عجیب ترین حیوانات جهان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/03/30
بازدید: 3651
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در زمینی که ما در آن زندگی می‌کنیم، عجایب بسیاری وجود دارد که می توان با دیدن این عجایب به قدرت خالق آنها پی برد. بعضی موجودات زمین که دیده نشده بودند و تازه یافت شده اند، چنان متفاوت و تعجب برانگیز هستند که فکر انسان را به خود جلب می کنند. پخش شدن کلیپ و عکس هایی از این موجودات عجیب در دنیای مجازی،  سبب مشهور شدن آن موجود و زیستگاهش می شود که همین مسئله، بهانه ای برای ایجاد مکانی برای تفریح و شهرهای توریست پذیر می شود.

 

حیوانات عجیب جهان

 

عجیب ترین حیوانات دنیا

در این جهان، ممکن است در حیات وحش، با اجسام و موجوداتی جدید که از نظر ما عجیب هستند، روبرو شویم. احتمالاً اینگونه است که شما به موجودی جدید برخورد کنید و مورد تعجب قرار می گیرید، همین جریان برای کاوشگران و دانشمندان هم صدق می کند؛ اما موجودی که همه جهان را به تعجب بیندازد، موضوعی جدا است.
تعجب زدگی شما به دلیل خصوصیات خاص و ظاهری متفاوت از موجودات می باشد. تعداد این حیوانات زیاد هستند؛ ولی ما 12 مورد را نام برده و توضیح مختصر و تکمیلی به شما می دهیم. اگر به سفر های خارجی می روید حتما به باغ وحش های که موجوداتی عجیب و کمیاب دارند، سر بزنید تا از سفر خود لذت بیشتری ببرید.

آرمادیلو

آرمادیلو را می توان به عنوان یکی از پرطرفدار ترین موجودات عجیب در دنیا نام برد. دانشمندان این موجود را ترکیبی از دو حیوان جوجه تیغی و لاک پشت می دانند. این موجود عجیب توانسته وارد داستان های افسانه ای شود. این موضوع به قدری برای مردم مختلف جذاب بود که نویسنده ای به نام رودیارد کیپلینگ داستانی راجع به اینکه آرمادیلوها چگونه از لاک پشت و جوجه تیغی به وجود آمده اند نوشته است.
این داستان بر اساس این بود که این دو، یعنی لاک پشت و جوجه تیغی می خواهد مهارت های خود را بهم آموزش دهند، جوجه تیغی توانست به لاک پشت بیاموزد که چگونه مثل یک توپ بچرخد و غلت بزند و لاک پشت به جوجه تیغی توانست شنا بیاموزد، همین شنا کردن بود که باعث شد تا تیغ های جوجه تیغی به فلس ها و زره ای برای دفاع و سلاح جنگ او تبدیل شود. در نتیجه این یادگیری ها آرمادیلو به وجود آمد. اما این داستان، تنها داستانی تخیلی است.

اوکاپی

یکی از حیواناتی که در دنیا دلیل بزرگی برای گردشگران و دوستداران طبیعت و موجودات  شده، زرافه گردن کوتاه یا اوکاپی نام دارد. با دیدن این موجود، به راحتی متوجه می شوید که ترکیب گورخر و زرافه روبرو شده اید. اوکاپی یا Okapia johnstoni را می توان زرافه ای کوچک گفت که شلواری گورخری به تن کرده است. مکانی که این موجود بومی در آن زندگی می کند، کشور جمهوری دموکراتیک کنگو است که در بعضی باغ وحش ها شاید بتوانید این موجود را مشاهد کنید.

پلاتیپوس

این حیوان ترکیبی از اردک و سمور آبی می باشد که یکی از عجیب ترین موجودات جهان را بوجود آورده است و نام او پلاتیپوس می باشد. این حیوان با نام علمی Ornithorhynchus anatinus در استرالیا با ترکیب عجیبی از ظاهر چندین حیوان دیده می شود. پلاتیپوس ها تنها از نظر ظاهری  با بقیه موجودات شباهت دارند. پلاتیپوس، حیوانی بدون جنسیت است و تخم می گذارد. از این حیوان ۴ گونه در استرالیا و گینه نو یافت می شود.

 

آرمادیلو، اوکاپی و پلاتیپوس

 

خفاش میوه خوار

یکی از دیگر عجایب بین حیوانات یک نوع خفاش به نام خفاش میوه خوار است که با بقیه خفاش های میوه خوار فرق می کند. ظاهر، اندازه و رنگ همه خفاش ها و حتی چهره آنها یکسان است. طرح سر و صورت این خفاش میوه خوار شبیه روباهی با بال هست. این موضوع که خفاش ها کور هستند و تنها از اصوات برای ردیابی و پرواز استفاده می کنند، در مورد این نوع خفاش صدق نمی کند. 
این خفاش میوه خوار می تواند حشره را از میوه تشخیص بدهد، به همین دلیل چشمانی بزرگ و بینی با تشخیص عالی بوها دارد. بقیه خفاش ها شبیه سگ سانان می باشند. شگفتی جالب این حیوان این است که اگر بال های آن را نبینید، نمی دانید با چه حیوانی روبرو شده اید. برای دیدن از خفاش های روباهی باید به مناطق بارانی و جنگل های گرمسیری  کشورهای اسیا، آفریقا و اقیانوسیه سفر کنید. اگر در تورهای طبیعت گردی و جنگل نوردی در این کشورها شرکت کردید، دیدن این حیوان را از دست ندهید.

اکسولوتل

سمندر کوچک در مکزیک با نام ماهی راه رونده یا همان اکسولوتل (Axolotl) که در دریاچه های مکزیکوسیتی پیدا شده است. این حیوان در حال حاضر گونه ای در معرض خطر می باشد. اکسولوتل یک دوزیست بوده که می تواند اندام هایش را بازسازی کند، جالب است بدانید چشم های این موجود پلک ندارد و شاید سیاه یا زال باشد.

پانگولین

شاید با برخورد به پانگولین آن را با آرمادیلو ها اشتباه بگیرید. این حیوان به دلیل غلت زدن و گلوله شدن در بین حیوانات عجیب معروف است و همچنان ویژگی و ظاهر آن را نیابد فراموش کرد. پانگولین ها پستاندار بوده و مانند مورچه خوار فلس دار هستند که تیغ های کراتینی در کل بدنشان پوشانده می باشد. تحقیقات جدید نشان داده که پانگولین ها هیچ نسبت خونی با مورچه خوارها ندارند، به جز غذا که هر دو مورچه می خورند. همچنین برخلاف ظاهرشان با آرمادیلوها نیز هیچ نسبت فامیلی ندارند.
بعضی از خصوصیات های این موجود به راسو می خورد. اگر یک پانگولین در جای احساس خطر کند، از خود بوی بسیار بدی مثل راسو رها می کند که حیوانات اطراف فرار کنند. این از حیوانات بی دندان جهان است. متاسفانه پانگولین به دلیل باورهای غلطی که در میان مردمان کشورهای جهان سوم و آسیا وجود دارد و حتی همین بودن در لیست عجیب ترین حیوانات جهان، شکار و کشته می شود.

 

خفاش میوه خار و پانگولین

 

مارمولک چنبره زن آرمادیلو

در افسانه ها عکس ها و داستان هایی از ماری که دم خود را بلعیده و می چرخد و حرکت می کند،وجود دارد. شاید این موجودی که می گویند، همین موجودی باشد که نام آن مارمولک چنبره زن یا آرمادیلو است. کمتر مارمولک یا سمندری است که مانند توپ خود را جم کرده و از دشمن با غلت خوردن فرار کند. این مارمولک چمبره زن آرمادیلویی، حیوانی شگفت انگیز و با رفتاری عجیب است که در لیست حیوانات افسانه ای و عجیب قرار دارد.
در سفر های خود ممکن است با این موجود روبرو شوید که به صورت توپ هایی در جنگل یا کوهستان دیده می شوند که در حال فرار یا استراحت هستند و شما را شگفت زده خواهند کرد.

قورباغه‌ شیشه‌ای

در بین قورباغه های شیشه ای، قورباغه شیشه ای دایان Diane’s bare-hearted glass frog که می توانید تمامی جزئیات داخل بدن آن، حتی قلب او را نیز از روی پوست ببینید، مشهور تر می‌باشد که تازه کشف شده است. اولین بار در سال 1973 در کاستاریکا دید شده بود. اولین چیزی که شاید توجه شما را جلب کند، رنگ سبز و روشن این قورباغه می باشد. برای دیدن این قورباغه عجیب و کوچک باید چشمان قوی داشته باشید؛ چون این قورباغه دایان 2.5 سانتی متر است.

خورشید ماهی

سنگین ترین ماهی استخوانی کره زمین خورشید ماهی (Sunfish) می باشد. حیرت انگیز است اگر بدانید که این ماهی پس از بالغ شدن، وزنش به 2 تُن می رسد. این خورشید ماهی عجیب در تمامی آب های گرمسیری و معتدل دنیا یافت می شود. غذای لذیذی برای مردم کشور های کره، ژاپن و تایوان محسوب می شود.

 

خورشید ماهی، غورباقه شیشه ای و مارمولک چنبره زن آرمادیلو

 

سایگا

این موجود که نام اصلی آن کَل ساکایی (Saiga antelope) است، در کشورهای ازبکستان، روسیه و قزاقستان زندگی می کند و به لطف دماغ بزرگ و انعطاف پذیرش به راحتی قابل شناسایی می باشد. این دماغ بزرگ در صورت این بز کوهی برای تنظیم دمای خون و جلوگیر از ورود گرد غبار به بدن این موجود می باشد.
در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۴ شمسی متاسفانه بیش از ۱۲۰ هزار سایگا یا کل ساکایی مُردند. دانشمندان معتقدند که آنها قربانی بیماری واگیردار و ناشناخته‌ ای که کل جمعیت‌ شان را آلوده کرده بود شده اند.

میمون دماغ دراز

این میمون ها به دماغ دراز شان معروف هستند که رنگی قهوه ای مایل به قرمز دارند و حیواناتی درخت زی می باشند. این میمون ها هم در معرض انقراض هستند، گونه نر این موجود دماغی گوشتی بزرگ و آویزان دارد، به نوعی که باید موقع غذا خوردن آن را کنار بزنند یا نگهدارند. این نوع میمون شناگران ماهری هستند که به دلیل پنجه های تار مانند آنها است. این جانور در جنگل های حرا و تالاب های بورنئو دیده می شود.

لیسه دریایی

این حلزون دریایی عجیب حدود 3000 گونه مختلف دارد، در صخره های مرجانی سراسر دنیا زندگی می کنند که به آن ها لیسه دریایی هم می گویند. ظاهر شگرف و رنگ های غیر عادی لیسه دریایی ها جزو ویژگی آنهاست که غواص های عکاس را به خود نزدیک می کنند. برخی شبیه ببر راه راه و برخی دیگر لکه های نئونی روی بدن خود دارند، بعضی از آنها شاخک هایی به شکل بال، ستون فقرات زیبای رنگی، دم بلند و طویل دارند. 
توجه داشته باشید که از انگل های سمی و مرجان تغذیه می کنند و سم های آن ها را در بدن خود ذخیره کرده اند، پس خیلی خطرناک می باشند. صخره های مرجانی سراسر جهان از استرالیا گرفته تا دریای سرخ خاورمیانه و جزیره سان میگوئل کالیفرنیا پناهگاه این موجود هستند.

 

سایگا، میمون دماغ دراز و لیسه دریایی

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 101 کاربر