بهترین موزه های شیراز

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/21
بازدید: 1600
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در قسمت جنوب غربی کشور قرار دارد. این شهر زیبا به قدری مملوء از آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی است که هر ساله گردشگران زیادی از داخل و یا خارج از کشور برای دیدن آثار آن به این شهر سفر می کنند. از آنجا که خانه‌ معنوی شعر و هنر فارسی شیراز است، اصلا بعید نیست که تعدادی از بهترین موزه ها و گالری ها در این خطه از سرزمین وجود داشته باشند، همچنین تمام این آثار، فرهنگ غنی و تاریخی ایران را به نمایش می گذارند. از این رو اگر به شیراز سفر کردید حتما از موزه های آن دیدن کنید. 
به جرئت می توان گفت که زیبایی موزه هایی که در شیراز قرار گرفته اند به حدی است که تماشای آن ها یکی از اصلی ترین برنامه هایی است که باید حتما در سفر به شیراز در برنامه هر شخص گنجانده شود، زیرا اصالتی که در آن موزه ها وجود دارد را در هیچ کجای جهان نخواهید یافت. به خاطر داشته باشید که اشیاء، نوشته ها و آثاری که در موزه ها قرار دارند همگی متعلق به مردمانی بوده است که چندین هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کردند، بر روی این خاک قدم برمی داشتند و در این هوا نفس می کشیدند و آن ها همان نیاکان ما هستند. 

 

موزه

 

موزه تخت جمشید 

همانطور که گفتیم شهر شیراز مملوء از موزه های تاریخی و دیدنی است که در هنگام سفر به شیراز نباید از دیدن آن ها غافل شد. یکی از مهم ترین و بهترین موزه های شیراز می توان به موزه تخت جمشید اشاره کرد که در آن آثار بسیار جذاب و زیبایی نظیر، گل نبشه های تخت جمشید، سرستون ها، سرنیزه و پیکان، گل میخ طلا، کتیبه حرم خشایار شاه، مجسمه های سنگی کوچک نیمه تمام، خمره های بزرگ سفالی و … را می توانید ببینید که هر کدام از آن ها یکی از آثار هنرمندان مطرح این سرزمین بوده است. این موزه زیبا که در ابتدا کاخ ملکه  نیز بوده به دستور خشایار شاه در زمان اردشیر یکم ساخته شد. به عبارتی می توان گفت که ساختمان موزه تخت جمشید یکی از قدیمی ترین بنای بازسازی شده ایران می باشد که در سال ۱۳۸۸ به موزه ملی اختصاص داده شده است. 
برای بازدید از این موزه می توانید در نیمه اول سال همه روزه در ساعت های ۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ و در نیمه دوم سال در روزهای ۸ الی ۱۸ به آدرس فارس، شیراز، مرودشت، تخت جمشید مراجعه کنید. 

موزه پارس

موزه پارس یکی از جالب ترین موزه های شیراز می باشد که در باغ نظر شیراز واقع شده است. در سال ۱۳۱۵ عمارت کلاه فرنگی که در این باغ قرار داشت، برای بازدید عموم به موزه ای تبدیل شد که در آن آثار و اشیاء تاریخی مربوط به دوره پیش و پس از اسلام نگه داری می شد. از جمله آثاری که در این موزه وجود دارد می توان به قرآن خطی نفیس، مفرغ های لرستان، آثار نقاشی لطفعلی خان صورتگذ و شمشیر کریم خان زند اشاره کرد که با رفتن به این موزه دیدنی می توانید تمام این آثار را در کنار یکدیگر ببینید. همچنین آرامگاه کریم خان زند نیز در شاه نشین شرقی این عمارت قرار گرفته است که این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۴ به عنوان یکی از موزه های شیراز به ثبت جهانی رسید.
برای دیدن آثار موجود در این موزه نیز می توانید همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۲۰  به آدرس شیراز، خیابان زند، باغ نظر، نزدیک ارگ کریم خان مراجعه کنید.

