موزه های تهران

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 14357
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

موزه به مکانی گفته می شود که در آن اشیاء ارزشمند یا آثار تاریخی و باستانی مربوط به گذشتگان یا دوره معاصر نگهداری می شوند و در معرض دید عموم مردم قرار می گیرند، می توان گفت موزه یک نمایشگاه دائمی می باشد و همه روزه در ساعات مشخصی پذیرای علاقه مندان و بازدید کنندگان است، موزه ها می توانند شناخت بیشتر و بهتری از گذشتگان، شیوه زندگی و فرهنگ آنان به مردمان امروز بدهند و از سیر تکامل گام به گام انسان ها از گذشته های پیشین تا به الان آگاه کنند. امروز در این مقاله می خواهیم شما را با موزه های تهران و در کنار آن با تاریخچه و نحوه پدید آمدن موزه ها آشنا کنیم، با ما همراه باشید....

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. تاریخچه موزه در جهان
  2. تاریخچه موزه در ایران
  3. بهترین موزه های پایتخت ایران
  4. دسته بندی موزه ها
  5. موزه های تاریخی تهران
    1. قدیمی ترین موزه پایتخت، موزه ملی ایران
    2. موزه مقدم
    3. موزه جواهرات ملی تهران
    4. موزه تاریخ (تماشاگه تاریخ)
    5. موزه زمان یا موزه ساعت ها
  6. کاخ موزه های تهران
    1. کاخ موزه سعدآباد یکی از مجلل ترین موزه های تهران
    2. کاخی از دوران سلطنت شاه عباس، کاخ موزه گلستان
    3. کاخ موزه نیاوران یکی از بهترین موزه های تهران
    4. موزه های علم و صنعت تهران، موزه ای با اشیاء علم و فناوری
    5. موزه ارتباطات و پست تهران
    6. موزه ملی علوم و فناوری تهران
    7. موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد
  7. باغ موزه های تهران
    1. باغ نگارستان از دوره قاجاریه
    2. باغ موزه هنر ایرانی با قدمتی از دوران پهلوی
    3. باغ فردوس تهران
    4. باغ موزه مینیاتور با معماری اصیل ایران
  8. موزه های هنری تهران
    1. موزه هنرهای معاصر ایران
    2. موزه آبگینه و سفالینه یکی از بهترین موزه های تهران
    3. موزه فرش های تفلیس و ارزشمند
  9. موزه های معروف دنیا

موزه های تهران

تاریخچه موزه در جهان

تاریخچه اولیه موزه در جهان به اواخر قرن سوم قبل از میلاد مسیح باز می گردد که نخستین موزه در آن زمان به دستور بطلمیوس اول در شهر اسکندریه احداث شد. این موزه در کاخ سلطنتی ساخته شد و مرکز تحقیقات علمی آن دوران به شمار می رفته و به عنوان کتابخانه نیز از آن استفاده می شده است اما آنچنان معنی موزه های امروزه را نمی داد. بعد ها در قرون وسطی نام موزه به شکل امروزی این مکان معنی پیدا کرد و در آن آثار تاریخی و هنری نگهداری و به نمایش گذاشته شد، نخستین موزه با معنی و مفهوم امروزی در سال 1471 میلادی توسط پاپ سیکتوس چهارم تاسیس شد و در سال های پسین رفته رفته موزه ها شکل کامل تری به خود گرفتند و به موزه های تکامل یافته امروزی در آمدند.

تاریخچه موزه در جهان

تاریخچه موزه در ایران

در ایران اولین بار در دوران قاجاریه مکانی به عنوان موزه تاسیس شد، در آن زمان ناصر الدین شاه قاجار با دیدن تصاویری از موزه هایی که در سراسر دنیا احداث شده بود، تصمیم به تاسیس موزه ای در ایران گرفت و یکی از تالارهای کاخ گلستان به نام تالار سلام را به موزه تبدیل و اموال و اشیای گرانبهای دربار را در این تالار جمع آوری کرد، بعد ها در سال 1290 به دستور وی قسمتی از بناهای شمالی کاخ تخریب شد و بنایی کامل همراه با کتابخانه، سرسرا، حوض خانه و غیره به عنوان موزه در آنجا احداث شد، این موزه به موزه همایونی نام گرفت و عنوان اولین موزه ایران را نصیب خود کرد، کلمه موزه از واژه mousein به زبان یونانی آمده است و تلفظ فارسی آن نیز از واژه فرانسوی mousee برداشت شده است، معادل فارسی واژه موزه را می توان "آثار خانه" خواند.

جاهای دیدنی ایران - آشنایی کامل با 35 تا از زیباترین مکان های دیدنی ایران

تاریخچه موزه در ایران

بهترین موزه های پایتخت ایران

تهران به عنوان یک کلان شهر و پایتخت ایران بسیاری از تفریحات و موزه های اصلی کشور را در خود جای داده و این اماکن به مهم ترین جاذبه های گردشگری تهران بدل شده اند، به همین سبب سالانه نظر بسیاری از توریست ها و گردشگران را به سوی خود جلب کرده اند. از موزه های تهران می توان به مجموعه کاخ سعدآباد، کاخ گلستان، کاخ نیاوران، موزه زمان، موزه هنرهای معاصر، موزه ملی ایران، موزه ارتباطات، موزه طبیعت و حیات وحش، موزه علوم و فناوری و بسیاری دیگر اشاره کرد. موزه های نام برده از مهم ترین موزه های تهران به شمار رفته و از اهمیت بالایی برخوردارند، در این موزه ها آثار مهم و ارزشمندی از گذشتگان دور تا به الان از جای جای ایران و حتی جهان جمع آوری شده و در معرض نمایش قرار گرفته اند. گردشگران تور تهران می توانند از این اماکن ارزشمند بازدید داشته باشند.

بهترین موزه های پایتخت ایران

دسته بندی موزه ها

موزه ها را می توان با موضوع های مختلف و متنوعی به دسته های متفاوتی تقسیم کرد، اگر بخواهیم دسته بندی های جزئی و ریزی از موزه ها را نام ببریم می توانیم آن را به گروه هایی اعم از موزه های هنرهای زیبا، هنر کاربردی، باستان شناسی، قوم شناسی، مردم شناسی، تاریخ، تاریخ نظامی، تاریخ فرهنگی، فناوری، علم، نقشه، تاریخ طبیعی، سکه شناسی، موزه کودکان، گیاه شناسی، علوم طبیعی، تخصصی و تمبر شناسی تقسیم کنیم، گفتنی است برخی موزه ها فقط شامل یک دسته از این گروه ها نمی شود و چندین گروه را در بر می گیرد، موزه پراتاکان سنگاپور جزو این نوع موزه ها محسوب می شود. دسته بندی موزه های تهران به صورت جزئی کاری زمان بر و از حوصله این مقاله خارج است، در این مقاله قصد داریم با دسته بندی کلی و جامعی به معرفی موزه های تهران بپردازیم و شما را با این اماکن ارزشمند که از مهم ترین جاهای دیدنی تهران نیز هستند بیشتر آشنا کنیم، در این محتوا موزه های تهران را به صورت کلی با عنوان های موزه های تاریخی، موزه های هنری، باغ موزه ها، کاخ موزه ها و موزه های علم و صنعت گروه بندی کرده و در ادامه با توضیح دقیق هرکدام از این دسته بندی ها، نام بردن موزه های مربوط به آن ها، توضیح مختصر هر یک و اطلاعاتی در مورد نحوه بازدید از موزه ها، مقاله را به پایان می رسانیم.

دسته بندی موزه ها

موزه های تاریخی تهران

یکی از گزینه های مهمی که در مورد دسته بندی موزه ها وجود دارد، موزه های تاریخی می باشد، موزه های تاریخی موزه هایی هستند که ساختمان و آثار موجود در آن از لحاظ قدمت به سالیان کهن باز می گردند و یادگاری از دوران باستان برای نسل امروز به شمار می آیند، این موزه ها یکی از مهم ترین بناهای ارزشمند و کهن محسوب می شوند، از مهم ترین موزه های تاریخی جهان می توان به موزه باستان شناسی استانبول، موزه کاریه و موزه مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه اشاره کرد و از مهم ترین موزه های تهران که در این گروه قرار می گیرند شامل موزه ملی ایران، موزه جواهرات ملی، موزه پول، موزه تاریخ و موزه زمان می شود، موزه مردم شناسی مشهد نیز در زمره موزه های تاریخ ایران قرار دارد.

موزه باستان شناسی تهران

قدیمی ترین موزه پایتخت، موزه ملی ایران

قدمت موزه ملی ایران به سال 1295 شمسی باز می گردد و قدیمی ترین موزه ایران به شمار می آید، این موزه شامل دو ساختمان مجزاست، یکی موزه ایران باستان و دیگری موزه دوران اسلامی نام دارد و در مجموع بیش از سیصد هزار اثر تاریخی و باستانی در آن ها به نمایش گذاشته شده است. در موزه ایران باستان مجموعه ای از کهن ترین آثار باستان شناسی مربوط به 12 هزار سال پیش تا حدود دوره ساسانیان جمع آوری و در معرض دید عموم قرار گرفته است و در موزه دوران اسلامی نیز آثار کهنی کشف شده از ابتدای اسلام نگهداری می شوند. موزه ملی ایران که موزه ایران باستان نیز نامیده می شود، از مهم ترین و قدیمی ترین موزه های تهران و ایران محسوب و به عنوان موزه مادر ایران نیز شناخته می شود.

زمان بازدید موزه ملی ایران

بازدید از موزه ملی ایران همه روزه امکان پذیر است، ساعات کاری این مجموعه در بهار و تابستان از ساعت 9 الی 19 و در پاییز و زمستان از ساعت 9 الی 17 می باشد.

هزینه بازدید موزه ملی ایران

هزینه بلیط بازدید موزه ایران باستان 5000 تومان و موزه دوران اسلامی 3000 تومان می باشد. 

آدرس موزه ملی ایران

تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان 30 تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره 1.

موزه  ملی ایران

موزه مقدم

خانه موزه مقدم یکی از بهترین موزه های تهران محسوب می‌شود که مدیریت این موزه را دانشگاه تهران بر عهده گرفته است. قدمت و پیشینه‌ای که این موزه دارد به دوران قاجار اشاره دارد که این بنا در آن دوره متعلق به محمدتقی‌خان احتساب‌الملک بود؛ سپس بعد از وی به پسرش این موزه به پسرش رسید. حوض‌خانه، اندرونی اتاق پیشخوان، اتاق پذیرایی، ساختمان اربابی، ایوان قاجار و ... از ویژگی‌های این بنا محسوب می‌شود. در داخل موزه مقدم کلکسیون‌هایی از سفال، سکه، شیشه، نقاشی و مدال را می‌توانید مشاهده کنید که از دوران پدر و پسر باقی مانده است.

آدرس موزه مقدم

 خیابان امام خميني، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت پلاک ۲۵۱

ساعت کاری موزه موزه مقدم

 همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ تا ۱۷

شماره تلفن موزه مقدم

 ۶۶۴۶۳۱۴۴

قیمت بلیط موزه مقدم

  • بازدیدکنندگان داخلی 10هزار تومان
  • بازدیدکنندگان خارجی 100 هزار تومان

موزه مقدم

موزه جواهرات ملی تهران

موزه جواهرات ملی یکی از گرانبها ترین موزه های تهران، ایران و جهان محسوب می شود که در آن مجموعه بی نظیری از جواهرات و گوهرهای مربوط به قرون گذشته گردآوری شده و در معرض دید عموم قرار گرفته شده اند. این موزه در سال 1334 بنا و در سال 1339 با تاسیس بانک مرکزی افتتاح شد، در حال حاضر نیز این موزه در اختیار بانک مرکزی ایران قرار دارد. 

زمان بازدید موزه جواهرات ملی

بازدید از این موزه فقط در روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت 14 الی 16:30 امکان پذیر است.

هزینه بازدید موزه جواهرات ملی

هزینه بازدید از این موزه برای پژوهشگران و دانشجویان 2000 تومان، برای بازدید کنندگان داخلی 4000 تومان و برای بازدید کنندگان خارجی 20000 تومان می باشد. 

آدرس موزه جواهرات ملی 

تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهار راه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

تماشاگه تاریخ

موزه تاریخ (تماشاگه تاریخ)

موزه تاریخ که از آن با عنوان موزه تاریخ معاصر ایران نیز یاد می شود، یکی دیگر از موزه های تهران است و همانطور که از نامش پیداست آثاری مربوط به تاریخ معاصر کشور در آن گردآوری شده، این آثار شامل ظروف، وسایل شخصی ناصرالدین شاه، تابلوهای کمال الملک و غیره می شود که در 3 طبقه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

زمان بازدید موزه تاریخ

ساعات کاری موزه تاریخ همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت 9:30 الی 13 و 14 الی 21:30 می باشد.

هزینه بازدید موزه تاریخ

هزینه بلیط بازدید از موزه تاریخ برای گردشگران داخلی 3000 تومان و برای گردشگران خارجی 20000 تومان می باشد.

آدرس تماشاگه تاریخ

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میرداماد، نبش خیابان قبادیان، پلاک 1359.

موزه تاریخ

موزه زمان یا موزه ساعت ها

موزه زمان یکی از بهترین موزه‌های تهران محسوب می‌شود؛ همچنین این موزه به عنوان نخستین موزه ساعت ایران است که در دل آن بازدید کنندگان می‌توانند سیر تکاملی ساعت را مشاهده کنند. موزه زمان دارای دو طبقه هست که طبقه اول مربوط به پیشرفت ساعت از سده هفدهم تا بیستم را به نمایش گذشته‌اند، این ساعت‌ها عبارت‌اند از:

  • ساعت شاهینی
  • ساعت آونگی
  • ساعت رومیزی
  • ساعت دیواری

در طبقه دوم این موزه هم ساعت‌های جیبی و معمولی وجود دارد که برخی از آن‌ها مربوط به شخصیت‌های سیاسی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی، ساعت کارت زنی و ساعت دو زمانه است.

آدرس موزه زمان

خیابان ولی عصر، خیابان زعفرانیه، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

ساعت کاری موزه زمان

همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۶

قیمت ورودی موزه زمان

6000 هزار تومان

موزه زمان

کاخ موزه های تهران

کاخ موزه به موزه هایی اطلاق می شود که در گذشته محل زندگی سلاطین و پادشاهان بوده و بعد ها پس از پایان یافتن دوران حکومت، کاخ های آنان همراه با وسایل و اسباب، تبدیل به موزه شده و در معرض نمایش قرار گرفته اند. از کاخ موزه های تهران می توان به کاخ سعدآباد، کاخ گلستان و کاخ نیاوران اشاره کرد. این کاخ ها جزو زیبا ترین موزه های تهران به شمار می آیند و برای امروزیان زندگی شاهان و سلاطین ایران را تداعی می کنند، موزه هنرهای اسلامی استانبول نیز یکی از کاخ موزه های زیبا و قدیمی ترکیه محسوب می شود.

کاخ موزه های تهران

کاخ موزه سعدآباد یکی از مجلل ترین موزه های تهران

کاخ سعدآباد یکی از مجلل ترین موزه های تهران مجموعه ای از 18 کاخ می باشد که در شمالی ترین قسمت غربی تهران واقع شده و یکی از خوش آب و هوا ترین و زیبا ترین موزه های تهران نیز به شمار می آید. این مجموعه مربوط به دوران قاجار می باشد و پس از آن دوران، پادشاهان پهلوی نیز در این کاخ ها سکونت داشتند، بعد از انقلاب اسلامی این کاخ ها به موزه تغییر کاربری دادند و برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شدند.

زمان بازدید کاخ سعد آباد

این مجموعه همه روزه از ساعت 9 الی 17 پذیرای علاقه مندان و بازدید کنندگان می باشد. 

هزینه بازدید کاخ سعد آباد

ورودی مجموعه 2500 تومان می باشد و هزینه بازدید هریک از کاخ ها جداگانه محاسبه می شود، اما در مجموع هزینه بازدید از کلیه کاخ های قابل بازدید این مجموعه 33000 تومان است.

آدرس کاخ سعدآباد

تهران، میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند.

کاخ موزه سعدآباد

کاخی از دوران سلطنت شاه عباس، کاخ موزه گلستان

کاخ گلستان یکی از زیبا ترین و با شکوه ترین کاخ موزه های تهران محسوب می شود و قدمت آن به دوران سلطنت شاه عباس صفوی باز می گردد. در این کاخ آثاری همچون سنگ قبر ناصرالدین شاه قاجار، تخت مرمر، آثار کمال المک و دیگر هنرمندان در معرض نمایش قرار گرفته اند، همچنین عمارت شمس العماره و تالار آینه نیز در این مجموعه واقع شده است.

زمان بازدید کاخ گلستان

ساعات کاری کاخ گلستان همه روزه به جز تعطیلات رسمی از ساعت 9 الی 18 در شش ماه اول سال و ساعت 9 الی 17 در شش ماه آخر سال می باشد. 

هزینه بازدید کاخ گلستان

ورودی این مجموعه شامل 2500 تومان برای بازدید کنندگان داخلی و مبلغ 15000 تومان برای بازدید کنندگان خارجی می باشد. هزینه بازدید هر یک از بخش های مختلف این مجموعه جداگانه و متفاوت می باشد.

آدرس کاخ گلستان

تهران، منطقه 12، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ.

کاخ موزه گلستان

کاخ موزه نیاوران یکی از بهترین موزه های تهران

یکی دیگر از بناهایی که از دوران قاجار برجای مانده کاخ نیاوران می باشد که امروزه به یکی از موزه های تهران تبدیل شده و در عین سادگی بسیار زیبا و با شکوه است، این مجموعه نیز مانند کاخ های دیگر شامل چندین موزه می شود، موزه هایی همچون کاخ نیاوران، کوشک احمد شاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما، موزه خودرو های نیاوران، موزه حوضخانه، کتابخانه اختصاصی و مدرسه اختصاصی در این مجموعه واقع شده است. کاخ نیاوران یک باغ موزه نیز محسوب می شود که باغ موزه کتیبه نیاوران خوانده می شود.

زمان بازدید کاخ نیاوران

همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 9 الی 19 در شش ماه اول سال و از ساعت 8 الی 17 در شش ماه دوم سال.

هزینه بازدید کاخ نیاوران

هزینه ورودی این مجموعه برای گردشگران داخلی 2500 تومان و برای گردشگران خارجی 15000 تومان می باشد. هزینه بازدید هر کدام از موزه ها جداگانه و باهم متفاوت هستند. 

آدرس کاخ نیاوران

تهران، خیابان شهید با هنر، میدان با هنر.

