قوانین کشور ترکیه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 5559
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا کشور ترکیه قوانین خاصی دارد؟ به‌نظر شما زندگی در ترکیه از قانون خاصی پیروی می‌کند؟ در بین آداب و رسوم مردم ترکیه قانون‌های خاصی موجود است؟ برای پاسخ به این سوالات باید گفت: هر کشور بدون شک قوانین خاصی برای مردمان خود دارد که همه افراد مستلزم به رعایت آن‌ها هستند تا دچار مشکل نشوند. کشور ترکیه نیز مانند سایر کشورها برای شهروندان داخلی و خارجی خود یک‌سری قوانین دارد که اگر هر کس از رعایت کردن آن‌ها سرپیچی کند، برای ادامه زندگی در ترکیه به مشکل برخواهد خورد. پس خوب است در ادامه با ما همراه باشید تا به‌طور کامل از قوانین کشور ترکیه آگاهی پیدا کنید.

قوانین کشور ترکیه

تجربه سفر به شهرهای زیبا و ساحلی ترکیه

شهروندان ترکیه چه حقوقی دارند؟

شما اگر بتوانید اقامت کشور ترکیه را دریافت کنید و شهروند ترکیه به‌حساب آیید، به این معنا خواهد بود که طبق قوانین ترکیه از کلیه حقوق شهروندان ترکیه برخوردار می‌شوید این حقوق به شرح زیر است:

  • آزادی از نظر دینی
  • داشتن حق زندگی کردن
  • آزادی اجتماعی
  • داشتن حق آزادی بیان
  • آزادی انجمن
  • اگر پدر یا مادر یک فرد ترک باشد آن فرد ترک محسوب می‌گردد حتی اگر خارجی باشد.
  • طبق یک‌سری قوانین فقط تابعیت ترکیه به افراد خارجی داده یا گرفته می‌شود.
  • شهروندان ترکیه از تمامی مزایایی موجود برخوردار خواهند بود؛ مگر آنکه دچار تخلفی شده باشند.
  • کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ترکیه به‌عنوان یک رابط برای شهروندان ترکیه هستند و با هر گونه مشکل خارجی برای آن‌ها مقابله خواهند کرد.
  • افراد بالای ۱۸ سال حق شرکت در انتخابات را دارند.
  • طبق قوانین شهروندی ترکیه به آن‌ها این امکان را می‌دهند هنگام کاهش حقوق نسبت به آن اعتراض کنند.

شهروندان ترکیه

چه داروهایی در ترکیه غیرقانونی است؟

تعداد داروهای معدودی برای سفر به کشور ترکیه غیرمجاز هستند و افرادی که قصد سفر به این کشور را دارند به همراه خود نمی‌توانند این داروها را داشته باشند. همان طور که بیان شد هر کشور قوانین خاص مربوط به خود را دارد که یکی از این قوانین حمل داروهای مجاز است. در ادامه به معرفی این داروها خواهیم پرداخت:

  • ماری جوانا: ماری جوانا یک داروی روان‌گردان است که هنگام ورود به کشور ترکیه همراه داشتن آن ممنوعیت دارد و هر کس به همراه خود این دارو را داشته باشد، به مشکل خواهد خورد.
  • بنادریل: این دارو جزو دسته داروهای ضدآلرژی قرار دارد و در کارهایی چون قرمزی چشم، آبریزش بینی، سوزش گلو و... مصرف می‌شود در ظاهر این دارو هیچ‌گونه مشکلی ندارد اما همان طور که گفتیم از دسته داروهای غیر مجاز هنگام رفتن به کشور ترکیه است.
  • داروهای ترک اعتیاد: داروهایی که برای ترک اعتیاد مصرف می‌شوند، جزو دسته داروهای آرامش‌بخش قرار دارند و شما نمی‌توانید هنگام ورود به ترکیه این دارو را به‌همراه خود داشته باشید. به‌عنوان مثال دارو متادون یکی از آن‌ها است.
  • داروهای آرامش‌بخش: به همراه داشتن هر نوع دارو آرامش‌بخش در هنگام سفر به ترکیه ممنوع است این دارو می‌تواند به‌صورت قرص، کپسول، شربت، آمپول و... با هر نوع دزی باشد. شما اجازه همراه داشتن آن هنگام سفر به ترکیه را نخواهید داشت.

علاوه بر مواردی که بیان کردیم شما امکان داشتن مقدار زیادی دارو به همراه خود را ندارید و در فرودگاه اگر مقدار داروهای مجازی که با خود می‌برید زیاد باشد، با مشکل روبه‌رو خواهید شد. البته اگر طبق دستور پزشک باشد می‌توانید نسخه آن را تحویل دهید. چنانچه مقدار زیادی دارو همراه شما حمل شود، به‌عنوان قاچاق ممکن است برای شما دردسر ایجاد کند.

همه چیز درباره ترکیه - همه آنچه که باید در مورد ترکیه بدانید!

چه داروهایی در ترکیه غیرقانونی است؟

چه رفتارهایی در ترکیه بی ادبانه تلقی می شود؟

هر کشور براساس قوانینی که دارد؛ یک‌سری کارها را حتی اگر یک پیش‌آمد کوچک باشد، به‌عنوان بی‌ادبی و توهین برداشت می‌کند. شما باید هنگام ملاقات با افراد دست دهید اما موقع خداحافظی چنین قانونی وجود ندارد. هنگام ملاقات بزرگ‌تر‌ها بوسیدن دست راست و چسباندن آن به پیشانی به‌معنای احترام ‌گذاشتن است. هنگام ورود به یک مهمانی اگر کسی برای خوش‌آمد جلوی شما‌ نیاید شما باید اول با بزرگ‌ترهای مجلس احوالپرسی کنید و انجام دادن خلاف هر کدام از این موارد به‌عنوان بی‌ادبی و توهین تلقی می‌گردد.

شما باید به پوشش خود توجه کنید. در قسمت شرقی ترکیه افراد دارای پوشش محافظه کارانه هستند و شما به هنگام ورود به اماکن مذهبی و مقدس باید لباس پوشیده بپوشید و اگر با لباس نامناسب وارد شوید به معنای بی‌ادبی است. از دیگر موارد جالب می‌توان به مبحث هدیه دادن اشاره کرد در ترکیه دادن هدیه در روابط کاری هیچ معنایی ندارد و گاهی اوقات می‌تواند همراه با بار منفی نیز باشد و به جای دادن هدایای پر هزینه ترجیح می‌دهند به یک مهمانی یا شام فرد مورد نظر را دعوت کنند که هیچ‌گونه بی‌ادبی نکرده باشند.

پایتخت ترکیه _ قبل از سفر به پایتخت ترکیه راجب این شهر بیشتر بدانید!!

قوانین و آداب و رسوم محلی ترکیه

در برخی مناطق نسبتا شلوغ کشور ترکیه به‌همراه داشتن گذرنامه و کارت اجازه اقامت در ترکیه الزامی است. گاهی اوقات برای بررسی هویت افراد آن‌ها را متوقف می‌کنند. بعضی از مواقع ایست بازرسی‌هایی در ترکیه وجود دارند که شما باید برای همکاری با آن‌ها مدارک خود را به‌همراه داشته باشید تا اجازه ادامه مسیر را پیدا کنید. مصرف دخانیات در وسایل حمل‌ونقل عمومی و فضاهای بسته ممنوع است و شما اجازه مصرف سیگار حتی در اماکن ورزشی، تفریحی، هنری و‌..‌. را ندارید. همچنین اگر شما را به جرم انجام قاچاق دستگیر کنند، بی‌شک مجازات سنگینی در انتظارتان خواهد بود.

  • فروش آثار‌ باستانی خلاف قوانین ترکیه به‌حساب می‌آید و جریمه سنگین و مجازات زندان دارد..
  • اگر به بازدید از مسجد یا اماکن مذهبی می‌روید برای آنکه تخلفی صورت نگیرد، لباس پوشیده به‌تن کنید.
  • عکاسی در نزدیکی مراکز دولتی و نظامی غیرقانونی است مگر آنکه با اجازه و هماهنگی آن سازمان باشد.
  • اگر شما توسط پلیس محلی ترکیه دستگیر شده‌اید فورا از وی بخواهید شما را به نزدیک‌ترین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران برساند و از امضای هر گونه مدرک اجتناب کنید.
  • به پرچم و مردم ترکیه اگر بی‌احترامی کنید یک جرم است و شما مجازات زندان بین ۶ ماه تا ۳ سال خواهید داشت.

آیا بوسیدن در ترکیه مجاز است؟

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است در کشور ترکیه بوسیدن دست و صورت مجاز بوده اما در جایی اینکه در ملاعام بوسیدن انجام شود، غیرمجاز بیان نشده است. طبق قوانین این کشور هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید بوسیدن در ملاعام مجاز نیست.

آیا بوسیدن در ترکیه مجاز است؟

پرچم ترکیه - حقایق جالب در رابطه با پرچم ترکیه

قوانین جالب کشور ترکیه

در هر کشور یک‌سری قوانین وجود دارد که ممکن است برای شهروندان خارجی جالب باشد. قوانین جالب ترکیه عبارتند از:

  • امکان رانندگی به شرط حضور داشتن مالک خودرو: اگر شما گواهینامه بین‌المللی داشته باشید در ترکیه می‌توانید در حضور صاحب خودرو رانندگی کنید و هیچ‌گونه منعی وجود ندارد.
  • ممنوع بودن جابه‌جایی داروهای ترک اعتیاد: همان طور که پیش‌تر بیان کردیم همراه داشتن یک‌سری داروها مانند متادون،بنادریل و... هنگام ورود به کشور ترکیه ممنوع است و همراه داشتن این داروها برای شما دردسر ساز خواهد شد.
  • پرداخت پول بابت استفاده از سرویس های بهداشتی ترکیه: شما باید برای استفاده از سرویس بهداشتی کشور ترکیه مبلغ نیم کروش یا همان ۵۰ لیر را پرداخت کنید و صاحبان این سرویس بهداشتی موظف هستند از طریق درآمدی که کسب می‌کنند، مالیات بپردازند.
  • خداحافظی به رسم مردم ترکیه: مردم ترکیه هنگامی که قصد خداحافظی دارند برای احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها و پدر و مادر دست آن‌ها را می‌بوسند. این کار بیشتر بر روی دست راست صورت می‌گیرد و بعد از بوسیدن، دست را بر روی پیشانی می‌گذارند.
  • خوردن قهوه در مراسم خواستگاری: مردم ترکیه زمانی که مراسم خواستگاری دارند قهوه میل می‌کنند. عروس و داماد در مراسم خواستگاری باید قهوه میرا که یک نوع قهوه ترک است، آرام آرام می‌نوشند و اگر با یکدیگر به‌تفاهم برسند قهوه خود را بر روی میز قرار می‌دهند و اگر نیاز باشد باز هم صحبت کنند، فنجان قهوه باید باز هم در دستشان باشد. از دیگر قوانین ترکیه این است که قهوه‌خانه فقط مخصوص مردان بوده و بانوان برای نوشیدن قهوه و چای به آنجا نمی‌روند‌.
  • ممنوعیت مصرف مشروب در خیابان: شما در خیابان‌های ترکیه حق مصرف مشروبات الکی را ندارید و این کار ممنوع است. همچنین شما نمی‌توانید از ساعت ۱۰ شب به بعد هر نوع مشروب و الکل را به فروش برسانید که این جزو قوانین جالب ترکیه برای شهروندان خارجی است.

ضروریست بدانید که نگارش و تدوین قانون اساسی ترکیه بر پایه اصولی است که در لیست زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • ناسیونالیسم مورد نظر آتاتورک و اصلاحات انجام شده توسط او
  • لزوم تلاش برای سعادت و خوشبختی مردم ترکیه و تضمین دستیابی به تمدن امروزی به عنوان یک عضو کامل و قابل احترام برای ملت های جهان
  • منشأ مردمی مشروعت حکومت (انتقال حاکمیت از طرف ملت به ارگان های دولتی)
  • لزوم جدایی دین از سیاست
  • زبان ترکی، زبان رسمی کشور است
  • لزوم رضایت برای آزمایش های پزشکی و علمی

قوانین جالب کشور ترکیه

واحد پول ترکیه - واحد پول ترکیه را شناخته و ارز این کشور را به همراه خود داشته باشد.

قوانین ترکیه برای مسافران خارجی

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، کشور ترکیه از کشور های محبوب نزد ایرانیان به شمار می آید و سالانه افراد بسیاری با اهداف گردشگری به این کشور سفر می کنند، حال چنانچه شما نیز از گردشگران ترکیه هستید به هنگام سفر باید به قوانین ترکیه احترام گزاشته و آن ها را رعایت نمایید در غیر این صورت دولت این کشور اجازه اعمال قانون دارد. برخی از مهم ترین قوانین ترکیه برای مسافران خارجی عبارتند از:

  • گذرنامه با همان پاسپورت گردشگران تمامی کشور ها به هنگام ورود به ترکیه باید حداقل 5 ماه اعتبار داشته باشد، در غیر این صورت دولت ترکیه شما را 325 لیر جریمه می کند.
  • شهروندان ایرانی تنها سه ماه اجازه اقامت در ترکیه بدون اخذ ویزای دائم این کشور را دارند، برای اقامت بیشتر باید یکی از انواع ویزا های بلند مدت ترکیه را دریافت نمایید.
  • اگر در طول سفر به جرمی مرتکب شده و از طرف مقامات قضایی ترکیه به زندان محکوم شوید، باید دوره محکومیت خود را در یکی از زندان های کشور ترکیه بگذرانید.
  • گردشگران برای خارج کردن فرش نو از ترکیه به گواهی خرید و برای خارج کردن فرش کهنه به مجوز هیئت مدیره یک موزه محلی نیاز دارند.
  • برای رانندگی در کشور ترکیه علاوه بر داشتن گواهینامه بین المللی، حضور مالک خودرو هم ضروری است.
  • ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی ترکیه یک قانون است و باید بدانید که مجریان قانون در ترکیه بسیار سختگیرانه عمل می کنند.
  • حمل دارو های ترک اعتیاد به ویژه متادون در کشور ترکیه برای گردشگران ممنوع است.
  • لازم به ذکر است که اگر در کشور ترکیه توسط پلیس محلی شما را دستگیر کرد، بلافاصله از وی بخواهید که  به نزدیک ترین سفارت جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهد، علاوه بر این بهتر است از ارائه هر گونه سند و مدرک خودداری نمایید، چرا که در سال های اخیر افراد بسیاری مشاهده شده اند که از این طریق اقدام به کلاهبرداری کرده اند.

قوانین ترکیه برای مسافران خارجی

قوانین مهاجرت به ترکیه

 ترکیه از کشور های بسیار پیشرفته و مناسب برای زندگی به شمار می آید و شاید به همین دلیل است که ایرانیان نسبتاً زیادی مایلند به این مهاجرت کنند، در ادامه می توانید لیستی از راه های مهاجرت به ترکیه را مشاهده نمایید.

  1. مهاجرت به ترکیه از طریق کار
  2. مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل
  3. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  4. مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج 
  5. مهاجرت به ترکیه از طریق تولد
  6. مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

هر یک از این راه ها قوانین مخصوص به خود را دارند که در آینده و در مقاله ای مجزا به شرح و بررسی آن ها خواهیم پرداخت، ممنون از همراهی شما دوستان و کابران گرامی، امیدواریم که اطلاعات موجود در این مقاله برایتان مفید واقع شود.

ویزای کار ترکیه - صفر تا صد شرایط گرفتن ویزای کار ترکیه

کلام پایانی

همان طور که بیان شد در هر کشور برای داشتن نظم و هماهنگی، یک‌سری قوانین برای ساکنان وجود دارد که اگر هر فرد این قوانین را رعایت کند، به راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی می‌تواند به زندگی خود در آن کشور ادامه دهد. کشور ترکیه نیز جزو یکی از کشورهای قانون‌مدار است که مردم آن با آداب‌ و رسوم خاصی که دارند مشغول زندگی هستند. شاید یک‌سری قوانین و آداب و رسوم این کشور برای شهروندان خارجی جالب به‌نظر آید. پیشنهاد ما به شما این است قبل از ورود به ترکیه از قوانین این کشور آگاهی پیدا کنید تا هنگام رفتن به آن بدون هیچ‌گونه مشکل بتوانید اقامت داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر