عوارض خروج از کشور

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/26
بازدید: 7579
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

هوایی، زمینی یا دریایی، هیچ فرقی ندارد! اگر قصد خروج از کشور را داشته باشید باید مبلغی را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید. این مبلغ مستقیما به حساب دولت واریز شده و هر ساله عدد و شرایط آن در حال تغییر است. پس اگر می‌خواهید از قانون و هزینه عوارض خروج از کشور 1403 با خبر شوید، تا انتهای این مقاله از لحظه آخر همراه ما باشید. اگر این سوال برایتان پیش آمده است، پس با این مقاله از سایت لحظه آخر همراه باشید تا با تمام جوانب عوارض خروج از کشور آشنا شوید.

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور چیست؟

به مبلغی که در هنگام خروج کشور باید پرداخت شود، عوارض خروج از کشور می گویند که افراد موظف هستند، این مبلغ را به دولت بپردازند. این مبلغ به طور خلاصه شامل افرادی که زیر دو سال هستند هم شامل می شود. همچنین این مورد به عوامل دیگری هم بستگی دارد که در ادامه به صورت مفصل به آن اشاره می کنیم.

نکته: تا چند سال اخیر این مبلغ عنوان عوارض را به دنبال داشت که باید به حساب شهرداری هم واریز می شد؛ اما در بهمن ماه سال 1398 این عنوان به مالیات تغییر یافت و افراد باید به حساب دولت واریز می نمودند؛ که تا به امروز این مسئله ادامه دارد و دولت باید این مبلغ را دریافت کند.

بخش ناچیز یا کوچکی از این مبلغ به سازمان گردشگری پرداخته می شود و بخش دیگر آن برای آباد کردن و بازسازی کردن روستاها مرزی مورد استفاده قرار می گیرد.

هزینه و مبلغ عوارض خروج از کشور متغییر است و هرساله تغییر می کند به همین دلیل اگر قصد خروج از کشور را در سال معینی دارید، باید از مبلغ آن باخبر باشید تا بهتر بتوانید بر روی پولتان برنامه ریزی داشته باشید. به عنوان مثال در چند سال پیش کودکانی که سنی زیر هفت سال را داشتند؛ شامل این عوارض نمی شدند! اما امروزه این قانون به گونه ای تغییر کرده است که حتی این عوارض شامل حال نوزادان هم می شود.

مالیات خروج از کشور در سال ها

عوارض خروج از کشور در سال 1403

هنوز عوارض خروج در کشور 1403 به صورت دقیق اعلام شده است و میزان قیمتی و مبلغی که برای آن برآورده شده برای هر نفر 5 میلیون و 200 هزار ریال می باشد که مسعود کاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره می گوید:

مبلغ 5 میلیون و 200 هزار ریالی به عنوان عوارض خروج از کشور توسط دولت نهایی شده است.

نکته: میزان مبلغی که کشور به اعضای عوارض خروج از کشور دریافت نموده، حدود 110 میلیارد تومان می باشد؛ اما میزان برآوردی و احتمالی که در سال 1403 وجود دارد، حدود مبلغ 1500 میلیارد تومان است.

نوع سفر

سفر اول

سفر دوم

سفر سوم

نوع مرز

مسافرین عادی

5.200.000

7.800.000

10.400.000

هوایی، زمینی، دریایی

زائرین حج تمتع  وعمره

1.720.000

1.720.000

1.720.000

هوایی، زمینی، دریایی

زائرین عتبات و عالیات

450.000

150.000

450.000

150.000

450.000

150.000

هوایی

زمینی و دریایی

مرزنشینان

750.000

250.000

6.000.000

6.000.000

8.000.000

8.000.000

هوایی

زمینی و دریایی

ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش

2.640.000

2.640.000

2.640.000

هوایی، زمینی، دریایی

توجه!! قیمت های داخل جدول به ریال هستند !!توجه

انواع روش های پرداخت عوارض خروج از کشور

قانون عوارض خروج از کشور از سال 1364 در کشور ایران اجرا گردید و تا بهمن ماه سال 1398 هم به همین عنوان شناخته می‌شد اما بعد از این تاریخ قوانین دست خوش تغییرات اساسی قرار گرفت و از آن پس مبلغ دریافتی از مسافران با عنوان مالیات خروج از کشور شناخته شد. هر شخص برای خروج از کشور به هر عنوان سیاحتی، زیارتی یا کاری مستلزم پرداخت این عوارض است. در حال حاضر نیز روش‌های پرداختی مختلفی وجود دارد که قرار است با تک تک آنها آشنا شوید.

انواع روش های پرداخت عوارض خروج از کشور

پرداخت عوارض خروج به صورت حضوری

اگر امکان پرداخت غیر حضوری عوارض خروج از کشور را ندارید فقط کافیست تا به شعب مرزی بانک ملی ایران مراجعه کرده و این مبلغ را پرداخت کنید.

راحت ترین روش پرداخت عوارض خروج از کشور 1403؛ سامانه سداد

راحت ترین روش پرداخت این مبلغ مراجعه به سامانه سداد است. این سامانه مخصوص پرداخت مالیات خروج از کشور طراحی شده و بعد از پرداخت برای شخص پرداخت کننده رسید ثبت خواهد شد.

راحت ترین روش پرداخت عوارض خروج از کشور 1403؛ سامانه سداد

پرداخت از طریق کارتخوان فرودگاه

یکی دیگر از روش های پرداخت عوارض خروج از کشور 1403، پرداخت از طریق کارتخوان‌های پلیس گذرنامه است. این روش مخصوص کسانیست که تا قبل از رسیدن به فرودگاه نتوانستند این مبلغ را چه به صورت آنلاین یا حضوری پرداخت کنند.

