جاهای دیدنی قشم

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 8463
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا قصد سفر به جزیره قشم را دارید و می‌خواهید لیستی از جاذبه‌های گردشگری را در دسترس‌تان داشته باشید؟ اگر پاسختان مثبت است، این مطلب برای شماست. قشم یکی از بزرگترین جزایر توریستی ایران در خلیج فارس است که در استان هرمزگان و قلب تنگه هرمز قرار دارد. این منطقه با دارا بودن آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری جذاب به یکی از مناطق توریستی ایران تبدیل شده، که همه ساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی از آن دیدن می کنند. به‌خاطر وجود جاهای دیدنی قشم به آن لقب شهر عجایب هفتگانه ایران را داده‌اند. در این مطلب قصد داریم جاهای دیدنی قشم را به شما معرفی کنیم تا در طول سفر به این جزیره جذاب بدانید که چه مکان‌هایی را باید در لیست بازدیدهایتان قرار دهید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. جزیره قشم کجاست؟
  2. جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی جزیره قشم کجاست؟
    1. دره ستارگان پربازدیدترین جاذبه قشم
    2. جزایر ناز مشهور قشم از عجایب جزیره
    3. تنگه چاهکوه قشم، خلق هنر به دست طبیعت
    4. جنگل دریایی حرا، یکی از جزایر هفتگانه قشم
    5. غار خُربَس، جایی به قدمت ایران باستان
    6. غار نمکدان، طولاتی ترین چیدمان نمکی در جهان
    7. سد گوران، سدی به قدمت ایران باستان
    8. دره تندیس ها، جایی که مجسمه‌های سنگی زندگی می‌کنند
    9. پارک کروکودیل نوپک؛ خانه و کاشانه تمساح‌ ها
    10. قلعه پرتغالی ها، یادگار دوران اسارت
    11. جزیره هرمز؛ یک رویا را زندگی کنید
    12. پارک زیتون، یک سبز آبی درخشان در دل جزیره
    13. خانه موزه ناخدا علی در قشم
    14. تنگه چاکاویر گوران، زیباترین ژئوسایت کیش
    15. آب انبار تاریخی بی بی قشم با دو قرن تجربه
    16. جزیره هنگام؛ مخروط ناقصی در قشم
    17. درگهان قشم | Dargahan Market
    18. بندر لافت، جاذبه ای در شمال غربی قشم
    19. کارگاه لنج سازی قشم و داستان‌هایش
    20. روستای شیب دراز، یک زیست بوم واقعی
    21. روستای تاریخی توریان
    22. چاه های تلا قشم، ابتکاری از مردم قشم
    23. درخت انجیر معابد قشم
  3. در قشم کجا تفریح کنیم؟
    1. مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم
    2. غواصی در کلوپ دریایی دلفین مرجان قشم
    3. مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین
  4. جاهای دیدنی قشم در روز
    1. ساحل تخم گذاری لاک پشت ها در قشم
    2. نیایشگاه ناهید | لیست جاهای دیدنی قشم
    3. مقبره بی بی مریم | جاهای دیدنی و تفریحی قشم
    4. بام قشم | جاهای گردشگری قشم
    5. کاسه سلخ | جاهای دیدنی اطراف قشم
    6. تنگه عالی محمد | بهترین جاذبه های گردشگری قشم
    7. آب انبار تاریخی بی بی قشم
    8. گورستان های تاریخی قشم از جاذبه های توریستی جزیره
    9. آکواریوم قشم | لیست جاهای دیدنی قشم
    10. مسجد قبا در جزیره قشم
    11. چشمه کارگه | چشمه زیبایی در قشم
  5. بهترین مراکز خرید قشم
    1. بازار قدیم قشم، قدیمی‌ترین بازاری که در جزیره وجود دارد
    2. بازار ستاره قشم، تنوع بالایی از کالاها
  6. جاهای دیدنی قشم که باید در شب دید

جاهای دیدنی قشم

جزیره قشم کجاست؟

قشم یک جزیره در قلب خلیج فارس است که تا بندرعباس 22 کیلومتر از طریق دریا فاصله دارد. به سه صورت زمینی، هوایی و دریایی می‌توان به قشم سفر کرد. در سفر زمینی (چه با اتوبوس و چه با قطار) باید خود را به اسکله شهید حقانی برسانید و از آنجا با کشتی راهی قشم شوید. سفر هوایی هم از تمام شهرهایی که به جزیره قشم پرواز مستقیم دارند، امکان‌پذیر است. جزیره قشم جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که تعداد زیادی از آنها جاذبه طبیعی است. تمام جذابیت سفر به قشم به این است که بتوانید از این جاذبه‌ها که برخی از آنها به جز زیبایی طبیعی مرموز هم هستند دیدن کنید. حالا که تصمیم گرفتید قشم را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید، باید بدانید که فصل‌های پاییز و بهار بهترین زمان این سفر است.

تور قشم - تضمین کمترین قیمت تور قشم در بازار را از لحظه آخر بخواهید

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی جزیره قشم کجاست؟

همانطورکه بالاتر هم اشاره شد، در جزیره قشم جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی وجود دارد. در ادامه لیستی از این جاذبه‌ها همراه با آدرس و هزینه ورود (در صورت داشتن بلیط) خواهد آمد. اگر به دنبال چنین اطلاعاتی هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دره ستارگان پربازدیدترین جاذبه قشم

در سفر به قشم بازدید از این دره را به هیچ عنوان نباید از دست دهید. دره ستارگان، یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی در قشم است که محلی‌ها به آن دره ستاره افتاده هم می‌گویند. به اعتقاد آنها حدود دو میلیون سال پیش، ستاره‌ای از آسمان افتاده و سنگ و خاک و ماسه‌‎ها را به شکل‌های عجیبی در آورده است. در صورتی که این منظره زیبا با گذشت زمان و در اثر باد و طوفان در این منطقه، ستون‌ها، دالان‌ها و حفره‌های تو در تویی به وجود آورده است. برای دسترسی به دره ستارگان اگر از قشم راه ساحل جنوبی را در پیش بگیرید، به روستای برکه خلف می‌رسید و با رفتن به راه خاکی شمال این روستا، به منطقه ای وسیع می‌رسید که پر از کوه‌های تودرتو و رسوبی است.

  •  آدرس: غرب روستای برکه خلف در فاصله ۵ کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قشم
  • هزینه بازدید: 5000 تومان برای گردشگران ایرانی و 20000 تومان برای گردشگران خارجی

دره ستارگان - دره ستارگان قشم دره ای پر از ستاره

دره ستارگان

جزایر ناز مشهور قشم از عجایب جزیره

در جزیره قشم، جزایر متعددی وجود دارد که یکی از زیباترین آنها جزایر ناز نام دارد. این جزیره در فاصله 22 کیلومتری از قشم قرار گرفته است. در این ساحل زیبا می‌توانید شاهد صدف‌های رنگارنگ و عروس‌های دریایی باشید. این جزایر حدودا 3 هکتار  ساحل شنی دارند و دیواره‌های صخره‌ای به ارتفاع 5 تا 10 متر در اطراف آن وجود دارد. پرواز فلامینگوها و مرغان دریایی در آسمان این جزیره جذابیت بیشتری به آن بخشیده است.

  • آدرس: قشم، بلوار آزادگان، به سمت جنوب، انتهای بلوار، جاده دریا

جزیره ناز - معرفی یکی از عجایب هفتگانه قشم

جزایر ناز

تنگه چاهکوه قشم، خلق هنر به دست طبیعت

تنگه زیبا و طبیعی چاهکوه نتیجه فرسایشی است که آب باران و سنگ‌های رسوبی در دل کوهی سنگی به وجود آورده‌اند. این تنگه به معنای واقعی کوهی با چاه‌های کم عمق موجود در ورودی آن است. ابتدای ورود به این تنگه، گشاد است اما به مرور تنگ می‌شود، در برخی بخش‌های آن نیز دیواره‌های تنگه به هم برخورد می‌کند. این تنگه در 70 کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره واقع شده است. این چاه‌ها برای ذخیره و هدایت آب باران حفر شده‌اند و هرکدام از آنها دارای قدمت باستانی است.

تنگه چاهکوه - مخوف اما زیبا و اعجاب‌انگیز!

تنگه چاهکوه

جنگل دریایی حرا، یکی از جزایر هفتگانه قشم

جنگل دریایی حرا یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز در این منطقه است که در شمال جزیره قرار دارد. جالب است بدانید که این جنگل با بالا آمدن آب به زیر آب می‌رود و پس از آن که آب پایین برود، دشت وسیعی از درختان حرا از دل آب بیرون می‌آید. با توجه به اطلاعاتی که در منابع نوشته شده، درختان کانگروی این جنگل را یک ایرانی از هند به قشم آورده است. نکته جالب توجه این است که این جنگل در آب‌‎های شور زندگی می‌کند. این جنگل‌ها از عجایب هفتگانه جزیره قشم به شمار می‌روند و قدمتی 30 تا 40 میلیون ساله دارند. حد فاصل بین بندر لافت تا روستای سهیلی که حدود 7 هزار و 236 هکتار می‌شود، با این جنگل‌ها پوشیده شده است. عمق آب در منطقه‌ای که این درختان قرار دارند بیشتر از یک تا یک و نیم متر نیست، که با فروکش کردن آب دریا به مدت 6 تا 7 ساعت نمایان می‌شود.

جنگل دریایی حرا - معرفی یکی از عجایب هفتگانه قشم

جنگل دریایی حرا

غار خُربَس، جایی به قدمت ایران باستان

این غار یکی از معماری‌های صخره‌ای جزیره به شمار می‌رود که درحال حاضر به یکی از جاهای دیدنی قشم تبدیل شده است. مکان قرارگیری این غار در امتداد رشته کوه‌های زاگرس بوده و در ارتفاعات کوه‌های اطراف قشم واقع شده که حدودا 30 متر از سطح زمین فاصله دارد. با توجه به بررسی‌های انجام شده، قدمت این غار به دوران مادها تخمین زده شده است. گفته شده است که غار خُربَس عبادتگاه مهرپرستان یا از معبدهای آناهیتا، خدای آب‌ها بوده است. وارد غار که می‌شوید، می‌توانید کنده‌کاری‌های زیبای روی دیوارها را که به زیبایی کار شده، تماشا کنید. این غار در مسیر رفتن به دره ستارگان واقع شده که در 10 کیلومتری قشم قرار دارد. این غار در واقع از چهار دهانه غار که از داخل و توسط راهروها و اتاق‌هایی به هم متصل هستند که روزنه‌هایی برای عبور نور و گردش هوا در آن ها ایجاد شده است.

  • آدرس: 5 کیلومتری قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه

غار خُربَس

غار نمکدان، طولاتی ترین چیدمان نمکی در جهان

شاید نمکدان‌ها را فقط سر سفره‌ها دیده باشید. اما باید بدانید که یک نمکدان 6 کیلومتری در قشم وجود دارد. درواقع طبیعت با ظرافت هرچه تمام‌تر صخره‌ها و غارهایی را از نمک شکل داده است. کشف این طبیعت نمکی زمانی انجام شد که گنبد نمکی چهره خودش را نمایان کرد. گنبد نمکی درواقع شبیه به یک غار متروک قدیمی است که معماری فوق‌العاده زیبایی دارد. این گنبد میان جنوب، قدیس سلخ، دماغه شمال‌غربی و قدیس باسعیدو قرار گرفته و شیب بسیار بالایی دارد. گنبدهای نمکی معمولا درمناطق گرم که بارش کمی دارند، شکل می‌گیرند. گنبد نمکی قشم هم نمونه منحصر به فردی از آنهاست که در کشور خودمان قرار دارد. این منطقه طبیعی در سال 1377 توسط زمین‌شناسان چک کشف و به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمک دنیا به ثبت رسید.

سد گوران، سدی به قدمت ایران باستان

به سمت ساحل شمالی جزیره قشم که هنوز 80 کیلومتر به این جزیره مانده، سد تاریخی گوران در روستای گوران می‌رسید. ساخت این سد را به دوران هخامنشیان مربوط دانسته‌اند و تاج آن را ساسانیان ساخته‌اند که در نهایت کار ساخت نهایی آن در دوران پهلوی به اتمام رسیده است. بنابراین می‌توان گفت که هر بخش از آن مربوط به یک دوره تاریخی است. گوران از کلمه گلبران گرفته شده و زرتشتیان در آن زندگی می‌کردند. در این مکان بیشتر قایق‌ها، لنج‌‎های ماهیگیری، باری و مسافربری ساخته می‌شود. هنگام سر زدن به این منطقه شاهد افرادی خواهید بود که در حال سرهم کردن چوب‌های ساج و تنه درختان محلی و پیچ و مهره کردن آنها هستند.

  • آدرس: 80 کیلومتری شهرستان گوران

سد گوران

دره تندیس ها، جایی که مجسمه‌های سنگی زندگی می‌کنند

برای رسیدن به دره‌ای از تندیس‌ها از جنگل دریایی حرا که به سمت روستای طبل و از آنجا رو به پایین و به سمت سلخ بروید، در نزدیکی‌های بام قشم می‌توانید این مکان را پیدا کنید. وسعت این دره، از دره ستارگان بیشتر است و به دلیل وجود تندیس‌های بزرگش آن را به این نام، می‌خوانند. وجود صدف‌هایی که کف دره را پوشانده، نشان از این دارد که زمانی در این منطقه که اکنون از گل‌های ترک خورده پوشیده شده، دریا وجود داشته و ماهی‌های زیادی در آن زندگی می‌کرده است. وجود سنگ‌هایی که به دلیل وزش باد و بارش باران در این دره تراشیده، صحنه‌ای خارق‌العاده و شگفت‌انگیز که کاملا هنرمندانه به نظر می‌رسد را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد.

دره تندیس ها

پارک کروکودیل نوپک؛ خانه و کاشانه تمساح‌ ها

پارک کروکودیل یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قشم است که در آن پرورش و نگهداری تمساح انجام می‌شود. این پارک در سال 1389 راه‌اندازی شد و در ابتدای امر 8 کروکدیل را از مالزی برای زندگی به آن آوردند. درحال حاضر این تعداد هم از نظر تعداد کروکدیل‌ها و هم از نظر انواع آنها منحصر به فرد است. حدود 100 کروکدیل از نژادهای مختلف در این پارک زندگی می‌کنند که همه آنها باید در آب شور باشند. در کنار این خزنده می‌توانید انواع پرندگان و پستانداران دیگر را نیز ببینید. در پارک نوپک مسن‌ترین کروکدیل ایران نیز وجود دارد که 26 ساله است. این کروکدیل نر 350 کیلوگرم وزن و 4 متر طول دارد.

  • آدرس: پارک کروکودیل نوپک: قشم، بین بزرگراه قشم-درگهان

قلعه پرتغالی ها، یادگار دوران اسارت

یکی از جاهای دیدنی قشم که قدمت آن به اواخر قرن پانزدهم و اوایل قرن شانزدهم میلادی می‌رسد، قلعه پرتغالی‌ها نام دارد. در این قرن، این قلعه را برای پشتیبانی از قلعه‌های هرمز که توسط دریانوردی به نام آلفونسو آلبر کرک ساخته شده است. مساحت این قلعه به 2 هزار مترمربع می‌رسد که در شمال جزیره قشم واقع شده است. در حال حاضر این قلعه به موزه تبدیل شده و توپ‌هایی مربوط به آن زمان را در آن نگهداری می‌کنند. در یکی از حفاری‌هایی که در سال 1387 در اطراف این قلعه انجام شد، به طور تصادفی تونلی مخفی، متصل به شهر قشم کشف شد. این قلعه با استفاده از سنگ‌های آهکی، گچی و ساروج محلی ساخته شده است.

قلعه پرتغالی ها

جزیره هرمز؛ یک رویا را زندگی کنید

جزیره هرمز به دلیل خاک قرمز رنگش یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره قشم به شمار می‌رود. این جزیره به بیضی شکل است و در 16 کیلومتری بندرعباس قرار دارد. جزیره هرمز گنبدی نمکی در خلیج فارس محسوب می‌شود که به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، در طول تاریخ از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. جالب است بدانید این خاک سرخ می‌تواند، خوراکی هم باشد و بیش از 70 کانی که هیچ جای جهان نمونه‌ای ندارند را در خود جای داده است. این جزیره دارای چشم‌اندازهای زیبا و طبیعی از جمله ساحل نیلگون و شفاف است و امکان استفاده از تفریحات آبی و دریایی نیر در آن وجود دارد. دیدنی‌های هرمز آنقدر زیبا هستند که وصف زیبایی‌شان در کلمات نمی‌گنجد و حتما باید آن را از نزدیک دید. بنابراین اگر گذرتان به جزیره قشم افتاد حتما زمانی را هم برای بازدید از این جزیره کنار بگذارید. اگر دوست دارید بیشتر درباره جاهای دیدنی جزیره هرمز قشم می‌توانید نگاهی به مقاله‌ مربوط آن در وبسایت لحظه آخر بیندازید.

جزیره هرمز - خاک قرمز رنگ جزیره هرمز آن را به یکی از زیباترین جزیره های ایران تبدیل کرده است. برای دیدن عکس های بیشتر این جزیره کلیک کنید.

