آغاز صدور کارت دیجیتال واکسن کرونا برای سفر به خارج از کشور

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/06/15
بازدید: 2502
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

به تازگی وزارت بهداشت اعلام کرده است که سامانه کارت دیجیتال هوشمند را برای به وجود آوردن امکان صدرو کارت واکسن برای مسافران خارجی فراهم و راه اندازی کرده است؛ این خبر که به تازگی نیز منتشر شده نشان می دهد که مسافران کشورهای خارجی که قصد دارند از ایران خارج شوند، می توانند با مراجعه به این سامانه، اقدام به دریافت کارت واکسن دیجیتالی کنند.

این فرآیند به این دلیل پایه گذاری شده است که چندی پیش، مسافرانی که قصد داشتند توسط کشورهای میزبان خارجی پذیرش شوند، مشکل عدم واکسینه بودن داشتند و همین موضوع باعث می شد تا کشورهای میزبان، اقدامات سختی را برای پذیرش مسافران در نظر بگیرند.

 

کارت دیجیتالی واکسیناسیون کرونا

 

سامانه کارت دیجیتالی واکسن

خوشبختانه این سامانه به مسافران کمک می کند تا با مراجعه به آن، کارت واکسن دیجیتالی خود را برای ارائه به سازمان های ذی ربط دریافت کنند؛ البته باید توجه داشت که تنها افرادی می توانند کارت واکسن بگیرند که دو دُز از یک واکسن موجود را زده باشند. این مسافران اگر قصد داشته باشند تا به مدت دو هفته بعد از زمان دریافت کارت، از کشور خارج شوند، می توانند اطلاعات دقیق گذرنامه و یا پاسپورت خود را مانند نام و نام خانوادگی و شماره گذرنامه را در سامانه vcr.salamat.gov.ir وارد کنند.
وزارت بهداشت اعلام کرده است که حداکثر یک روز پس از ثبت نام مسافران، آدرس اینترنتی کارت دیجیتال واکسن که حاوی کد QR نیز می باشد، به شماره تلفن ثبت شده آن ها ارسال می شود.
البته شواهد نشان می دهند که هنوز امکان تبادل اطلاعات میان سامانه کارت واکسن و دیگر سامانه های هویتی مانند سازمان گذرنامه نیروی انتظامی برقرار نیست و برای برقراری این ارتباط باید هنوز منتظر باشیم.

نکات مورد توجه در سامانه کارت واکسن

اگر شما هم به سایت vcr.salamat.gov.ir وارد شوید، متوجه چند نکته در رابطه با فرآیند دریافت کارت واکسن خواهید شد؛ یکی از این نکاتی که باید مسافران حتما به آن توجه داشته باشند، این موضوع است که نام و نام خانوادگی افراد حتما باید به زبان انگلیسی و به صورت صحیح در سامانه وارد شوند؛ همچنین تمامی اطلاعات وارد شده توسط شخص، باید به طور دقیق و کاملی، با اطلاعات موجود بر روی گذرنامه مطابقت داشته باشد؛ در غیر این صورت اگر کوچک ترین تطابقی میان گذرنامه فرد و کارت واکسن او وجود نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی از قبیل عدم گرفتن اجازه ورود به کشور مقصد برای مسافر پیش بیاید. 
پس ما به شما توصیه می کنیم اگر دو دُز واکسن خود را زده اید و قصد دارید برای سفر خارجی خود، اقدام به دریافت کارت دیجیتال واکسن کنید، حتما اطلاعات شخصی تان را وارد سامانه مذکور کنید و یا اگر ورود اطلاعات را به فرد دیگری مانند متصدی کافی نت واگذار می کنید، حتما از صحت اطلاعات وارد شده خود اطمینان حاصل نمایید.
همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، هنوز امکان جا به جایی اطلاعات میان این سامانه و دیگر سامانه های هویتی کشور مانند سامانه گذرنامه کل کشور وجود ندارد؛ اما مسئولین اعلام کرده اند که به زودی همکاری هایی با نیروی انتظامی حول تبادل اطلاعات پاسپورت با سامانه کارت واکسن انجام خواهد گرفت و این موضوع می تواند باعث شود تا روند دریافت کارت دیجیتال، به صورت سریع تر و دقیق تر انجام گیرد. در این صورت دیگر لازم نیست افراد به صورت دستی اطلاعات خود را وارد سامانه کنند و متقاضیان دریافت کارت می توانند به راحتی کارت خود را دریافت کنند!

کرونای دلتا خطرناک تر است یا لامبادا - اطلاعاتی که لازم است بدانید!

آیا از سامانه کارت واکسن برای ترددهای داخلی نیز می توان استفاده کرد؟

چیزی که تا به حال معلوم است، این موضوع می باشد که در حال حاضر هنوز چنین امکانی مبتنی بر دریافت مجوز تردد بین شهری در این سامانه وجود ندارد؛ البته با توجه به همه گیر شدن فرآیند واکسیناسیون افراد در سنین مختلف، به نظر می رسد که چنین قسمتی نیز برای دریافت مجوز تردد بین شهری در سامانه کارت باید ایجاد شود؛ پلیس راهور، وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا می توانند با به وجود آوردن این امکان، ترددهای میان شهری و همچنین آمار روزانه مبتلایان کرونا را به صورت موثری کنترل کنند.
معاون درمان ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در همین باره گفته است که به منظور ایجاد تردد راحت تر میان شهری، تصمیم به صدور کارت هایی با عنوان کارت واکسیناسیون هوشمند گرفته شده است؛ نادر توکلی در برنامه ی زنده شبکه خبر نیز به ترس عده ای از مردم برای تزریق واکسن اشاره کرد؛ او گفت که واکسن هایی که در حال حاضر موجود هستند، تاییدیه سازمان بهداشت جهانی دارند و ترسی برای واکسینه شدن با آن ها بی معنی است. 

کارت دیجیتال واکسیناسیون چه کاربردی دارد؟

افرادی که اقدام به دریافت کارت دیجیتال واکسن می کنند، می توانند تردد راحت تری در سطح شهر و مکان های عمومی داشته باشند؛ برای مثال فرض کنید اگر شرایط کمی بهبود یابد و باز شدن سینماها و یا استخرها امکان پذیر باشد، افرادی که واکسینه شده اند می توانند به راحتی به استفاده و شرکت در فعالیت های این چنینی بپردازند.
کارت واکسن به طور کلی می تواند تمایزی میان افراد واکسینه شده و افرادی که هنوز واکسن نزده اند ایجاد کند؛ همچنین افرادی هم که اقدام به تزریق واکسن کرده اند، تعداد دُزهای دریافتی خود را بر روی کارت دیجیتال خود می توانند مشاهده کنند. همچنین داشتن این کارت برای افراد می تواند نشانه ای برای این باشد که آن ها در برابر بیماری کرونا، تا چه حد ایمنی دارند.

سخن آخر
اگر شما هم تا به حال دو دُز واکسن برای خود دریافت کرده اید و قصد سفر به کشور های خارجی را دارید، می توانید با مراجعه به وبسایت vcr.salamat.gov.ir ، اقدام به دریافت کارت الکترونیک واکسیناسیون کنید؛ اگر هم تا به حال واکسینه نشده اید، به شما توصیه می کنیم تا زودتر تصمیم خود را برای انتخاب نوع واکسن بگیرید! شرایط کنترل اپیدمی کرونا می تواند با واکسینه شدن افراد حتی در مقیاس کم نیز بهتر کنترل شود!

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 102 کاربر