پرداخت از طریق درگاه سامانه امور مالیاتی

روش دیگری که می‌توانید مالیات خروج از کشور خود را پرداخت کنید؛ ورود به سامانه آنلاین امور مالیاتی است. پرداخت از این روش بی شباهت به روش مراجعه به سامانه سداد بانک ملی نیست. مراحل پرداخت به صورت غیر حضوری انجام شده و پس از واریز وجه، به نام پرداخت کننده رسید صادر خواهد شد.

روش های دیگر پرداخت مالیات خروج از کشور

دو روش دیگر برای پرداخت این هزینه وجود دارد. شخص مسافر می‌تواند با حضور در فرودگاه و مراجعه به دستگاه‌های ATM تعبیه شده در فرودگاه این مبلغ را پرداخت کرده و رسید دریافت کند. روش دیگر نیز از طریق نصب و ورود به اپلیکیشن هایی مانند قبضینو، آپ، پیام رسان بله و ایوا است. این روش هم جزو راحت‌ترین راه‌های پرداخت عوارض خروج است.

 

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

 

چه کسانی از عوارض خروج کشور معاف هستند؟

هنگامی که نام معاف شدن می آید، مسئله بسیار جذاب و زیبا می شود. اما در این حین سوالی پیش می آید که مگر معاف شدن برای عوارض و مالیات خروج کشور امکان پذیر است؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ کوتاهی بدیم، می توان گفت بله می‌شود! اما برای چه افرادی مهم است. در ادامه می خواهیم این مورد را بررسی نماییم.

خدمه سفر

با توجه به اطلاعاتی که به دستمان رسیده، همه افراد عادی که قصد مهاجرت یا سفر و یا تجارت از کشورها خارجی را دارند باید این مالیات را پرداخت نماید. این مسئله و قانون فقط برای افراد عادی صدق می کند و گروهانی که به واسطه شغلیشان نظیر مهمانداران هواپیما، خدمه کشی و ... باید مهاجرت کنند، از پرداخت این عوارض معاف هستند.

دانشجویان

معاف شدن مالیات خروج از کشور هم می تواند شامل حال افرادی نظیر دانشجویانی که مدارک تحصیلی برای خروج از کشور، مجوز پزشکی برای درمان و.... را دارند، شود. 

البته این را هم در نظر داشته باشید که دانشجویان خارج کشور باید فاصله رفت و آمدشان 3 ماه فاصله داشته باشد تا از مالیات معاف شوند. همچنین اگر بیمار بدحالی دارید که وجود همراه بیمار در کنار خود بیمار الزامی است، می توانید با تخفیف 40 الی 60 درصد از مبلغ عوارض خروج کشور، خارج شوید.

دانشجویان معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور

بیماران و جانبازان

بیماران و جانبازانی که برای معالجه از شورای پزشکی مجوز دارند، از پرداختعوارض معاف اند و همچنین همراهان آنها نیز شامل تخفیف عوارض خروج می‌شوند. (بین 40 تا 60 درصد)

سایر افراد

اگر فردی هستید که مقیم یک کشور با ویزای کار هستید یا ویزا سیاسی خدماتی دارید از پرداخت مالیات معاف محسوب می شوید. قانون دیگری که برای معاف شدن مالیات وجود دارد؛ شامل حال آن دسته افرادی می شود که در روستاهای مرزی زندگی می کنند یا فقط سالی یک بار به زیارت عتبات عالیات می روند.

دولت کسانی را مرزنشین اطلاق می کند که اطلاعاتشان نظیر کدپستی و شماره شناسنامه در وزرات کشور ثبت شده باشد تا از پرداخت مالیات خروج کشور معاف شوند.

قبض پرداخت مالیات خروج را به همراه داشته باشیم یا خیر؟

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد هزینه که شما بابت خروج از کشور پرداخت می‌کنید در سامانه سداد ثبت می‌شود و متصدی پرواز نیازی به چک کردن قبض پرداخت فیزیکی شما ندارد اما اگر برای اطمینان خاطر خود می‌خواهید؛ می‌توانید رسید پرداخت خود را در گوشی داشته باشید یا آن را قبل از پرواز پرینت بگیرید.

مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج از کشور

مدرک خاصی در زمان پرداخت عوارض خروج نیاز نیست. فقط کافیست یک کارت عضو شتاب که اعتبار دارد و به نام خودتان است؛ در هنگام پرداخت داشته باشید.

مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج از کشور

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور 1403 چقدر است؟

پس از پرداخت مالیات خروج از کشور شما تا انتهای همان سال فرصت دارید که از اعتبار خود استفاده کنید. در ضمن به یاد داشته باشید حداکثر تا 30 دقیقه قبل از پرواز فرصت دارید تا این هزینه را پرداخت کنید.

شرایط استرداد وجه پرداختی برای عوارض خروج

در صورتی که در هنگام پرداخت مشکلی بروز دهد می‌توانید در خواست استرداد وجه پرداختی برای عوارض خروج را بدهید. البته در نظر داشته باشید که این امکان فقط برای زمانیست که شما به صورت آنلاین وجه را واریز کرده باشید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. سحر مقیمی سحر مقیمی 1403/01/27
    0 نفر پسندیدند
    یعنی الان این 520 تومن قیمت جدیده یا نه 30 % افزایش داشته؟؟َ!
  2. سحر مقیمی لحظه آخر 1403/01/27
    0 نفر پسندیدند
    سلام دوست عزیز بله با احتساب 30% مبلغ جدید 520 هزار تومان است
  3. رضا پاشایی رضا پاشایی 1403/01/27
    0 نفر پسندیدند
    مرسی از اطلاعات دقیقتون🙏☺

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 102 کاربر