چرا نباید در سد شنا کنیم؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 14654
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور ما از نظر تعدد سد، یکی از برترین کشورهای جهان محسوب می شود. حجم سدهای موجود در سراسر ایران بسیار زیاد است و شرایط خاص این سدها باعث شده تا بسیاری از افراد برای تفریح، به سدها رفته و مدت زمانی را در کنار آن ها سپری کنند. وجود حجم بسیار زیادی از آب در پشت سدها باعث شده تا آب و هوای سدها بسیار فوق العاده باشد و مردم نیز به همین منظور برای پیک نیک یا تفریح این بخش ها را انتخاب می کنند.  با وجود حس و حال فوق العاده پیک نیک و تفریح در کنار سدها، یک خطر بسیار جدی همواره افرادی را که به این نقاط سفر می کنند تهدید می کند و این خطر همان خطرات شنا در سدها می باشد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. شنا در سد
  2. خطرات شنا در سد
  3. حوادث مربوط به شنا در سد 

شنا در سد

شنا در بین ایرانی ها جایگاه بسیار ویژه ای دارد و مردم ایران از کوچک ترین فضایی برای شنا و آب تنی استفاده می کنند. به همین دلیل، زمانی که افراد به کنار سدها می روند، به صورت ناخودآگاه علاقه مند می شوند تا در آب پشت سدها شنا کنند. متاسفانه این کار یکی از خطرناک ترین فعالیت هایی است که افراد می توانند انجام دهند. شنا در آب پشت سد می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به وجود آورده و حتی خطر غرق شدن در آب سد را به دنبال داشته باشد.

 

شنا در سد


این خطر باعث شده تا در تمامی سدهای کشور، وزارت نیرو تابلو شنا کردن ممنوع را نصب کرده باشد، ولی با این حال همچنان بسیاری از افراد برای شنا به سدها می روند و با بی دقتی جان خود را از دست می دهند. خطر شنا در سدها به قدری زیاد است که حتی شنا گران ماهر و غریق نجات های بسیار زیادی نیز در آب پشت این سدها غرق شده و جان خود را از دست داده اند. در فصل گرما معمولا مردم به سراغ آب های سطحی رودخانه ها، کانال ها و سدها رفته و به دلیل بی اطلاعی از نکات ایمنی، به راحتی با شنا کردن این مکان ها، جان خود را به خطر می اندازند. 

خطرات شنا در سد

شنا در سد خطرات بسیار زیادی دارد و این خطرات باعث می شود تا افرادی که به جای شنا کردن در استخر، سدها را انتخاب می کنند، جان خود را از دست داده و غرق شوند. بسیاری از افراد فکر می کنند کسانی در آب پشت سدها غرق می شوند که شنا بلد نیستند ولی باید گفت که حتی افراد حرفه ای نیز در آب پشت سدها جان خود را از دست می دهند. علت اصلی غرق شدن افراد این است که در زمان آب گیری سدها، میزان سطح آب با پیش بینی منطبق نیست و در مسیر آبگیری خانه های به جا مانده، درختان قطع شده و یا تیرهای برق نیز در آب پشت سد باقی می مانند.
در زمان حرکت سیلاب، شاخ و برگ ها و اجسام کوچک و بزرگی وارد سد شده و برخورد شناگر به این اجسام می تواند خطر آفرین باشد. بسیاری از فوت شدن ها به دلیل همین برخورد اجسام با شناگر است که باعث می شود تا فرد جان خود را از دست دهد.
فراز و نشیب ها و عمق آب پشت سد نیز بسیار متفاوت است و بسیاری از افراد به دلیل این که از  این موارد اطلاعی ندارند، با شنا کردن در پشت سدها جان خود را از دست داده و غرق می شوند. علاوه بر شنا، حتی ورزشی نظیر قایق رانی نیز در پشت سد ممنوع است و همان خطرهای احتمالی برای افرادی که در پشت سدها قایق رانی می کنند نیز وجود دارد و ممکن است باعث غرق شدن آن ها شوند. یکی از مهم ترین سدهای ایران، سد طرق مشهد است. این سد که در خراسان رضوی و شهر مشهد قرار دارد، بر روی رودخانه طرق بسته شده است. این سد از نوع بتونی بوده و ارتفاع آن 81 متر است.

 

خطرات شنا در سد


حوادث مربوط به شنا در سد 

متاسفانه در کشور ما همواره با مشکل غرق شدن افراد در سد مواجه هستیم و همین مسئله باعث شده تا سالانه بسیاری از هموطنان ما جان خود را با شنا کردن در سدها از دست می دهند. اگر بخواهیم نگاهی به آمارها انداخته و افراد غرق شده در سدها را بررسی کنیم، باید گفت که در سال نزدیک به 1000 نفر از هموطنان ما در رودخانه ها، کانال ها، دریاچه ها و پشت سدها غرق می شوند و فوت تمامی این افراد به دلیل غرق شدن در آب توسط سازمان پزشک قانونی تایید شده است.
اگر بخواهیم به چند مورد از غرق شدن های افراد در آب رودخانه ها، دریاچه ها و سدها اشاره کنیم، می توان موارد زیر را نام برد.
1.    غرق شدن 20 نفر در دریاچه ارومیه در سال 98
2.    غرق شدن یک فرد در سد کلان ملایر در سال 99
3.    غرق شدن یک فرد در کانال آب محور آرادان-گرمسار در سال 99
4.    غرق شدن 11 نفر در منابع آبی منطقه سیستان و بلوچستان در سال 98
5.    صدها غرق شدن در رودخانه کرج در طول سال
6.    فوت یک نوجوان 17 ساله در رودخانه شوشتر در سال 99
7.    غرق دو جوان در رودخانه گیلان در سال 99
8.    غرق نوجوان 13 ساله قمی در سال 99
9.    غرق 7 نفر در آذربایجان غربی در سال 99 به علت شنا در پشت سدها
موارد گفته شده تنها بخشی از افرادی است که سالانه در رودخانه ها و سدها جان خود را از دست می دهند. اگر شما نیز قصد تفریح کردن در کنار سدها را دارید، به هیچ عنوان شنا در آب پشت سدها را تجربه نکنید زیرا این کار بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث غرق شدن شما و یا دوستان و آشنایانتان شود.
حرف آخر

به جای آن که شنا کردن در پشت سدها را امتحان کنید، می توانید به سراغ استخرها رفته و مکان هایی که برای شنا کردن فراهم شده را انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید. اگر شما نیز اطلاعات و یا تجربیاتی در زمینه شنا در سدها دارید، می توانید این موارد را با ما در بخش کامنت ها به اشتراک گذاشته و این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید تا آنها را نیز از خطرات شنا در سدها آگاه کنید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 105 کاربر