موزه شاه چراغ

یکی دیگر از موزه های دیدنی شیراز، موزه شاهچراغ می باشد که در صحن حضرت شاه چراغ واقع شده است و آثار موجود در آن متعلق به دوران قبل و بعد از اسلام می باشد. با رفتن به این موزه شما می توانید انواع قرآن ها، نسخ خطی و آثار وقفی مردم، ظروف شیشه ای، سفالی، سکه های باستانی، اسلحه های قدیمی، سفالی، فلزی، فانوس، شمعدان ها و نقاشی های افراد مشهور را مشاهده کنید و از دیدن این آثار تاریخی که به نیاکان ما باز می گردد بهره ببرید. 

 

موزه شاچراغ


موزه شاه چراغ در شیراز، میدان احمدی، آستان مقدس حضرت شاه چراغ واقع شده است و درب های آن همه روزه در ساعت های ۸ الی ۲۱ به  روی علاقه مندان آثار تاریخی و هنری باز می باشد.  

   موزه نارنجستان  

یکی از بناهای باقی مانده از دوره قاجار موزه نارنجستان است که در داخل باغ نارنجستان شیراز واقع می باشد. این موزه در سال ۱۲۵۷ به دستور محمد علی خان و پسرش محمد رضا خان ساخته شد و درون و بیرون آن با آینه کاری، گچ بری، آجر کاری، منبت کاری و نقاشی های سنتی دوره قاجار به گونه ای تزئین شد که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. همچنین در بخش هایی از این موزه نیز آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است.
اگر به شیراز سفر کردید حتما از موزه نارنجستان که در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد دیدن کنید.  توجه داشته باشید که برای بازدید از این موزه می توانید همه روزه  از ساعت ۸ صبح الی ۱۳ و عصر ها از ساعت ۱۵ الی ۱۹ به آن جا بروید.

موزه نظامی باغ عفیف آباد

موزه نظامی باغ عفیف ‌آباد در شیراز و در باغ عفیف آباد قرار گرفته و کار خود را با به نمایش گذاشتن ابزارآلات و سلاح ‌های جنگی و نظامی کشف شده در شیراز ادامه داده است. از جمله آثار موجود در این موزه می توان به مجموعه‌ای ارزشمند از انواع سلاح ‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه خودکار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر، انواع تفنگ‌ های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌ های شکاری، تپانچه، انواع مسلسل و… اشاره کرد که هر کدام از آن ها متعلق به دوره ‌های مختلف از دوره صفویه تا عصر حاضر هستند و هر یک از آن ها جذابیت دیدنی خاص خود را دارند. 
ساختمان این موزه از دو طبقه تشکیل شده که  در طبقه اول آن موزه، انواع مختلفی از اسلحه قرار داشته و طبقه دوم آن مربوط به موزه عبرت می‌ باشد. از این ساختمان در گذشته به عنوان محلی برای اقامت خاندان پهلوی در شیراز نیز استفاده می شده است. 
همانطور که گفتیم در این موزه انواع مختلفی از سلاح وجود دارد که برخی از ارزشمند ترین سلاح موجود در این موزه می توان از تفنگ ‌های شخصی فتحعلی شاه، ناصر الدین شاه، مظفر الدین شاه، رضا شاه، محمد رضا شاه و همچنین تفنگ‌ های دلاوران نهضت جنگل، تپانچه دکتر حشمت و مسلسل آب انباری رئیس علی دلواری یاد کرد. 

 

موزه


ساعات بازدید این موزه نیز بدین صورت است که بازدیدکنندگان می توانند برای دیدن آثار تاریخی موجود در موزه نظامی باغ عفیف آباد همه روزه در ساعات ۸ الی ۱۳ و یا ۱۵ الی ۱۹ به آدرس شیراز، جنوب خیابان قصر الدشت، انتهای خیابان عفیف آباد مراجعه کنند. 

موزه هنرهای تجسمی ( خانه فروغ الملک)

یکی دیگر از بناهای به جا مانده و با ارزش دوره قاجار خانه فروغ ‌الملک است که این بنای زیبا و تاریخی در اصل متعلق به  یکی از زنان فرهیخته، سرشناس و ثروتمند شیراز به نام فروغ ‌الملک می باشد که این شخص به هنر دوستی، عرفان و مشروطه ‌خواهی شهرت داشت. 
خانه فروغ الملک توسط فروغ الملک قوامی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شد که مساحتی حدود  ۱۰۲۰ متر مربع را در بر می گرفت. بعد ها این خانه تاریخی در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
آثار تاریخی موجود در این موزه که در معرض دید عموم قرار داده شده، عبارت است از: آثاری در قالب نقاشی، عکاسی، خوش نویسی، نقش برجسته و…
سپس این بنای تاریخی ۳ طبقه در سال ۱۳۸۱ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و با هدف ایجاد مجموعه ای برای نمایش آثار هنرمندان بزرگ، از جمله آثار خانواده مشکین‌ فام، به حسین مشکین‌ فام واگذار شد.
ساختمان این موزه متشکل از آشپزخانه، اسطبل، حمام و دو منزل مسکونی می باشد که برای شکیل شدن این بنای تاریخی  از کاشی‌کاری‌ ها، نقاشی‌ های روی سنگ، دیوار های آجری، سقف‌ های تیرچوبی و… در نمای درونی و بیرونی آن استفاده شده است. یکی از اصلی ترین بخش های موزه فروغ‌ الملک، کتابخانه ‌ای است که بیش از ۱۰۰ جلد کتاب و مجله تخصصی در آن قرار دارد و این کتابخانه باعث شده که بازدید از موزه چندین برابر شود. 
همچنین موزه هنرهای تجسمی فروغ ‌الملک نیز به عنوان یکی از دیدنی ‌ترین جاذبه‌ های توریستی و گردشگری شیراز شناخته می شود که در آن آثار هنرمندان معاصر فارس برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است. 

 

موزه فروغ الملک


برای بازدید از این موزه دیدنی می توانید همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۹ به آدرسی که در زیر آمده است مراجعه کنید.
شیراز، بافت قدیمی شیراز، بلوار آیت‌الله دستغیب، محله سنگ ‌سیاه، پشت امامزاده بی‌‌بی دختران

موزه مشاهیر ( زینت الملک) 

یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری شیراز، موزه مشاهیر یا همان زینت الملک است که ساخت آن شبیه به  موزه مادام توسو در شهر لندن می باشد.
 خانه زینت ‌الملک در سال ۱۲۹۹ هجری قمری توسط  علی محمود خان قوام الملک دوم ساخته و در سال ۱۳۰۲ توسط محمد رضا خان قوام الملک سوم ساخت آن به پایان رسید و در نهایت این خانه به خاندان قوام الملک تعلق گرفت. 
موزه مشاهیر در خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است و بازدید کنندگان می توانند از ساعت ۸ الی ۲۰ به آن جا مراجعه کنند.

موزه سنگ هفت تنان

اگر بخواهیم یکی از باشکوه ‌ترین موزه ‌های شیراز را نام ببریم به جرئت می توان گفت که آن موزه، موزه سنگ هفت تنان می باشد. تاریخچه ساخت این موزه بدین شرح است که در دوره زندیه، کریم خان زند تصمیم گرفت تا برای هفت نفر از عارفان شیرازی که چندین سال پیش در کوه چهل مقام دفن شده بودند سنگ بنایی را بسازد. بی کتیبه ماندن این سنگ قبرها نیز به دلیل گم نام بودن این اشخاص بوده است.

 

موزه مشاهیر


 این مکان که امروزه در بین مردم به عنوان موزه سنگ شیراز شناخته می شود، نمونه هایی از سنگ‌ های تاریخی و کتیبه‌ های کهن را در دل خود جای داده است که دیدن آن ها خالی از لطف نخواهد بود. همچنین خطوطی که در روی این سنگ ها استفاده شده از نوع کوفی، نستعلیق، نسخ و توقیع می باشد که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. 
اکثر این گنجینه های تاریخی که در موزه هفت تنان نگه داری می شود، متعلق به قرن سوم تا یازدهم هجری بوده و اکنون این موزه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و اداره آن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور می باشد.
اگر به شیراز سفر کردید فراموش نکنید که حتما به انتهای بلوار هفت تنان بروید و از موزه سنگ هفت تنان دیدن کنید. 
درب های این مجموعه نیز همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ برای بازدید عموم باز می باشد. 

موزه گرمابه حمام وکیل شیراز

یکی از شاهکارهای معماری ایرانی حمام وکیل است که  به دست کریم‌ خان زند ساخته شد. این بنای زیبا و بی نظیر که مانند آن در هیچ کجا ساخته نشده هر ساله گردشگران و توریست‌ های بسیاری را به سمت خود جذب می‌ کند. به طوری که امروزه به عنوان یکی از بی‌نظیرترین موزه ‌های مردم شناسی شناخته می شود.
حمام وکیل  بعد از آن که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت به رستوران تبدیل شد و سپس به عنوان موزه فرش به کار خود ادامه داد، اما چندی بعد با توجه به کاربری اصلی ساختمان،  این حمام به عنوان موزه گرمابه شیراز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در حال حاضر اگر به این موزه بروید در قسمت سربینه حمام با ۳۰ مجسمه مومی مواجه می شوید که در حالت های مختلف طراحی شده و نمایشگر نحوه استحمام و آداب ویژه آن هستند. به طور کلی با ورود به موزه گرمابه حمام وکیل شیراز، می توانید با آداب و رسوم، نحوه پوشش و فرهنگ گذشته مردم شیراز آشنا شوید که بسیار جالب هستند.
 همچنین برای رفتن به این موزه کافیست در ساعات ۸ الی ۲۰ به خیابان لطفعلی ‌خان زند، خیابان طالقانی، موزه حمام وکیل بروید تا محیط جالب و تاریخی آن را بتوانید از نزدیک مشاهده کنید. 

موزه لباس‌ های سنتی و آیینی شیراز (خانه صالحی)  

یکی دیگر از بناهای به جا مانده از دوره قاجار خانه صالحی است که در سال 1384 این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به موزه لباس ‌های سنتی و آیینی شیراز تبدیل شد. زیبایی این بنا به حدی است که در بدو ورود به آن می توانید شاهد شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی باشید. به گونه ای که در تمامی نمای درونی و بیرونی آن از تزئینات گره‌چینی، گچ‌ کاری، سقف ‌های چوبی به گونه ای بسیار زیبا استفاده شده است که همه آن ها نشان گر هنر معماری در دوره قاجار می باشند. 

 

موزه لباس


اگر به این بنای تاریخی و زیبا بروید در ابتدا با دو بخش اندرونی و بیرونی آن مواجه خواهید شد، همچنین اتاق های سه دری و پنج دری آن نیز قطعا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. 
از دیگر زیبایی های این خانه می توان به دیوار های حیاط اشاره کرد که بر روی آن نقش های زیبایی چون طرح ‌های اسلیمی، گل، مرغ و نقوشی از پادشاهان و سربازان قاجار به تصویر کشیده شده است که توجه هر شخصی را به خود جلب می کنند. 
برای بازدید از این خانه تاریخی می توانید همه روزه از ساعت 8 الی 17 به آدرسی که در زیر نوشته شده است مراجعه کنید. 
 شیراز، بافت تاریخی، رو به ‌روی شاه چراغ، کوچه هفت پیچ، خانه صالحی

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر