جاهای دیدنی رامسر

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/28
بازدید: 11885
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

همه‌ی ما می‌دانیم که شهر رامسر به دلیل جاذبه‌های متعدد طبیعی، پاساژهای بزرگ و موقعیت مکانی که دارد به عنوان یکی از توریست پذیر‌ترین شهرهای شمالی محسوب می‌شود و به همین علت است که لقب عروس شهرهای ایران هم به رامسر اختصاص داده شده؛ اما آیا تمام جاذبه‌های گردشگری رامسر شامل همین موارد می‌شود؟ ما امروز در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را شاید کمتر کسی از جاهای دیدنی رامسر دارد به شما بدهیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 شهر رامسر

شهر رامسر از نظر موقعیت جغرافیایی 

از لحاظ جغرافیایی رامسر از شرق به سادات شهر و شیرود و از غرب به شهر چابکسر گیلان، جنوب به کوه های البرز و از سمت شمال به دریای خزر می رسد. به دلیل نزدیکی رامسر به استان گیلان فرهنگ، زبان و غذاهای محلی آنها شبیه به یکدیگر می باشد.
رامسر در بین شهرهای تنکابن و رودسر قرار دارد آبشار آبسرد و گرم معدنی، دریاچه، غار، چشمه، دریاچه، آثار تاریخی و باستانی و بوستان جنگلی وجود دارد. گردشگران تور شمال می توانند به راحتی خود را به رامسر رسانده و از دیدنی های این شهر بازدید کنند.

آب و هوای رامسر

تقسیم بندی جاهای دیدنی رامسر

همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره کرده بودیم، جاذبه‌های گردشگری رامسر بسیار متعدد هستند. از همین رو بهتر است برای معرفی، آن‌ها بخش بندی کنیم. بخش اول جاذبه‌های طبیعی این شهر است. بخش دوم جاذبه‌های تفریحی رامسر بوده و بخش بعدی هم معرفی روستاهای زیبای اطراف رامسر خواهد بود. ما با اینکار قصد داریم تا شما راحت‌تر به سیر و سیاحت در شهر دریایی رامسر بپردازید.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

جاذبه های طبیعی رامسر

آب و هوای مطلوب این شهر ساحلی باعث شده تا رامسر مملو از جاذبه‌های طبیعی باشد. از آبشار ازاراک تا آبشار ایج و جنگل دو هزار تنکابن؛ همه و همه جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی شهر رامسر باشند. ما سعی می‌کنیم تا در این بخش بهترین جاذبه‌های طبیعی رامسر را به شما معرفی کنیم.

جاذبه های طبیعی رامسر

دریاچه قو جواهرده؛ جایی بی نظیر در پس جاده تند و تیز

یکی از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی رامسر؛ دریاچه قو جواهرده است که همیشه توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. این دریاچه در نزدیکی روستای جواهرده قرار دارد. دریاچه جواهرده رامسر یک دریاچه مصنوعی است که با اهداف گردشگری منطقه توسعه داده شده و جزو جاهای دیدنی رامسر محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است که جاده جواهرده بسیار پر پیچ و خم بوده و تا حدودی خطرناک است اما در پس این جاده دریاچه‌ای تماشایی منتظر شما خواهد بود.

دریاچه قو جواهرده؛ جایی بی نظیر در پس جاده تند و تیز

آبشار سیاسرت رامسر؛ از جاهای دیدنی اطراف رامسر

آبشار سیاسرت یکی از جاذبه های گردشگری است که حدود 35 کیلومتر با مرکز شهر رامسر فاصله دارد. این آبشار در جنوب این شهر و منطقه ییلاقی جنت رودبار واقع شده و بسیار باصفا است. آبشار سیاسرت در فاصله 300 متری از جاده اصلی جنت رودبار قرار دارد که همیشه جاری و روان است. جالب است بدانید که در نزدیکی این آبشار، رودخانه‌ای به نام چالک رود وجود دارد که به زیبایی و جذابیت این منطقه می‌افزاید.

آبشار سیاسرت رامسر

آبشار ایج و طبیعت بکر منطقه

رامسر جزو پر بارش ترین شهرستان های استان مازندران شناخته می‌شود و به همین دلیل است  که مملو از آبشار است. آبشار بعدی که به عنوان یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی شهر رامسر به شما معرفی می‌کنیم؛ آبشار ایج نام دارد. این آبشار به آبشار ده قلو هم معروف بوده که از آب شدن برف‌های بالای کوه خشم چال در ارتفاعات اشکور تامین می‌شود. وجود صخره‌ها در این منطقه زمان سرازیر شدن آب از ارتفاعات به سمت دره صحنه بسیار جالب و دیدنی را در طبیعت بکر منطقه برای شما خلق خواهد کرد.

آبشار ازارک در دل روستای سنگ پشته

یکی دیگر از جاهای دیدنی رامسر که در طبیعت مخفی شده و کمتر کسی از آن خبر دارد؛ آبشار ازارک در روستای سنگ پشته است. البته همین ابتدا باید به شما گوشزد کنیم که به راحتی از کنار روستای سنگ پشته و مناطق اطراف آبشار ازارک رد نشوید؛ چرا که طبیعت بکر این قسمت از شهر رامسر شما را شیفته خود خواهد کرد. خوب است بدانید که مقصد نهایی این جاذبه‌ی گردشگری رامسر دریای خزر است.

آبشار ازارک در دل روستای سنگ پشته

آب گرم های معدنی رامسر

در شهر رامسر مکان‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که خواص درمانی هم دارند. آب گرم‌های معدنی از جمله این موارد هستند. سفر به این منطقه برای گردشگران تور شمال فرصتی عالی خواهد بود. این آب گرم‌ها در دو نقطه مختلف شهر رامسر قرار دارند که برخی از آن‌ها معروف به مادر شاه هستند و در نزدیکی هتل و کاخ موزه واقع شده‌اند. دیگر آب گرم‌های معدنی در منطقه سادات شهر رامسر واقع شده که می‌توان به کش و سنگ بنه و اشکر گرما اشاره کرد.

لوکس ترین شهرهای شمال - در این لینک لیستی از لوکس ترین شهرهای شمال قرار دارد.

جنگل دوهزار تنکابن

زمانیکه به پا به این جنگل می‌گذارید تا چشم کار می‌کند به غیر از سرسبزی چیز دیگری نخواهید دید. همچنین شرایط جوی جنگل دو هزار تنکابن باعث شده تا این منطقه به عنوان یک از خوش آب و هواترین مناطق جنگلی ایران شناخته شود. جنگل دوهزار جزو معدود ریه‌هایی است که برای تنفس در ایران باقی مانده. اما جالب است بدانید که یکی از سوالات متداول مردم درباره نام این منطقه است که چرا به آن جنگل دوهزار می‌گویند. خوب است بدانید که این جنگل حاصلخیز و زیبا دو هزار متر از سطح دریا فاصله دارد و به همین دلیل است که به این نام شهرت پیدا کرده.

جنگل دوهزار تنکابن

دالانی از بهشت در جنگل دالخانی رامسر

دالان بهشت یا جنگل دالخانی نام یکی از بکرترین جنگل‌های رامسر و به جرات ایران است که در فاصله 30 کیلومتری مرکز شهر رامسر قرار دارد. دالخانی روستایی است از توابع بخش مرکزی و شهرستان رامسر که واقع در جنوب شرقی رامسر است. این جنگل با آب و هوای بکر و جاذبه‌های دیدنی خود جزو دیدنی‌ترین جنگل‌های منطقه بوده که به دلیل همجواری با جنگل‌های 600 هزار متر مربع رامسر، دالخانی نام گرفته است. جنگل‌هایی که در مسیر وجود دارند گردشگران را به ییلاق جنت رودبار و گرسماسر، اکراسر، گلین و غیره می‌رساند.

جنگل دالخانی رامسر

بوستان جنگلی صفا رود؛ از جاذبه های رامسر که نباید از دست دهیم

بوستان جنگلی صفارود در 9 کیلومتری جاده رامسر قرار دارد. همچنین این بوستان به روستای جواهرده بسیار نزدیک است. زمانی که وارد این جنگل زیبا می‌شوید آب و هوای مطبوع آن به شما طراوت به خصوصی می‌بخشد. بوستان جنگلی صفا رود جزو بهترین جاهای دیدنی رامسر بوده و یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری رامسر محسوب می‌شود که در سفر به این شهر ساحلی نباید آن را از دست دهید.

بوستان جنگلی صفارود

جاذبه های تفریحی رامسر

شهر رامسر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی متعددش، جاذبه‌های تفریحی هم دارد که برای مسافرت‌های خانوادگی و یا افرادی که علاقه‌ای به طبیعت گردی ندارند، جذاب و مرفح است. از اینجای مقاله به بعد قرار است شما را برای شناخت هر چه بیشتر جاهای دیدنی و تفریحی شهر رامسر راهنمایی کنیم.

جاهای دیدنی رشت - در این لینک محبوب ترین مکان های دیدنی رشت را می توانید مشاهده کنید.

تله کابین رامسر؛ از بزرگ ترین تله کابین ها در خاورمیانه

تله کابین رامسر؛ بزرگ‌ترین تله کابین ساخته شده در کشور تا به امروز است که در فاصله‌ی 5 کیلومتری از غرب شهرستان رامسر قرار دارد. همچنین این تله کابین به شهرستان چابکسر در استان گیلان نیز نزدیک است. امتداد این تله کابین تا ارتفاعات جنگلی ادامه داشته و طول این تله کابین بالغ بر 2 کیلومتر است. تله کابین رامسر دارای 40 کابین که به همت بخش خصوصی احداث شده و به عنوان طولانی ترین تله کابین در منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود. این تله کابین ارتفاعات جنگلی را به ساحل دریا وصل می‌کند. این منطقه از امکانات دیگری نیز برخوردار است که به عنوان مثال می‌توان به واحد‌های پذیرایی و مکان‌های تفریحی گردشگری اشاره کرد که مورد استقبال بسیاری از گردشگران و مسافران قرار گرفته است.

تله کابین رامسر؛ از بزرگ ترین تله کابین ها در خاورمیانه

شهربازی رامسر؛ تجربه سقوط آزاد در کنار دریا

در این مجموعه تفریحی می‌توانید از امکانات موجود در شهربازی رامسر استفاده کرده و بازی‌های مهیج و متنوعی را تجربه کنید. در این سرزمین بازی تجهیزات تفریحی بسیاری مانند سقوط آزاد، تاب زنجیری، پاندول فضایی، قلعه وحشت، سینمای شش بعدی و غیره وجود دارد. این مجموعه در کنار تله کابین رامسر قرار دارد و جزو جذاب‌ترین جاهای دیدنی رامسر محسوب می‌شود.

در پینت بال رامسر یک جنگ تمام عیار را تجربه کنید

پینت بال یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی و پر استقبال در شهر رامسر است که در مجموعه تله کابین قرار دارد. شما در این مکان تفریحی حسابی سرتان گرم خواهد شد و می‌توانید تجربه یک جنگ تمام عیار با توپ های رنگی را با عزیزانتان داشته باشید.

پینت بال رامسر

حس شرکت در مسابقه رالی در کارتینگ رامسر

یکی دیگر از سرگرمی های جالب و پر استقبال مجموعه تله کابین رامسر پیست کارتینگ است که در قسمت دوم مجموعه واقع شده و برای رفتن به این قسمت باید از پل معلق عابر پیاده گذر کنید و یا با اتومبیلی از زیر گذر ماشین روی آن رد شوید. پیشنهاد می‌کنیم تا حتما در سفر آیندتان به شهر رامسر تجربه لذت بخش کارتینگ را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پل معلق رامسر؛ اگر از ارتفاع ترس دارید به هیچ عنوان نروید!

اگر اهل هیجان و آدرنالین هستید از روی پل معلق عابر پیاده رامسر عبور کنید و خودتان را به قسمت دیگری از مجموعه بزرگ تله کابین رامسر برسانید. تکان‌هایی که این پل در هنگام حرکت شما می‌خورد به معنای واقعی ترس افتادن را  در وجودتان نهادینه خواهد کرد. البته اگر از ارتفاع می‌ترسید به هیچ عنوان عبور از پل معلق رامسر برای شما مهیج و لذت بخش نخواهد بود.

پل عابر پیاده معلق رامسر

تجربه فراموش نشدنی در رستوران ها و مراکز خرید رامسر

از دیگر تجربه‌های جذاب در میان جاهای دیدنی رامسر فرصت شکم‌گردی و خرید از مراکز  فروشگاهی آن است که می‌تواند تا ساعت‌ها وقت شما را بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان از مردم محلی درباره رستوران‌های سطح شهر سوال کنید؛ چرا که تعداد زیاد این رستوران‌ها می‌تواند شما را در انتخابشان گمراه کند. در ضمن از لحاظ تنوع جنسی و کیفیت، تمامی فروشگاه‌ها و پاساژهای شهر رامسر تکمیل هستند. البته قیمت محصولات نسبت به شهرهای مرکزی مانند تهرانی کمی تفاوت دارد.

تفریحات آبی رامسر که باید آن‌ها را بشناسیم

بهتر است وقتی به دریای خزر رفتید حتما از تفریحات آبی آن استفاده کنید. از جذاب ترین تفریحات آبی کشتی بزرگ و تفریحی رامسر است. این کشتی در منطقه تله کابین رامسر بوده و مکان مناسبی برای جمع خانوادگی است. این کشتی حدود یک ساعت شما را در قسمت مشخصی از دریا می‌گرداند. شایان به ذکر است که درون این کشتی موسیقی زنده هم اجرا خواهد شد تا حال و هوای شما را در میان موج‌های خروشان دریای خزر دگرگون کند. این کشتی امکاناتی مانند رستوران و کافه نیز دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. کشتی تفریحی رامسر شبیه به کشتی‌های تفریحی کیش بوده و همواره مورد استقبال گردشگران تور کیش قرار گرفته است.
از دیگر تفریحات آبی مجموعه تله کابین رامسر می‌توان به اسکی روی آب، شاتل دریایی، قایق تندرو و جت اسکی اشاره کرد.

تفریحات آبی رامسر

رستوران خاور خانم با غذاهای محلی و بکر

خاور خانم یکی از بانوان هنرمند است که شهرتش در میان غذاهای سنتی و شمالی بی نظیر است، رستوران خاور خانم در روستای زیبای سرولات و سه کیلومتری جنوب چابکسر قرار دارد. گردشگران تور شمال هنگام سفر به گیلان حتما سری به این رستوران زده و انواع غذاهای سنتی و شمالی مانند کباب ترش، ماهی و مرغ شکم پر، باقالی قاتوق و میرزا قاسمی را نوش جان می‌کنند. یکی از ویژگی های رستوران خاور خانم که مورد استقبال بسیاری از گردشگران است سرو غذا در ارتفاعی رو به طبیعت است.

رستوران خاور خانم - خاور خانم بانوی با سلیقه ی گیلانی است که با بنای رستورانی کوچک در گذشته شهرت بسیاری پیدا کرده است.

جاذبه های تاریخی رامسر

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم جاهای دیدنی رامسر بسیار زیاد است و علاوه بر جاذبه های تفریحی و طبیعی، جاذبه های تاریخی زیادی هم دارد. دیدن این جاهای دیدنی در سفر به رامسر خالی از لطف نخواهد بود.

جاذبه های تاریخی رامسر

قلعه مارکوه رامسر با تاریخ ساختی نامعلوم

از دیگر جاهای دیدنی رامسر قلعه مارکوه است. هرچند درباره زمان ساخت این قلعه اطلاعاتی در دسترس نیست ولی با توجه به شباهت‌هایی که بین این قلعه با بناهای پس از اسلام دارد قدمت آن را برای قرن سوم هجری می‌دانند. قلعه مارکوه با سنگ ساروج و گچ ساخته شده و مساحت داخلی آن به اندازه‌ی است که 100 سرباز درونش جا می‌گیرد. در واقع این قلعه نوع برج دیده بانی به حساب می‌آید و ساخت آن به گونه‌ای بوده است که دیدی 360 درجه به مناطق اطراف دارد. از این رو زمانی که به بازدید این قلعه می‌روید منظره‌ای زیبا و چشم گیر از دریا، کوه و جنگل‌های اطراف خواهید داشت.

قلعه مارکوه رامسر

کاخ موزه مرمر رامسر

می‌توان گفت یکی از زیبا‌ترین مکان‌های دیدنی در رامسر کاخ موزه مرمر رامسر است که توسط رضا شاه بنا گردیده. این بنا در گذشته کاخ شاه در رامسر بوده که برای استراحت خانواده شاه ساخته شده بود. طرح‌های معماری این کاخ توسط معماران آلمانی طراحی شده است. جالب است بدانید که با اینکه چندین سال از ساخت این کاخ می‌گذرد اما هنوز زیبایی و عظمت خود را حفظ کرده است. این موزه در خیابان رجایی شهر رامسر قرار دارد که پس از انقلاب این کاخ تبدیل به موزه گردید و مجسمه‌های بسیار زیبایی از هنرمندان معروف ایرانی در آن به چشم می‌خورد.

ماسال بهشتی در ایران _ اگر بهشت را چند تکه کنید قطعا یکی از آن تکه ها در ماسال ایران است که دارای غارهای بزرگ و کوچک بسیاری است. برای آشنایی با این منطقه روی لینک کلیک کنید.

باغ ایرانی رامسر

از دیگر جاهای دیدنی رامسر باغ ایرانی بوده که در لیست ده باغ زیبا کل دنیا قرار گرفته و به ثبت هم ملی رسیده است. یکی از تفریحات گردشگران در این باغ 33 هکتاری پیاده روی است. باغ ایرانی رامسر به قدری بزرگ است که شما می‌توانید ساعت‌ها این جای دیدنی وقت بگذرانید.

موزه شخصی مردم شناسی رامسر

موزه مردم شناسی رامسر از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که در گروه موزه‌های خصوصی و غیردولتی قرار دارد. این موزه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در اواخر سال 1389 هجری شمسی افتتاح شد. غرفه‌های مختلفی در این موزه وجود دارد که بیشتر از 700 قطعه از انواع ابزار، اموال فرهنگی، وسایل مردم شناسی و اشیای مختلف که نشان دهنده‌ فرهنگ، نوع زندگی و آداب و رسوم محلی در شمال کشور است.

وسایل این موزه به دستور شخصی به نام عیسی خاتمی در مدت زمانی حدود 30 سال جمع شده است که بسیار تحسین بر انگیز و جالب است. از نکته های جالب در مورد موزه مردم شناسی رامسر می‌توان به وجود یک خانه سنتی شمالی و با چیدمانی کهن اشاره کرد.

موزه مردم شناسی رامسر

غار تاریخی گرگرلوکا

این غار دارای شیبی تند بوده و در منطقه صعب‌العبور از ارتفاعات کوه ایلمی قرار دارد. از ویژگی‌های این غار چشم انداز خیره کننده و کم نظیر است.

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

 غار یاغی لوکا

در منطقه ای از شمال غربی رامسر پدیده ای طبیعی و جالب قرار دارد که به آن غار یاغی لوکا که به معنای سوراخ راهزنان است. می‌توان گفت چاهی است که با دهانه نزدیک به 3 متر بر روی کوه ایلمیلی قرار دارد و طبق گفته‌های اهالی روستا در گذشته از آن به عنوان جایگاهی برای فرار اهالی دژ ایلمیلی به سمت ساحل دریا استفاده می‌شده. البته ناگفته نماند که این غار مدت زمانی نیز محل و پناهگاه دزدان، راهزنان و افرادی که مخالف قوانین محلی بوده‌اند و به واسطه حاکمان آن دوره لقب یاقی می‌گرفته‌اند.

غار یاغی لوکا

بلوار معلم؛ کازینوی قدیم

بلوار معلم رامسر یک پیاده روی فراموش نشدنی دارد که باید آن را تجربه کرد. این بلوار از جمله جاهای دیدنی رامسر بوده که حس آرامش را به شما انتقال می‌دهد و این فرصت را به گردشگران تور شمال می‌دهد که سفری کوتاه در دل طبیعت خزر را تجربه کنند. بلوار معلم اتصالی بین دو پدیده جذاب طبیعت است. در ابتدای بلوار معلم ساختمان هتل قدیم و باغی معروف به باغ ایرانی در آن جا قرار دارد.

قبل از شروع کردن به پیاده روی در این بلوار به محوطه این هتل بروید و از بالای پله های آن منظره چشم گیر و بی نظیر رو به رویتان را تماشا کنید.

هتل قدیم رامسر

نمای هتل قدیم رامسر با معماری زیبایی در مرکز شهر و در دامنه کوه های جنگلی که محوطه‌ای فوق العاده دارد که در شهر رامسر قرار گرفته است. این هتل در سال 1317 خورشیدی در زمان رضا شاه مورد بهره برداری قرار گرفته است. زیر بنای این هتل حدود 5 هزار متر مربع در سه طبقه از لحاظ نوع معماری، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهور ترین هتل‌های خاورمیانه است.

هتل قدیم رامسر

چرا باید به رامسر سفر کنیم؟

برای گفتن چرایی این سفر فقط کافیست تا دوباره مطالب بالا را مرور کنید تا متوجه شوید که شهر رامسر یکی از پر جاذبه‌ترین شهرهای شمال ایران است. این شهرستان هم دارای جاهای دیدنی تاریخی، طبیعی و تاریخی متعددی بوده و همین باعث می‌شود تا شما سفری خاطره انگیزی را به رامسر تجربه کنید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. سارا شیرین بیان سارا شیرین بیان 1402/10/05
    2 نفر پسندیدند
    بعد از رامسر چه شهرهایی خوبن که بریم؟
  2. سارا شیرین بیان مرتضی پور محمد 1403/01/28
    0 نفر پسندیدند
    نمک آبرود و ماسال هم خیلی خوبن میتونی امتحان کنی
  3. سارا شیرین بیان بهراد 1403/01/28
    0 نفر پسندیدند
    جنگل های دو هزار رامسر واقعا جای فوق العاده ای برا کمپ کردن به همه پیشنهادش میکنم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 123 کاربر