سردترين چشمه ایران

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/01/18
بازدید: 2569
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

چشمه ها یکی از محبوب ترین مکان ها برای گشت و گذار هستند که در سراسر دنیا مورد توجه توریست ها قرار دارند. در این مقاله از سایت لحظه آخر ما قصد داریم سردترین چشمه ایران یا حتی جهان را به شما معرفی نماییم، چشمه ای دل انگیز که در نقطه ای بکر از کشور ما واقع شده و افراد زیادی هم از وجود آن مطلع نیستند. 
استان چهارمحال و بختیاری از زیباترین استان های کشور است که طبیعتی بی مثال داشته و چشمه های طبیعی فراوانی را در دل خود جای داده که یکی از آن ها چشمه "سرداب رستم آباد" نام دارد؛ این چشمه در روستای رستم آباد شهرکرد واقع شده است. در این استان حدود 900 چشمه دائمی وجود دارد که این تعداد در فصل بهار بسیار بیشتر می شود، زیرا همزمان با آغاز فصل بهار برف های نشسته بر روی رشته کوه های زاگرس نیز آب شده و سبب ایجاد چشمه های زیبا می گردد.

 

سردترین چشمه ایران

 

چشمه سرداب رستم آباد

چشمه سرداب رستم آباد از خاص ترین چشمه های کشورمان است که منشا آن از رشته کوه های زاگرس می باشد. این چشمه در تمامی فصول سال پرآب بوده و همواره آبی بسیار سرد دارد که مهم ترین ویژگی آن به شمار می رود. سرد بودن بیش از حد این آب در تمامی فصول سال دلیلی برای انتخاب آن به عنوان "سردترين چشمه ایران" می باشد. آب چشمه سرداب با ذوب شدن برف های زمستانی تامین می گردد که همین امر دلیل برودت آن می باشد. خوب است بدانید که این چشمه آب سرد در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار دارد.

کمی پایین تر از چشمه، رودخانه بهشت آباد که یکی از سرچشمه های رود کارون می باشد نیز دیده می شود. برخی معتقدند که آب چشمه سرداب معدنی بوده و خاصیت درمانی دارد از همین رو افرادی هم به این منظور در آب حضور پیدا می کنند. چشمه سرداب رستم آباد افزون بر این که رود کارون را تغذیه می کند، برای تامین آب آشامیدنی شهر اردل نیز مورده بهره برداری قرار می گیرد.

تفریح و ماهیگیری در چشمه سرداب

اطراف این چشمه درختانی سر به فلک کشیده وجود دارد که زیبایی های آن را دوچندان نموده اند؛ این فضای روح نواز به مکانی مناسب برای گشت و گذار و پیک نیک گردشگران تور شهرکرد تبدیل شده است. ایجاد باغات میوه و مناظر سرسبزی که در این منطقه طراوت خاصی به محیط بخشیده، همگی به یُمن حضور این چشمه می باشد. چشمه سرداب با منظره رویایی که دارد از جاذبه های گردشگری محبوب در استان چهارمحال و بختیاری به حساب می آید که با صدای دلنشین جوشش آب از دل کوه آرامشی وصف ناپذیر را برای مسافران به ارمغان می آورد. خوب است بدانید که در فاصله کوتاهی از مسیر چشمه، گیاهان طبیعی و دارویی همچون پونه روییده است که بوی آن ها تمام فضا را در بر گرفته است. مسیر رسیدن به چشمه در عین حال که بسیار چشم نواز می باشد، ممکن است به دلیل وجود گرد و خاک و سنگلاخ ها کمی آزاردهنده باشد ولی بی شک رسیدن به مقصد ارزش پیمودن این مسیر را دارد. تلاقی آسمانی آبی، آبی زلال و شفاف، هوایی مطبوع و طبیعتی چشم نواز منظره ای خیره کننده و حیرت انگیز را ایجاد نموده که تماشای آن خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما ثبت می کند. بهترین زمانی که گردشگران  برای سفر به این مکان می توانند انتخاب نمایند بهار و تابستان است، زیرا در این ایام گیاهان متنوع و گل های رنگارنگ در منطقه می روید که چشم ها را محو تماشا می کنند.

 

طولانی ترین رود ایران - اطلاعات تکمیلی رود کارون را در این لینک مشاهده کنید.


حضور توریست ها در روستای رستم آباد مشکلاتی از قبیل تولید زباله و بعضا آلودگی صوتی را ایجاد نموده که اهالی روستا از این بابت دلخوری هایی دارند اما وجود این چشمه برکاتی هم برای اهالی روستا به دنبال دارد چرا که تعداد قابل توجهی از آن ها به شغل هایی همچون دامداری، پرورش ماهی و کشاورزی مشغول هستند که از آب چشمه سرداب تامین می گردد. جالب است بدانید که پرورش ماهی قزل آلا در این منطقه درآمد خوبی را به همراه دارد زیرا این ماهی کیفیت بسیار بالایی دارد و طعم بی نظیر آن سبب گشته که علی رغم قیمت بالا، توریست ها از خرید آن استقبال به عمل آورند. تعداد زیادی از توریست ها ماهی قزل آلا را برای همان وعده غذایی از این منطقه خریداری می کنند و در کنار چشمه با میل کردن آن لذت سفر را چندین برابر می کنند. 

آدرس چشمه سرداب رستم آباد

چهارمحال و بختیاری/ شهرستان اردل/ روستای رستم آباد 


 

نظرات کاربران

  1. احمد سماواتی احمد سماواتی 1402/10/03
    0 نفر پسندیدند
    من از شهرکرد خود شهر و پل زمان خانو دیدم ولی متاسفانه این جاذبه رو نمیشناختم و ندیدنش
  2. شراره شراره 1402/10/03
    0 نفر پسندیدند
    شهرکرد واقعا خیلی خفنه پر جاذبه طبیعی حتما فصل تابستون یا بهار برید مطمئنم خیلی بهتون خوش ی گذره

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 108 کاربر