تنها جزیره ایرانی دریای خزر

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/08
بازدید: 29873
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگرچه ایران جاذبه های بی نظیر و متنوعی در خود دارد اما نتوانسته است از تمام ذخایر خود برای جذب توریست استفاده کند. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، جاذبه های شگفت انگیز مختلفی در جای جای ایران وجود دارد و همین امر آن را به یک مقصد توریستی بی نظیر تبدیل می کند. یکی از همین جاذبه ها دریای خزر و سواحل بی بدیل آن است. اگر تا به حال سری به شمال کشور زده باشید بدون شک نقاط گردشگری مختلفی را از نزدیک دیده اید. جزایر مختلفی که در کنار دریای خزر جا خوش کرده اند سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کنند. آیا می دانستید که دریای خزر تنها یک جزیره ایرانی دارد؟ می دانستید که این جزیره می تواند مقصد گردشگری عالی برای افراد باشد اما خیلی ها آن را نادیده می گیرند؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. 

جزیره آشوراده

دریای خزر چند جزیره دارد؟

بزرگ ترین دریاچه جهان که خیلی ها آن را به اسم دریای خزر می شناسند چندین جزیره مختلف دارد. از جمله این جزایر می توان به جزیره اغورجه، جزیره گیل، جزیره چچن، جزیره زنبیل، جزیره ژانبای، مجمع‌الجزایر باکو و آشوراده اشاره کرد. این دریاچه زیبا و شگفت انگیز از جنوب به ایران، از شمال به کشور روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به ترکمنستان و قزاقستان می رسد. در میان جزیره های مختلفی که در کنار این دریاچه واقع شده اند سهم ایران تنها یک جزیره است که آن را آشوراده می نامند.

سفر به جزیره های زیبا و توریستی خلیج تا ابد فارس

آشوراده؛ بزرگترین و تنها جزیره ایرانی دریای خزر

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم سهم ایران از جزیره های مختلفی که دریاچه خزر را احاطه کرده اند تنها جزیره اشوراده است. بهتر است بدانید که در میان بندر ترکمن که یکی از شهرهای زیبای استان گلستان است جزیره ای جا خوش کرده که آن را آشوراده می نامند. البته این جزیره تنها نقطه دیدنی بندر ترکمن نیست. زمانی که به این ناحیه از ایران سفر می کنید مناطق دیدنی و بکر مختلفی را باید مدنظر داشته باشید. با اینحال چیزی که برای ما ارزشمند است، جزیره ایرانی آشوراده و قرار گرفتن آن در شبه جزیره میانکاله است. این جزیره از قسمت شمالی خود به دریای خزر و از جنوب به  خلیج گرگان می رسد. 

بسیاری از مورخان و تاریخدانان بر این باورند که که جزیره آشوراده همان جزیره آبسکون هست که این جزیره، این نام را در زمان حمله مغول به ایران داشت. همچنین مدارک تاریخی وجود دارد که می‌تواند ثابت کند سلطان محمد خوارزمشاه به این جزیره در سال 1220 پناه برد.

غروب آشوراده

از آنجایی که این جزیره از لحاظ تاریخی هم اهمیت بسیار زیادی دارد حرف و حدیث های زیادی درباره آن وجود دارد. این جزیره  نقش مهمی در برهه های تاریخی مختلف داشته که از جمله آن ها می توان به جنگ جهانی دوم اشاره کرد. در آن زمان جزیره آشوراده به دست روس ها افتاد و ساختمان ها و بناهای مختلفی در آن ساخته شد. اگر سری به کتاب های تاریخی بزنید متوجه می شوید که قلعه، کلیسا و بیمارستان از جمله بناهایی است که در آن زمان ساخته شد. تنها چیزی که از آن دوران برایمان به یادگار مانده قلعه ای زیباست که می توان از آن بازدید کرد.
بهتر است بدانید که تا سال 1370 این جزیره بیش از 1000 نفر سکنه داشت اما بعد از سیلی که در آن جریان پیدا کرد خالی از سکنه شد. با اینحال برخی از کارمندان اداره شیلات و فروشنده های مختلف در آن زندگی می کنند.

این جزیره زیبا جزء مناطق حفاظت شده ایران نیز به حساب می آید. شاید به همین دلیل باشد که جانواران مختلفی در آن به راحتی زندگی می کنند. این جزیره در فهرست بین المللی نیز به ثبت رسیده است. در کنار حیوانات و جانورانی که در جزیره آشوراده زندگی می کنند پوشش گیاهی بی نظیری هم در این ناحیه به چشم می خورد. به عنوان مثال زمانی که در بخش های آن قدم می زنید با بوته های تمشک و درختان انار ترش رو به رو خواهید شد که به زیبایی کنار هم قرار گرفته اند. اگر عاشق حیواناتی همچون روباه، شغال، خرگوش و قرقاول هستید می توانید سری به این جزیره بزنید.

دریا آشوراده

مساحت جزیره آشوراده

منابع مختلف وسعت جزیره آشوراده را به شکل های مختلفی ثبت کرده اند. برخی از افراد بر این باورند که این جزیره 800 هکتار وسعت دارد و جزء جزیره های قدیمی ایران به حساب می آید. این جزیره زیبا در 10 کیلومتری بندر ترکمن واقع شده و فاصله آن با شهر گرگان حدود 40 کیلومتر است.

دیدنی های جزیره آشوراده

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این ناحیه از ایران حیات وحش و پوشش گیاهی بی نظیر و منحصر به فردی دارد. همین امر باعث می شود افرادی که عاشق محیط زیست هستند از سفر به آشوراده لذت ببرند و با کوله باری از خاطره به خانه خود باز گردند. با اینحال همه چیز به همین جا ختم نمی شود. زمانی که می خواهید خودتان را به جزیره زیبا و منحصر به فرد آشوراده برسانید به اسکله های چوبی خواهید رسید که جزء جاذبه های این منطقه به حساب می آیند. در طول فصل های مختلف سال به دلیل تغییر در میزان بارندگی ها، بخش های مختلفی از این اسکله به زیر آب می رود و آن را به یک منظره زیبا تبدیل می کند.

مساحت جزیره آشوراده

یکی دیگر از زیبایی های این جزیره قرار گرفتن آن در مقابل کشور ترکمنستان است. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید و در هوای صاف و آفتابی به این ناحیه سفر کنید می توانید کشور ترکمنستان را از دور ببینید و لذت ببرید. تماشای طلوع یا غروب آفتاب از روی اسکله، قدم زدن در کنار ساحل، استفاده از قایق های موتوری یا پدالی برای گشت و گذار در آب های اطراف از جمله فعالیت های جذابی است که می توانید در این ناحیه به آن ها مشغول شوید و گذر زمان را احساس نکنید.

نقشه جزایر دریای خزر

برای بررسی بخش های مختلف دریاچه خزر نقشه های مختلفی وجود دارد. هر کدام از این نقشه ها به نحوی زیبایی های دریای خزر را به ترسیم می کشند و تلاش می کنند شما را بیشتر از قبل با این دریای زیبا و شگفت انگیز اشنا کنند. اگر دوست دارید با جزایر دریای خزر بیشتر اشنا شوید بهتر است نقشه ای که در ادامه برایتان می آوریم را به دقت کاوش کنید. 

نقشه جزیره آشوراده

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 107 کاربر