طولانی ترین رود ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 28252
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 به هر جای ایران که سر بزنید جاذبه های طبیعی متعددی در آن ها خواهید دید. در میان این جاذبه های طبیعی، رودها و دریاها طرفداران خاص خود را دارند. زمانی که از مشغله های زندگی خسته می شویم و دلمان می خواهد خودمان را به دامن آرام طبیعت بسپاریم شاید اولین جایی که برای گشت و گذار انتخاب کنیم کنار رودها و دریاها باشد. تعداد رودهایی که در شهرهای مختلف جاری اند کم نیستند. به هر شهری که سر بزنید رد پایی از رودها را خواهید یافت. از رود ارس با کوه های سر به فلک کشیده اش تا زاینده رود و زرینه رود، می توان با طبیعت خو گرفت و از صدای آرامشان به بهترین شکل ممکن بهره برد.  در میان همه این اسم ها که نام بردیم جای رود کارون بیشتر از هر رود دیگری خالی به نظر می رسد. رود کارون طولانی ترین رود ایران است و پر آب ترین و بزرگ ترین رودی است که در سرزمین مان جریان دارد. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با این رود حرف بزنیم و ببینیم زمانی که خودمان را کنار این رود می بینیم باید دنبال چه جاذبه هایی باشیم. 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. کارون، طولانی ترین رود ایران
  2. سدهای طولانی ترین رود ایران

 

طولانی ترین رود ایران

 


کارون، طولانی ترین رود ایران

همانطور که گفتیم رودخانه کارون بزرگ ترین و پر آب ترین رودی است که در ایران جریان دارد. در سنگ نوشته هایی که از دوران باستان به جای مانده است این رود را  کرن، کرنک و کوهرنگ نیز نامیده اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین تمدن بشری در کنار این رود تشکیل شده است. انسان ها برای اینکه بتوانند زندگی خود را به راحتی سپری کنند به آب و سایر ملزومات نیاز داشتند. به همین خاطر تلاش می کردند جایی را برای زندگی انتخاب کنند که رود و دریایی در کنار آن وجود داشته باشد. رود کارون هم به دلیل پر آب بودنش بهترین مکان برای اتراق بوده است. این رود 950 کیلومتر طول دارد و تنها رودی در ایران محسوب می شود که در بخش هایی از آن می توان کشتیرانی کرد. برای تامین آب اهواز نیز از این رودخانه استفاده می شود. علاوه بر آب روانی که در بستر کارون جریان دارد امکانات تفریحی و تجاری متعددی نیز در کنار این رودخانه توسعه یافته است. این رود نزد گردشگران تور اهواز بسیار محبوب می باشد.


سرچشمه های طولانی ترین رود ایران

شاخه های اصلی رود کارون از زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد اما در کنار این شاخه های اصلی شاخه های فرعی دیگری هم هست که هر کدامشان از کوه های گوناگونی سرچشمه می گیرند. برای اینکه با سرچشمه بزرگ ترین رودخانه ایران آشنا شوید اجازه دهید برخی هایشان را به طور مختصر با هم مرور کنیم:

  • برخی از شاخه های فرعی رود کارون از رودخانه های شهرستان الیگودرز سرچشمه می گیرند.
  • سرچشمه برخی از شاخه ها هم  به رودخانه های گلرود و آبسرده می رسد.
  • رودخانه شهرستان فریدونشهر نیز میزبان برخی از شاخه های فرعی کارون است.
  • خرسان از دنای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی دیگر از سرچشمه های کارون محسوب می شود. 

 

 طولانی ترین رود ایران


سدهای طولانی ترین رود ایران

 سدهای مختلفی هستند که بر روی رودخانه کارون ساخته شده اند. از میان این سدها می توان به سد کارون 1، کارون3 ، کارون 4، مسجد سلیمان، سدهای گتوند علیا و سد تنظیمی گتوند اشاره کرد. 


 وضعیت فعلی رودخانه کارون چگونه است؟
به دلیل کاهش بارندگی در سال های اخیر سطح آب این رودخانه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. با کاهش عرض رودخانه خیلی ها تصمیم به ساخت و ساز در حریم آن گرفتند و همین امر موجب شد فاضلاب شهری و پسماند کارخانجات وارد این رود شود. همه این موارد دست به دست هم داد تا طولانی ترین رود ایران با مشکلات زیست محیطی متعددی رو به رو شود. بخش هایی از این رودخانه نیز به دلیل بی توجهی هایی که در طول سال ها به آن شده، تبدیل به نیزار گشته است و آلودگی اطراف رودخانه روز به روز  چهره اش را تغییر می دهد.
به نظر می رسد پساب های کشاورزی مهم ترین منبع آلودگی این رود باشد به طوریکه 48 درصد پساب های ورودی به کارون را پساب های کشاورزی تشکیل می دهند. فاضلاب شهری نیز با 26 درصد رتبه دوم آلاینده های رود کارون را به خود اختصاص می دهد. هنگامی که با تور داخلی راهی شهر اهواز می شوید با گشت و گذار در اطراف رود کارون متوجه خواهید شد که برخی ها به طور غیر قانونی اقدام به پرورش ماهی کرده اند و محیط زیست رودخانه را تحت تاثیر قرار داده اند. 


بزرگ ترین دریاچه جهان - آیا می دانید مساحت بزرگ ترین دریاچه دنیا چقدر است؟

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 121 کاربر