5 جاذبه در ایران که قدرت بخت گشایی دارند

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/04/20
بازدید: 1827

در مناطق مختلف ایران، بحث تاکید خانواده ها به ازدواج جوانان در سنین هر چه پایین تر و بحث بخت گشایی متفاوت است. این موضوع در جوامع و فرهنگ های سنتی تر از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و نگرانی خانواده ها از به تاخیر افتادن ازدواج فرزندانشان، سبب می گردد تا به هر روشی برای رفع موانع ازدواج آن ها روی آورند. از جمله این کارها، خواندن دعاهایی مخصوص یا انجام اعمالی خاص جهت بازگشایی بخت افراد بوده است. همچنین مکان هایی وجود دارند که طبق داستان های محلی، حضور در آن ها و انجام اعمالی معین، سبب بازگشایی بخت و تسهیل در امر ازدواج می گردد. در ادامه این مطلب با 5 جاذبه ایران آشنا می شویم که به عقیده مردم، قدرت بخت گشایی دارند.

مناره سر برنجی یا چهل دختران اصفهان

مناره سر برنجی یکی از 5 مناره قدیمی می باشد که قدمت آن به دوران سلجوقیان نسبت داده شده است. برخی از مردم معتقدند انجام این اعمال در مناره سر برنجی سبب باز شدن بخت دختران می گردد. آن ها ابتدا باید به بالای مناره رفته، روی پله اّم گردویی قرار دهند و شعرهایی مخصوص بخوانند. سپس هنگام پایین آمدن از مناره، گردو را بشکنند تا بختشان باز گردد.

توپ مروارید تهران

توپ مروارید، نام توپی است که در میدان ارگ، جلوی کاخ گلستان و جلوی نقاره خانه قدیمی قرار دارد. مردم به اندازه ای برای این توپ توانایی و قدرت قائل اند که معروف بود خودش از بوشهر تا تهران آمده است! یکی از توانایی های فراوان توپ مروارید، باز کردن بخت می باشد. دخترها باید برای باز شدن بختشان، از زیر آن عبور می کردند.

 

مکان هایی که قدرت بخت گشایی دارند

 

خاتون قیامت شیراز

بنایی برج مانند، نیمه ویرانه و آجری در خارج از دروازه قصابخانه شیراز وجود دارد که به نام خاتون قیامت شناخته می شود. معروف است دخترها برای باز شدن بختشان، دور هاون سنگی درون این بنا ( که به آن جوغن نیز گفته می شود) می چرخیدند.

شیر سنگی همدان

شیر سنگی یکی از مشهورترین جاذبه های شهر همدان می باشد. به اعتقاد مردم، اگر روی آن روغن ریخته شود، سبب بازگشایی بخت آن فرد می گردد. 

حمام شیخ بهایی اصفهان

معروف است که شیخ بهایی، این حمام را به گونه ای طراحی کرده که تنها با روشن کردن یک شمع گرم می گردد. طبق باور مردم، این حمام موجب باز شدن بخت افراد نیز می شود. ببه این صورت که فرد باید شب چهارشنبه به حمام آمده و با جام چهل کلید بر روی سرش آب بریزد. 

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر