کرد.

 

مشاهده نقشه جاکارتا

 

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر