قدیمی ترین مساجد دنیا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6750
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مساجد همواره یکی از زیباترین مکان های گردشگری هستند که در کشورهای اسلامی بنا شده و مقصد گردشگری بسیاری از مسافران مسلمان و غیر مسلمان هستند. مساجد بناهای منحصر به فردی قلمداد می شوند که از یک معماری ویژه الگوبرداری شده و تشکیل دهنده یک سبک خاص با عنوان معماری اسلامی هستند. هر چند برخی از مساجد صرفا از سبک اسلامی پیروی نکرده و ممکن است از سبک های دیگر همچون سبک کلیساها و یا امارت های یونان باستان نیز استفاده کرده باشند. مساجد به دو گروه قدیمی ترین مساجد جهان که اغلب در کشورهای عربی قرار دارند و مساجد مدرن که در دوره معاصر ساخته شده اند دسته بندی می شوند. معمولا مساجد مدرن تر در کشورهایی قرار دارند که دین اسلام را به عنوان دین رسمی کشور خود پذیرفته اند، اما مبدا اولیه شکل گیری اسلام نبوده اند. قدیمی ترین مساجد جهان به ترتیب در کشور عربستان، عراق، تونس، امارات و ترکیه قرار دارند.

قدیمی ترین مساجد جهان

معرفی تمامی مساجدی که در دسته مسجدهای قدیمی و اولیه قرار می گیرند، در حوصله یک مقاله کوتاه نمی گنجد، به خصوص اینکه اطلاعات کاملی در خصوص آن ها وجود ندارد و در برخی از موارد اطلاعات ضد و نقیضی در خصوص آن ها ارائه می گردد که اصولا ناشی از تضاد و تعدد مذاهب در دین اسلام است. در این مقاله ده مورد از قدیمی ترین و زیباترین مساجد جهان را به شما معرفی کنیم. اگر قصد مسافرت و گردشگری با هدف آشنایی با قدیمی ترین مساجد جهان را دارید، پیشنهاد می کنیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید. در این مقاله مسجد قبا، مسجد پیامبر، مسجد ذولقبلتین، مسجد جاواتا، مسجد الحرام، مسجد اعظم کوفه، مسجد اوقبا، مسجد امام حسین، مسجد شیخ زاید و مسجد ایاصوفیه را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

مسجد قبا

مسجد قبا در عربستان سعودی

مسجد قُبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در خارج از شهر مدینه بنا شد. جالب است بدانید که نخستین سنگ ‌های بنای مسجد قبا توسط حضرت محمد (ص) و پس از مهاجرت او از مکه به مدینه انجام گرفت. قبا نام قریه‌ ای در نزدیکی مدینه بوده‌ است و به همین علت بنای مورد نظر نیز، مسجد قبا لقب گرفت. به نظر می رسد مسجد قبا در سال اول هجرت، توسط پیامبر اسلام و به پیشنهاد عمار یاسر یا به تقاضای ساکنان محل در قبا بنا شده است. این مسجد تا کنون بارها مورد بازسازی واقع شده است. اخرین بازسازی مسجد قبا در سال 1405 هجری قمری صورت گرفت.
سال ساخت: 622 میلادی 

زیباترین مساجد جهان | شکوه این مساجد در دنیا خیره کننده است!

مسجد پیامبر در عربستان سعودی

مسجد النبی یا مسجد نَبوی یا مسجد پیغمبر، یکی از سه مسجد مهم مسلمانان است که از حیث اهمیت در کنار مسجدالحرام و مسجد الاقصی معرفی می گردد. آرامگاه پیامبر اسلام در این مسجد قرار دارد و به همین علت به حرم محمد یا حرم نبوی نیز مشهور است. البته این آرامگاه سال ها بعد و به علت توسعه مساحت مسجد در آن قرار گرفت. مسجد النبی یکی از مهم ترین زیارتگاه‌ های مسلمانان به ‌شمار می ‌رود. این مسجد در شهر مدینه بنا شده ‌است. مسجد النبی را پیامبر اسلام در سال نخست هجرت و به همراهی مهاجرین و انصار ساخت. 
سال ساخت: 622 میلادی 

مسجد ذو قبلتین در عربستان سعودی

مسجد ذوالقبلتین، نماد استقلال اسلام بوده و به تغییر قبله مسلمانان اشاره دارد. در این مسجد قبله مسلمانان در حین یکی از نمازهای ظهر و توسط پیامبر از بیت المقدس به سمت کعبه تغییر یافت. جهت تغییر قبله، پیامبر اسلام دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیت ‌المقدس و دو رکعت دیگر را به جانب کعبه اقامه کرد. این اقدام پیغمبر در مسجد بنی ‌سالم مدینه انجام شد، که بعدها به مسجد ذوالقبلتین به معنای مسجد دو قبله ‌ای، مشهور شد.
سال ساخت:623 میلادی 

 

مسجد ذوقبلتین


مسجد جاواتا در عربستان سعودی

مسجد جاواتا یکی از قدیمی ترین مساجد جهان است که هرگز مورد بازسازی قرار نگرفت و امروزه محل مناسبی برای برگزای نمازهای یومیه و نمازهای دیگر نیست، چرا که صرفا پایه های این بنا باقی مانده است و بیشتر به یک اثر تاریخی تبدیل شده است. در سفر به عربستان می توانید به این منطقه مسافرت کرده و با بنای اصلی قدیمی ترین مساجد جهان اسلام آشنا شوید. بازدید از این مسجد می تواند شما را با معماری واقعی در صد اسلام آشنا کند.
سال ساخت: 629 میلادی

مسجد الحرام در عربستان سعودی

مسجدالحرام یا مسجد اعظم، بزرگ ‌ترین مسجد جهان اسلام است و قبله‌گاه مسلمانان نام دارد. مسجدالحرام در شهر مکه و در کشور عربستان سعودی قرار گرفته و بنابر آموزه ‌های دین اسلام هر انسان و موجود زنده ‌ای که وارد آن شود ایمن خواهد بود و نباید به او هیچ گونه آسیبی رسانده شود. در سالیان اولیه احداث این بنا، مسجد الحرام بسیار کوچک بود، اما امروزه به عنوان بزرگترین مسجد جهان اسلام شناخته می شود و مقصد بسیاری از ایرانیان در سفر حج عمره و تمتع است.
سال ساخت: 638 میلادی 

مسجد اعظم کوفه در عراق

مسجد اعظم کوفه یکی از مساجد چهارگانه جهان اسلام است که در شهر کوفه و در کشور عراق قرار دارد. فاصله این مسجد تا شهر نجف، 12 کیلومتر است. طبق برخی از روایات این مسجد ابتدا توسط حضرت آدم ساخته شده است. طبق آثار تاریخی در سال های اولیه هجرت توسط فردی به نام سعد بن ابی وقاص بازسازی و بعدها توسط علی ابن ابی طالب به عنوان یکی از مراکز مهم خلافت در نظر گرفته شد. بر طبق یک باور دیرینه پس از ظهور حضرت مهدی، این مسجد وسعت بسیار زیادی خواهد یافت. این مسجد یکی از مکان‌هایی است که شیعیان می‌توانند نماز خود را تمام بخوانند حتی اگر آن جا مسافر باشند و این امر نشان از اهمیت این مسجد نزد ایرانیان به عنوان بزرگترین پیروان مذهب تشیع دارد.
سال ساخت: 639 میلادی 

 

مسجد کوفه


مسجد اوقبا در تونس 

این مسجد 50 سال پس از ساخت اولین مسجد در جهان اسلام بنا گردید و در دوره های مختلف مورد بازسازی واقع شده است. هم اکنون معماری این مسجد در تونس برگرفته از سبک بناهای رومی و تلفیق آن با سبک معماری اسلامی است. این مسجد یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام است که از تجمل کمتری برخوردار بوده و سعی شده است سادگی کلیت معماری مورد نظر حفظ شود. امروزه بسیاری از مسلمانان مسجد اوقبا را زیباترین مسجد جهان اسلام می دانند و در مسافرت های خود به کشور تونس از این مسجد قدیمی نیز بازدید می کنند.
سال ساخت: 670 میلادی

مسجد جامع اصفهان _ زیباترین مساجد ساخته شده در شهر اصفهان که از سراسر جهان برای بازدید آن به این شهر می‌آیند، به نام مسجد جامع اصفهان شهرت دارد. برای اطلاعات بیشتر و تصاویر مسجد روی لینک کلیک کنید.

مسجد امام حسین در عراق

این مسجد در واقع محل دفن سر امام حسین است که البته طبق روایاتی بدین صورت بیان شده است و با عنوان مسجد راس الحسین شناخته می شود. میان برخی از تاریخ شناسان در خصوص محل دقیق دفن سر امام حسین اختلاف است. برخی عقیده دارند که محل واقعی دفن سر این امام در قاهره است و در مسجد امام حسین قاهره قرار دارد با این حال شیعیان مسجد امام حسین در عراق را محل واقعی دفن سر این امام می دانند.
ساخت اولیه بنا: 680 میلادی

مسجد شیخ الزاید در امارات متحده عربی

مسجد شیخ زاید (نام کامل: مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) مسجدی در شهر ابوظبی و در کشور امارات متحده عربی است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به‌شمار می‌آید. شیخ زاید بن سلطان آل نهیان بنیان‌ گذار کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده ‌است به همین علت این  مسجد را بدین عنوان می شناسند. قبر شیخ زاید در بخش شمالی مسجد قرار دارد.
سال ساخت: 1428 هجری قمری 

 

مسجد شیخ زاید


مسجد ایاصوفیه ترکیه

این مسجد در استانبول قرار دارد و در مجموعه ای که با عنوان برترین مساجد استانبول نام گذاری شده است، در زمره قدیمی ترین ها قرار دارد. مسجد ایاصوفیه به گنبد بزرگ خود مشهور شده است و گفته می شود تاریخ استانبول در آن نهفته است. ایاصوفیه در سال 360 میلادی به عنوان یک کلیسای بزرگ ساخته شد، اما در تاریخ 1453 به دستور سلطان عثمانی به مسجد تبدیل شد و تا تاریخ 1931 مسجد باقی ماند، اما در سال 1931 به دلیل معماری خاص و به دستور آتاتورک به موزه تبدیل شده است. به تازگی و به دستور اردوغان، رئیس جمهور وقت ترکیه، ایاصوفیه از حالت موزه خارج و مجددا به کاربری مسجد تغییر پیدا کرده و مسلمانان می توانند ضمن خواندن نماز در آن، از این مسجد نیز دیدن کنید. 

بازدید از قدیمی ترین مساجد جهان

برای بازدید از قدیمی ترین مساجد جهان ناگزیر از مسافرت به کشورهای عراق، عربستان، امارات متحده عربی، تونس و ترکیه هستید. تور ابوظبی و تور استانبول از جمله تورهای متداول در تمام ایام سال است و شما می توانید با ثبت نام در یک تور گردشگری مناسب راهی این شهرها در امارات متحده عربی و ترکیه شوید. برگزاری تور تونس و تور عراق نیز در سالیان اخیر رونق قابل توجهی گرفته است، با این حال تور کشور عراق در قالب تور کربلا و نجف مطرح می گردد و کمتر شاهد تورهای دیگر با مقاصد تفریحی و غیر زیارتی هستیم. مسافرت به عربستان سعودی نیز در زمره پرهزینه ترین مسافرت های جهان قرار دارد. شما در مسافرت به عربستان سعودی می توانید از ده ها مسجد زیبا و قدیمی بازدید به عمل آورده و مساجد دنیای اسلام را از آغاز هجرت پیامبر تا کنون مشاهده کنید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 103 کاربر