شرایط جدید سفر به ترکیه در دوران کرونا بعد از قرنطینه سراسری

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/20
بازدید: 6367

به دلیل وضعیت اخیر پیش آمده در جهان ناشی از بیماری کرونا، بسیاری از کشورها قرنطینه های سفت و سختی را اجرا کردند و به همین دلیل سفر به تعداد زیادی از اماکن توریستی تا مدت ها ممکن نبود. سالانه ایرانیان بسیاری برای اهداف تفریحی یا تجاری به کشور ترکیه رفت و آمد می کردند اما با قرنطینه سراسری ترکیه که تا 17 می برقرار بود، سفر به این کشور با ممنوعیت مواجه شد. از تاریخ 17 می به بعد به دلیل برداشته شدن قرنطینه، سفر به ترکیه راحت تر شده است. در این مقاله قصد داریم شرایط جدید سفر به ترکیه در دوران بعد از قرنطینه سراسری را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید: 
برای سفر به ترکیه لازم است 72 ساعت قبل از پروازِ رفت و 72 ساعت قبل از پرواز برگشت، تست پی سی آر انجام بدهید و هنگام سفر نتیجه منفی تست را به کارکنان فرودگاه ارائه کنید. در صورتی که تست نداده باشید اجازه ورود به هواپیما به شما داده نمی شود. البته کودکان زیر 6 سال ملزم به انجام تست پی سی آر نیستند. هزینه تقریبی تست در ترکیه حدود 200 لیر است. همچنین توجه داشته باشید که نتیجه تست باید به زبان انگلیسی، روی سربرگ آزمایشگاه و دارای مهر باشد. 

 

تست پی سی آر در ترکیه


از آنجا که تمامی مسافران پیش از سفر به ترکیه، تست کرونا می دهند، هنگام ورود به این کشور مسافران قرنطینه نخواهند شد مگر در صورتی که به کشورهای دانمارک، انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل سفر کرده باشند؛ در این حالت لازم است 14 روز در قرنطینه بمانند تا از سلامتی آنها اطمینان حاصل شود. مسافران هنگام ورود به ترکیه معاینه می شوند؛ چنانچه کسی تب یا علائم بیماری داشته باشد، به انتخاب خودش به یکی از مراکز بهداشتی و درمانی معرفی می شود تا تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد.

نقشه ترکیه - راهنمای کامل مناطق مختلف ترکیه به همراه تصاویر


ممکن است در هنگام بازگشت به کشور نیز مجبور به انجام تست کرونا باشید؛ این بستگی به ایرلاین ها دارد و هرکدام از ایرلاین ها مقررات خاص خود را دارند. برخی از آنها همان تستی که در ایران داده بودید را می پذیرند اما برخی دیگر تست را قبول نمی کنند و مجددا از شما تست پی سی آر گرفته می شود.
با وجود برداشته شدن قرنطینه، همچنان محدودیت هایی در این کشور وجود دارد. از جمله اینکه کافه ها و رستوران ها تنها تا ساعت 9 شب مجاز به فعالیت هستند و مشتریان پس از ساعت 9 صرفاً اجازه دارند به صورت بیرون بر خرید کنند. علاوه بر این، عبور و مرور در شهر بین ساعات 5 صبح تا 9 شب امکان پذیر است. روزهای یکشنبه قرنطینه کامل برقرار است و فقط سوپرمارکت های کوچک از ساعت 10 الی 17 می توانند خدمت رسانی کنند. ساعات کار مراکز دولتی از 10 صبح تا 4 عصر می باشد و مراکز تفریحی و عمومی همچون پارک ها، سینماها، استخرهای شنا و... تعطیل هستند.

 دولت ترکیه در صدد آن است که محدودیت ها را به ویژه در استان هایی که وضعیت آبی دارند، کاهش داده و به مرور آنها را حذف کند. همانطور که در حال حاضر محدودیت های تردد در روزهای آخر هفته برای چند استان برداشته شده است و رستوران ها نیز با نصف ظرفیت مجددا شروع به کار کرده اند. طبق بخشنامه ای که در ژانویه 2021 اعلام شد، دولت ترکیه پرواز های انگلیس، آفریقای جنوبی و دانمارک را به حالت تعلیق درآورده است. 

 

تعطیلی رستوران ها در ترکیه


نکته حائز اهمیت آن است که در حال حاضر سفر به ترکیه تنها به صورت هوایی ممکن است و فقط اتباع ترکیه، آن هم برای یک بار می توانند از راه زمینی استفاده کنند و به کشور خود بازگردند. 
احتمالا شما هم درباره کد HES چیزهایی شنیده اید. کد HES شناسه ای است که پیش از سفر به ترکیه باید آن را از طریق سایت دولت ترکیه دریافت کرده و در طی سفر همراه خود داشته باشید. این کد در قالب یک کد QR  است که دریافت آن رایگان می باشد و هر فرد باید کد مخصوص خود را داشته باشد. پس اگر همراه خانواده سفر می کنید، دقت داشته باشید که باید 72 ساعت قبل از سفر، به ازای هر یک از اعضای خانواده تان یک کد HES دریافت بکنید؛ البته کودکان زیر 2 سال نیازی به اخذ این کد ندارند.
اگر فراموش کردید پیش از سفر، کد HES دریافت کنید، نگران نباشید. شما بلافاصله پس از ورود به فرودگاه به این کد احتیاجی نخواهید داشت پس می توانید وقتی به هتل خود رسیدید از مسئول پذیرش کمک بگیرید و بعد از تهیه سیم کارت نسبت به دریافت کد HES اقدام کنید.
کشور ترکیه واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده است و بیش از 6 میلیون نفر از شهروندان ترکیه واکسینه شده اند اما با این حال در اکثر شهر ها قوانین و محدودیت هایی برقرار است. لذا بهتر است پیش از سفر خود اطلاعات کاملی از این محدودیت ها و همینطور آخرین اعلامیه های سلامت به دست بیاورید تا سفری مطمئن داشته باشید. 

تور ترکیه - بهترین قیمت برای تور ترکیه + بهترین خدمات و خریدی مطمعن در لحظه آخر | هوایی ✈️ و زمینی 🚌

 

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.4 از 5 | از 102 کاربر