جزیره هرمز

دره سکوت؛ از نمک انرژی مثبت بگیرید

اگر می‌‎خواهید یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های جزیره هرمز را از نزدیک ببینید باید به سراغ دره سکوت بروید. این دره از بلور و گنبد نمکی ساخته شده است و از آنجایی که سنگ نمک انرژی مثبتی دارد شما هم با حضور در این دره انرژی مثبتی خواهید گرفت. در طول سفرتان به قشم و جزیره هرمز حتما زمانی را هم برای بازدید از دره سکوت و کسب آرامش و انرژی مثبت از آن کنار بگذارید.

دره مجسمه ها، تندیس هایی ساخته دست طبیعت

دره مجسمه‌ها را باید یکی از زیباترین جاذبه‌های موجود در جزیره قشم دانست که در جزیره هرمز قرار دارد. در این دره می‌توانید تندیس‌های شگفت‌انگیزی را ببینید که دست طبیعت آنها را ساخته است. این تندیس‌ها دیواره‌های 100 میلیون ساله دره را تزئین کرده‌اند. اگر دوست دارید بدانید که تندیس‌ها چگونه به وجود آمده‌اند باید گفت که مرور زمان، فرسایش زمین و باد و باران برای 100 میلیون سال، باعث به وجود آمدن چنین مجسمه‌هایی شده است. دره مجسمه‌ها معمولا پاتوق دست فروشان محلی و نوازندگان بومی است. بنابراین همیشه می‌توانید هیاهو را در دره ببینید و لذت ببرید.

دره مجسمه های قشم

سرخ‌ ترین خاک دنیا

معدن خاک سرخ را باید یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز دانست که بهترین خاک سرخ جهان را در آن می‌توان پیدا کرد. جد ا از اینکه این معدن یک جاذبه گردشگری جالب است، از آن می‌توان در صنایع مختلفی همچون رنگ‌سازی، صنایع شیشه‌سازی و…استفاده کرد.

پارک زیتون، یک سبز آبی درخشان در دل جزیره

جاذبه بعدی که در طول سفرتان به قشم حتما باید از آن دیدن کنید، پارک ساحلی زیتون است. این پارک در 24 ساعت شبانه روز باز است و شما هر زمان که بخواهید به آن مراجعه کنید و قدیمی بزنید. پارک زیتون 45 هزار متر مربع مساحت دارد و ساحل جنوبی جزیره در فاصله 2 کیلومتری آن قرار دارد. این پارک را از دور که نگاه کنیم، به رنگ سبز آبی است زیرا در این منطقه دریا و طبیعت با هم پیوند خورده است. از ویژگی‌های مثبت این پارک می‌توان به امنیت خوب، فضای تمیز و امکانات رفاهی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی، بوفه و... اشاره کرد.

خانه موزه ناخدا علی در قشم

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که قشم می‌توانید از آن دیدن کنید، موزه ناخداعلی در روستای لافت است. این موزه درواقع از ترکیب سه موزه تشکیل شده است. از این جهت نامش را  ناخداعلی گذاشته‌اند که شخصی به نام ناخداعلی آن را در سال 1398 تاسیس کرده است. در این موزه آثاری وجود دارد که فرهنگ و آداب و رسوم قشم را معرفی می‌کند. برای مثال انواع ابزار مربوط به ماهیگیری، لنج‌سازی و کشاورزی را می‌توانید در این موزه مشاهده کنید.

تنگه چاکاویر گوران، زیباترین ژئوسایت کیش

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قشم که باید در طول این سفر وقتی برای بازدید از آن بگذارید، تنگه چاکاویر است. فاصله این جاذبه تا قشم 92 کیلومتر است و در آنی می‌توانید حفره‌ها و فرو رفتگی‌هایی در دیواره‌های این تنگه ببینید. این تنگه طبیعی آنقدر زیباست که توصیه می‌شود بدون دوربین عکاسی اصلا به آنجا مراجعه نکنید.

آب انبار تاریخی بی بی قشم با دو قرن تجربه

یکی از قدیمی‌ترین آب انبارهای قشم بی بی نام دارد که قدمت آن به بیش از دو قرن می‌رسد اما هنوز هم توسط مردم بومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر این آب انبار تاریخی یکی از جاهای دیدنی قشم است که در دسترس دید علاقه‌مندان قرار دارد.

جزیره هنگام؛ مخروط ناقصی در قشم

این جزیره دو کیلومتر از قشم فاصله دارد و در جنوب شرقی این شهر واقع شده است. جزیره هنگام حدودا 34 کیلومتر مربع مساحت دارد و بر روی نقشه به صورت یک مخروط ناقص است. در این جزیره هم شاهد ساحل شنی و هم ساحل صخره ای هستیم. در بخش‌هایی از ساحل نیز به دلیل وجود نوعی کانی در ماسه‌ها، درخشان به نظر می‌رسند. با ورود به جزیره هنگام به یکی از جاهای دیدنی قشم پا گذاشته‌اید که با فرارسیدن شب به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی که از نور نور ساطع می‌کنند، ساحل را نورانی و به رنگ آبی درخشان خواهید دید. جالب است بدانید که برای اولین بار مزرعه پرورش کروکودیل در ایران به نام پارک کروکودیل قشم (نوپک) در این جزیره ساخته شده است. در جزیره هنگام سه روستا به نام‌های هنگام قدیم، هنگام جدید (ماشی) و هنگام غیل وجود دارد که در آنها اثری از جاده و ماشین به چشم نمی‌خورد. گهگاهی می‌توانید در ساحل این منطقه دلفین‌های در حال شنا را مشاهده کنید که جزو حیات وحش فوق‌العاده این منطقه به شمار می‌رود. گردشگران تور قشم می‌توانند به‌راحتی با قایق خود را به این جزیره برسانند و از دیدن آن لذت ببرند.

جزیره هنگام قشم - ترنج فرش جنوب ایران

جزیره هنگام

بازدید از ساحل نقره‌ای هنگام قشم

در بازدید از جزیره هنگام یکی از جاهایی که حتما باید به سراغش بروید، ساحل نقره‌فام این جزیره است. این ساحل در شمال غرب این جزیره قرار دارد و زمین آن با شن‌های سیاه و نقره‌ای فرش شده است. این سواحل آنقدر نرم و درخشان هستند که درخششان چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. اگر به هنگام سفر کردید، حتما سری به این ساحل نقره فام بزنید.

سنگ مادر و دختر؛ داستان یا واقعیت؟

در نزدیکی روستای هنگام یک جاذبه دیگری به نام سنگ مادر و دختر برای بازدید وجود دارد. این سنگ شبیه به چهره انسان است و چون شبیه به مادر و دختر است، به آن این نام را داده‌اند. افسانه‌های زیادی درباره این مجسمه وجود دارد که براساس یکی از آنها یک مادر و دختر درحالی که از دست یک سرباز فرار می‌کنند، پشت یک صخره بزرگ پنهان می‌شوند و هنوز هم برخی از افراد تصور آنها را پشت این صخره‌ها می‌بینند.

آدرس: قشم، جزیره هنگام، روستای غیل

بازارچه ساحلی، هیاهو در دل سکون

یکی از جذاب‌ترین چیزهایی که می‌توان در جزیره هنگام از آن بازدید کرد، بازارچه ساحلی است. بعد از اینکه از قایق پیاده شده و پا به خاک هنگام گذاشتید، می‌توانید وارد بازارچه ساحلی شوید. این بازارچه محلی شور و هیاهویی دارد که در تضاد با کیت جزیره هنگام است و بازدید از آن برای گردشگران جذاب خواهد بود.

تماشای دلفین ها در جزیره هنگام

یکی از کارهای جذابی که در جزیره هنگام می‌توانید انجام دهید، تماشای دلفین‌هاست زیرا در آب‌های اطراف این جزیره دلفین‌یهای زیادی زندگی می‌کنند. اما باید بدانید که بهترین زمان برای تماشای این موجودات بامزه کی است. پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد زیرا دلفین‌ها حیوانات بازیگوشی هستند که راحت به انسان‌ها اعتماد نمی‌کنند. اگر خوش شانس باشید می‌توانید آنها را در مسیر بندرعباس به قشم ببینید. برای اینکه مطمئن شوید حتما آنها را می‌بینید بهتر است از محلی‌ها کمک بخواهید تا هم زمان دقیق بازدید را به شما بگویند و هم در صورت امکان همراهی‌تان کنند.

درگهان قشم | Dargahan Market

درگهان نیز یکی از شهرهای ساحلی در استان هرمزگان و جزیره قشم است که به بازارهایش شهرت دارد. اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که نمی‌توانید خرید کردن را از سفرتان حذف کنید، در طول سفرتان به قشم حتما باید سری به درگهان بزنید. در این شهر بازارهای محلی و مراکز خرید فراوانی وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازار دریا درگهان قشم

یکی از بازارهایی که در طول بازدیدتان از درگان می‌توانید به سراغش بروید، بازار دریاست. این مجتمع تجاری را باید بزرگ‌ترین مراکز خرید این منطقه است که 1500 واحد دارد و کالاهایی مانند زیورآلات، عطر و ادکلن، پوشاک مردانه و زنانه، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و... را خریداری کنید.

مرکز خرید دودلفین درگهان قشم

دودلفین را باید یکی دیگر از مراکز خرید درگهان دانست که شهرت زیادی در میان گردشگران پیدا کرده است. این مجتمع تجاری درواقع یک ساختمان 6 طبقه با انواع و اقسام فروشگاه‌ها است و امکان خرید کالاهایی همچون انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم کادویی، لوازم آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم برقی و...در آن وجود دارد.

بازار نخل درگهان قشم

پاساژ نخل سومین مرکز خرید معتبر و محبوب در درگهان است که باید آن را بورس پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه دانست. این ساختمان تجاری دو طبقه در کنار ساحل قرار گرفته و از نظر معماری منحصر به فرد است. شما در این پاساژ می‌توانید انواع برندهای معتبر لباس را پیدا کنید.

بندر لافت، جاذبه ای در شمال غربی قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم بندر لافت است، که در شمال غربی قشم قرار دارد. این منطقه در گذشته مرکز جزیره بوده است. بادگیرهای بلند و کوچه پس کوچه‌های باریک، لنج و قایق‌ها، نخلستان و خانه‌هایی که در دل این مناظر قرار گرفته، از شاخص‌های بندر لافت است. یکی از جاذبه‌های موجود در بندر لافت چاه‌های لافت است که در سنگ سیست کوه و در مکانی گود حفر شده‌اند و به مثابه آرتزین عمل می‌کنند. در این بندر تاریخی و در نزدیکی قلعه نادری حلقه‌های چاه فراوانی که حدود 60 حلقه است، وجود دارد. جالب است بدانید که بومیان این منطقه اعتقاد دارند که تعداد این چاه‌ها با تعداد ایام سال کبیسه 366 حلقه است. در این چاه‌ها به دلیل وجود لایه های گچی در کف چاه، آب برای مدتی نسبتا سالم  خنک در آنها می‌ماند. به همین منظور در گذشته، هر روز از سال یکی از آن ها را باز می‌کردند و از آن بهره‌مند می‌شدند.

بندر لافت - بندر بادگیرها در قشم 

بندر لافت

کارگاه لنج سازی قشم و داستان‌هایش

یکی از جالب‌ترین مکان‌هایی که می‌توانید در سفر به قشم از آن دیدن کنید، کارگاه لنج‌سازی است. از آنجایی که لنج برای جنوبی است مفهوم واقعی کسب و کار است و با زندگی، فرهنگ و نفس کشیدنشان یکی شده، مردم این خطه به آن اهمیت زیادی می‌دهند. در کارپاه لنج سازی قشم الان بر اینکه روند ساخت این وسیله را از نزدیک خواهید دید می‌توانید داستان‌هایی که درباره لنج‌ها و ناخداها روایت می‌شود را نیز بشنوید.

روستای شیب دراز، یک زیست بوم واقعی

اگر به قشم سفر کردید، حتما زمانی را هم برای بازدید از روستای شیب دراز در 40 کیلومتری قشم کنار بگذارید. این روستا یکی از مهم‌ترین بندرگاه‌ای استان هرمزگان نیز به حساب می‌آید اما دلیل اصلی جذابیت آن زیست بوم غنی‌ای است که دارد.این روستا هم از نظر زیست گیاهی و جانوری و هم از نظر نوع فرسایش زمین در آن بسیار جالب است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین ژئوپارک خاورمیانه در در سال 2007 در این منطقه به ثبت رسید.

ژئوپارک قشم، تنها ژئوپارک در خاورمیانه

ژئوپارک یکی دیگر از جاذبه‌های جزیره قشم است که در غرب جزیره قرار دارد. این جاذبه از شرق با روستاهای طبل و سرخ و از غرب با روستای گوری هم مرز است و از شمال و جنوب هم به ساحل می‌رسد. ژئوپارک قشم را باید تنها ژئوپارک موجود در خاورمیانه دانست. در این منطقه گونه‌های مختلف جانوری از جمله پرندگانی همچون پرندگانی مثل فلامینگو، پرستو و بلبل و... زندگی می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ژئوپارک قشم در سال 1385 در فهرست سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

آدرس: خیابان ولیعصر- چهارراه پردیس- جنب موزه ژئوپارک جهانی قشم_ ساختمان اداری ژئوپارک قشم

روستای تاریخی توریان

قشم روستاهای دیدنی زیادی دارد که توریان یکی از آنهاست. توران را باید از قدیمی‌ترین روستاهای قشم دانست که در 31 کیلومتری این جزیره قرار دارد. در این روستا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی وجود دارد که از میان آنها می‌توان به حمام، بار و مسجد منبری اشاره کرد که منبر مسجد آن در زلزله‌ای خراب شد.

چاه های تلا قشم، ابتکاری از مردم قشم

یکی از جاذبه‌هایی که می‌توانید در بندر لافت مشاهده کنید، چاه‌های تلا است. این چاه‌ها درواقع یک ابتکار مهندسی به حساب می‌آیند. در روزگار قدیم، در جزیره قشم امکان حفر قنات برای رسیدن به آب شیرین وجود نداشته و مردم جزیره به عنوان یک راه‌حل جایگزین چاه‌های تلا را ابداع کردند. این چاه‌ها در اصل گودال‌های عمیقی هستند که آب شیرین در آنها جمع می‌شود و خنک و گوارا می‌ماند. دیواره‌های چاه از گچ ساخته شده‌اند و بسیار محکم هستند و آب را نیز خنک و سالم نگه می‌دارند.

درخت انجیر معابد قشم

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری که در جزیره قشم می‌توانید از آن بازدید کنید، درخت انجیر معابد است. این جاذبه البته در برخی دیگر از شهرهای جنوبی نیز پیدا می‌شود و به این صورت است که ریشه ‌های آن بیرون از خاک قرار دارند و شاخه‌هایش زمانی که به زمین می‌رسد به ریشه تبدیل می‌شود. درخت انجیر معابد قشم در نزدیکی درگهان قرار دارد. این درخت برای مردم بومی بسیار مهم است تا جایی که تا همین چند وقت پیش برای برآورده شدن آرزوهایشان پارچه‌های رنگی به آن می‌بستند. به درخت انجیر معابد قشم، درخت لور نیز گفته می‌شود.

در قشم کجا تفریح کنیم؟

جزیره قشم هم در خلیج فارس قرار دارد و مگر می‌شود جایی دریا باشد و تفریحات دریایی نباشد؟ در این شهر زیبا کلوپ‌ها و مجموعه‌های تفریحی زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تفریح به سراغ آنها بروید. در ادامه برخی از این مجموعه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم

همه جاذبه‌های گردشگری قشم به جاذبه‌های طبیعی ختم نمی‌شود. بلکه تفریحات نیز بخشی از این سفر است. برای تفریح کردن در طول سفرتان به جزیره قشم می‌توانید به سراغ مجتمع تفریحی و گردشگری هامون بروید. امکان انجام انواع تفریحات آبی مانند جت اسکی، دریانوردی با قایق‌های شیشه‌ای، غواصی و اسکی روی آب و... را می‌توان در این مجتمع انجام داد. جدا از این تفریحات امکانات ورزشی و کافه‌ها و رستوران‌های متعدد نیز در هامون وجود دارد که می‌توانید زمان خود را در آنها نیز سپری کنید.

غواصی در کلوپ دریایی دلفین مرجان قشم

یکی دیگر از جاهای تفریحی که در سفر به قشم می‌توان به سراغ آن رفت، کلوپ غواصی مرجان است. اگر غواصی بلد نیستید نگران نباشید در این کلوپ برای آموزش هم دوره برگزار می‌شود. در کلوپ مرجان برای غواصی شما را به این‌های تخت جمشید و جزیره خارک می‌برند. به جز غواصی در در این مجموعه امکان انجام تفریحات دیگری همچون شاتل، بنانا، قایق سواری، پاراسل و جت اسکی و... نیز وجود دارد.

آدرس: محله دریا، خیابان ساحلی

مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین

اگر می‌خواهید غواصی را در قشم امتحان کنید، می‌‎توانید به سراغ مرکز غواصی نگین نیز بروید. این مرکز غواصی در پارک زیتون قرار دارد و برای غواصی شما را به آب‌های خلیج فارس می‌برد. این نکته را باید بدانید که به جز غواصی امکان انجام تفریحات دیگری همچون بنانا، شاتل، قایق سواری و ...  نیز در این مرکز وجود دارد.

آدرس: پارک زیتون، مرکز غواصی نگین ساحل قشم

جاهای دیدنی قشم در روز

قشم، یک جزیره زیبا و دیدنی در جنوب ایران است که به واسطه طبیعت فراوان و جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد، مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.در روزهای بازدید از قشم، شما می‌توانید از جاهای دیدنی فراوانی دیدن کرده و لذت ببرید. جاهای دیدنی قشم در روز شامل پارک جنگلی مرجان، جزیره هنگام، شهر تاریخی لارک، جزایر مرجانی قشم و... می‌باشند. این مناطق بکر و دیدنی، شما را به سوی طبیعت زیبا، سواحل آرامش‌بخش و فرهنگ محلی جذاب قشم سوق می‌دهند و تجربه‌ای خاص و به یادماندنی را در اختیارتان می‌گذارند.

ساحل تخم گذاری لاک پشت ها در قشم

اگر در فصل های سرد سال و در حد فاصل اسفند تا اردیبهشت قشم را برای سفر انتخاب کرده اید، می توانید از منطقه حفاظت شده تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی نیز دیدن کنید. جالب است بدانید که این لاک پشت ها یکی از دو نوع لاکی پشت هایی هستند که سواحل ایران را در جزیره هنگام برای تخم گذاری انتخاب کرده اند. این لاک پشت ها در هر نوبت بین 90 تا 150 تخم در هر چاله می گذارند.

ساحل تخم گذاری لاک پشت ها

نیایشگاه ناهید | لیست جاهای دیدنی قشم

نیایشگاه ناهید یکی از مکان های تاریخی قشم می باشد که از لحاظ موقعیت مکانی بر روی تپه کولغان واقع شده و بین کیلومتر 3 تا 5 قسمت شمال غربی جزیره قشم واقع شده است. این نیایشگاه مکانی برای عبادت و پرستش خداوند بوده که توسط زرتشتیان ساخته شده و در آن به عبادت خدا می پرداختند. برای دسترسی به این مکان باید از جاده درگهان استفاده کنید.

نیایشگاه ناهید قشم

مقبره بی بی مریم | جاهای دیدنی و تفریحی قشم

یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از قرن 8 هجری قمری مربوط به مقبره بی بی مریم می باشد که در روستایی به نام تم سنیتی واقع شده است. در بین اهالی روستا از این بنا به عنوان تم سنیتی نیز نام برده می شود که معماری آن شبیه به عمارت حکومت سلجوقیان است.

مقبره بی بی مریم

بام قشم | جاهای گردشگری قشم

بام قشم در بخش غربی جزیره قشم واقع شده و دارای ارتفاعاتی از سنگ آهک و در دامنه ها از ماسه سنگ، مارن و سلیت می باشد. این ارتفاعات در واقع فلاتی نیمه مرتفع است که در سطح وسیعی از جزیره را تشکیل می دهد و به دلیل چشم اندازی زیبا از سواحل شمال خلیج فارس و جنگل های حرا به یکی از جاهای دیدنی قشم که جزء جاذبه های طبیعی به شمار می رود، تبدیل شده است.

معرفی جزیره قشم - با جزیره زیبای قشم آشنا شوید

بام قشم

کاسه سلخ | جاهای دیدنی اطراف قشم

این منطقه که به دلیل وجود چشمه گوگرد با خاصیت درمانی و چندین هزار تپه کوچک و بزرگ مخروطی شکل که بر اثر فرسایش و گذشت زمان به وجود آمده، دارای تپه ماهورهای متداخل شده است که بسیار دیدنی می باشد. این منطقه در ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده که به آن کاسه سلخ می گویند و وسعتی باربر با 35 کیلومتر مربع می باشد. این منطقه فاقد هرگونه پوشش گیاهی می باشد.

کاسه سلخ

تنگه عالی محمد | بهترین جاذبه های گردشگری قشم

تنگه عالی محمد به فاصله کمی از تنگه چاهکوه در جزیره قشم، واقع شده است. این مکان که پدیده ای طبیعی و بسیار زیبا می باشد به تنگه آبنما و تنگه سنگ آب نیز خوانده می شود. انتهای مسیر این جاذبه طبیعی، به گنبد نمکی نمکدان منتهی می شود، که تماشای آن برای گردشگران تور قشم توصیه می شود.

تنگه عالی محمد

آب انبار تاریخی بی بی قشم

یکی از قدیمی ترین آب انبارهای قشم بی بی نام دارد، که بالغ بر دو قرن قدمت دارد و همچنان توسط مردم بومی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر این آب انبار تاریخی یکی از جاهای دیدنی قشم می باشد که در دسترس دید علاقه مندان قرار گرفته است.

روستاهای قشم - معرفی 11 روستای توریستی در قشم

گورستان های تاریخی قشم از جاذبه های توریستی جزیره

در جزیره قشم گورستان های متعددی وجود دارد، که برخی از آن ها قدمتی مربوط به چند قرن پیش دارند. یکی از این مکان ها قبرستان محله مسنی استکه حدودا 5 قرن قدمت دارد. این گورستان در روستای کوشه با قدمتی حدود 12 قرن می باشد. از دیگر گورستان های تاریخی قشم می توان به قبرستان گور فرنگی با قدمتی بالغ بر 4 قرن، قبرستان کولغا، قبرستان توریان با پیشینه ای حدود 10 قرن و قبرستان روستای تم سنیتی با قدمتی بالغ بر 9 قرن می باشد.

گورستان های تاریخی قشم

آکواریوم قشم | لیست جاهای دیدنی قشم

آکواریوم جزیره قشم که به آن آکواریوم پروانه طلایی نیز گفته می شود، در نزدیکی یکی از مراکز خرید قشم واقع شده است که مساحتی برابر با هزار مترمربع دارد. این آکواریوم شامل 180 نوع گونه از آبزیان جهان می باشد. برخی از آبزیان نادر جهان را نیز می توانید در این مرکز از جمله مجستینگ یا فرشته ماهی، امپراطور و بلورینگ می باشد.در بخش دیگری از آکواریوم جزیره قشم  با عنوان آب های دریای کارائیب می توانید از شاه میگو یا لابستر، مارماهی، مارماهی گرگ، ماهیان جراح دم بادبانی، ناسو یا لب ماتیکی و جراح دلقک دیدن کنید. ساعات بازدید از این آکواریوم شگفت انگیز همه روزه از ساعت 10 الی 21 می باشد.

آکواریوم قشم

مسجد قبا در جزیره قشم

مسجد قبا به دلیل استفاده از معماری استثنایی، رنگ ها، طرح و نقشه به نگینی در معماری جنوب کشور تبدیل شده است. این مسجد یکی از مساجد معروف در جزیره قشم می باشد که در روستای هلر واقع شده که بسیار زیب و باشکوه می باشد. یکی از ویژگی های این مسجد استفاده از گنبدهای فراوان و یک اندازه در ساخت آن بوده که طرح آن با مجموعه بنای اصلی و محوطه مرکزی در یک مربع جا گرفته شده که معنویت آن را دو چندان کرده است. بنای اصلی مانند سایر مساجد ساخته شده در قشم، به کمک اختلاف سطح، از شالوده بنا و فضای پیرامون مقداری بلندتر می باشد. در سطح پایینی حیاط مسجد، برکه آبی وجود دارد که در فضای داخلی آن کرسی های چوبی برای وضو گرفتن ساخته شده که نمازگزاران به هنگام وضو در گرفتن در محوطه ای مدور می نشینند که علاوه بر حال و هوای معنوی، زیبایی خاصی به مسجد قبا بخشیده است.

مسجد قبا

چشمه کارگه | چشمه زیبایی در قشم

در جزیره زیبای قشم چشمه کارگه یکی از زیبایی های طبیعی به شمار می رود. چشمه معدنی سولفوره و شور کارگه در میانه و هسته مرکزی ساختار تاقدیسی مجاور بندر ماهیگیری سلخ واقع شده است. آب این چشمه به دلیل نهشته شدن بخشی از مواد معدنی سیاهرنگ همراه در محل تظاهر، موجب تغذیه بیشتر آب شور در آبرهه موجود در این محل بوده، و در اطراف و بستر آبراهه رسوبات نمک به جا گذاشته می شود که منظره جذابی را به وجود آورده است.

بهترین مراکز خرید قشم

اگرچه بهترین مراکز خرید قشم در شهر درگهان قرار دارد اما در خود این شهر هم بازارها و مراکز خرید هست تا ولع خرید کردن را فرونشاند. در ادامه دو مورد از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازار قدیم قشم، قدیمی‌ترین بازاری که در جزیره وجود دارد

بازار قدیم قشم را باید قدیمی‌ترین بازاری دانست که در جزیره قشم می‌توان پیدا کرد. مردم بیشتر برای تهیه مایحتاج اولیه به این بازار مراجعه می‌کنند اما کالاهایی مثل پوشاک هم در این بازار پیدا می‌شود. همچنین خورده فروش‌هایی هستند که می‌توان در بساط آنها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا کرد. در طول سفرتان به قشم به هیچ عنوان فرصت بازدید از این بازار قدیمی را از دست ندهید.

بازار ستاره قشم، تنوع بالایی از کالاها

یکی دیگر از بازارهی بسیار معروف قشم، بازار ستاره نام دارد که به خاطر تنوع بالای اجناس معروف شده است. بعید است چیزی بخواهید و در این بازار پیدا نکنید. از محصولات آرایشی و بهداشتی تا جواهرات و محصولات دیجیتال در این مرکز خرید پیدا می‌شود. برای رفتن به بازار ستاره باید خود را به میدان ولیعصر مراجعه کنید. 

جاهای دیدنی قشم که باید در شب دید

قشم، در شب نیز با جاهای دیدنی خیره‌کننده خود، می تواند تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم بزند. جاهای دیدنی قشم در شب شامل پل دریایی قشم، سواحل زیبا مثل ساحل نقره‌ای، ساحل لارک و ... می‌باشند. با نورپردازی شگفت‌انگیز و تأثیرگذار، این مناطق به شما تجربه‌ای بی‌نظیر از شور و هیجان قشم در شب را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید در این مکان ها به آرامشی عمیق فرو رفته؛ زیبایی‌های فراوان را نظاره گر باشید و شب را با لحظاتی متفاوت و خاطره‌انگیز در جزیره قشم سپری کنید.

کلام آخر

جای جای کشور عزیزمان پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی است که در هر بار سفر به شهرهای مختلف، تحقیق کردن درمورد جاهای دیدنی آن منطقه، دید روشن و دقیقتری از آن منطقه به ما می دهد. شهر قشم از جمله شهرهایی است که پر از زیبایی است و هر نقطه از آن نشانی از تاریخ باشکوه ایران را در دل خود دارد. لیست جاهای دیدنی قشم راهنمای شما در برنامه ریزی سفرتان به قشم خواهد بود.

نظرات کاربران

  1. مجتبی مجتبی 1401/10/26
    19 نفر پسندیدند
    از این همه اطلاعات مفید استفاده کردیم. ممنونیم فقط کاش درمورد مراکز خریدهم اطلاعاتی میدادید
  2. مجتبی لحظه آخر 1402/03/29
    2 نفر پسندیدند
    سلام خوشحالیم که براتون مفید بوده. درباره مراکز خرید قشم هم ما به صورت جداگانه و جامع در سایت مطلب داریم که میتونین با سرچ مراکز خرید قشم لحظه آخر مطالعه بفرمایید.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 103 کاربر