جاهای دیدنی همدان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4096
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر همدان به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای تاریخی ایران، با پیشینه ای چند هزار ساله، تعداد فراوانی آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی را در خود جای داده است، به طوری که اگر بخواهیم از تمامی آن ها دیدن کنیم تقریبا غیر ممکن است و زمان زیادی را می طلبد، اما برای سفر به آن بهتر است که تحقیقی در مورد آن شود تا بتوان راحت تر به همدان سفر کرد و قبل از سفر برنامه ریزی کرده تا در استفاده از زمان صرفه جویی شود و بتوان آسوده تر به بازدید از جاذبه های آن رفت. همدان در گذشته هگمتانه نام داشته و در دوره مادها پایتخت ایران بوده است. در این مقاله سعی داریم در مورد جاهای دیدنی همدان صحبت کنیم تا این آشنایی را برای شما ایجاد کرده و موجب سفری لذت بخش برای شما شود، با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی همدان بیشتر آشنا شوید.

غار علیصدر

غار علیصدر همدان

هنگامی که در مورد شهر همدان سخن به میان می آید اولین جایی که به ذهن آدمی می رسد که در این شهر از آن بازدید شود قطعا غار علیصدر می باشد، این غار به عنوان طولانی ترین غار آبی جهان بسیار شگفت انگیز می باشد به طوری که آدمی را  محو خود می کند، غار علیصدر در شمال غربی همدان و در روستای علیصدر واقع شده است، سایت لحظه آخر به مسافران تور همدان توصیه می کند که حتما از این غار شگفت انگیز و محصور کننده دیدن فرمایند.

دهکده تفریحی گنج نامه همدان

دومین جاذبه دیدنی و جذاب شهر همدان مجموعه تفریحی گردشگری گنج نامه می باشد که چندین جاذبه دیدنی را در خود جای داده و یکی از مهم ترین های شهر تاریخی همدان به شمار می آید، در این مجموعه دشت میشان، دره الوند، آبشار گنج نامه، کتیبه های گنج نامه و غار آکواریوم گنج نامه قرار گرفته است که هر کدام جذابیت خاص خود را دارد، از تفریحات این دهکده نیز می توان به تله کابین گنجنامه همدان، پیست اسکی تاریک دره، تله اسکی و تله سیژ، ورزش هوایی، پل معلق و دیگر تفریحاتی از این دست اشاره کرد که سبب می شوند هیجان نیز چاشنی تفریح در این دهکده زیبا و دیدنی باشد و آن را لذت بخش تر کند، مجموعه تفریحی گردشگری گنج نامه جایی است که یک روز کامل زمان لازم است تا از آن به طور کامل بازدید کرد و به تماشای شگفتی های آن نشست.

معرفی استان همدان - هرآنچه که درباره همدان می‌دانیم

آرامگاه بو علی سینا

از دیگر جاهای دیدنی همدان آرامگاه ها می باشند، همانطور که می دانید ابو علی سینا یکی از معروف ترین طبیبان و شاعران ایرانی می باشد که شهرت جهانی دارد، آرامگاه این شاعر معروف در شهر همدان و در میدانی به همین نام واقع شده است، این میدان بیضی شکل که در آن درختان چنار کهنسال و حوضچه های کوچک قرار گرفته، این حوضچه ها الهام گرفته شده از باغ های ایران می باشد که فضایی سنتی و دل چسبی را به وجود آورده است. برای ساخت بنای آرامگاه نیز از برج قابوس در گنبد کاووس الهام گرفته شده است، گفتنی است در تالار جنوبی این مقبره سکه، سفال و اشیای قدیمی مربوط به گذشتگان دور نگهداری می شود.

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه بابا طاهر 

از دیگر مقبره هایی که در شهر همدان قرار گرفته، مقبره بابا طاهر عریان است که یکی از عارفان و شاعران ایرانی می باشد، این آرامگاه نیز همانند آرامگاه ابو علی سینا در یکی از میدان های شهر قرار گرفته است، در داخل ساختمان این مقبره شما با محوطه ای سراسر کاشی کاری های معرق و زیبایی رو به رو می شوید که نمایی سنتی به فضا بخشیده و بر روی دیوار های این بنا نیز اشعار باباطاهر نوشته شده که زیبایی این محوطه را دو چندان کرده و حال و هوایی شاعرانه به آن بخشیده است. همچنین از دوبیتی های این شاعر نیز بر روی سنگ هایی نوشته شده و در اطراف مزار نصب شده اند. در کنار آرامگاه بابا طاهر موزه صنایع دستی همدان نیز قرار دارد که می توانید از آن بازدید داشته باشید و حتی یک یادگاری از این شهر نیز برای خود خریداری کنید. آرامگاه باباطاهر در سال 1356 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

جاهای دیدنی ایران - آشنایی کامل با 35 تا از زیباترین مکان های دیدنی ایران

تپه هگمتانه همدان

همانطور که می دانید همدان با نام قدیمی هگمتانه در دوران مادها نخستین پایتخت ایران بوده است، این شهر یکی از کهن ترین شهرهای جهان به شمار می آید و قدمت آن با شهر آتن در یونان و ایتالیا برابری می کند. اخیرا کشف شده که در گذشته تپه هگمتانه محل کاخ های باشکوه آن دوره بوده است، نکته ای که در مورد این شهر باستانی غیر قابل باور است، شبکه آب رسانی پیشرفته آن در آن دوران می باشد. تپه هگمتانه از تاریخی ترین جاهای دیدنی همدان به شمار می آید.

سراب گیان همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان که باید حتما از آن دیدن کرد سراب گیان می باشد که در فاصله 20 کیلومتری شهر نهاوند همدان واقع شده ، این مکان نیز جزو جاذبه های طبیعی این شهر می باشد که زیبایی های آن بسیار دیدنی است، این مکان طبیعتی بسیار بکر و زیبا دارد که از درخت های کهنسال چنار در کنار هم تشکیل شده و آبی که از میان درختان جاری است زیبایی آن را دو چندان کرده است، آب این رودخانه از چشمه ای در بالای کوه می جوشد و بسیار خنک می باشد. سراب گیان آبشاری زیبا نیز در خود جای داده است که می توان در کنار آن اطراق کرد و اوغاتی خوش را در کنار دوستان و خانواده گذراند. برای رسیدن به این سراب باید راهی روستای دهنو شوید.

گنبد علویان همدان

گنبد علویان همدان

گنبد علویان نیز از جاهای دیدنی همدان می باشد که یکی از بناهای بی نظیر دوره اسلامی است و یک شاهکار معماری به شمار می آید، قدمت این بنا به دوران سلجوقیان باز می گردد و از گچبری های کم نظیری بر روی آن استفاده شده که شاید در هیچ کجای ایران بر روی بناهای قدیمی دیده نشود، این بنا در ابتدا مسجد بوده است که بعد ها به یک مقبره خانوادگی بدل گردید. گنبد علویان که در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، در چهار باغ علویان همدان واقع گردیده است.

سوغات همدان - از شیرینی‌های سنتی تا صنایع دستی    

باغ ایرانی همدان 

یکی از باغ های بسیار زیبای ایرانی در شهر همدان واقع شده است که بنای آن از معماری سنتی و زیبایی برخوردار است که در میان فضای سبز بسیار زیبای باغ خود نمایی می کند و زیبای های خود را به رخ می کشاند، مساحت این باغ به حدود سه و نیم هکتار می رسد که در آن شاهد پوشش گیاهی متنوعی می باشیم. این باغ در هر چهار فصل سال سر سبز و سر زنده است و زیبایی خود را حفظ می کند از این رو در تمام طول سال می توان از آن به راحتی بازدید کرد و از زیبایی های آن لذت برد. از دیگر دیدنی های موجود در این باغ می توان به آبنماها و حوض های سنتی آن اشاره کرد که در محوطه پلکانی آن تعبیه شده اند و زیبایی منحصر به فردی به باغ بخشیده اند، این حوضچه ها با الهام از باغ فین کاشان و استخر رازی ساخته شده اند که به فضای آن حسی متفاوت بخشیده است. باغ ایرانی همدان در حوالی میدان فلسطین این شهر واقع شده است و یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی همدان به شمار می آید.

دره مراد بیگ همدان

از جاهای دیدنی همدان که بتوان در آن به تفریح پرداخت و از پیکنیک در آن لذت برد می توان به دره مراد بیگ این شهر اشاره کرد، این دره بزرگترین دره در کوه های الوند می باشد که بسیار زیباست و می تواند تفریحی بسیار لذت بخش و به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند، از آنجایی که این مکان هنوز ناشناخته باقی مانده و در آن رفت و آمد زیادی صورت نگرفته، بکر و دست نخورده باقی مانده است و سکوت آن می تواند شما را غرق در آرامشی وصف ناپذیر کند. اگر می خواهید از دنیای امروزی دور شوید و ساعاتی در سکوت و آرامش به سر ببرید این مکان بهترین جا برای رسیدن به این مقصود است. در این دره آثاری از روستایی قدیمی نیز قرار دارد که زیبایی خاصی به فضا بخشیده و شما می توانید از آن بازدید داشته باشید. همچنین رودی در این دره قرار دارد که توانسته امکانات یک پیکنیک لذت بخش را برای شما فراهم کند. از اماکن دیدنی دره مراد بیگ همدان می توان به سردوش، دره بهشت، گیر رحمان، قزوله رود و دره گرگ اشاره کرد. دره مراد بیگ در فاصله 3 کیلومتری همدان و در دامنه کوه های الوند واقع شده است.

سراب گاماسیاب

سراب گاماسیاب همدان

در جنوب همدان و در شهرستان نهاوند سرابی دیگر قرار گرفته که یکی از سرچشمه های اصلی این شهر به شمار می آید و بسیاری از رودخانه های اصلی کشور از آن تامین می شوند، رود خانه هایی همچون خرم رود، حرم آباد،  قلقل رود و از همه مهم تر رودخانه قره سو. این سراب از منظره ای بسیار زیبا برخوردار است که می تواند آدمی را محصور کند، آب این سراب بسیار سرد است و دلیل آن سرچشمه گرفتن این آب ها از یخچال های طبیعی است. این سراب یکی از پر آب ترین چشمه ساران ایران می باشد. زمین های کشاورزی اطراف این سراب نیز از آب آن سیراب می گردند. گاماسیاب در فاصله 20 کیلومتری نهاوند واقع شده است.

روستای ورکانه همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان روستاهای تاریخی آن می باشد که از زیبایی های بسیاری برخورداند و دیدنی های منحصر به فرد خود را دارند، روستای ورکانه یکی از زیباترین روستاهای همدان می باشد که سبک سنتی خود را حفظ کرده به طوری که با وارد شدن به آن گویی سوار بر ماشین زمان شده و به گذشته سفر کرده اید، کوچه های این روستا سراسر پوشیده از سنگ فرش هایی بسیار زیباست که هنگام تابش نور خورشید به رنگ قهوه ای در می آیند و با غروب آفتاب به رنگ مشکی باز می گردند، این سبک از سنگ کاری شبیه به دوره رنسانس اروپا می باشد، از این رو این روستا با نام روستای رنسانسی ایران نیز شناخته می شود. به گفته مردمان محلی، قدمت این روستا به دوران صفویه باز می گردد، طبیعت زیبای این روستا نیز بر جذابیت آن افزوده، خانه های این روستا نیز از سنگ ساخته شده است. این روستا در فاصله 25 کیلومتری شهر همدان واقع شده است. 

پارک مینی ورد همدان 

یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی همدان پارک مینی ورد آن می باشد، شاید نام پارک مینی ورد برای شما آشنا نباشد و اولین بار باشد که به گوش شما می خورد، در سال های اخیر در جهان نسل جدیدی از پارک ها به وجود آمده اند که بسیار متفاوت تر از پارک هایی هستند که ما می شناسیم، پارک مینی ورد به پارک هایی اطلاق می گردد که در آن ماکت هایی از آثار دیدنی و جاذبه های گردشگری مشهور جهان به نمایش گذاشته می شود، جدیدا یکی از این پارک ها در شهر همدان ساخته شده است که به شما این امکان را می دهد در کنار بازدید از جاذبه های این شهر، از جاذبه های گردشگری معروف جهان نیز دیدن کنید و از آن لذت ببرید، در پارک مینی ورد همدان ماکت های آثاری همچون برج ایفل پاریس، پارتنون یونان و برج پیزا قرار داده شده است، همچنین ماکت آثار مشهور ایرانی نیز همچون تخت جمشید، آرامگاه حافظ و آرامگاه خیام قرار گرفته شده است. این ماکت ها به قدری با جزئیات ساخته شده اند که گویی این آثار فقط به سایز کوچک تبدیل شده و در این پارک به نمایش گذاشته شده اند. این پارک زیبا و دیدنی در بلوار شهید بیات همدان واقع شده است.

 

کلیسای گریگور

کلیسای گریگوری استفان همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان که تاریخی می باشند می توان به کلیسای گریگوری همدان اشاره کرد، قدمت این بنای زیبا به دوران صفویه باز می گردد، این بنا مستطیل شکل می باشد که یک سالن اصلی و یک کتابخانه در آن قرار دارد، بالای درب ورودی آن نیز برج ناقوس خانه قرار گرفته که جلوه ای زیبا به آن بخشیده است. داخل این کلیسا تزئینات خاصی ندارد و  تنها تابلوهایی از مریم مقدس و حضرت مسیح در آن به چشم می خورد.

تپه عباس آباد همدان

یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان تپه عباس آباد می باشد که از جاذبه های تفریحی آن به شمار می آید، با ایستادن در این تپه می توانید از منظره زیبای دره عباس آباد دیدن کند و از همدان که در زیر پای شما قرار گرفته لذت ببرید، تماشای دیدنی های همدان در شب می تواند بسیار جذاب تر و دیدنی تر باشد. در محوطه تپه عباس آباد دریاچه ای مصنوعی ایجاد شده است که در وسط آن رستورانی زیبا با سبک مدرن ساخته شده که جلوه ای زیبا به این محوطه داده است. مجتمع تفریحی توریستی عباس آباد امکاناتی همچون پارکینگ، رستوران، کافه، اقامتگاه مسافران و غیره اشاره کرد.

دشت میشان همدان

در دامنه های کوه الوند در همدان دشتی به نام دشت میشان قرار گرفته است که یکی از جاذبه های طبیعی این استان به شمار می آید، برای رفتن و رسیدن به دشت میشان باید کمی کوهنوردی کنید به همین سبب امکان به همراه بردن خردسالان وجود ندارد، در مسیر رسیدن به این دشت از زیبایی های بسیاری گذر می کنید، منظرهای  از درختان سر سبز و سر زنده که در هر فصل زیبایی های خود را دارند و آبشاری 12 متری بسیار زیبا. این مسیر در دوره هخامنشیان مسیر کاروان رو بوده است که پادشاهان با همراهانشان از طریق آن رفت و آمد می کرده اند. لازم به ذکر است اگر می خواهید به این شهر تاریخی و زیبا سفر کنید بهترین زمان سفر به همدان فصل تابستان می باشد چرا که زیبایی های آن در این فصل بیشتر است.

نظرات کاربران

  1. معصومه جوادی معصومه جوادی 1402/03/22
    1 نفر پسندیدند
    سلام من خودم همدانیم کبودراهنگ و خودم به شخصه دعوت میکنم از شما که حتما به این شهر زیبا سفر کنید و سری هم به روستا های کبودراهنگ بزنید که آب و هوای خیلی خوبی دارد پیشنهاد میکنم که در تابستان و بهار به این شهر سفر کنید
  2. سمر خرقانی سمر خرقانی 1399/10/27
    8 نفر پسندیدند
    همدان روستای شنجور امامزاده علمدار واقعن حاجت دهندس واینکه سد بینظیر شنجور که مرغان دریایی ماهی وفلامینگو غاز وحشی رومیتونید در این سد مشاهده کنید بینظیره
  3. زهرا حاجی زاده زهرا حاجی زاده 1398/07/16
    7 نفر پسندیدند
    سراب گاماسیاب چقدر زیبا و دیدنیه! من چندین بار به شهر همدان سفر داشتم و از بیشتر جاذبه هاش دیدن کردم اما چندین مورد از مواردی که تو این متن نوشتین رو از وجودشون اطلاعی نداشتم، علاقه مند شدم که هرچه زودتر دوباره به این شهر سفر کنم و این سراب و روستای ورکانه رو ببینم، چقد زیباست سبک سنتی و اصیل روستاهای ایرانی، آدم واقعا لذت می بره، چه خوب که سایت هایی مثل شما وجود دارن که آدم میتونه قبل از سفر یه سرچ کوچولویی از جایی که میخواد بره داشته باشه و راحت اطلاعات خوب و به درد بخوری بدست بیاره. الان میفهمم با اینکه چندین بار به همدان سفر کردم اما بازم خیلی از اماکنشو ندیدم و زیبایی های فوق العاده ش رو تماشا نکردم، اما غار علیصدر و گنجنامه رو رفتم و از زیبایی هاشون واقعا هیجان زده بودم، گنجنامه همدان رو هم خوشبختانه بالای آبشار رفتیم و از دشت ها هم دیدن کردیم و روز فوق و العاده ای رو کنار خانواده داشتیم.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 110 کاربر