دریاچه ای مملو از گنج

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 21552
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از نقاط گردشگری محبوب کشورمان تخت سلیمان می باشد که با وجود زیبایی های خیره کننده، کمی هم مرموز و خطرناک به نظر می رسد. این دریاچه زیبا و فیروزه ای که در میراث جهانی یونسکو هم ثبت گردیده بیش از 3 هزار سال قدمت دارد. برخی معتقدند این چشمه جوشان در اثر کوبیدن عصای حضرت سلیمان بر روی زمین پدید آمده است.

 

دریاچه گنج

آشنایی با دریاچه گنج

دریاچه گنج در مرکز محوطه باستانی تخت سلیمان قرار دارد و جلوه خاصی به این مکان بخشیده است. این مکان در واقع چشمه ای آهکی می باشد که آب سفره های زیرزمینی را با فشار زیادی به سطح زمین پمپاژ می کند؛ گفته می شود در کف دریاچه تخت سلیمان گنج های باارزشی نهفته است که سبب شده آن را دریاچه ای مملو از گنج بنامند. این آب دارای املاح فراوانی است و همین امر مانعی بزرگ برای غواصی در دریاچه تخت سلیمان و مشاهده اعماق آن محسوب می شود؛ این امر سبب گشته که تمامی روایات و افسانه هایی که پیرامون دریاچه تخت سلیمان تکاب وجود دارد، سر به مُهر بماند. مهم ترین راز دریاچه تخت سلیمان تکاب، وجود گنج های بی شمار در اعماق آن است؛ گفته می شود در زیر دریاچه شهری وجود داشته که این گنج ها در آن باقی مانده است. این دریاچه در طول سالیان دراز و در اثر انباشته شدن لعاب های حاصل از ترکیبات موجود در آب ایجاد شده است؛ عمق دریاچه در ابتدا بسیار کم بوده ولی هم اکنون و بعد از گذشت سال های طولانی عمق دریاچه تخت سلیمان تکاب حدود 60 متر می باشد. 

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

دریاچه گنج

 

دریاچه گنج تخت سلیمان

  • انگشتر سلیمان نبی: حضرت سلیمان انگشتری در دست داشت که قدرت خود را از آن دریافت می کرد. داستان هایی بیانگر آن است که شیطان به این انگشتر دست پیدا کرده و آن را به اعماق دریاچه انداخت تا بتواند خود بر تخت سلیمان بنشیند.
  • گنجینه کوروش: روایت ها حاکی از آن است که کوروش کبیر به هنگام شکست پادشاه ثروتمند لیدیه او را به ایران آورد و خزانه اشیای قیمتی او را تصرف نمود و به عنوان نذر در آب دریاچه تخت سلیمان ریخت. 
  • گنجینه اشکانیان: یکی دیگر از داستان های این دریاچه مربوط به جنگ میان امپراتوری روم و پادشاهان اشکانی بوده که در طی آن سردار رومی قلعه تخت سلیمان را تصرف می کند. نگهبانان آتشکده در هر زمانی که احساس خطر می کردند، اشیای گرانبهای معبد و آتشکده را درون آب دریاچه می ریختند تا هم نذری برای حفظ جان آن ها باشد و هم دشمن به آن ها دسترسی نداشته باشد.
  • گنجینه ساسانیان: خسرو پرویز پادشاه ساسانی نیز همواره با پادشاه روم در جنگ بود. رومیان بعد از مدتی توانستند قلعه تخت سلیمان را محاصره کنند که البته پیش از پیروزی کامل، موبدان تمامی گنج های موجود در آتشکده را درون دریاچه ریختند تا دشمن آن ها را به دست نیاورد.

 

عجایب دنیا - اگر تمایل دارید عجایب دنیا را بشناسید بر روی لینک کلیک کنید.

 

دریاچه گنج


هزینه بازدید از دریاچه گنج

هزینه بازدید از دریاچه گنج تخت سلیمان برای گردشگران تور داخلی 5 هزار تومان است. همچنین بازدید از این مجموعه که معمولا بین 30 دقیقه تا 1 ساعت به طول می انجامد در ساعات 9 الی 19 امکان پذیر می باشد. توجه داشته باشید که شنا کردن در این دریاچه پر راز و رمز بسیار خطرناک بوده و عاقبتی جز غرق شدن در دریاچه تخت سلیمان ندارد.

 

تخت سلیمان - یکی از جاذبه های تاریخی یا در واقع یکی از مجموعه های تاریخی ایران است که بخاطر افسانه ها و داستان های عجیب و غریبی که راجع به آن گفته شده


آدرس دریاچه گنج

آذربایجان غربی/ 45 کیلومتری شمال شرق تکاب/ روستای نصرت آباد/ محوطه تخت سلیمان 

 

عجایب هفتگانه - لیست 7 موردی توسط دو تن از نخستین تاریخ نگاران و محققین یونانی به نام های هرودوت و کالیمکس تهیه شده است.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تعرفه خدمات ناوبری و فرودگاهی _ به تفکیک هر هواپیما
تعرفه خدمات ناوبری و فرودگاهی _ به تفکیک هر هواپیما
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 118 کاربر