جاهای دیدنی باکو

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/28
بازدید: 2555
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جاهای دیدنی باکو دارای کاخ های اروپایی قرن نوزدهم و ترکیبی از یک شهر قدیمی قرون وسطایی می باشد که در تضاد با معماری مدرن، منظره چشم نوازی به وجود آورده است.باکو پرجمعیت ترین و یکی از زیباترین شهرهای قفقاز می باشد. هنر در بین مردم این کشور طرفداران زیادی دارد و برگزاری برنامه ها و فستیوال های هنری، موسیقی، تئاتر و اپرا جذابیت خاصی به این شهر داده است.در این شهر جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به تاریخ پر فراز و نشیبی است که این کشور طی کرده و بخش دیگر آن از هنر معماری مدرن و معاصر وام گرفته است. بازدید از این جاذبه ها به علت تعدد آن ممکن است روزها وقت شما بگیرد، اما توصیه می کنیم حتما از آن ها دیدن کنید. در این مطلب می خواهیم جاهای دیدنی باکو را به شما پیشنهاد دهیم تا از سفر خود به این کشور لذت بیشتری برده و تماشای آن ها را از دست ندهید.بخش قدیمی شهر که به آن ایچری شهر نیز گفته می شود، نشان از قدمت آن دارد. این بخش از شهر دارای برج و حصار قلعه شهر بوده، که از سده های میانه به جا مانده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی می باشد.

جاهای دیدنی باکو

ایچری شهر (Icheri Sheher) بافت قدیم شهر باکو

شهر قدیمی باکو که تاریخ طول و درازی را به دنبال دارد، یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی این شهر به شمار می رود. این قسمت از شهر که به مرکز تاریخی باکو تبدیل شده، دارای آثاری از جمله قلعه دختر،  قصر شیروان شاه و دروازه مراد می باشد. علاوه بر این آثار می توانید شاهد معماری حمام ها، مساجد و کاروان سراهای متعددی در این بخش باشید. در بین آثار تاریخی شاهد معماری مدرن معاصر نیز هستیم، که می توان آن را در هتل ها و رستوران های شیک ساخته شده در کوچه های پیچ در پیچ این قسمت از شهر مشاهده کرد. در کوچه ها که پیاده روی می کنید، می توانید از تماشای معماری و بافت قدیمی شهر لذت برده و از فروشگاه های اطراف آن سوغات محلی باکو را تهیه کنید.

شهر قدیمی باکو

برج قلعه دختر باکو (Maiden’s Tower)

قلعه دختر برجی استوانه ای شکل به ارتفاع 29 متر می باشد، که در مرکز شهر قدیمی (ایچری شهر) واقع شده و به عنوان ارگ باکو نیز شناخته شده است. این برج بیش از هزار سال قدمت داشته و تاریخ آن به قرن هفتم تا دوازدهم میلادی می رسد. قلعه دختر باکو به نمادی در شهر قدیمی تبدیل شده، ولی هنوز کارایی دقیق این برج را کشف نکرده اند. البته برخی از کارشناسان معتقدند که این بنا، معبد زرتشتی بوده است. دلیل نام گذاری این برج به نام قلعه دختر از افسانه ای می آید، که برخی آن را تایید و برخی دیگر تکذیب می کنند. در این افسانه گفته شده است، که پدری دخترش را مجبور به ازدواج با مردی می کند و این قلعه را به عنوان هدیه عروسی برای آن ها می سازد، پس از آنکه کار ساخت این بنا به اتمام می رسد، دختر خودش را از بالای برج پایین می اندازد و به این ازدواج اجباری تن نمی دهد. داخل این قلعه توسط پلکان مارپیچی به بخش بالایی آن راه پیدا می کند، که در آن موزه قرار دارد. از بالای این بنا می توانید به چشم اندازی زیبا از محیط اطراف دست پیدا کنید. این برج در صدر جاهای دیدنی باکو واقع شده و به گردشگران تور باکو توصیه می کنیم در طول مدت اقامت خود در این شهر حتما از آن دیدن کنند.

شهر قدیمی باکو

دروازه مراد

دروازه مراد یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو می باشد، که در نزدیکی دیوار های شرقی ارگ باکو قرار دارد. این دروازه به نام سلطان مراد سوم نام گذاری شده و نماینده دوره خاصی از تاریخ این کشور می باشد.

دروازه مراد

خیابان شهدا

به گردشگران تور باکو توصیه می کنیم حتما از خیابان شهدا و بنای یادبود ابدی دیدن کنند. این آثار یکی از جاهای دیدنی باکو می باشد، که ارزش تاریخی دارد. این یادبود از حوادث و رویدادهای مهم باکو خاطره دارد. در این مکان شاهد سنگ قبرهایی خواهید بود، که برای گرامیداشت بیش از 100 تظاهر کننده آذری ساخته شده، که ارتش شوروی آن ها را به تیر بست. این روز تلخ را در تاریخ این کشور به نام ژانویه سیاه نام گذاری کرده اند. این خیابان که زمانی گورستان مسلمانان بوده به طرز عجیبی در جنگ جهانی اول، به شهربازی برای شوروی تبدیل شد.

معرفی باکو پایتخت آذربایجان - آشنایی کامل با پایتخت زیبای آذربایجان

خیابان شهدا باکو

بلوار باکو

در کنار دریای خزر بلواری به طول 3.5 کیلومتر امتداد پیدا کرده که از بلوار میدان آزادی تا میدان پرچم در سمت غرب ادامه دارد. این منطقه دارای جاذبه های دیدنی از جمله پارک شهر، ونیز کوچک، چرخ و فلک چشم باکو و همچنین چندین کافه و رستوران است، که در مسیر آن ها می توانید از مراکز خرید باکو نیز دیدن کنید.

بلوار باکو

کاخ شیروان شاه

این کاخ زیبا که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است ،متعلق به قرن پانزدهم میلادی می باشد. این کاخ در بافت قدیمی ایچری شهر واقع شده و پس از آن که باکو به عنوان پایتخت کشور انتخاب شد، ساخته شده است. شیروان فردی عرب بود که بین قرن های نهم تا شانزدهم بر بخش هایی از آذربایجان امروزی فرمانروایی می کرد. این مجموعه در دوره هایی از تاریخ و طی چند قرن، مورد بی توجهی قرار گرفت، اما پس از آن به مرمت و بازسازی آن پرداخته شد، تا جایی که تصویر آن را بر روی یکی از اسکناس های این کشور چاپ کردند.در این مجموعه می توانید از کاخ اصلی، دو مسجد، یک مقبره، سردابه و حمام دیدن کنید.

هزینه سفر به باکو - هزینه سفر به باکو چقدر است؟

کاخ شروان شاه

حمام های قدیمی باکو

در بخش تاریخی باکو هنوز هم تعدادی از حمام های تاریخی در حال فعالیت می باشند. یکی از این حمام ها Mehellesi نام دارد، که قدیمی ترین حمام شهر است. در بین آن ها نیز حمام Teze Bey از بقیه مدرن تر می باشد که در دل خود چندین نوع حمام دارد و می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

حمام های قدیمی باکو

معبد آتشگاه

در صورتی که با تور باکو به این کشور سفر کرده اید، از لیدر خود بخواهید تا حتما شما را به بازدید از این آتشگاه ببرند. این معبد باستانی زرتشتی به دلیل شعله هایی که به صورت دائمی در آن روشن می باشد، مکانی مقدس است. جالب است بدانید که این شعله ها به دلیل گازهایی که از زمین نشت می کند، همیشه روشن و سوزان است. بنای این معبد متعلق به قرن هجدهم میلادی می باشد، که در حین سادگی بسیار دیدنی است.

 

معبد آتشگاه باکو

منطقه قبوستان

توصیه می کنیم در سفر خود به باکو حتما از قبوستان دیدن کنید. در مسیر رسیدن به این مکان می توانید شاهد سنگ نگاره هایی از دوران پیش از تاریخ باشید. همچنین در این مسیر می توانید از آثار و مکان هایی نظیر آتش فشان های گلی، گرافیتی های رومی، میدان های نفتی جیمز باند و مسجد بی بی هیبت دیدن کنید. برای بازدید از این منطقه و جاهای دیدنی آن باید یک روز کامل وقت بگذارید. لازم به ذکر است که برای بازدید از آتش فشان های گلی باید مسافتی حدود 5 کیلومتر را اضافه تر طی کنید. آتش فشان گلی یکی از جاذبه های دینی می باشد که در مکانی دنج و آرام قرار گرفته که شاهد بیرون آمدن حباب های گلی از دل زمین خواهید بود.در مسیر برگشت خود می توانید از میدان های نفتی جیمز باند نیز دیدن کنید، دلیل نام گذاری این مکان به دلیل نمایش آن در یکی از فیلم های جیمز باند به نام "دنیا کافی نیست" می باشد، که شهرتی جهانی یافته است. مسجد بی بی هیبت نیز در دوران شروان شاهان ساخته شده ولی در سال 1936 بلشویک آن را به طور کامل نابود کرده است. ساخت این بنا از دهه 90 آغاز و در نهایت در سال 1997 میلادی، ساخت بنای کنونی به پایان رسید و مسجد در آن افتتاح شد.

قبوستان

موزه های باکو

موزه ها در هر کشوری وظیفه معرفی تاریخ و فرهنگ آن کشور را به عهده دارند که چطور در طی سالیان به وجود آمده و چه آثاری از خود برجای گذاشته است. به تعدادی از این موزه ها که از جمله جاهای دینی باکو می باشد اشاره خواهیم کرد.

  • موزه کتاب های مینیاتوری باکو یکی از خاص ترین جاذبه های این کشور می باشد. این موزه در حال حاضر تنها موزه کتاب های مینیاتوری در جهان می باشد، که متعلق به مجموعه شخصی به نام "ظریفه سلاهوا" می باشد. آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده، شامل مجموعه ای منتخب از کتاب های دوران شوروی، قرآنی که قدمت آن به سال 1672 بر می گردد و سه کتاب که با ابعاد دو میلی متر در دو میلی متر در کتاب رکوردهای گینس، ثبت شده است. ساعت کاری این موزه از 11 الی 17 می باشد. توجه داشته باشید، که این موزه در روزهای دوشنبه و سه شنبه تعطیل است. ورودی این موزه نیز رایگان می باشد.

موزه کتاب های مینیاتوری

  • موزه تاریخ زین العابدین تقی یف یا موزه ملی تاریخ آذربایجان در نزدیکی میدان فواره در باکو واقع شده است. در این مکان مجموعه آثار ارزشمندی از صنایع دستی تاریخی از دوره های مختلف تاریخ آذربایجان مشاهده خواهید کرد. در عمارتی که به بیش از یک قرن پیش تعلق دارد، می توانید از آثاری از دوران پیش از تاریخ تا دوران مدرن را مشاهده کنید. این عمارت به یکی از سرمایه داران و خیرین باکویی به نام زین العابدین تقی یف تعلق دارد. این عمارت دارای اتاق هایی با دکوراسیون مجلل و زیبا است.

موزه ملی تاریخ باکو

  • موزه ادبیات نظامی گنجوی گرامیداشتی برای شاعر بزرگ پارسی گوی می باشد، که در ساختمانی زیبا در نزدیکی میدان فواره واقع شده است. این شاعر در کشورهایی چون آذربایجان، افغانستان و تاجیکستان شهرت بسیار دارد. وی را پیشوای داستان سرایی در ادبیات فارسی می دانند. بازدید از این موزه می تواند برای افرادی که پارسی زبان نیستند، آشنایی بیشتری با این شاعر بزرگ ایجاد کند.

موزه نظامی گنجوی باکو

  • موزه فرش باکو در بنای بسیار جالبی که به شکل فرشی لوله شده طراحی شده، برپا شده است. این موزه علاوه بر فرش از بخش های دیگری مانند لباس های سنتی مناطق مختلف آذربایجان که هنوز هم در برخی از مناطق این کشور مورد استفاده قرار می گیرد، تشکیل شده است.

موزه فرش باکو

خانه دولت

اگر به خیابان نفتچی لر (Neftchiler Avenue) باکو سر می زنید از ساختمان مجلل و با شکوه خانه دولت نیز دیدن کنید. این ساختمان در سال 1952 توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و دفاتر وزارتخانه در داخل آن مشغول به کار هستند. ساختمان این بنا جذابیت بسیار زیادی دارد، خصوصا وقتی که در شب چراغ ها را روشن می کنند.

خانه دولت باکو

مرکز فرهنگی حیدر علیف

این بنای سفید رنگ که ساختمان آن به صورت منحنی و مدرن طراحی شده و میزبان نمایشگاه های هنری می باشد، برای رئیس جمهور سابق آذربایجان ساخته شده است. شکل خاص بنا، آن را به یکی از جاذبه های دیدنی باکو تبدیل کرده، که بیشتر نمایشگاه هایی که در آن برگزار می شود، مورد استقبال قرار می گیرد.

مرکز فرهنگی حیدر علیف

میدان فواره باکو

میدان فواره خارج از منطقه تاریخی شهر و درست در مرکز تجاری مدرن و لوکس باکو واقع شده است. این میدان یکی از شلوغ ترین مکان های شهر می باشد، که این به دلیل وجود فروشگاه های تجاری، مراکز خرید باکو و رستوران های شیک می باشد. این میدان و خیابان های اطراف آن حتی در ساعاتی از نیمه های شب نیز شلوغ و پر رفت و آمد است.

میدان فواره باکو

مسجد حیدر باکو

این مسجد بزرگ دارای 12 هزار مترمربع مساحت است، که تمامی امکانات لازم برای برگزاری مراسم عبادت را برای چهار هزار نفر فراهم کرده است. این مسجد دارای چهار مناره به ارتفاع 92 متر می باشد. همچنین دارای دو گنبد بوده که ارتفاع آن ها به ترتیب 55 و 35 متر می باشد. نمای این مسجد به سبک معماری منطقه شیروان - آبشرون آذربایجان و با استفاده از سنگ های خاصی تزیین شده است. این مسجد را بزرگترین مسجد منطقه قفقاز معرفی کرده اند، که بزرگترین فرش ماشینی دنیا نیز در آن قرار دارد.

مسجد حیدر باکو

تارگوویی باکو

تارگویی نام یکی از خیابان های زیبای باکو می باشد، که با سنگ فرش و ساختمان های زیبا، از یک سو به شهر قدیمی و از سوی دیگر به مرکز شهر و بلوار ساحلی ملی منتهی می شود. در این خیابان می توانید به رستوران ها، چایخانه، فست فودها، پارک ها و کافه هایی سر بزنید که در باکو از جایگاه خاصی برخوردار می باشند. پیاده روی در این خیابان و لذت بردن از مناظر آن را از دست ندهید.

تارگویی باکو

برج تلویزیونی باکو

این برج تلویزیونی بلندترین سازه در آذربایجان است که ارتفاعی برابر با 310 متر دارد. این برج بتنی که علاوه بر استفاده مخابراتی درون خود رستوران گردان و بخش های زیادی دارد، یکی از جاذبه های دیدنی برای گردشگران می باشد و از تمام نقاط شهر می توان آن را مشاهده کرد. برای بازدید از این برج زیبا در باکو به بام شهر رفته و آن را از نزدیک تماشا کنید.

فیلارمونیا

فیلارمونیا ساختمانی است که امروزه تغییر کاربری داده و به مکانی برای برگزاری رویدادها و اجراهای موسیقی تبدیل شده است. این مجموعه در روزها نیز موسیقی پخش می کند، تا افرادی که در پارک نزدیک آن به تفریح مشغول اند نیز از شنیدن آن لذت ببرند. گذرگاه های طاق دار، آب نمایی زیبا و موسیقی های گوش نوازی که در این مکان پخش می شود، محیط مناسبی را برای استراحت و گذراندن ساعاتی در آرامش فراهم می کند.

فیلارمونیا باکو

برج های شعله

به قسمت مرکزی شهر که نزدیک می شوید، می توانید برج های شعله را که از سه برج بلند که به شکل شعله های آتش طراحی شده، مشاهده کنید. این برج نمادی از هویت کشور آذربایجان می باشد، که با آتش گره خورده است. ارتفاع بلندترین برج آن به 182 متر می رسد. این برج ها پس از غروب آفتاب با نورپردازی خاصی به رنگ شعله های آتش و همچنین رنگ پرچم این کشور روشن می شود و جلوه ای خاص به نمای آن ها می بخشد. اگر در بلوار باکو حضور داشته باشید، به منظره زیباتری از آن خواهید رسید. این برج ها نمادی از شهر باکو مدرن می باشد، که در تپه ای مشرف به شهر واقع شده است.

برج شعله های باکو

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر