بی ارزش ترین پول دنیا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/29
بازدید: 217898
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

واحد پول ضعیف یا واحد پول بی ارزش به پولی گفته می‌شود که ارزش آن در مقایسه با سایر پول‌ها (نسبت به ارز معادل جهانی (دلار و یورو) کاهش پیدا می‌کند. در سرتاسر دنیا حدودا 180 ارز (واحد پول) مختلف وجود دارد. در بین این واحدهای پولی، برخی از ارزها به علت راهکارهای اشتباه و سیاست های غلط دولت ها، از دیگر ارزها کم ارزش تر هستند. بی ارزش ترین پول دنیا متعلق به کدام کشور است؟ ارزش پول ایران در جهان چقدر است؟ در ادامه به پاسخ این سوالات پرداخته و لیستی از 10 تا از بی ارزش ترین پول های جهان به ترتیب را برای شما جمع آوری کرده ایم.

بی ارزش ترین پول دنیا

جدول بی ارزش ترین پول کشورها به ترتیب کمترین ارزش:

این لیست بر اساس نرخ تبدیل ارز در تاریخ 4 نوامبر 2023 تهیه شده است. ارزش ارزها ممکن است در آینده تغییر کند

رتبهنام واحد پولکشورارزش هر واحد پول در برابر دلار آمریکا
1ریال ایران (IRR)ایران0.000024 دلار آمریکا
2دونگ ویتنام (VND)ویتنام0.000043 دلار آمریکا
3لئون سیرالئون (SLL)سیرالئون0.000034 دلار آمریکا
4کیپ لائوس (LAK)لائوس0.000030 دلار آمریکا
5روپیه اندونزی (IDR)اندونزی0.000007 دلار آمریکا
6سوم ازبکستان (UZS)ازبکستان0.000009 دلار آمریکا
7فرانک گینه (GNF)گینه0.000008 دلار آمریکا
8گورانی پاراگوئه (PYG)پاراگوئه0.000007 دلار آمریکا
9شیلینگ اوگاندا (UGX)اوگاندا0.000004 دلار آمریکا
10دینار عراق (IQD)عراق0.000012 دلار آمریکا

بی ارزش ترین پول دنیا؛ رتبه اول ریال ایران

نرخ برابری با دلار (حدودی و متغیر): 265.500

ریال ایران ارزش ترین در رتبه اول بی ارزش ترین پول دنیا قرار دارد؛ دلیل این مسئله به سقوط اقتصادی در کشور ما ایران و تحولاتی که در سال  ۱۹۷۹ اتفاق افتاد برمی‌گردد. این ها موجب شدند که خیلی از مشاغل و کسب و کارها از کشورمان ایران خارج شوند و پس از این اتفاقات با آغاز جنگ ایران و عراق اقتصاد کشور بیشتر تضعیف شد.  بعلاوه تحریم‌های اقتصادی زیاد از طرف کشورهای اروپایی  و کشور آمریکا شرایط را دشوارتر کرد و موجب افت بیشتر ارزش پول کشومان یعنی ریال شد. از سال ۲۰۱۵ میلادی برای یک مدت زمان کوتاه این تحریم‌ها علیه ایران برداشته شدند ولی در سال ۲۰۱۸ و پس از آن در سال ۲۰۲۲ دوباره این تحریم ها شدت گرفت. در نهایت واحد پول ایران (ریال) امسال یعنی ۲۰۲۳ در اولین رتبه بی ارزش ترین پول دنیا جای گرفت. 

واحد پول کشورها - برای سفرهای خارجی نیاز به دانستن واحد پول کشورهای مختلف واجبه!

رتبه دوم بی ارزش ترین پول دونگ ویتنام

دومین ارز در این لیست دونگ کشور ویتنام است. ویتنام هنوز هم تاثیرات جنگ‌های سال‌های گذشته و تغییرات از اقتصاد بسته به اقتصاد باز را تجربه می‌کند. این کشور در لیست کشورهای فقیر دنیا قرار دارد. ولی اقتصاد‌دانان بر این معتقدند که این کشور در مسیر پیشرفت قرار دارد. یک دلار آمریکا هم اکنون معادل ۲۲ هزار و ۹۴۲ دانگ ویتنام ارزش دارد. 

ریال ایران / دونگ ویتنام

رتبه سوم روپیه اندونزی

نرخ برابری با دلار: 14,032

اندونزی کشوری که در آسیای جنوب شرقی قرار دارد و بصورت تقریبی می توان گفت به رفاه رسیده ست. اقتصادی پایدار دارد و اقتصاد آن در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته است. ولی ارز این کشور یعنی روپیه اندونزی وضعیت مناسبی ندارد و جایگاه آن در رتبه سوم لیست بی ارزش ترین پول دنیا قرار می‌گیرد. 
مقامات نظارتی این کشور با چاپ کردن اسکناس‌های نو با ارزش های  ۱ هزار الی ۱۰۰ هزاری برای تعویض با اسکناس‌های کهنه و اقداماتی دیگر سعی در حل این مشکل داشته اند. با وجود اینکه روپیه اندونزی هنوز هم یکی از ضعیف ترین ارزها به شمار می رود ولی آینده ای روشن در پیش رو دارد. هم اکنون هر دلار آمریکا برابر ۱۴,۵۲۶.۳۰ روپیه اندونزی است.

دونگ ویتنام/روپیه اندونزی

رتبه چهارم سٌم ازبکستان

نرخ برابری با دلار: 10,483

ارز کشور ازبکستان در رتبه چهارم در میان بی ارزش ترین پول دنیا قرار گرفته است. در گذشته این کشور مشکلات اقتصادی زیادی را پشت سر گزاشته است. در سال ۲۰۱۸، تدابیر زیادی برای بهبود یافتن ارز سٌم ازبکستان (SUM)در اقتصاد جهانی صورت گرفته است. با این وجود، رشد اقتصادی این کشور هنوز هم به پیشرفت نیاز دارد تا در بازار جهانی رتبه و جایگاه بهتری را تجربه نماید. هر دلار آمریکا برابر ۱۱,۱۶۰.۰۰ سٌم ازبکستان است.

رتبه پنجم بولیوار ونزوئلا

بولیوار، واحد پول ونزوئلا، در سال‌های اخیر به شدت بی‌ارزش شده است. در سال 2019، دولت ونزوئلا برای مقابله با تورم افسارگسیخته، 5 صفر را از پول خود حذف کرد، اما این اقدام نتوانست جلوی سقوط ارزش آن را بگیرد. در حال حاضر، با چند میلیون بولیوار فقط می‌توان یک نان یا یک لیتر شیر خرید. بی‌ارزش شدن بولیوار زندگی را برای مردم ونزوئلا بسیار دشوار کرده است. بسیاری از مردم قادر به خرید غذا و سایر نیازهای اولیه نیستند. به همین دلیل، بسیاری از مردم ونزوئلا به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. دلایل متعددی برای بی‌ارزش شدن بولیوار وجود دارد. سوء مدیریت اقتصادی، فساد و تحریم‌های ایالات متحده از جمله این دلایل هستند. دولت ونزوئلا برای حل مشکل بولیوار، اقداماتی مانند افزایش نرخ بهره و چاپ پول جدید را انجام داده است، اما این اقدامات تاکنون مؤثر نبوده است. کارشناسان معتقدند که تا زمانی که دولت ونزوئلا اصلاحات اقتصادی اساسی را انجام ندهد، بولیوار به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

سوم ازبکستان/فرانک گینه

رتبه ششم فرانک گینه

نرخ برابری با دلار: 10,234

گینه کشوری در آفریقا است که مواد معدنی ارزشمند بسیاری دارد. ولی این کشور هنوز هم یکی از ضعیف ترین ارزهای دنیا را دارد. نرخ بالای فقر، تورم و مشکلات باند بازی، این کشور را به یکی از فقیرترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است. اقتصاد اش از جمله پر تورم‌ترین اقتصادهای دنیا است. ولی در ماه های گذشته نشانه هایی از پیشرفت دیده شده و حدودا چند صد فرانک رشد داشته است. هر دلار آمریکا برابر ۸,۸۰۰.۰۰ فرانک گینه است.

با ارزش ترین پول دنیا - واحد پول هر کشور بخش بسیار مهمی از اقتصاد آن را شامل می شود.

رتبه هفتم ارز کیپ لائوس

برابری با نرخ دلار: 9,322

این کشور در جنوب شرق آسیا قرار دارد که زیاد در دنیا شناخته شده نیست. ارز این کشور یعنی کیپ لائوس تنها ارزی است که ارزش آن زیاد پایین نیامده است. ولی به دلیل اینکه ارز لائوس بسیار کم قیمت است، اکثر مردم از دلار برای معاملاتشان استفاده می‌نمایند. این موجب شده است که اقتصاد این کشور به دلار وابسته شود. با این حال، کیپ لائوس هنوز هم امکان رشد را دارد. هر دلار آمریکا برابر ۱۲,۷۶۰.۰۰ کیپ لائوس است. 

کیپ لائوس

رتبه هشتم گوارانی پاراگوئه

نرخ برابری با دلار: 6,874

پاراگوئه کشوری است در آمریکای جنوبی که از فقر رنج می برد و ارز آن نهمین ارز کم ارزش در جهان است. این کشور به دلیل رکود اقتصادی، فساد بالا و نرخ فقر در سال های گذشته از نظر اقتصادی پیشرفت نداشته است. با وجود اینکه پنبه و سویا فراوانی دارد، ولی این نوع صادرات برای مبارزه با فقر و بحران های اقتصادی کارساز نیست. هر دلار آمریکا برابر ۶,۸۵۶.۳۶ گوارانی پاراگوئه است.

رتبه نهم  شیلینگ اوگاندا

در حالی که بولیوار ونزوئلا نمونه‌ای شناخته‌شده از یک واحد پول بی‌ارزش است، شیلینگ اوگاندا نیز در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی ارزش خود را از دست داده است. در حال حاضر، 1000 شیلینگ اوگاندا تقریباً معادل 0.27 یورو یا 0.30 دلار آمریکا است. این به معنای آن است که برای خرید اقلام اساسی مانند نان، شیر و یا میوه، مردم اوگاندا به مقادیر زیادی شیلینگ نیاز دارند. بی‌ارزش شدن شیلینگ اوگاندا مشکلات زیادی را برای مردم این کشور به وجود آورده است. به عنوان مثال، بسیاری از مردم قادر به خرید غذای کافی برای خود و خانواده‌هایشان نیستند. عوامل متعددی در بی‌ارزش شدن شیلینگ اوگاندا نقش دارند. تورم بالا، کاهش صادرات و افزایش واردات از جمله این عوامل هستند. دولت اوگاندا برای مقابله با این مشکل، اقداماتی مانند افزایش نرخ بهره و کاهش مخارج دولتی را انجام داده است. با این حال، این اقدامات تاکنون نتوانسته‌اند به طور کامل جلوی سقوط ارزش شیلینگ را بگیرند.

رتبه دهم ریل کامبوج

نرخ برابری با دلار: 4,055

کامبوج، کشوری پادشاهی است که در جنوب شرق آسیا قرار دارد. ارز این کشور خیلی ضعیف است و در لیست بی ارزش ترین پول دنیا قرار گرفته است. ریل کامبوج نام ارز این کشور است. این پول از سال ۱۹۹۵ جایگزین Piaster هندوچینی شده است. ولی به لت اینکه ریل خیلی ارزش پایینی داشت مردم این کشور به آن علاقه‌ای نشان ندادند و با این پول کار نکردند. به همین علت این ارز در بازار جهانی نتوانست موفق عمل نماید. هم اکنون هم  ریل کامبوج ارز محبوبی به شمار نمی‌رود. مردم این کشور اکثرا با دلار آمریکا و سایر ارزهای قوی کار می‌کنند. این موجب شده است تا این ارز هر روز ارزش خودش را از دست بدهد. اکنون ۴,۰۶۳.۰۰ ریل کامبوج برابر یک دلار آمریکا است. 

گوارانی پاراگوئه/ریل کامبوج

رتبه یازدهم بی ارزش ترین پول لئون سیرالئون

نرخ برابری با دلار: 10,213

سیرالئون، کشوری آفریقایی است و در شمار کشورهای فقیر جهان قرار دارد که در این لیست در رتبه یازدهم قرار می‌گیرد. این کشور با  تحریم‌های بین‌المللی، جنگ‌های داخلی و بحران ابولا دست و پنجه نرم کرده است که این موجب شده است اقتصاد این کشور رشد نداشته باشد.  پول این کشور یعنی لئون ارزش خیلی زیادی را از دست داده است. با شیوع بیماری کرونا، وضعیت این کشور بدتر شده است. اقتصاد این کشور در دو سال اخیر رکود بسیاری را تجربه کرده است. هم اکنون یک دلار آمریکا معادل ۱۲ هزار و ۷۰۰ لئون است. 

