مومیایی مردان نمکی

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/14
بازدید: 5100
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

این بار در سایت لحظه آخر قصد داریم از مردانی سخن بگوییم که از حدود 2000 سال پیش پا در زندگی ما گذاشتند تا از دوران گذشته نشانه هایی برای ما بر جای بگذارند. مردان نمکی مردانی که از 1700 سال پیش مومیایی شده و کاملا حفظ شده اند به طوری که با کشف آن ها نه تنها باستان شناسان بلکه مردمان نیز به وجد آمده و در بهت و حیرت مانده اند. با ما همراه باشید تا با روایت جالب مردان نمکی آشنا شوید.

در منطقه چهره آباد زنجان در فاصله ای نه چندان دور از روستای حمزه لو، معدن نمکی زنجان قرار دارد که یکی از معادن مهم نمک ایران به شمار می آید، تا سال 1372 بهره برداری از این معدن به صورت کاملا سنتی صورت می گرفته است اما در این سال تصمیم گرفته شد تا با ماشین آلات از این معدن بهره برداری مدرن انجام پذیرد. روایت مردان نمکی درست از همین جا آغاز می شود.

 

مردان نمکی

 

روایت مردان نمکی

داستان مردان نمکی از این قرار است که با آغاز بهره برداری از این معدن و حفاری آن، کارگران با جسدی مواجه شدند که موهای خاکستری رنگ و بلندی داشت، با گزارشات مربوطه و رسیدن باستان شناسان به این منطقه و متوقف شدن کار بهره برداری، بررسی ها بر روی این مرد نمکی آغاز گردید. با کاوش های گسترده ای که در این منطقه انجام شد، اجساد دیگری نیز در این معدن کشف و استخراج گردید. پس از استخراج کامل این اجساد و اشیائی که در نزدیکی آن ها کشف شده بود و انتقال آن ها به مراکز مربوطه، تحقیق و بررسی بر روی این مومیایی ها آغاز شد که سبب دست یافتن به نتایج مفیدی گردید. این اجساد در کمال تعجب تا به امروز کاملا حفاظت شده اند به طوری که حتی گوشت آن ها نیز با گذشت 1700 سال از بین نرفته و سالم مانده اند. با بررسی های انجام شده باستان شناسان دریافتند که دلیل سالم ماندن این اجساد در طول این مدت طولانی دفن شدن آن ها در نمک بوده است و نمک به عنوان یک ماده نگهدارنده عمل کرده است که موجب سالم ماندن این اجساد شده است. به همین دلیل این اجساد به مردان نمکی نام گرفته اند.

اولین جسدی که در این منطقه کشف گردید به نام مرد نمکی 1 شناخته شده است، این جسد مربوط به مردی حدود 40 ساله می باشد که از آن تنها سر و قسمتی از پای چپ آن به همراه کفش او باقی مانده است، حتی موهای این مرد نیز کاملا سالم مانده و از بین نرفته است، آن طور که پیداست بر روی صورت این جسد جراحتی دیده می شود که به گفته باستان شناسان به نظر می رسد علت مرگ این مرد اصابت جسم سختی به جمجمه او می باشد، به همراه جسد این مرد یک چاقوی آهنی و گوشواره ای طلا نیز یافت شده است که نشان می دهد این مرد شخص مهمی در دوران حیات خود بوده است. تخمین زده می شود دوران زیست این مرد نمکی به امپراتوری ساسانی باز می گردد.

از دیگر اجسادی که در کنار جسد مرد نمکی 1 یافته شده است می توان به مردی میانسال اشاره کرد که تنها در فاصله حدود 15 متری آن دفن شده بود، در میان این اجساد، جسد یک پسر نوجوان نیز به چشم می خورد. این اجساد به قدری محافظت شده اند که حتی اعضای داخلی بدن آن ها نیز سالم مانده و تجزیه نشده اند. باستان شناسان با بررسی های جامع و کاملی که بر روی این اجساد در طی سال های متمادی انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که منطقه چهره آباد یک قبرستان نیست و در زمان زیست این اجساد نیز معدن نمک بوده که این مردان در حین استخراج نمک از معدن دچار سانحه شده اند و زیر آوار نمک دفن گردیده اند، باستان شناسان احتمال می دهند که این معدن چندین بار فرو ریخته و اجساد بسیاری در این منطقه وجود دارند که هنوز کشف نشده اند، چرا که اجساد یافت شده در این منطقه مربوط به دوره های مختلفی می باشد و تخمین زده می شود که این معدن در دوره های امپراتوری هخامنشی، اشکانی و ساسانی مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

مردان نمکی زنجان

 

محل نگهداری مردان نمکی

احتمالا برای شما سوال پیش می آید که موزه مردان نمکی کجاست؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که بعد از تحقیقات انجام شده بر روی این اجساد، جسد مرد نمکی 1 به موزه ملی ایران واقع در تهران انتقال داده شد، اما پنج جسد دیگری که در این منطقه یافت شده اند به موزه باستان شناسی زنجان انتقال یافتند.  این اجساد در قاب های شیشه ای و در محیطی کاملا حفاظت شده نگهداری شدند و در این موزه ها در معرض نمایش قرار گرفتند، اما متاسفانه بعد از گذشت چند سال در حدود سال 1387 متوجه شدند که این اجساد رو به زوال هستند، با تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان، دلیل این زوال حفظ اجساد در شرایط نا مناسب گزارش شد که به سبب ترک برداشتن پوشش پلکسی گلاسی بوده است که اجساد در آن قرار داده شده بودند، این ترک به قدری جزئی بوده که به راحتی دیده نمی شده، اما خوشبختانه بلافاصله این پوشش تعویض و از بدتر شدن وضعیت این مومیایی ها جلوگیری شد، در حال حاضر این اجساد در شرایطی کاملا مطلوب قرار گرفته اند و همه چیز تحت کنترل موزه ها می باشد.

علاقه مندان برای بازدید از این اجساد می توانند با استفاده از تور داخلی به موزه های نام برده مراجعه فرمایند و از نزدیک به تماشای مردان نمکی 1700 ساله بنشینند.

زمان بازدید موزه مردان نمکی زنجان : ساعت کاری این مجموعه در شش ماه اولی سال از ساعت 8:30 الی 19:00 و در شش ماه دو سال از ساعت 8:30 الی 18:30 می باشد.

قیمت بلیط موزه مردان نمکی زنجان : قیمت بلیط این مجموعه برای گردشگران داخلی 4 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان می باشد. 

آدرس موزه مردان نمکی زنجان : زنجان، سبزه میدان، عمارت ذوالفقاری.

زمان بازدید موزه ملی ایران : ساعات کاری موزه ملی ایران نیز در شش ماه اول سال از ساعت 9 الی 19 و در شش ماه دوم سال 8 الی 7 می باشد.

قیمت بلیط موزه ملی ایران : هزینه بلیط بازدید از موزه ایران باستان واقع در موزه ملی ایران برای گردشگران خارجی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان می باشد. لازم به ذکر است هزینه بازدید از موزه دوران اسلامی جداگانه می باشد.

آدرس موزه ملی ایران :  تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک، موزه ملی ایران.

منبع: www.thevintagenews.com

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 101 کاربر