انواع هواپیماهای مسافربری

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 802
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

امروزه هواپیما ها یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل به شمار می آیند و انواع مختلفی دارند که عبارتند از هواپیما های مسافربری، هواپیما های جنگی، هواپیما های باربری و غیره، جالب است بدانید که هر یک از این هواپیما ها نیز مدل های مختلفی دارند و ما در این مقاله قصد داریم که انواع هواپیماهای مسافربری را به شما معرفی کنیم، چنانچه به اطلاعاتی در این زمینه نیاز دارید در ادامه این بخش از سایت لحظه آخر ما را همراهی کنید.

انواع هواپیماهای مسافربری

 

انواع هواپیماهای مسافربری

افزایش آمار سفر کردن با هواپیما باعث شده تا طراحان این وسیله نقلیه، انواع مختلفی از هواپیماهای مسافربری با ظرفیت ها و قابلیت های متفاوتی را طراحی و تولید کنند، برخی از این هواپیما ها عبارتند از هواپیما های TURBOPROP، PISTON، narrow-body، wide body و جت های regional، light، mid size، heavy و هلی کوپتر ها که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

 

 

هواپیما های TURBOPROP

 

هواپیما های TURBOPROP

یکی از هواپیما های مسافربری موجود در دنیا هواپیما های TURBOPROP می باشند که دارای چندین موتور توربین گازی هستند، این موتور ها در واقع نقش پروانه موجود در سایر انواع هواپیما ها نظیر هواپیمای پیستون و یا جت ها را ایفا می کنند.

این هواپیما ها از نظر اندازه معمولاً بزرگ تر هواپیما های پیستون می باشند و می توانند بیش از 35 هزار فوت ارتفاع بگیرند، همچنین لازم به ذکر است که هواپیما های TURBOPROP برای پرواز هایی با مسافت 600 تا 10000 مایل مناسب هستند و ظرفیت آن ها بین 6 تا 8 نفر مسافر می باشد.

توجه داشته باشید که هواپیما های TURBOPROP اغلب مناسب سفر های کاری و تجاری است زیرا طراحی کابین این هواپیما به گونه ای می باشد که امکان برگزاری جلسه در آن وجود دارد و مسافران می توانند از زمان پرواز نهایت استفاده کنند، همچنین خوب است بدانید که این هواپیما ها از نظر اقتصادی به صرفه تر از سایر جت های اختصاصی می باشد.

 

 

هواپیما های PISTON

 

هواپیما های PISTON

یکی دیگر از هواپیما های مسافربری هواپیمای piston هستند که مناسب سفر هایی با مسافت کوتاه (300 تا 400 مایل) می باشد و کابین آن حدود شش نفر ظرفیت دارد، جالب است بدانید که هواپیما های PISTON برخلاف جت ها یا هواپیما های توربوپراپ فاقد موتور توربین گازی بودی و دارای چندین موتور پیستونی می باشند، این هواپیما ها می توانند تا ارتفاع 15 هزار فوت پرواز کنند و لازم به ذکر است که کابین برخی از  آن ها به صورت اتوبوسی طراحی شده اند و معمولاً دارای دو ردیف هستند همچنین توجه داشته باشید که هواپیما های پیستون برای فرود نیاز به باند های بزرگ ندارند و در باند های فرودگاهی کوتاه نیز می توانند بنشینند.

 

 

هواپیما های narrow-body

 

هواپیما های narrow-body

هواپیما های narrow-body  یا باریک پیکر نوع دیگری از هواپیما های مسافربری هستند که عرض کابینه آن بین 3 تا 4 متر بوده و دارای یک راهرو می باشند، این هواپیما ها مناسب برای پرواز های طولانی مدت نبوده و تنها می توانند مسافت های کوتاه را بپیمایند.

از هواپیما های مسافربری که از نوع narrow-body هستند می توان به بوئینگ 300-757 اشاره کرد، خوب است بدانید که اغلب هواپیما های باریک پیکر حدود 295 نفر ظرفیت دارند و به هواپیما های تک راهرو معروف اند.

 

 

جت های regional

 

جت های regional

جت های regional در واقع از انواع هواپیما های باریک پیکر به شمار می آیند اما به طور کلی این جت ها اندازه های کوچکتری نسبت به هواپیماهای باریک پیکر داشته و حدود 100 نفر ظرفیت دارند، همانطور که از نام این نوع از هواپیما های مسافری بری پیدا است، مخصوص و مناسب پرواز های کوتاه مدت و در داخل یک منطقه خاص می باشند.

جالب است بدانید که جت های regional دارای دو مدل می باشند که عبارتند از MRJ70 و MRJ90 و تفاوت این مدل ها در میزان ظرفیت آن ها می باشد.

 

 

جت های light

 

جت های light

این نوع از هواپیما های مسافربری بسیار کوچک می باشد و مشخصه اصلی آن ها وزن کمی که دارند است، جت های لایت به طور کلی دو نوع سبک و سبک تر دارند و بهترین گزینه برای سفر های کاری می باشند، جالب است بدانید که جت های سبک امروزه به عنوان مناسب ترین جایگزین برای هواپیما های پیستون و توربو شناخته می شود،

همچنین توجه داشته باشید که این نوع از هواپیما های مسافربری برای انجام پرواز های کوتاه مدت طراحی شده اند و به هیچ عنوان مناسب پرواز های بلند مدت نمی باشند، از محبوب ترین مدل های این نوع از هواپیما ها می توان به Eclipse 500، Cessna Citation CJ4، Hawker Beechcraft Premier 1A و غیره اشاره کرد.

 

 

جت های mid size

 

جت های mid size

یکی از بهترین انواع هواپیما های مسافربری، جت های mid size هستند، این هواپیما ها کاربردی تر از سایر انواع جت ها می باشند و بسته به مدلی که دارند مناسب پرواز های طولانی یا کوتاه مدت هستند.

جالب است بدانید از نظر اقتصادی نیز این نوع از هواپیما های مسافربری به صرفه تر بوده و با توجه به کاربردی بودن، سایز متوسط، توانایی ها و قابلیت های بالایی که دارند جایگزین مناسبی برای سایر جت ها به شمار می آیند، از این رو افرادی که به دنبال هواپیمای خصوصی می باشند، می توانند این نوع از جت ها را انتخاب کنند.

از معروف ترین مدل های جت mid sixe می توان به Embraer Legacy 500، Bombardier Learjet 60XR و غیره اشاره کرد. 

 

 

جت های heavy

 

جت های heavy

جت های heavy نیز از انواع هواپیماهای مسافربری هستند که کابین آن ها بسیار لوکس طراحی می شود و امکانات متعددی دارند به همین جهت نیز گزینه مناسبی برای افرادی که به دنبال جت های خصوصی می باشند به شمار می آیند، این هواپیما های مسافربری توانایی های بالایی دارند و قادر به انجام پرواز های طولانی مدت هستند، باید بدانید که کابین لوکس و توانایی های بالا باعث شده اند که جت های heavy طرفداران بسیاری داشته باشند، برخی از محبوب ترین مدل های این نوع از هواپیما های مسافربری عبارتند از Embraer Legacy 650، Gulfstream GIV و Gulfstream G550.

 

 

هواپیما های wide body

 

 

هواپیما های wide body

هواپیما های wide body یا پهن پیکر، بزرگ ترین نوع هوایپما های مسافربری هستند که داخل آن ها معمولاً دو ردیف صندلی وجود دارد و جالب است بدانید که در اصطلاح به این نوع از هواپیما دوراهرویی گفته می شود.

بدنه هواپیما های پهن پیکر دارای قطری حدود 6 یا 7 متری بوده و ظرفیت آن ها بسته به مدلی که دارند بین 200 تا 850 نفر متغییر است. لازم به ذکر می باشد که این نوع هواپیما ها با هدف جا به جایی تعداد بیشتری از مسافرین طراحی شده اند و مناسب سفر های کوتاه و یا بلند مدت هستند، همچنین بد نیست بدانید که این هواپیما ها در زمینه باربری نیز فعالیت می کنند و اغلب گردشگران و مسافرین آژانس های هواپیمایی نیز با هواپیما های پهن پیکر جا به جا می شوند.

 

 

هلی کوپتر

 

 

هلی کوپتر ها

هلی کوپتر ها نیز از انواع هواپیما های مسافربری به شمار می آیند و در حال حاضر شرکت های متعددی وجود دارد که در حال ارائه خدماتی تحت عنوان تاکسی هلی کوپتر هستند و مسافران می توانند این نوع از هواپیما را خریداری و یا کرایه نمایند، خوب است بدایند که هلی کوپتر ها بهترین گزینه برای سفر های چند مقصد محسوب می شوند و همچنین لازم به ذکر است که کابین آن ها به گونه ای طراحی شده اند که اوج راحتی را برای مسافران خود فراهم می کنند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعاتی کلی در رابطه با انواع هواپیما های مسافربری کسب کرده باشید، سایت لحظه آخر ارائه دهنده انواع تورهای داخلی و خارجی اعم از تور قشم، تور کیش، تور مشهد، تور ترکیه، تور استانبول، تور آنتالیا و دیگر تورهای مسافرتی و گردشگری می باشد، برای اطلاع دقیق تر از قیمت تورها می توانید به سایت لحظه آخر مراجعه فرمایید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر