ماسال بهشتی در ایران

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 7432
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

با بهشت رویایی و سرسبز گیلان آشنایی دارید؟ ماسال، یکی از بهترین و سرسبزترین مناطق گیلان ایران زمین است. ماسال شهر کوچکی است که در شمال غربی رشت، و در استان گیلان قرار دارد. هدف شما از رفتن به یک مسافرت چیست؟ دوری از شلوغی و ازدحام شهری یکی از بهترین روش‌های بازگشت آرامش است. ما به شما توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به ماسال، زمرد سرسبز روییده شده در قلب استان گیلان بروید. در ادامه مطلب همراه لحظه آخر باشید تا شما را با یکی از بی‌نظیرترین نقاط شمال آشنا کنیم. 

روستای ماسال

ماسال، بهشت کوچک مرکز گیلان

اگر بهشت را چند تکه کنید، قطعا یکی از آن تکه‌ها در ماسال ایران است. ماسال شهر کوچکی در مجاورت کوه‌های زیبا و سرسبز تالش است و در 30 کیلومتری رشت قرار دارد. تصور کنید ترکیب کوه، مه، آب و هوای پاک، آبشارهای مرتفع، آرامش خالص و فضایی فوق سرسبز چقدر می‌تواند زیبا و دلنشین و هوس انگیز باشد. ماسال به قدری رویایی و زیبا است که قطعا دل کندن از آن خیلی سخت و دشوار می‌شود. این شهر بسیار دل‌انگیز و خوش آب و هوا می‎باشد. شما در ماسال می‌توانید روی ابرها قدم زده و برای خود خاطره‌ای دل انگیز و زیبا رقم بزنید. هرسال گردشگران زیادی برای کمپ زدن به شهر ماسال می‌روند، و در این سفر خود از آرامش و زیبایی طبیعت نهایت لذت را می‌برند.  بعد از رودبار ماسال مرتفع‌ترین شهر در استان گیلان می‌باشد. مردم بومی این منطقه به زبان تالشی صحبت می‌کنند، و در گذشته از ماسال به نام رودکنار یاد می‌کردند. دلیل این نام گذاری این بوده است که ماسال در کنار رودخانه خالکویی واقع شده است.

ماسال

بهترین زمان مسافرت به ماسال؛ از نظر آب و هوا

بهترین زمانی که می‌توانید به ماسال سفر کنید و از آب و هوای دلچسب آن لذت ببرید، در فصل‌های بهار و تابستان است. هوا در فصل زمستان ماسال، به دلیل کوهستانی بودن منطقه، به شدت سرد می‌شود. مردم بومی ییلاق‌ها در فصول سرد سال در آن‌جا نمی‌مانند و به شهر ماسال پناه می‌برند. اما در فصل بهار و تابستان ماسال، هوا حدودا روی 18 درجه سانتی‌گراد می‌رود، و آب و هوایی مطلوب و دلچسب برای تفریح و گشت و گذار است. اما ناگفته نماند که در فصل فروردین هنوز در ییلاقات ماسال تغییرات آب و هوایی حاکم است؛ بنابراین بهترین زمان برای سفر به ماسال از اردیبهشت تا مهر ماه است. در این ماه‌ها شما می‌توانید از میوه‌های خوشمزه و طبیعی طبیعت استفاده کنید. پدیده اقیانوسی ابرها را در ماه‌های اردیبهشت و خرداد واضح‌تر می‌توانید مشاهده کنید. آلو جنگلی‌های ترش و خوش طعم در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و فندق‌های تازه در ماه‌های شهریور و مهر قابل چیدن است. لازم است بدانید ییلاقات ماسال حتی در فصول گرم سال شب‌های نسبتا سرد و خنکی دارند و بهتر است برای کمپ زدن تجهیزات کاملی به همراه خود ببرید.

آب و هوای ماسال

موقعیت مکانی و دسترسی به ماسال و ییلاقات ماسال

همانطور که در ابتدا گفتیم ماسال در شمال غربی رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. از ماسال تا رشت 55 کیلومتر، تا شهر تالش 60 کیلومتر و تا فومن 30 کیلومتر فاصله است.
از پایتخت ایران (تهران) تا ماسال حدود 380 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آنجا باید 5 ساعت رانندگی کنید. اما هیچ نگران نباشید، به قدری مسیرهای شمال ایران سرسبز و دیدنی هستند که از مسیر طولانی اذیت نمی‌شوید. برای دسترسی به ییلاقات ماسال می‌توانید از جاده قزوین- رشت به سمت رشت حرکت کنید، و قبل از رسیدن به شهر رشت حدود 20 کیلومتری آن به سمت جاده فومن بروید. بعد از عبور از روستاهای کلیدبر و طاهرگوراب به سمت ماسال حرکت کنید. در میان شهر ماسال جاده‌ای پر پیچ و خم وجود دارد که برای رفتن به ییلاقات ماسال بایستی از آنجا عبور کنید، و در انتها به بام سبز ماسال می‌رسید. وقتی بالای بام سبز ییلاقات ماسال بروید، منظره مقابل شما مانند تابلو نقاشی سرسبز و چشمگیر است. مسیری که به ییلاق‌های ماسال ختم می‌شود مانند تونل سرسبزی است که در مه فرو رفته است و به تنهایی زیبایی خیره کننده‌ای دارد. رودخانه خالکویی از دیگر جاذبه‌های این مسیر است. دکه‌ها و دست فروشانی در این راه هستند که می‌توانید از آن‌ها بلال کبابی، آش محلی و چایی ذغالی خریداری کنید.

مسیر دسترسی به ییلاق‌های ماسال

ییلاق‌های ماسال

به مناطق سردسیری که عشایر به عنوان اقامتگاه بهاره و تابستانه در کوچ سالیانه خود انتخاب می‌کنند ییلاق گفته می‌شود. ییلاق‌های متعددی در ماسال وجود دارد که سالیانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. در ادامه مطلب شما را با ییلاق‌های سرسبز و دیدنی ماسال آشنا می‌کنیم.

ییلاق واشیار ماسال

ییلاق واشیار بین کوه‌های سرسبز ماسال قرار دارد، و بخاطر آبشار زیبایی که دارد بسیار معروف است. توصیه می‌کنیم در فصل تابستون اگر به این ناحیه رفتید حتما با خود لباس ببرید و تنی به آب خنک آبشار واشیار بزنید.

ییلاق تلارگاه ماسال

یکی از زیباترین ییلاق‌های شهر ماسال ییلاق تلارگاه می‌باشد. در این ییلاق شما ترکیبی از مه، جنگل، ابر و دره را با هم تجربه می‌کنید. در این ییلاق اینترنت آنتن‌دهی ندارد، ولی
شما می‌توانید از خود با این طبیعت و منظره زیبا عکس‌های فوق‌العاده بگیرید.

ییلاق‌های ماسال

ییلاق اولسبلانگاه ماسال

بگذارید از محشرترین ییلاق‌های ماسال برایتان بگوییم. ییلاق اولسبلانگاه، مثل جواهری در قلب کوه‌های شهر ماسال قرار دارد. این ییلاق برای بومیان ماسال هم جذاب است و برای گذراندن اوقات فراغت خود به آن‌جا می‌روند. نام اولسبلانگاه ماسال از ترکیب «اولس» و «بلانگاه» تشکیل شده است، که اولس به معنای درخت ممرز و بلانگاه به معنای جای مرتفع است. ییلاق اولسبلانگاه ماسال در 1490 متری سطح دریا و 27 کیلومتری قسمت شمال غرب ماسال واقع شده است. این ییلاق بخاطر ارتفاعی که دارد محل مناسبی برای روییدن درختان ممرز می‌باشد، که هر درخت ممرز حدود 15 تا 25 متر رشد می‌کنند. در ییلاق اولسبلانگاه ماسال، ساخت و ساز خانه فقط با مصالح چوبی امکان پذیر است؛ بنابراین بافت قدیمی خود را حفظ کرده و فقط در آن کلبه‌های چوبی به چشم می‌خورد. جالب است بدانید برق این منطقه از موتور برق تامین می‌شود که ساعت 12 شب آن را خاموش می‌کنند، و برای تامین آب از سرچشمه‌های روستا استفاده می‌کنند. سرویس‌ بهداشتی داخل کلبه‌ها وجود ندارد و بیرون کلبه آن‌ها را می‎سازند. در این روستا دکه‌های کوچکی وجود دارد که می‌توانید لبنیات محلی، تخم مرغ، نان محلی و گوشت تازه از آن‌جا تهیه کنید. برای رفتن به بام ماسال که یکی از جاهای دیدنی ماسال است کافیست به ارتفاعات ییلاق اولسبلانگاه بروید. بام ماسال برای عکس برداری، مدیتیشن، گشت و گذار و کسب آرامش فوق‌العاده است.

ییلاق اولسبلانگاه ماسال

ییلاق خندیله پشت ماسال

حتما برای رفتن به ییلاق خندیله پشت ماسال از لباس گرم استفاده کنید، چون اطراف این ییلاق را کوهستان فرا گرفته است. چشم انداز بسیار زیبایی دارد و در فصل تابستان نیز آب و هوای بسیار سردی دارد.

ییلاق ماسال سوچاله

ییلاق بسیار زیبا و رویایی ماسال سوچاله، یکی دیگر از ییلاق‌های معروف و زیبایی است که در 25 کیلومتری جنوب ماسال واقع شده است. کلمه سوچاله در زبان مردم بومی به معنای محلی است که در آن گیاه گلپر و خنجری می‌روید. این ییلاق در ارتفاع  1800 متری از سطح دریا قرار دارد و شما در این ییلاق شاهد خانه‌های رنگی و دو طبقه می‌باشید. ییلاق ماسال سوچاله سوژه بسیار خوبی برای عکاسی و نقاشی می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم قدم زدن در غروب این ییلاق را حتما تجربه کنید، تا غرق در زیبایی وصف نشدنی این ییلاق و غروب آفتاب و مه شوید.

ییلاق ماسال سوچاله

ییلاق اسپی دشت ماسال

اگر علاقه دارید چشمان خود را مهمان دیدن یک منظره بی‌نظیر کنید به ییلاق اسپی دشت ماسال بروید. در ییلاق اسپی دشت، اسب‌های زیادی در طبیعت زیبای ییلاق مشاهده می‌کنید. به علاوه در این ییلاق مرتفع شما می‌توانید شاهد ابرهای متعدد به هم پیوسته باشید که به صورت یک اقیانوس به نظر می‌رسد، و به آن پدیده اقیانوس ابری می‌گویند.

ییلاق شنبه راه ماسال

مردم بومی ییلاق شنبه راه ماسال، برای اقامت گردشگران خود کلبه چوبی‌هایی در نظر گرفته‌اند. شما می‌توانید در این کلبه‌ها بمانید و از طبیعت زیبا و چشم‌نواز غوطه ور در آرامش و سکوت نهایت لذت را ببرید. این ییلاق در کنار کوه است و مردمانش به دامپروری مشغول هستند. 

ییلاق اسپی دشت

ییلاق ملومه بند ماسال

ییلاق ملومه بند از دیگر مکان‌های زیبا و چشمنواز شهر ماسال است.  ییلاق‌های کوچک‌تری هم مانند سیاهدول، شالما، لیپا، نسا، خریدول، گامیشیان و گنذر وجود دارند که اهالی شهر ماسال آن‌ها را می‌شناسند و برای رفتن به این ییلاق‌ها می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. شما با رفتن به ییلاقات ماسال اوج زیبایی و خلقت بی نظیر خدا را مشاهده می‌کنید و قادر هستید از طبیعت بکر و دست نخورده آن‌ها لذت ببرید. اگر صبح زود به ییلاق‌های ماسال بروید می‌توانید خود را بر فراز ابرها ببینید. همه انسان‌ها از زندگی در طبیعت و  فضای دلنشین روستایی لذت می‌برند. تصور کنید صبح خودتان را با شنیدن صدای پرندگان، دیدن گله گوسفندان و گاوها، طبیعت بس دل‌انگیز و سرسبز، مه خنک، صبحانه با لبنیات و تخم‌ مرغ‌های ارگانیک تازه شروع کنید. فقط در نظر داشته باشید اگر با تور یا برای برپایی کمپ به ییلاقات ماسال می‌روید، به خاطر سرد بودن شب‌های آن مطقه با خود لباس گرم و وسایل گرمایشی ببرید.

ییلاق های ماسال

هتل رستوران‌های ماسال

در مسیری که به ییلاقات و بام سبز ماسال  ختم می‌شود رستوران خاصی وجود ندارد و بهتر است یا در شهر ماسال غذای خود را میل کنید، یا تجهیزات و مواد غذایی مورد نیاز خود را به ییلاقات ببرید. در شهر ماسال رستوران‌های محبوبی مانند رستوران هاراشید با غذایی نسبتا گران اما چشم اندازی بسیار دلنشین، رستوران گیلان فود با غذاهای محلی بی‌نظیر و رستوران خزر با کباب‌های معروف و قیمت مناسب وجود دارد.

هتل رستوران فردین معصومی

در ییلاق اولسبلانگاه ماسال، هتل رستوران سه ستاره‌ای با ظرفیت 150 نفر به نام «فردین معصومی» وجود دارد. منظره بالکن‌های این هتل رستوران، رو به جنگل‌های سرسبز ییلاقات ماسال است. در این هتل اتاق‌های دو تخته، سه تخته و چهار تخته موجود می‌باشد. رستوران و کافی شاپ در طبقه همکف این هتل است و پذیرش در این هتل 24 ساعته صورت می‌پذیرد. از امکانات دیگر این هتل می‌توان به پارکینگ،لابی و فروشگاه آن اشاره کرد. برای دسترسی به هتل رستوران فردین معصومی می‌توانید از شماره تلفن (01344662214)، یا وبسایت (hotelfardin.blog.ir) استفاده کنید.

هتل فردین معصومی در ماسال

هتل رستوران رویال ماسال

هتل رستوران رویال ماسال دو طبقه و مساحتی برابر با 4000 متر مربع دارد که در سال 1398 افتتاح شده است. این هتل رستوران 14 اتاق دارد. منظره پیرامون این هتل بسیار دل‌انگیز و زیبا است. از دیگر امکانات این هتل رستوران می‌توان به دسترسی راحت آن به امکانات رفاهی اشاره کرد. برای دسترسی به هتل رستوران رویال ماسال می‌توانید از شماره تلفن (01344693812)، یا وبسایت (www.masalhotelroyal.ir) استفاده کنید.

هتل رویال ماسال

هتل رستوران آریانا ماسال

هتل رستوران سه ستاره آریانا ماسال در 8 کیلومتری جاده ییلاقی ساخته شده و مساحت آن برابر 1700 مترمربع است. این هتل رستوران با ظرفیت 60 نفری خود، 18 اتاق، با ویو جنگل سرسبز و رودخانه و کوه دارد در سال 1398 افتتاح شده است. اتاق‌های این هتل به سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، یخچال، تلویزیون و سیستم گرمایش و سرمایش مجهز می‌‎باشد. از دیگر امکانات هتل رستوران آریانا ماسال می‌توان به پارکینگ با ظرفیت 30 ماشین، رستوران با ظرفیت 90 نفر و دسترسی آسان به ییلاقات ماسال اشاره کرد. برای دسترسی به هتل رستوران آریانا ماسال می‌توانید از شماره تلفن (01344693205)، یا وبسایت (ariana-hotel.ir) استفاده کنید.

هتل آریانا ماسال

هتل راتینس ماسال

هتل چهار ستاره راتینس ماسال در سال 1398 افتتاح شده است. این هتل در 4 کیلومتر بلوار ماسال به سمت شاندرمن قراردارد. هتل راتینس ماسال 2 طبقه و 36 اتاق با چشم انداز کوه و جنگل دارد. از دیگر امکانات هتل راتینس ماسال می‌توان به  فست فود راتینس با غذاهای معرکه، پارکینگ، اینترنت در لابی، کافی شاپ، بیلیارد، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و...  در آن اشاره کرد.

هتل راتینس ماسال

هتل رستوران سامان ماسال

هتل رستوران سامان ماسال در سال 1395 افتتاح شده و در سال 1398 مورد بازسازی قرار گرفته است. این هتل رستوران 2 طبقه، 11 اتاق با ویو جنگل، کوه و رودخانه دارد. از دیگر امکانات هتل رستوران سامان ماسال می‌توان به پارکینگ با ظرفیت 10 ماشین و رستوران با ظرفیت 100 نفر اشاره کرد. برای دسترسی به هتل رستوران سامان ماسال می‌توانید از شماره تلفن (01344693620) استفاده کنید.

هتل رستوران سامان ماسال

پارک های ماسال

تبدیل کردن مناطق جنگلی ماسال به پارک جنگلی از کارهای بزرگی است که به منظور حفظ منابعی انجام گرفته ست. این پارک ها مکان مناسبی برای تفریح، استراحت و استفاده از هوای بی نظیر و طبیعت چشم نواز ماسال است که در ادامه به معرفی این پارک ها می پردازیم.

پارک ساحلی ماسال

این پارک به دلیل واقع شدن در کنار رودخانه خالکایی به این نام معروف است. از امکانات رفاهی این پارک میتوان به زمین بازی کودکان، آلاچیق و صندلی ،سرویس بهداشتی و .. این اشاره کرد.

پارک جنگلی ریزه مندان 

این پارک با وسعتی بالغ بر 200 هکتار در جنگل های هیرکانی و به منظور حفاظت از جنگل های جلگه ای احداث شده است . این پارک برای علاقمندان به طبیعت گردی مکان مناسبی برای برپایی چادر و اقامت کوتاه مدت می باشد.

دیگر جاذبه‌های شهر رویایی و زیبای ماسال

شهرستان ماسال در قدیم ‌الایام «رودکنار» نام داشته، و بخشی از شهرستان تالش بوده ، که در سال 1376 مستقل شده است. در حال حاضر شهر ماسال از دو بخش شاندرمن و مرکزی تشکیل شده است، که 98 آبادی و 4 دهستان دارد.

شاندرمن

شاندرمن منطقه‌ای با آب و هوایی مطلوب و ییلاقی، بسیار جذاب و دیدنی است. غار آویشو که قبل تر از آن صحبت کرده بودیم، «سیاهمرد» پهناورترین روستای گیلان، آبشار وزن در قلب این مکان قرار دارد. شاندرمن نیز یکی از بهترین و محبوب‌ترین جاذبه‎های گردشگری ماسال و استان گیلان است. شاندرمن در 10 کیلومتری ناحیه شمال ماسال و در نزدیکی رشت واقع شده است. کلبه‌های چوبی برای اقامت گردشگران یا توریست‌ها در این منطقه در نظر گرفته شده است.

شاندرمن ماسال

یادبود میرزا کوچک خان جنگلی

میرزاکوچک خان جنگی، در آخرین روزهای عمر خود به ارتفاعات آلاله رفته و پناه می‌گیرد تا از آن‌جا به خلخال برود. اما متاسفانه در کمی بالاتر از ییلاق اولسبلانگاه در روستایی به نام گیلوانه، کولاک می‌شود و میرزا کوچک خان جان خود را از دست می‌دهد. ارتفاعات آلاله کمی بالاتر از ییلاق اولسبلانگاه است، که وقتی به این ناحیه برسید تمام شهر را می‌توانید از آن ارتفاع تماشا کنید. مردم شهرستان ماسال یادبودی برای یاد بود این فرد دلاور و شجاع در منطقه‌ای که به یادمان میرزا کوچک خان جنگلی شهرت دارد نصب کرده‌اند. برای بازدید از این مکان نیازی به پرداخت ورودی نیست و در 24 ساعت روز، بازدید از آن امکان پذیر است.

یادبود میرزا کوچک خان جنگلی در ماسال

دشت النزه

در بین کوه‌های شاندرمن، دشتی به نام النزه قرار گرفته است، که به شدت زیبا و دیدن است. دشت النزه با طبیعت بکر و دست نخورده یکی از جاذبه‌های گردشگری ماسال محسوب می‌شود. این منطقه روستایی به قدری دلپذیر و طبیعی بوده که برای مدیتیشن و کسب آرامش بسیار مناسب است. آبشار بی‌نظیر واشیاره، مرقد امامزاده ابراهیم در دشت النزه قرار دارد. برای رفتن به این روستا بهتر است با ماشین‌های آفرود بروید تا در جاده خاکی مسیر آن به مشکل بر نخورید.

 

دشت النزه ماسال

ماسال سرزمین غارها 

ماسال را باید سرزمین غارهای بزرگ و کوچک بدانید. در این شهرستان بیشتر از 17  غار شناخته شده وجود دارد که بزرگترین آن ها غار "آویشو" یا "آبیشو "  است که مابین منطقه تالی بنه، انده چو و خماسون، در بستر دره‌ای کم آب قرار دارد. غار آویشو در حوزه جغرافیایی شاندرمن ماسال واقع شده است و این غار نیز در سال 1389 جزء آثار طبیعی کشور در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. تاکنون در حدود 2000 متر آن نیز پیمایش شده است. جذابیت این غار در قندیل ها، هفت آبشار و ستون‌های آهکی درون آن است. در این منطقه 3 غار وجود دارد که به اندازه یک شهر وسعت دارند، هوای داخل آن ها نیز بسیار سرد است. افسانه عجیبی که در میان مردم بومی منطقه شاندرمن در خصوص این غارها نقل می شود. بنا به گفته افراد بومی در یکی از این سه غار، غولی زندگی می کند که بارها مردم ساکن منطقه آن را دیده اند. اما از دیدگاه علمی و قدمت بنا 75 میلیون ساله غارها، این فرضیه مطرح است که 3 عدد مومیایی درون آن ها وجود دارد. به دلیل تله گذاری باستانی در داخل غار کسی موفق به کشف آن‌ها نشده است. اگرچه وجود یک غول واقعی خیلی دور از ذهن به نظر می رسد اما شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که وجود اژدها و غول ها در علم باستان شناسی غیر قابل انکار است و مومیایی از یک غول 6/3 متری دو سر به نام "کاپ داوا" در موزه بالتیمور آمریکا نگهداری می شود. 

غار آویشو یا آبیشو در شاندرمن ماسال

سخن پایانی
به شما توصیه می‌کنیم، با تور یا وسیله شخصی حتما و قطعا به ماسال سفر کنید، تا چشمان خود را مهمان این زیبایی منحصر به فرد کنید. برای سفر به بهشت کوچک گیلان، ماسال، بهتر است به موارد زیر دقت کنید:
•    حتما برای اقامت در ییلاق‌ها وسایل شخصی وسایل ضروری و مواد غذایی و کنسروها همراه خود ببرید. شاید در دکه‌های ارتفاعات ییلاقات ماسال وسیله مورد نظر شما موجود نباشد.
•    اگر به ییلاقات ماسال می‌روید و قصد دارید در شب آن‌جا نمانید، حتما در روشنایی روز و قبل از غروب آفتاب از مسیر ییلاقات به شهر ماسال عبور کنید. زیرا در این مسر چراغی نیست.
•    اگر قصد دارید به صورت کمپ در ییلاقات بمانید و شب را در آن‌جا سپری کنید، حتما کیسه خواب، لباس گرم، وسایل گرمایشی، پشه بند، و وسایل شخصی و ضروری به همراه داشته باشید.
•    مردم بومی ییلاقات ماسال خیلی مهربون و خونگرم هستند اما فراموش نکنید به اعتقادات و زبان محلی آن‌ها احترام بگذارید.
•    در نهایت، به محیط زیست، دام‌ها و حیوانات صدمه‌ای نرسانید و در حفظ طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه کوشا باشید. 

روستایی که بهشت ایران است

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 120 کاربر