بزرگترین کشور جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 10004
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بزرگ ترین کشور جهان از لحاظ مساحت در کدام نقطه از کره زمین واقع شده است؟ چقدر جمعیت دارد و این جمعیت با چه سیستم حکومتی اداره می شود؟ در مقالات مختلف بارها به معرفی پرجمعیت ترین کشور های جهان پرداخته شده، اما بزرگ ترین کشور جهان صرفا پرجمعیت ترین آن نیست. همانطور که می دانید در حدود 148,940,000 کیلومتر مربع از مساحت کره زمین را خشکی ها تشکیل داده اند، در حدود 17,098,243 کیلومتر مربع از مساحت خشکی ها متعلق به کشور روسیه می باشد، همین امر سبب شده که عنوان بزرگترین کشور دنیا را بدست آورد. روسیه کشوری پر از تضادهای بصری، آسمان خراش های سر به فلک کشیده، کاخ های بزرگ و کلیساهای باستانی است که همگی در کشوری مدرن و شلوغ کنار هم قرار گرفته اند. این کشور یکی از قطب های گردشگری محبوب در میان مردم جهان است. علاوه بر این، بیابان سیبری روسیه، خانه ی منحصربفردترین و زیباترین حیوانات جهان از جمله ببر سیبری و گوزن شمالی وحشی است. در ادامه این کشور زیبا را از تمامی ابعاد بررسی خواهیم کرد؛ البته قبل از آن به معرفی لیست بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب مساحت میپردازیم:

بزرگترین کشور جهان

بزرگترین کشورهای جهان

مرزها به طور کلی مشخص کننده قلمرو کشورها در جهان هستند. ممکن است مرزها به صورت خطوط فرضی توسط دولت‌ها تعیین شده باشند یا بر اساس مرزهای طبیعی مانند اقیانوس‌ها، دریاها، رودخانه‌ها و رشته‌کوه‌ها باشند. حدود ۲۹.۲ درصد از کل مساحت زمین به خشکی تعلق دارد. از این میان، سه کشور بزرگ جهان، یعنی روسیه، کانادا و چین، نزدیک به یک چهارم از کل مساحت خشکی جهان را شامل می‌شوند. این وسعت بزرگ از قلمرو کشوری به معنای وجود منابع غنی، تنوع قومیتی و فرهنگی متنوع است. همچنین، استفاده از یک واحد پول و زبان ملی مشترک و امکانات حمل و نقل مرتبط با این وسعت کمک می‌کند تا سفر و ارتباطات آسانتر باشند. در طول تاریخ، مرزبندی کشورها به دلایل مختلفی مانند جنگ‌های داخلی و خارجی یا تحقق منافع اقتصادی تغییر کرده است. در سال 2023، بزرگترین کشورهای جهان شامل کدام کشورها هستند؟ در ادامه جدول بزرگترین کشورهای دنیا به ترتیب مساحت را مشاهده خواهید کرد.

لیست بزرگترین کشورهای جهان 2023

مساحت یک کشور شامل خشکی و قسمتی از مرز دریایی متصل به آن است. اگر کشوری هم‌مرز با اقیانوس باشد، مساحت آن تا فلات قاره یا به دور از آن گسترش می‌یابد. روسیه، کانادا، چین، آمریکا و برزیل به ترتیب پنج کشور با بیشترین مساحت در بین ۱۹۵ کشور جهان قرار دارند. در جدول زیر فهرست ۳۰ تا از کشورهای پهناور جهان را به همراه میزان مساحت آن‌ها مشاهده می‌کنید.

رتبهنام کشورمساحت کل کشور (کیلومتر مربع)
۱کشور روسیه۱۷,۰۹۸,۲۴۲ کیلومتر مربع
۲کشور کانادا۹,۹۸۴,۶۷۰ کیلومتر مربع
۳کشور چین۹,۷۰۶,۹۶۱ کیلومتر مربع
۴کشور ایالات متحده آمریکا۹,۳۷۲,۶۱۰ کیلومتر مربع
۵کشور برزیل۸,۵۱۵,۷۶۷ کیلومتر مربع
۶کشور استرالیا۷,۶۹۲,۰۲۴ کیلومتر مربع
۷کشور هند۳,۲۸۷,۵۹۰ کیلومتر مربع
۸کشور آرژانتین۲,۷۸۰,۴۰۰ کیلومتر مربع
۹کشور قزاقستان۲,۷۲۴,۹۰۰ کیلومتر مربع
۱۰کشور الجزایر۲,۳۸۱,۷۴۱ کیلومتر مربع
۱۱کشور کونگو۲,۳۴۴,۸۵۸ کیلومتر مربع
۱۲کشور گرینلند۲,۱۶۶,۰۸۶ کیلومتر مربع
۱۳کشور عربستان سعودی۲,۱۴۹,۶۹۰ کیلومتر مربع
۱۴کشور مکزیک۱,۹۶۴,۳۷۵ کیلومتر مربع
۱۵کشور اندونزی۱,۹۰۴,۵۶۹ کیلومتر مربع
۱۶کشور سودان۱,۸۸۶,۰۶۸ کیلومتر مربع
۱۷کشور لیبی۱,۷۵۹,۵۴۰ کیلومتر مربع
۱۸کشور ایران۱,۶۴۸,۱۹۵ کیلومتر مربع
۱۹کشور مغولستان۱,۵۶۴,۱۱۰ کیلومتر مربع
۲۰کشور پرو۱,۲۸۵,۲۱۶ کیلومتر مربع
۲۱کشور چاد۱,۲۸۴,۰۰۰ کیلومتر مربع
۲۲کشور نیجر۱,۲۶۷,۰۰۰ کیلومتر مربع
۲۳کشور آنگولا۱,۲۴۶,۷۰۰ کیلومتر مربع
۲۴کشور مالی۱,۲۴۰,۱۹۲ کیلومتر مربع
۲۵کشور آفریقای جنوبی۱,۲۲۱,۰۳۷ کیلومتر مربع
۲۶کشور کلمبیا۱,۱۴۱,۷۴۸ کیلومتر مربع
۲۷کشور اتیوپی۱,۱۰۴,۳۰۰ کیلومتر مربع
۲۸کشور بولیوی۱,۰۹۸,۵۸۱ کیلومتر مربع
۲۹کشور موریتانی۱,۰۳۰,۷۰۰ کیلومتر مربع
۳۰کشور مصر۱,۰۰۲,۴۵۰ کیلومتر مربع

بزرگترین کشورهای قاره آسیا

با مساحت کل ۴۴۵۷۹۰۰۰ کیلومتر مربع، قاره آسیا بزرگ‌ترین قاره جهان است و شامل ۴۸ کشور مختلف است. کشورهای چین، هند و قزاقستان به ترتیب بزرگترین کشورها از نظر مساحت کل در قاره آسیا هستند. این سه کشور در مجموع بیش از ۳۵ درصد از کل مساحت خشکی‌های این قاره را شامل می‌شوند.

رتبه در قارهرتبه در جهاننام کشورمساحت کل کشور (کیلومتر مربع)
۱۳کشور چین۹,۷۰۶,۹۶۱ کیلومتر مربع
۲۷کشور هند۳,۲۸۷,۵۹۰ کیلومتر مربع
۳۹کشور قزاقستان۲,۷۲۴,۹۰۰ کیلومتر مربع
۴۱۳کشور عربستان صعودی۲,۱۴۹,۶۹۰ کیلومتر مربع
۵۱۵کشور اندونزی۱,۹۰۴,۵۶۹ کیلومتر مربع
۶۱۸کشور ایران۱,۶۴۸,۱۹۵ کیلومتر مربع

بزرگترین کشور های قاره آمریکا

قاره آمریکا از دو بخش، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی، تشکیل شده است. آمریکای شمالی با مساحت کل ۲۴,۷۰۹,۰۰۰ کیلومتر مربع و آمریکای جنوبی با مساحت کل ۱۷,۸۴۰,۰۰۰ کیلومتر مربع، در مجموع ۴۲,۵۴۹,۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارند. با این مساحت، قاره آمریکا در رتبه دوم قاره‌های وسیع‌تر جهان قرار می‌گیرد (پس از قاره آسیا). قاره آمریکا از ۳۵ کشور تشکیل شده است. کشورهای کانادا، ایالات متحده و گرینلند به ترتیب بزرگ‌ترین کشورها در آمریکای شمالی و کشورهای برزیل، آرژانتین و پرو به ترتیب بزرگترین کشورها در آمریکای جنوبی هستند.

رتبه در قارهرتبه در جهاننام کشورمساحت کل کشور (کیلومتر مربع)
۱۲کشور کانادا۹,۹۸۴,۶۷۰ کیلومتر مربع
۲۴کشور ایالات متحده آمریکا۹,۳۷۲,۶۱۰ کیلومتر مربع
۳۵کشور برزیل۸,۵۱۵,۷۶۷ کیلومتر مربع
۴۸کشور آرژانتین۲,۷۸۰,۴۰۰ کیلومتر مربع
۵۱۲کشور گرینلند۲,۱۶۶,۰۸۶ کیلومتر مربع
۶۱۴کشور مکزیک۱,۹۶۴,۳۷۵ کیلومتر مربع
۷۲۰کشور پرو۱,۲۸۵,۲۱۶ کیلومتر مربع

بزرگترین کشورهای قاره اروپا

اروپا، با وجود ۴۴ کشور قدرتمند و جذاب، تنها کمی از کانادا بزرگتر است. این قاره با مساحت تقریبی ۱۰ میلیون کیلومتر مربع، یکی از اصلی‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود. کشورهای اروپا اغلب کوچک و نزدیک به یکدیگر هستند و در جدول بزرگ‌ترین کشورهای جهان جایگاه ویژه‌ای ندارند. با این حال، ترکیه، فرانسه، اوکراین، اسپانیا، سوئد، آلمان، فنلاند، نروژ، لهستان و ایتالیا به ترتیب بزرگترین کشورهای قاره اروپا محسوب می‌شوند.

بزرگترین کشورهای قاره آفریقا

قاره آفریقا، با مساحت کل ۳۰,۳۷۰,۰۰۰ کیلومتر مربع، سومین قاره پهناور جهان بوده و شامل ۵۴ کشور مختلف است. برترین کشورهای آفریقا از نظر مساحت عبارتند از: الجزایر، کنگو، سودان، لیبی و چاد به ترتیب. در جدول زیر می‌توانید مساحت این کشورها را با یکدیگر مقایسه کنید.

رتبه در قارهرتبه در جهاننام کشورمساحت کل کشور (KM2)
۱۱۰کشور الجزایر۲,۳۸۱,۷۴۱ کیلومتر مربع
۲۱۱کشور کونگو۲,۳۴۴,۸۵۸ کیلومتر مربع
۳۱۶کشور سودان۱,۸۸۶,۰۶۸ کیلومتر مربع
۴۱۷کشور لیبی۱,۷۵۹,۵۴۰ کیلومتر مربع
۵۲۱کشور چاد۱,۲۸۴,۰۰۰ کیلومتر مربع
۶۲۲کشور نیجر۱,۲۶۷,۰۰۰ کیلومتر مربع

معرفی بزرگترین کشور جهان

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، روسیه با مساحتی بالغ بر 17 میلیون کیلومتر مربع وسیع ترین کشور جهان به حساب می آید، لازم به ذکر است که مساحت این کشور در حدود 7 میلیون کیلیومتر مربع بیشتر از دومین کشور وسیع جهان (کانادا) می باشد، همین امر سبب شده است که روسیه مالک بی چون و چرای این عنوان باشد.

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا وسیع ترین کشور جهان، پر جمعیت ترین آن هاست؟ جواب این سوال خیر بوده، زیرا همانطور که می دانید کشور جمعیت چین بالغ بر 1.3 میلیارد نفر، پر جمعیت ترین کشور دنیا بوده و روسیه با جمعیت 146 میلیون نفر، نهمین کشور پرجمعیت جهان به حساب می آید، گردشگران تور روسیه لازم است بدانند که وسعت بسیار زیاد این کشور سبب شده است که تراکم جمعیت آن 8 نفر به ازای هر کیلیومتر مربع باشد.
جالب است بدانید که ایران با مساحتی در حدود 1,648,195 کیلومتر مربع به عنوان هجدهمین کشور وسیع دنیا و دومین کشور وسیع خاورمیانه شناخته می شود، با توجه به مساحت ایران می توان گفت مساحت روسیه 10 برابر بیشتر از ایران است.

روسیه

موقعیت جغرافیایی روسیه

روسیه در شمال آسیا قرار گرفته و با 14 کشور مرز زمینی دارد، همانطور که می دانید بخشی از روسیه در قاره آسیا و بخشی از آن در قاره اروپا قرار گرفته است، همچنین این کشور مرز های آبی بسیاری نظیر دریای خزر، اقیانوس آرام، دریای بالتیک، دریای سیاه و اقیانوس منجمد شمالی دارد که از طریق آن ها با کشور های بسیاری در ارتباط است.
از همسایگان زمینی روسیه در قاره آسیا می توان به چین، گرجستان، آذربایجان، مغولستان، کره شمالی و قزاقستان اشاره نمود، همچنین کشور های هم مرز روسیه در اروپا عبارت اند از فنلاند، بلاروس، استونی، اکراین، لیتوانی، لهستان و نروژ. لازم به ذکر است که وسیع ترین مرز این کشور با قزاقستان و کمترین آن با کره شمالی می باشد.
وسعت بسیار زیاد این کشور سبب شده است که دارای 9 اقلیم آب و هوایی مختلف باشد، همچنین این کشور 9 منطقه زمانی دارد، به همین دلیل ساعت استان کالینینگراد 1 ساعت عقب تر از مسکو و ساعت مناطق شرقی روسیه، 8 ساعت جلوتر از مسکو می باشد.
گردشگران لازم است بدانند که روسیه در دسته کشور هایی که بیشترین ذخایر آب شیرین را دارند، قرار گرفته، گفتنی است که دریاچه بایکال واقع در جنوب سیبری با مساحتی در حدود 32 هزار کیلیومتر مربع، بزرگترین و عمیق ترین دریاچه جهان و منبع آب قابل شرب در دنیا به حساب می آید.

شهر های مهم روسیه

بزرگ ترین کشور دنیا طبیعتا باید دارای شهر های بسیاری باشد، جالب است بدانید که این کشور در مجموع دارای 12 شهر با جمعیت بیش از 1 میلیون نفر، 201 شهر با جمعیت 100 هزار تا 1 میلیون نفر، و 1294 شهر با جمعیت زیر 100 هزار نفر می باشد. 

بزرگترین کشور جهان

شهر های پر جمعیت و مهم روسیه

  • مسکو : پایتخت روسیه با جمعیتی در حدود 12 میلیون نفر
  • سن پترزبورگ : 5 میلیون نفر
  • نووسیبیرسک : 1.3 میلیون نفر
  • یکاترینبورگ : 1.3 میلیون نفر
  • نیژنی نووگورود : 1.2 میلیون نفر
  • امسک : 1.1 میلیون نفر
  • چلیابینسک : 1 میلیون نفر
  • روستوف تا دونو : 1 میلیون نفر
  • اوفا : 1 میلیون نفر
  • ولگاگراد : 1 میلیون نفر

آب و هوای بزرگترین کشور جهان چگونه است؟

وسعت بسیار زیاد این کشور باعث شده است که آب و هوای بخش های مختلف آن تفاوت عمده ای با یکدیگر داشته باشند، همچنین بیشینه و کمینه دمای روسیه اختلاف بسیاری با یکدیگر دارند، دمای هوای برخی بخش های روسیه در طول فصل تابستان به 37 درجه سانتی گراد می رسد، با فرا رسیدن فصل زمستان دمای هوای مناطق شمالی روسیه بخصوص سیبری به منفی 30 درجه سانتی گراد خواهد رسید.
به طور کلی ماه های مرداد و شهریور به دلیل گرم بودن هوا زمان مناسبی برای سفر به روسیه به حساب نمی آیند، همچنین اگر قصد سفر به روسیه در فصل زمستان را دارید، بهتر است که لباس گرم به همراه داشته باشید، زیرا در این فصل بارش برف در تمام نقاط این کشور وجود داشته و دمای هوا در اکثر موارد زیر صفر درجه سانتی گراد است. لازم به ذکر است که زمستان های روسیه بسیار زیبا بوده، همچنین در طول این فصل تفریحات زمستانی بسیاری در نقاط مختلف آن وجود دارد. در ادامه به بررسی آب و هوای شهر های مهم روسیه خواهیم پرداخت.

بزرگترین کشور دنیا

 مسکو: آب و هوای این شهر سرد و مرطوب بوده، مسکو تابستان هایی مرطوب و زمستان هایی بسیار سرد دارد، فصل تابستان در این شهر تقریبا 1 تا 2 ماه به طول می انجامد، اما زمستان های آن بسیار طولانی بوده به شکلی که بارش برف از ماه آبان شروع شده و تا اسفند به طول می انجامد. بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار بوده که دمای هوا در حدود 14 تا 20 درجه سانتی گراد است.

 سوچی: قرار گرفتن این شهر در کنار دریای سیاه سبب شده است که آب و هوایی نیمه استوایی داشته باشد، آب و هوای سوچی نسبت به سایر نقاط روسیه مناسب تر است، دمای هوا در طول فصل تابستان حدود 25 درجه سانتی گراد و در زمستان به 8 درجه سانتی گراد می رسد، همچنین لازم به ذکر است که میانگین دمای هوای سوچی در طول سال 17 درجه سانتی گراد است.
سن پترزبورگ: این شهر نیز مانند مسکو دارای آب و هوایی بسیار سرد می باشد، زمستان ها در سن پترزبورگ طول روز ها کم شده و با فرا رسیدن شب، یخ بندان و بارش برف آغاز می گردد، در طول این فصل کمتر گردشگری را در سطح شهر مشاهده خواهید کرد، اما در این فصل هزینه ها در شهر بسیار کاهش یافته و فستیوال های جالبی برپا می گردد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.
به طور کلی می توان گفت مناطق جنوبی روسیه دارای آب و هوایی مناسب تر نسبت به مناطق شمالی آن می باشند، اما اگر به ورزش های زمستانی علاقمند هستید، مناطق شمالی این کشور بهترین مکان برای شما به حساب می آید.

کوچک ترین کشورهای جهان - معرفی 10 تا از کوچک ترین کشورهای دنیا

آیا روسیه دارای سیستم حکومتی دموکراتیک است؟

روسیه یک کشور جمهوری فدرال با سیستم حکومتی ریاست جمهوریست؛ در قانون اساسی خود، دموکراسی را به عنوان اساس حکومتی خود تعریف کرده، با این حال، با نگاهی به سیستم انتخاباتی، آزادی رسانه‌ها و محدودیت‌ فعالیت احزاب سیاسی، برخی منتقدان این حکومت را دموکراسی ناقص و محدود شده می دانند. همچنین، فساد، عدم شفافیت و نقض حقوق بشر نیز به عنوان مواردی هستند که برخی از کنشگران سیاسی و حقوق بشری، از آنها انتقاد می‌کنند.

در پایان...

این کشور پر از داستان های جذاب و شنیدنی و جاهای دیدنی است که تک تک آنها روایتگر تاریخ غنی و عمیق آن هستند. پر از فراز و فرود و موفقیت و شکست؛ در نهایت کسی نمی تواند منکر این شود که سفر به روسیه می تواند یک تجربه ی الهام بخش و باشکوه باشد. پیشنهاد لحظه آخر بررسی تورهای روسیه و خواندن سرگذشت این کشور تاریخی است که هم اکنون عنوان بزرگترین کشور دنیا را دارد.

نظرات کاربران

  1. مری مری 1402/10/13
    0 نفر پسندیدند
    واقعا روسیه با اون وسعتش مثل یه قاره ی کامله
  2. یدالله محمدی یدالله محمدی 1401/11/02
    17 نفر پسندیدند
    بسیار خوب وعالی

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 112 کاربر