دریاچه های صورتی ایران

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 326
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تاکنون آب را به رنگ صورتی دیده‌اید؟ بازدید از دریاچه‌ها و مرداب‌هایی که رنگ آبشان به شکلی جادویی به رنگ صورتی درخشان درآمده است، تجربه‌ای فراتر از باور خواهد بود. دلیل این امر جادو و جنبل نیست بلکه؛ فعل و انفعالات مربوط به پلانکتون‌های دریایی، وجود برخی مواد معدنی و آلی و پوشش گیاهی این دریاچه‌ها را باید از دیگر دلایل این امر دانست. تعداد این دریاچه‌ها در ایران زیاد نیست اما، ارزش آنها به اندازه طیف رنگ‌هایی که در آنها مشاهده می‌شود، بی‌نظیر است و بنابراین بازدید از همه این جاذبه‌های طبیعی توصیه می‌شود. کسی که می‌خواهد تمام این دریاچه‌ها را ببیند، به‌خاطر تعداد کمشان به راحتی می‌تواند برای این کار برنامه‌ریزی کند. در این مطلب قصد داریم همه دریاچه‌های صورتی ایران را معرفی کنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، با ما تا انتهای این مقاله از وبسایت لحظه آخر همراه باشید.

دریاچه های صورتی ایران

مهارلو، خانه آب‌های صورتی در 27 کیلومتری شیراز

مهارلو یک دریاچه فصلی در 27 کیلومتری شیراز است که به‌خاطر رنگش به آن دریاچه قرمز ایران نیز می‌گویند. دریاچه مهارلو  600 کیلومتر مربع مساحت دارد و داخل آن پر از پتاسیم و نمک‌های مختلف است. این وضعیت باعث شده تا شرایط رشد باکتری‌ها و موجودات ریز نمک دوست در این دریاچه فراهم شود و فعل و انفعالات آنها باعث تغییر رنگ دریاچه می‌شود. دریاچه مهارلو از نوع فصلی است و آب آن از دو رودخانه فصلی سلطان‌آباد و خشک‌رود (خرم‌رود) و چندین چشمه زیرزمینی دیگر تامین می‌شود. در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل بیشتر بودن بارندگی آب این دریاچه بیشتر است اما در فصل‌های بهار و تابستان از آنجایی که آب دریاچه با سرعت بیشتری تبخیر می‌شود، معمولا مهارلو را با چهره خشکش خواهید دید.

شهر مشهد - اطلاعاتی کامل در مورد شهر مشهد جاذبه‌های آن!

دریاچه مهارلو شیراز

تالاب لیپار؛ یک دریاچه عجیب در میان عجایب ایران

چابهار به‌عنوان شهری که عجیب‌ترین جاذبه‌ها مانند کوه‌های مریخی و گل‌افشان‌ها را دارید، خانه یکی از دریاچه‌های صورتی ایران به نام لیپار نیز هست. دریاچه لیپار است. این تالاب در 20 کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر قرار دارد. این دریاچه در زمان‌هایی که فیتوپلانکتون‌ها‌ زیاد می‌شوند، رنگش تغییر می‌کند و هر چقدر که تعداد این موجودات بیشتر باشد، رنگ تالاب هم قرمز رنگ‌تر خواهد بود. بهترین زمان بازدید از این دریاچه فصل‌های بهار و زمستان است زیرا می‌توانید لیپار را در صورتی‌ترین حالت ممکن ببینید. تالاب لیپار در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار تبدیل شده و همه بنابراین محلی‌ها هم برای کسب درآمد، کسب و کارهایی در کنار دریاچه ایجاد کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به شترسواری، دست فروشی و فروش صنایع دستی اشاره کرد.

تالاب لیپار

گلفشان نفتلیجه؛ پیش به سوی یک شمال متفاوت

استان گلستان یکی از استان‌های شمالی ایران است که کمی با دو استان دیگر یعنی مازندران و گیلان هم از نظر فرهنگی و هم از نظر جاذبه‌های گردشگری تفاوت دارد. در این استان جاذبه‌های گرشگری خاصی را می‌توانید پیدا کنید که گِلفشان نفتیجه یکی از آنهاست. این جاذبه گردشگری بکر در 15 کیلومتری شهر  گمیش تپه قرار دارد و به خاطر حوضچه‌اش مشهور شده است. رنگ آب این حوضچه در اکثر روزهای سال بنفش یا صورتی است و دلیل آن را باید در وجود مواد معدنی و کانی‌های مختلف در آن جستجو کرد. گِلفشان نفتیجه 8 متر ارتفاع و 500 متر قطر دارد و بعه نظر می‌رسد به خاطر موادمعدنی درونش خاصیت درمانی دارد. دانستن این نکته ضروری است که گلفشان نفتلیجه منشا آتشفشانی دارد و از مجموع گل‌هایی تشکیل شده که دهانه آتشفشان بیرون آمده‌اند.

گلفشان نفتلیجه

مرداب سروان؛ پیش به سوی رشت

دریاچه صورتی بعدی را می‌توانید در پارک جنگلی سروان پیدا کنید. اطراف این مرداب را یک پوشش گیاهی متراکم فرا گرفته است. این مرداب در حدفاصل بین سیاهکل و رشت قرار دارد. از آنجایی که این مرداب در یک پارک جنگلی قرار گرفته اطراف آن امکلانات رفاهی زیادی را می‌توانید پیدا کنید. بنابراین می‌توان اطراف مرداب سراوان را جای مناسبی برای پیک نیک خانوادگی دانست. در کنار این مرداب همچنین امکانات تفریحی فراوانی همچون پیست‌های دوچرخه‌سواری و پینت‌بال و قایق‌های پدالی وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رنگ صورتی این مرداب برخلاف موردهای قبلی از تغییرات شیمیایی ایجاد نشده است و این رنگ به خاطر پوشش گیاهی خاص سطح آن است. یعنی اگر خزه‌های روی آب این مرداب از بین برود، رنگ صورتی آن را هم از دست خواهیم داد.

مرداب سروان

مرداب هسل؛ سفر به دنیای رنگین کمان

مرداب هسل را باید دریاچه صورتی رنگ بعدی دانست که از لیپار و  مهارلو کوچک‌تر و خلوت‌تر است. این مکان برای کسانی که به طبیعت بکر و خلوت علاقه دارند بسیار مناسب است. مرداب هسل همیشه صورتی رنگ نیست و گاهی به رنگ‌های دیگر هم در می‌آید. مرداب هسل را می‌توانید در میان جنگل مشعل پیدا کنید. زمانی که وارد این جنگل می‌شوید، پس از 15 دقیقه پیاده روی به هسل خواهید رسید. در این جنگل جدا از اینکه می‌توانید این مرداب رنگین کمانی زیبا را ببینید، با درختان راش و آلو و حیواناتی همچون سنجاب و آهو نیز ملاقات خواهید کرد.

مرداب هسل

دریاچه نمک؛ نمک‌گیر شدن سر سفره قمی ها

هفتمین دریاچه‌ صورتی که می‌توانید در ایران پیدا کنید، دریاچه نمک قم است. این جاذبه گردشگری را که در شمال شرقی شهرستان قم قرار دارد، با نام‌های حوض سلطان و دریاچه شاهی نیز می‌شناسند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مکان بقایایی از دریاچه نمک خشک شده ساوه است. دریاچه نمک از ابتدا صورتی نبوده اما در سال 1399 به دلیل تغییر دما و تکثیر آغازیان برای اولین بار در تاریخ خود به رنگ صورتی مایل به قرمز درآمده است.

دریاچه نمک

مرداب دیوک؛ آب هایی که لباس صورتی پوشیده‌ اند

در مازندران یک دریاچه صورتی رنگ دیگر به نام دیوک وجود دارد. بهتر است زمانی که برای بازدید از مرداب هسل به مازندران سفر می‌کنید، به این مرداب هم سر بزنید. به این مرداب رازآلود داریوک هم می‌گویند. اطراف دریاچه را انبوه جلبک‌ها و گیاهان پوشانده و چهره آن را مرموزتر کرده است. برا رسیدن به این مرداب باید یک جنگل‌نوردی کمی سخت انجام دهید.

مرداب دیوک

دریاچه ارومیه؛ ملاقات با دومین دریاچه شور بزرگ جهان

آخرین دریاچه صورتی که باید در این لیست از آن نام ببریم دریاچه ارومیه است. ارومیه به‌عنوان دومین دریاچه بزرگ شور جهان، 2800 کیلومتر وسعت دارد. تغییرات اقلیمی و میکروارگانیسمی سال‌های اخیر رنگ این دریاچه را به قرمز مایل به صورتی تغییر داده است. البته برای اینکه دریاچه ارومیه را در لباس قرمز رنگش ببینید، باید از اوایل تیر تا اواسط شهریور برای بازدید از آن اقدام کنید. بازدید از دریاچه ارومیه نه تنها به خاطر رنگ صورتیش بلکه به این خاطر که یک میراث ملی و فرهنگی عظیم است، بر همگان ضرورت دارد. دریاچه ارومیه در سال‌اخیر با خطر جدی خشک شدن مواجه بوده و علاقمند به طبیعت و محیط زیست و تمام مردم ایران نگران حال این دریاچه هستند.

دریاچه ارومیه

بازدید از دریاچه‌های صورتی ایران

در این مقاله دریاچه‌ های صورتی ایران را به شما معرفی کردیم.برخی از این دریاچه‌ها به دلیل فعل و انفعالات موجودات درونشان به این رنگ در آمده‌اند، دلیل صورتی بودن برخی دیگر به خاطر پوشش گیاهی درون آنهاست. برخی به خاطر مواد معدنی و آلی تغییر رنگ داده‌اند و برخی دیگر هم در سال‌های اخیر رنگ عوض کرده‌اند. در هر حال این دریاچه‌ها و مرداب‌ها به هر دلیلی که شکل گرفته‌اند در حال حاضر از جاذبه‌های گردشگری جذاب و پرطرفدار در ایران به شمار می‌روند. اگر نکته دیگری درباره دریاچه‌های صورتی ایران وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا در صورتی که از هر کدام این دریاچه‌ها بازدید کرده‌اید؛ حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم از اطلاعات و تجربیات شما بهره ببرند.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر