جاهای دیدنی کاشان

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/19
بازدید: 9762
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

درشهر زیبای کاشان می توان بسیاری از مکان های دیدنی، خانه های تاریخی را بازدید کرد، به همین دلیل یکی از شهر های توریستی پر بازدید است که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

باغ فین کاشان

یکی از معروف ترین و زیبا ترین مکان های دیدنی کاشان باغ فین است که نمونه ی کاملی از باغ های ایرانی می باشد. باغ فین کاشان از لحاظ تاریخی بسیار مهم و ارزشمند است و دارای محوطه ای چشم گیر می باشد که از گذشته مورد توجه پادشاهان قرار داشته و در زمان حکم رانی آل بویه و ایلخانان گسترش یافته است و در برخی دوران نیز مورد باز سازی قرار گرفته است.

حمام و باغ فین کاشان

حمام فین

در شهر کاشان دو حمام مهم و تاریخی وجود دارد که در قسمت جنوبی باغ فین قرار دارد، و به نام حمام بزرگ که به آن حمام سلطنتی می گفتند و به دست فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است و حمام کچک که حمام خدمتکاران است شناخته شده است. در بخش حوض حمام کوچک 7 کاشی وجود دارد که قدمت آن به 500 سال می رسد.در دوران حکومت صفویان حمام کوچک ساخته شده و از دیرینه ی کهن تری نسبت به حمام بزرگ بر خوردار است، همچنین قتل امیر کبیر یکی از تلخ ترین و مهم ترین رویدادهای تاریخی و سیاسی ایران در آن رخ داده است.

حمام سلطان امیر احمد

یکی از زیباترن حمام های کاشان حمام سلطان امیر احمد واقع در خیابان علوی کاشان می باشد که بنای اولیه این حمام در زمان سلجوقین ساخته شده است و دلیل نام آن هم نزدیک بودن به امامزاده سلطان میر احمد است. لازم به ذکر است که بنای امروزی این حمام مربط به دوران قاجار است. بام حمام به صورت گنبدی شکل است که روی آن شیشه های عدسی محدب قرار گرفته است که مانع دید به داخل حمام بوده و هم تامین نور بخش های مختلف حمام را بر آورده می کرده است. در این حمام دو حمام بزرگ و کوچک قرار دارد از ویژگی های منحصر به فرد آن، آهک بری و گچ بری شگفت انگیزی است که 17 لایه مرمتی دارد.

حمام سلطان امیر احمد

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد
ساعت بازدید: 8:30 صبح تا 19:30
هزینه: بزرگسالان 2500 تومان
هزینه اتباع خارجی: 15000 تومان

مسجد جامع کاشان

از قدیمی ترین مکان های تاریخی کاشان مسجد جامع می باشد که قدمت آن مربوط به حکومت سلجوقیان می باشد، این اثر ارزشمند تاریخی به همت دختر مالک اشتر صفیه خاتون ساخته شده است.این آثار تاریخی و مذهبی که در دوران های مختلفی همچون کریم خان زند و عبدالرزاق خان حاکم کاشان بازسازی شد. مسجد جامع کاشان زیبایی های چشم گیر بسیاری دارد مانند: هنر خطاطی استادانی چون عبدالکریم و ابن محمد حسین، که هنرهایشان که بر دیوارهای مسجد نمایان است.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ و مسجد جامع کاشان

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان از باشکوه ترین جاهای دیدنی کاشان می باشد و همچنین از باشکوه ترین مساجد ساخته شده در دوران قاجار است که به کمک مالی حاج محمد تقی خانبان احداث شده و پروسه ی ساخت آن در زمان سلطنت ناصر الدین شاه به پایان رسیده است. این مسجد از معماری زیبا و چشم نوازی بر خوردار است و در زمان خود ساختش جزء کم نظیرها بوده است.

بازار سنتی کاشان

دیگر میراث دیدنی که در این شهر وجود دارد، بازار سنتی کاشان است که زیبایی های بسیار زیادی دارد. همچنین بسیاری از مورخان، نویسندگان و ... درباره این بازار در کتاب هایی نظیر زینت المجلس، تاورنیه صحبت هایی داشته اند:

  • زینت المجلس: "مثل راسته بازار کاشان در تمام جهان نیست و طول آن بازار تقریبا دو هزار قدیم است."
  • تاورنیه: "بازار کاشان خیلی زیباست و به اتاق‌های خوب پوشیده شده، کاروان‌سراها هم بزرگ و راحت. خصوصا یکی از آن‌ها خیلی عالی است که نزدیک باغشاه دولت‌خانه واقع شده است."

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان مربوط به دوره صفویه می باشد که در راستای بازار بزرگ شهر واقع شده است، بازار کاشان از زیبا ترین و پر رونق ترین بازارهای سنتی ایران وهمچنن یکی از جاذبه های دیدنی شهر کاشان به حساب می آید. این بازار در دوره های مختلف مورد توجه بسیاری از مورخان و سیاحان قرار گرفته است، یکی از مهم ترین بناهایی که در این بازار وجود دارد نو مسگرها و فرخ خان امین الدوله غفاری بوده است ک به دلیل طراحی خوب و بی نظیرش مانتد آن نیز وجود ندارد، بعد از بازار مسگرها مشهورترین بازاری که وجود دارد ضرابخانه کاشان است که در بخش بالایی بازار و نزدیکی مسجد میدان نیز واقع شده است.

لازم به ذکر است بدانید که این بازار در سال 1192 هجری قمری بر اثر حادثه زلزله تخریب شد و قجاریان این بازار را بازسازی و نوسازی کردند که امروزه مورد توجه بسیاری از توریستان قرار گرفته.

آرامگاه شاعر سهراب سپهری

امروزه کمتر افرادی را می توانید پیدا کنید که نام شاعر معاصر سهراب سپهری را نشنیده باشد. آرامگاه این شاعر بزرگ در شهر کاشان ایران قرار دارد که حدود 40 کیلومتری کاشان به سمت مشهد اردهال واقع شده است.

آرامگاه سهراب سپهری و تپه های سیلک کاشان

تپه های سیلک کاشان

از هیجان انگیز ترین جاهای دیدنی کاشان تپه های سیلک می باشد چرا که این مکان کهن ترین تمدن بشری می باشد و شامل دو گورستان است که قدمتشان به حدود 3500 سال پیش از میلاد بر می گردد و جذابیت های بسیاری برای گردشگران تور کاشان و باستان شناسان دارد. جالب است بدانید که اطلاعاتی در رابطه با این تپه در هیچ منبعی موجود نیست و وقوع یک سیل در 80 سال پیش باعث شد تا این تپه سر از خاک بیرون آورد و مورد توجه باستان شناسان قرار بگیرد.
آدرس: ضلع جنوب غربی شهر کاشان و در سمت راست جاده ی کاشان به فین (خیابان امیر کبیر)

آتشکده نیاسر کاشان

آتشکده ی چهار طاقی نیاسر در دوران ساسانیان ساخته شده و در ارتفاعات روستای نیاسر کاشان قرار دارد در زمان اوج دین زرتشت رواج داشت و مکانی بود برای برگزاری مراسم های مذهبی زرتشتیان، از دیگر نام های آتشکده می توان چهار دروازه و چهار قاپو را نام برد. آتشکده نیاسر کاشان از باستانی ترین بناهای چهار طاقی ایران محسوب می شود که در طول تاریخ آسیب های زیادی به آن وارد نشده است.

گلاب گیری کاشان - مراسم گلاب گیری کاشان را کی و کجا ببینیم؟

آتشکده نیاسر و شهر زیر زمینی نوش آباد

شهر زیر زمینی نوش آباد

شهر زیر زمینی نوش آباد پایتخت انوشیروان پادشاه ساسانی است که واقع در شمال شهر کاشان و غرب شهر آران و در 10 کیلومتری کاشان قرار دارد.شهر زیر زمینی اویی که سابقه ای 1500 ساله دارد، در سال 1385 زمانیکه یکی از اهالی شهر در حال حفاری خانه ی خود بود به طور اتفاقی کشف شد. این شهر زیر زمینی مجموعه ای از دالان های تو در تو می باشد و به عنوان پناهگاه در زمان حمله ی دشمن کاربرد داشت. این شهر زیر زمینی یکی از جاذبه های مهم شهر کاشان و از جاهای دینی کاشان می باشد. این جاذبه تماما به دست بشر ساخته و بنا شده و همچنین عمقی حدود 18 متر دارد، اما وسعتی بیش از هزار متر دارد.

خانه های بروجردی ها، عروس خانه های کاشان

ویژگی معماری خانه بروجردی ها علاوه بر زیبایی غیر قابل توصیف کارایی آن است. خانه ی بروجردی ها حاصل عشق سید مهدی نطنزی به دختر حاج جعفر طباطبائی است و شرط خان بزرگ طبا طبائی برای ازدواج او با دخترش این بود که خانه ای که در شان و مقام دخترش باشد برای او بسازد. این شرط وی باعث شد که مرد عاشق پیشه خانه ای بسازد که همه ی بخش های آن نقشی از هنر دارد که تزئینات سنتی و بسیار زیبا را داراست.

عمارت بروجردی ها در کاان

بادگیری خاص عمارت بروجردی ها 

بادگیرها را می توان یکی از مهم ترین وجه تمایز این خانه با سایر جاهای دیدنی کاشان دانست که با معماری هلالی شکل به صورت قرینه ساخته شده اند که علاوه بر زیبایی به تهویه هوای عمارت به ویِژه در بخش اندوزی کمک می کرد و باعث ایجاد جریان هوا می شد.
آدرس: محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی

قمصر کاشان

قمصر کاشان شهری است در اطراف شهر کاشان که به مهد گل محمدی معروف است که گردشگران پس از بازدید از کاشان به آن سر می زنند. بهترین زمان برای بازدید از این مکان زیبا فصل بهار است که دشت های گل محمدی رنگین می شوند و گلاب گیری یکی از اتفاقای مهم گردشگری در این منطقه به شمار می آید و از جاهای پر بازدید و دیدنی کاشان است.

 

قمصر و غار نیاسر کاشان

غار نیاسر(غار تالار رئیس)

از جاهای دیدنی کاشان که بسیار زیبا و دیدنی می باشد غار نیاسر است که در نزدیکی روستای نیاسر قرار دارد و به همین دلیل به این نام شهرت دارد، این پدیده ی زیبای گردشگری یکی از عجایب و جاذبه های محبوب در این منطقه است و از قدمتی حدود 2000 سال برخوردار است و به دست بشر احداث شده است. علت ایجاد این غار این بوده که می توان به مهم بودن آن یعنی ایجاد این غار زیبا و عجیب به دلیل برگزاری مراسم آیینی و مذهبی اشاره کرد و این مکان امروزه مانند تونل های سنگی پیچ در پیچ و تو در تو ساخته شده است و از مکان های دیدنی کاشان به شمار می آید.

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر از چشمه تالار اسکندریه سرچشمه می گیرد به طوری که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آنجا به دشت های نیاسر و یک سوم آن به محله نو میرود. آب جاری شده از آبشار به مزرعهای اطراف مانند مزرعه خاتون، دولت آباد، سیف آباد و یرقون می رسد. البته زمانی که آب بیشتر بوده به سمت مزرعه سورآباد هم می رفته است اما در حال حاضر به دلیل کم شدن آب دسترسی آن به این مزرعه امکان پذیر نمی باشد. در اطراف آبشار درختانی از جمله بید شیرین، بید تلخ، نارون یا پشه، ون یازبان گنجشک، توت بی دونه، توت شمرونی، انجیر و مو رشد کرده اند. همچنین چند درخت کهن و بلند توت و بید در پای آبشار وجود دارد و به علت خطرهای احتمالی حدود 7 سال پیش آنها را قطع کرده اند. 

 

آبشار نیاسر


از گیاهان دارویی می توان موارد زیر را نام برد:
پرسیاوش: برای سینه و سردرد
علف شوره: مناسب برای سر درد
خیار بوته مار: مناسب برای پا درد

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک آران در فاصله 35 کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل واقع می باشدکه از غرب به کوه های سفید آب، سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر، از سمت شمال و غب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ محدود شده است، شکل این دریاچه شبیه به یک مثلث است.زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده است. عمق نمک این دریاچه بین 5 تا 54 متر متغیر است که توسط لایه های خاک رس از یکدیگر جدا سازی شده اند.با هر بار بارش و تبخیر آب در این دریاچه نمک های موجود کرت بندی های زیبایی به شکل پلی گن تشکیل می دهند که دیدن مناظر آن بسیار دیدنی می باشد.

 

دریاچه نمک آران و بیدگل و خانه تاریخی آل یاسین

 

خانه تاریخی آل یاسین

خانه تاریخی آل یاسین واقع در خیابان امام خمینی کاشان و متعلق به مرحوم حاج سید محمد تقی پشت مشهدی است که در دوره محمد شاه قاجار ساخته شده است و در آخر به صورت موروثی در اختیار آقا نظام الدین مجتهد کاشانی آل یاسین قرار می گیرد. این خانه اخیرا توسط شهرداری کاشان بازسازی شده است.

خانه عامری ها

خانه عامری ها، مهمان سرایی به وسعت تاریخ و معبر تاریخ شهر کاشان است که از جاهای دیدنی کاشان به حساب می آید که امارت ها و باغ های بسیاری در این راسته قرر دارند. خانه عامری خانه ای زیبا و تاریخی است که زمان ساحت آن مربوط به دوره زندیه است. خانه امری ها از بزرگترین خانه های تاریخی می باشد که بخش های داخلی و بیرونی همراه با ایوان های بلند، مهمانخانه، حیاط خدمه و 85 اتاق، که بخش های مختلف این عمارت را تشکیل می دهند.

 

خانه و استراحتگاه سنتی عامری

 

استراحتگاه سنتی عامری

افرادی که علاقه مند به سفر و جاذبه های تاریخی هستند، و نحوه زندگی در روزگاران قدیم را دوست دارند مجموعه تاریخی عامری ها این امکان را برای آنها فراهم کرده است. پس از آنکه این مجموعه به حمایت میراث فرهنگی درآمد، در بخش هایی از آن وسایل رفاه و آسایش اماده کرده اند و همچنین هتل سنتی عامری افتتاح شد. در این مکان تالار آیینه نیز میزبان مهمانان است و رستوران سنتی می تواند پذیرای بازدید کنندگان در این رستوران باشد.

خانه موزه عروسک کاشان ، تجدید پیمان با خاطرات کودکی

زمانیکه به امارت قاجاری قدیمی می روید حال و هوای آن طوری است که شما را به شور و نشاط وا می دارد، این خانه قدیمی که به موزه اسباب بازی تبدیل شده در آن می توانید خاطره انگیز ترینن اسباب های سر گرمی کودکی در گذشته را ببینید. فر فره ها، عروسک های دست ساز قدیمی همه دست به دست هم می دهند تا خاطره های زیبای دوران قدیم را برای بینندگان تداعی کنند.تعدادی از اتاق های عمارت که به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده و شب ها مراسم هایی ماند بازی های دسته جمعی در حیاط برگزار میشود.

 

روستای ابیانه و خانه موزه عروسک کاشان

 

روستای ابیانه کاشان

یکی از جاهای دیدنی کاشان در میان هموطنان و گردشگران دیگر جهان روستای زیبا و دینی ابیانه کاشان است. این روستای تاریخی دارای آب و هوای متعادل و معماری شگفت انگیز و زیبایی های طبیعی بسیاری را داراست و همچنین از مرتفع ترین مناطق مسکونی ایران به شمار می رود. جالب است بداند که این روستا منازل کاملا روی دامنه ی پر شیب شمال رودخانه ساخته شده و دارای پنجره های چوبی ارسی می باشد که نمای خارجی آن با خاک سرخ رنگ پوشیده شده است.

دیگر جاهای دیدنی کاشان

علاوه بر موراد گفته شده می توانید جاهای دیدنی دیگری از کاشان را بازدید که این موارد عبارت اند از:

  • روستای کمال الملک
  • آتشکده خرم دشت
  • روستای ون
  • مدرسه سلطانیه
  • منازل زین الدین
  • ....

سوغاتی کاشان

شهر کاشان علاوه بر معروفیتش به گلاب و عرقیات نیز معروف است با وجود این که این شهر سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی هایی را در بر دارد، فرش دست بافت، ظروف سفالی، زیورالاتی که در فصل گلاب گیری با گل محمدی ساخته می شود و همگی جزء سوغات مشهد محسوب میشود که گردشگران تور کاشان می توانند آنها را تهیه کنند و به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 102 کاربر