کاخ موزه نیاوران

موزه های علم و صنعت تهران، موزه ای با اشیاء علم و فناوری

موزه های علم و صنعت تهران به موزه هایی گفته می شود که در آن اشیاء مربوط به علم و فناوری و روند شکل گیری پدیده ها و صنایع امروزه، به علاقه مندان نمایش داده می شود. امروزه در این نوع موزه ها علاوه بر نمایش آثار و اشیاء مربوط به گذشته، تحقیقات و مطالعات انجام می شود و دانشجویان را به آزمایش و تحقیق تشویق می کنند. اکثر موزه های تهران  در این دسته بندی قرار می گیرند که برخی از آن ها شامل موزه ارتباطات، موزه علم و فناوری، موزه صنعت برق ایران، موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، موزه نظامی و غیره می شود، ما در این مقاله سه مورد از مهم ترین آن ها را برای شما به اختصار شرح می دهیم.

موزه ارتباطات و پست

موزه ارتباطات و پست تهران

موزه ارتباطات ایران در یکی از ساختمان های قدیمی و زیبای تهران واقع شده است و در آن وسایل و ادوات ارسال نامه و بسته های پستی و نحوه برقراری ارتباطات از گذشتگان تا به امروز در دو طبقه را برای علاقه مندان به نمایش گذاشته اند. این موزه شامل بخش های مختلفی اعم از حیاط مرکزی، سالن پست، سالن هدایا، سالن کنفرانس، سالن تمبر، سالن رادیوها، سالن مخابرات، سالن لمینیت تمبر، نگار خانه ها و اتاق نمایش عکس می باشد و در هریک از آن ها آثار مربوطه در معرض دید قرار گرفته اند.

زمان بازدید موزه ارتباطات و پست

این موزه روزهای شنبه تا چهارشنبه به جز تعطیلات رسمی از ساعت 8 الی 16 پذیرای علاقه مندان و گردشگران می باشد.

هزینه بازدید موزه ارتباطات و پست

هزینه بلیط بازدید از این موزه در حال حاضر 1000 تومان می باشد.

آدرس موزه ارتباطات و پست

تهران، خیابان امام خمینی (سپه)، جنب سر در باغ ملی.

موزه ارتباطات و پست

موزه ملی علوم و فناوری تهران

موزه علوم و فناوری ایران یکی دیگر از موزه های تهران می باشد که در زمره موزه های علم و صنعت قرار می گیرد، این موزه به معرفی دستاورد های علمی ایران در دوره های مختلف و به نمایش گذاشتن اصول و قواعد علم و دانش های به روز دنیا پرداخته است. این موزه شامل چندین گالری اعم از گالری مرکز علم، گالری نور، گالری هسته ای، گالری از مورس تا موبایل، گالری ابزار جراحی کهن، گالری ابزار نجومی، گالری فناوری بومی و کتابخانه می باشد. 

زمان بازدید موزه ملی علوم و فناوری

زمان بازدید از این موزه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 و در روزهای پنج شنبه و جمعه از ساعت 16 الی 23 می باشد.

هزینه بازدید موزه ملی علوم و فناوری

هزینه بازدید از موزه علوم و فناوری به ازای هر نفر 10000 تومان می باشد.

آدرس موزه ملی علوم و فناوری ایران

تهران، خیابان امام خمینی، خیابان 30 تیر، بالاتر از موزه ایران باستان، ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران.

موزه ملی علوم و فناوری

 

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد

از دیگر موزه های علم و صنعت می توان به موزه حیات وحش تهران اشاره کرد، بازدید کنندگان با رفتن به این موزه با انواع حیوانات و زیستگاه ایران و سیر تحول و شکل گیری جانداران آشنا می شوند، همچنین نحوه تاکسیدرمی شدن حیوانات نیز در این موزه به نمایش گذاشته می شود، در این موزه تاکسیدرمی بسیاری از حیوانات ایران و جهان در معرض دید عموم قرار گرفته، علاوه بر این، هیومن پارک تهران و رویا پارک تهران نیز در این پارک واقع شده است.

زمان بازدید موزه طبیعت و حیات وحش

ساعات کاری این موزه همه روزه به جز شنبه ها و تعطیلات رسمی در فصول بهار و تابستان از ساعت 8 الی 20 و در فصول پاییز و زمستان از ساعت 8 الی 18 می باشد.

هزینه بازدید موزه طبیعت و حیات وحش

هزینه ورودی موزه حیات وحش 5000 تومان می باشد و هزینه بازدید از قسمت های مختلف موزه متفاوت است و جداگانه محاسبه می گردد.

آدرس موزه طبیعت و حیات وحش

تهران، میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه.

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد

باغ موزه های تهران

به مکانی که تعامل بین انسان، معماری و طبیعت در آن برقرار باشد و در کنار آثار هنری و تاریخی فضایی فرهنگی تفریحی نیز ایجاد شده باشد، اصطلاحا باغ موزه گفته می شود، در این مکان آثار هنری در فضای سبز و در کنار حوضچه ها و آبنماها همگی باهم در معرض نمایش گذاشته می شوند و گردشگران علاوه بر بازدید از آثار ارزشمند، در این فضا به تفریح نیز می پردازند. باغ موزه ها به عنوان زیبا ترین و محبوب ترین موزه های تهران شناخته می شوند.

از باغ موزه های تهران می توان به باغ موزه نگارستان، باغ فردوس، باغ موزه هنر ایرانی، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه مینیاتور و غیره نام برد، در اینجا به توضیح برخی از این موزه ها می پردازیم و شما را با آن ها بیشتر آشنا می کنیم. باغ موزه نارنجستان شیراز نیز یکی از چشم نوازترین باغ های ایران محسوب می شود.

باغ موزه های تهران

باغ نگارستان از دوره قاجاریه

باغ نگارستان یکی از زیبا ترین و چشم نوازترین باغ موزه های تهران به شمار می آید و به لحاظ زیبایی خاص و سر سبزی که دارد روزانه بسیاری از مردم شهر تهران را به سوی خود روانه می کند. این باغ نیز مانند بسیاری دیگر از بناهای تهران یادگار دوران قاجاریه می باشد. علت نام نهادن این باغ به نگارستان وجود نقاشی های زیبا و متعددی بوده که از فتحعلی شاه قاجار در بناهای این باغ بوده است. 

زمان بازدید باغ نگارستان

زمان بازدید از موزه های این مجموعه همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 9 الی 18 می باشد اما باغ این مجموعه تا ساعت 22 باز است. 

هزینه بازدید باغ نگارستان

هزینه ورودی این باغ موزه 3000 تومان می باشد و هزینه بازدید از موزه آن 5000 تومان است.  

آدرس باغ موزه نگارستان

تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع.

باغ نگارستان

باغ موزه هنر ایرانی با قدمتی از دوران پهلوی

باغ موزه هنر ایرانی یکی دیگر از باغ های بسیار زیبای تهران محسوب می شود که قدمت آن به دوران پهلوی باز می گردد، در جای جای این باغ زیبا ماکت های کوچکی از آثار تاریخی ایران به چشم می خورد که علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرده اند، گفته می شود این ماکت ها در زمان پهلوی برای جشن های شاهنشاهی به هنرمندان ایتالیایی سفارش داده و ساخته شده اند. باغ هنر ایرانی شامل بخش های مختلفی همچون نمایشگاه فروش محصولات فرهنگی، آمفی تئاتر، آثار حجمی مجسمه سازان و چندین کارگاه هنری می باشد. 

زمان بازدید باغ موزه هنر ایرانی

درب این موزه همه روزه به جز تعطیلات رسمی  از ساعت 9 الی 9:30 به روی علاقه مندان باز می باشد.

هزینه بازدید باغ موزه هنر ایرانی

هزینه ورودی این باغ منحصر به فرد به ازای هر نفر 1500 تومان می باشد. 

آدرس باغ موزه هنر ایرانی

تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، کوچه دکتر حسابی، پلاک 25.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران هم مانند دیگر باغ موزه های تهران بسیار زیبا و منحصر به فرد است که در شمال پایتخت واقع شده است، داخل این باغ بنایی قدیمی وجود دارد که همچون دیگر بناهای تاریخی این شهر یادگار دوران قاجار است که برای ما به جا مانده، این باغ در گذشته به عنوان یک باغ ییلاقی استفاده می شده و در دست شاهان قاجاری بوده است.

زمان بازدید باغ فردوس

این مجموعه در روزهای یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 17 و در روزهای جمعه و ایام تعطیل از ساعت 14 الی17 باز می باشد.

هزینه بازدید باغ فردوس

هزینه بلیط این باغ برای گردشگران داخلی 5000 تومان، برای دانشجویان 3000 تومان و برای گردشگران خارجی 20000 تومان می باشد.

آدرس باغ موزه فردوس

تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش.

باغ فردوس

باغ موزه مینیاتور با معماری اصیل ایران

باغ موزه مینیاتور یکی از زیباترین باغ‌های جذاب تهران است. معماری و بناهای داخل این باغ اصالت ایران را به تصویر می‌کشد و ماکت‌های مینیاتوری زیبایی از دوران باستان ایران در طول زمان را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. از بهترین و مشهورترین بناهای این موزه می‌توان به:

اشاره داشت.

آدرس باغ موزه میناتور

خیابان جانبازان غربی، نبش بزرگ‌راه امام علی

ساعت کاری باغ موزه مینیاتور

همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۲۰

قیمت ورودی باغ موزه مینیاتور

رایگان

باغ موزه مینیاتور

موزه های هنری تهران

از مکان هایی که انواع آثار هنری در آن ها به نمایش گذاشته شده اعم از مجسمه، تابلوی نقاشی، هنرهای تزئینی و تجسمی که از ارزش بالایی برخوردارند، با عنوان موزه های هنری یاد می شود. این نوع موزه ها طرفداران و علاقه مندان خاص خود را دارند و از اهمیت زیادی برخوردارند، موزه دیجیتالی نور پاریس یکی از خلاقانه ترین و جذاب ترین موزه های هنری جهان به شمار می آید، موزه های هنری بسیاری در تهران با عناوین موزه آبگینه و سفالینه، موزه آبکار، موزه مشاهیر برج میلاد، موزه هنرهای زیبا، موزه هنرهای ملی، موزه هنرهای معاصر، موزه فرش، موزه موسیقی و غیره نیز وجود دارند که در ادامه همچون موضوعات پیشین به شرح سه مورد از مهم ترین آنها می پردازیم.

موزه های هنری تهران

موزه هنرهای معاصر ایران

موزه هنرهای معاصر ایران یکی از مهم ترین و بنام ترین موزه های تهران به شمار می رود که در آن مهم ترین آثار هنر مدرن و هنر نو گرا از سراسر جهان به نمایش گذاشته شده و به همین سبب این موزه در رتبه بندی های مهم دنیا صاحب مرتبه است و از لحاظ جهانی نیز اهمیت خاصی دارد. در این موزه بیش از 3000 اثر ارزشمند و منحصر به فرد از هنرمندی های پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، گوگن، جاکومتی و هنرمندان دیگر در معرض دید عموم قرار گرفته است.

زمان بازدید موزه هنرهای معاصر ایران

بازدید از این موزه زیبا همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت 9 الی 17:45 و جمعه ها بعد از ساعت 14، امکان پذیر است.

هزینه بازدید موزه هنرهای معاصر ایران

قیمت بلیط بازدید از این موزه برای گردشگران داخلی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 15000 تومان می باشد. 

آدرس موزه هنرهای معاصر تهران 

تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله.

موزه هنرهای معاصر ایران

موزه آبگینه و سفالینه یکی از بهترین موزه های تهران

یکی از مهم ترین موزه های هنری ایران، موزه آبگینه و سفالینه تهران است که عمارت آن مربوط به دوران قاجاریه می شود، این عمارت هشت ضلعی بسیار زیبا و خارق العاده است و سبک معماری آن تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی می باشد، موزه آبگینه و سفالینه موزه تخصصی شیشه و سفال به شمار می آید که آثار موجود در آن در چندین تالار با موضوعات متفاوت در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

زمان بازدید موزه آبگینه و سفالینه

زمان بازدید از این موزه همه روزه به جز ایام سوگواری، در شش ماه اول سال از ساعت 9 الی 19 و در شش ماه دوم سال نیز از ساعت 8 الی 17 پذیرای علاقه مندان می باشد.

هزینه بازدید موزه آبگینه و سفالینه

قیمت بلیط این موزه برای اتباع داخلی 2500 تومان و برای اتباع خارجی 15000 تومان می باشد.

آدرس موزه آبگینه و سفالینه 

تهران، خیابان جمهوری، خیابان 30 تیر.

موزه آبگینه

موزه فرش های تفلیس و ارزشمند

موزه فرش نیز یکی دیگر از موزه های تهران محسوب می شود که در شاخه موزه های هنری قرار می گیرد، در این موزه فرش های نفیس و ارزشمندی از قرن نهم تا دوره معاصر به نمایش گذاشته شده اند و در آن می توان اطلاعات کاملی از تاریخچه هنر و صنعت فرش ایران به دست آورد ، پس اگر به صنعت فرش بافی علاقه دارید حتما به این موزه رفته و از تاریخچه فرش در ایران و جهان مطلع شوید. در موزه فرش تهران بیش از هزاران کتاب در مورد این صنعت به زبان های مختلف دنیا وجود دارد که در دسترس علاقه مندان قرار داده شده است. موزه زیلو و پلاس میبد نیز از زیبا ترین موزه های این صنعت در ایران محسوب می گردد.

زمان بازدید موزه فرش

این موزه همه روزه به جز دوشنبه ها و ایام سوگواری از ساعت 9 الی 18 پذیرای علاقه مندان و بازدید کنندگان می باشد.

هزینه بازدید موزه فرش

هزینه بلیط بازدید از موزه برای بازدید کنندگان ایرانی 2500 تومان و برای بازدید کنندگان خارجی 25000 تومان می باشد.

آدرس موزه فرش

تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهار راه.

موزه فرش 

موزه های معروف دنیا

در دنیا تعداد بسیار زیادی موزه با موضوع های مختلفی احداث شده که ما می خواهیم معروف ترین و مشهور ترین آن ها را برای شما نام ببریم تا با به نام ترین موزه های جهان بیشتر آشنا شوید. از موزه های بسیار معروف دنیا می توان به موزه لوور پاریس، موزه بریتانیا در لندن، موزه ملی پرادو، موزه مردم شناسی در مکزیک، موزه نسل کشی کامبوج، موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ و موزه بریتیش موزیوم لندن اشاره کرد.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

سخن آخر

علاقه مندان و گردشگران برای بازدید از این نوع تفریحات تهران می توانند با استفاده از تور داخلی یا تور تهران به موزه های تهران دسترسی داشته باشند.  لازم به ذکر است تمامی مبالغ قید شده در این محتوا مربوط به اوایل تابستان 1398 می باشد و امکان افزایش هزینه های بازدید از موزه های تهران در آینده وجود دارد.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. رضا رضا 1398/07/17
    12 نفر پسندیدند
    محتواتون واسم جالب بود، اینکه موزه ها با موضوع های مختلف کنار هم قرار گرفتن و میشه راحت باهم مقایسه شون کرد چیز جالبی از آب دراومده، خیلی خوبه که داره به موزه ها پرداخته میشه و در موردشون تحقیق میشه، از این موزه چندتاییش رو بازدید کردم و فکر میکنم اگر نظرم رو درموردش بنویسم شاید بتونه به بقیه کمک کنه، موزه ملی ایران رو رفتم، واقعا این موزه جامع و کامل و اگه بخواین اطلاعاتی از دوره های مختلف تاریخ به دست بیارین این موزه واقعا میتونه کمکتون کنید، بار علمیه این موزه واقعا زیاده، کاخ سعدآبادم که فکرمیکنم هر کی که توی تهران ساکنه حداقل سکبار ازش بازدید داشته اما اگر نرفتین حتما از این موزه دیدن کنید چون واقعا باشکوه و زیباست و اصلا توی این موزه حوصلتون سر نمیره، کاخ موزه گلستان هم یکی از زیباترین هاست و با صفا بودنش حال و هوای آدمو واقعا عوض میکنه، کاخ گلستان هم شکوه و عظمت خودش رو داره و بسیار دیدنیه، موزه طبیعت هم بسیااار سرگرم کننده ست و به نظرم خیلی مناسب خانواده هاست چون واسه بچه ها هم سرگرمی داره، البته خود موزه میتونه فقط واسه کسایی جالب باشه به حیوانات و جانوران علاقه دارن، یا واسه بچه ها که با محسط زیست بیشتر آشنا بشن، موزه فرش هم که به نظرم یکی از زیباترین موزه های تهرانه، فرش های خییلی زیبایی توش هست که آدم محوشون میشه و نمیتونه ازشون چشم برداره، اما از موزه هایی که حوصله منو سر برد موزه تاریخ بود، با تاسف میتونم بگم این موزه واقعا مسخره ست و من رو واقعا خسته کرد، من خیلی به تاریخ علاقه دارم و واسه همین دوست دارم از موزه ها دیدن کنم اما این موزه واقعا حالم رو گرفت و با توجه به ذوقی که واسه دیدنش داشتم خیلی شوکه شدم، اما بقیه موزه ها از وضعیت مطلوبی برخوردار هستن
  2. حامد حامد 1398/07/15
    21 نفر پسندیدند
    سلام توی این مقاله نوشتین موزه جواهرات بازدید داره اما من چندین دفعه مراجعه کردم و نتونستم بازدید داشته باشم، حتی تماس گرفتم گفتم فعلا امکان بازدید وجود نداره و دلیلش رو هم توضیح ندادن امکانش هست این موضوع از طرف شما پیگیری بشه؟ والا به ماها که پاسخی نمیدن، من تحقیقی دارم که این موزه میتونه خیلی کمکم کنه ولی متاسفانه ازش محرومم، اگر کمکی کنین ممنون میشم
  3. سیما سیما 1398/07/09
    16 نفر پسندیدند
    چقدر خوب که موزه ها رو به گروه های مختلفی تقسیم کردین، اینجوری واقعا آدم میتونه برای رفتن به موزه با توجه به سلیقه ش انتخاب کنه که علاقه داره کجا بره، متاسفانه در مورد موزه ها مقاله های زیادی وجود نداره و نمیشه درست حسابی در موردشون اطلاعات بدست آورد، من ساکن تهران نیستم و دانشجوی تاریخ هستم و بسیار علاقه دارم از گذشته کشورم بدونم، از اونجایی که بیشتر موزه های مهم ایران توی تهران هستن علاقه دارم از تمامشون بازدید کنم اما متاسفانه امکان بازدید حضوری رو در حال حاضر ندارم و مجبورم به همین گوگل بسنده کنم که اونم اطلاعات چندانی نمیتونم به دست بیارم جز اطلاعاتی کلی و یکسان، اما محتواتون واسم جالب بود به دلیل نظمی که داشت، کاش درمورد موزه های شهر های دیگه ایران هم محتوا بذارین و بیشتر به بحث موزه ها بپردازین

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 102 کاربر