رتبه آخر پزوس کلمبیا

پزو کلمبیا ارز رسمی این کشور است، هر پزو کلمبیا شامل ۱۰۰ سنتاوو می‌شود. ولی چون تورم این کشور زیاد است، سنتاووها دیگر در بازار نیستند. این ارز در رتبه نهم ارزهای ضعیف در بین کشورهای جهان قرار دارد. ارز پزوس بوسیله جنگجویان  استقلال ‌طلب کلمبیا و در سال ۱۸۱۰ عرضه شد تا بتواند تا جایگزین پول اسپانیایی شود. در طول تاریخ پزوس کلمبیا، به سایر ارزها همچون فرانک فرانسه، دلار آمریکا و پوند انگلیس وابسته بود. ولی هم اکنون ارزش این پول از سال ۱۹۸۰ که 1 دلار معادل با ۵۰ پزو بود، به شدت افت داشته است. پزو کلمبیا به طور تقریبی ۳۰۰۰ برابر بی ارزش‌تر از زمانی شده است که شروع به چاپ آن شد. 

کم ارزش ترین پول دنیا

چرا ارزش پول ها کاهش می یابد؟

عواملی گوناگونی بر کاهش ارزش پول های ملی تاثیر می گذارند. به طور خلاصه برخی از این دلایل عبارت اند از فساد، ضعف مدیریتی، عدم تعادل بین هزینه ها و پرداخت ها، جنگ، کاهش ارزش کالاهای صادراتی، کاهش تولید ناخالص داخلی، سیاست های بهره ای و اعتباری سختگیرانه، عدم ثبات سیاسی در درون کشور و کاهش قدرت خرید مردم.

کم ارزش ترین پول دنیا 2024

سوالی که برای تعدادی از هموطنان عزیزمان به تازگی پیش آمده است این است که آیا با توجه به گران شدن دلار طی ماه‌های اخیر، ریال ایران به کم ارزش ترین پول دنیا بدل شده است؟ که در پاسخ باید بگوییم که در بین کم ارزش‌ترین‌ها، پول ایران و ونزوئلا در بازه‌های مختلف در این لیست جابجا می‌شوند. به طور کلی باید در نظر داشته باشیم که ارزش پول هر کشور تاثیر مهمی بر میزان قدرت خرید مردم آن کشور دارد و همین موضوع باعث شده تا در طی سالیان اخیر با کم شدن ارزش پول کشورمان، مردم عزیزمان قدرت خرید کمتری به نسبت سالیان گذشته داشته باشند.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. شاهین شاهین 1402/10/27
    0 نفر پسندیدند
    اینایی که پولشون از ایران هم کم ارزشتره واقعا بدبختن خدایی
  2. آریایی آریایی 1402/09/11
    10 نفر پسندیدند
    بخدا خجالت آوره ما یه زمانی بزرگترین تمدن دنیا بودیم و حالا ارزش پولمون اینقدر اومده پایین
  3. محمد محمد 1402/03/28
    14 نفر پسندیدند
    این نوع رده‌بندی پول‌های ملی خودش بی‌ارزش‌ترین نوع رده‌بندی محسوب می‌شود که هیچ جایگاهی در تعیین و تعریف شرایط اقتصادی یک کشور و مقایسه وضعیت اقتصادی کشورها با هم ندارد. غلط‌بودن این رده‌بندی از جهات مختلف قابل بحث است اما ما در اینجا فقط به یک مورد اشاره می‌کنیم، از دهه 1940 به این سو کشورهای بسیاری به‌دلیل مواجه شدن با تورم فزاینده و کاهش شدید ارزش واحد پول ملی خود اقدام به حذف صفر از این پول‌ها کرده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع بیش از 400 صفر از مقابل واحدهای پولی کشورها طی این مدت حذف شده است.سهم ایران از این 400 صفر، هیچ بوده است.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 131 کاربر