بلندترین کوه جهان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 83937
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

زمانی که صحبت از بلندترین کوه ها روی زمین در میان باشد، بی اختیار هیبت باشکوه اورست است که در ذهن آدم نقش می بندد. اورست با ارتفاعی در حدود 8848 متر، بلندترین کوه جهان است! این جمله برای همه ما آشناست اما شاید کمتر کسی از حقایق نهان و آشکار این کوه معروف با خبر باشد، به همین خاطر لحظه آخر در این مقاله اورست را با تمام جزئیات معرفی کرده و اطلاعات جالبی در رابطه با این کوه که عنوان بلندترین قله جهان را به دوش می کشد، در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. بلندترین قله جهان در کدام کشور است؟
  2. قله های جهان به ترتیب بیشترین ارتفاع
  3. ارتفاع کوه اورست دقیقا چند متر است؟
  4. اورست چگونه کشف و نامگذاری شد؟
  5. صعود به قله بلندترین کوه جهان
  6. مسیر های صعود به اورست
  7. اولین تلاش ناکام برای صعود به اورست
  8. اولین صعود موفق به اورست
  9. اولین صعود به اورست بدون کپسول اکسیژن
  10. پیر ترین و جوان ترین فاتحان اورست
  11. اولین فاتح زن اورست
  12. تنها فاتح نابینای اورست
  13. فاتحان ایرانی کوه اورست
  14. نخستین فاتح معلول اورست
  15. بیشترین تعداد صعود به اورست
  16. کمترین زمان برای صعود
  17. راهنمای صعود به اورست
  18. کمپ های کوهنوردی اورست
  19. هزینه صعود به اورست چقدر است؟
  20. وسایل ضروری برای صعود چه چیز هایی هستند؟
  21. صعود به اورست چند روز طول می کشد؟
  22. صعود به اورست تا چه حد خطر آفرین است؟
  23. برای صعود به اورست تا چه حد باید آمادگی جسمانی داشته باشیم؟
  24. بهترین زمان صعود به اورست
  25. حقایق جالب درباره بلندترین کوه جهان
  26. اورست بلندترین قله جهان نیست!
  27. اورست هنوز رشد می کند!
  28. اورست گورستان کوهنوردان!
  29. اورست کثیف ترین کوه جهان!
  30. تلاش برای ثبت رکورد های عجیب!

کوه ها نماد مقاومت، استحکام و سربلندی هستند و کوهستان الهام بخش انسان در چیرگی بر موانع و دشواری ها است. روی زمین کوه های زیادی وجود دارد که حدود یک پنجم از خشکی های زمین را در بر گرفته اند. در میان تعداد بی شمار کوه های موجود بر روی کره زمین، کوه اورست با اختلاف از همه کوه ها معروف تر و در میان کوهنوردان محبوب تر بوده است و این شهرت را به خاطر ارتفاع بلند خود کسب کرده است. اما جالب است بدانید با وجود این که همه کوه اورست را بلندترین کوه جهان می دانند، تا همین چند وقت پیش بر سر ارتفاع دقیق این کوه اختلاف نظراتی وجود داشته است. پس قبل از هر چیز به بررسی موقعیت مکانی و ارتفاع دقیق اورست می پردازیم و سپس حقایق جالبی در رابطه با آن در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

بلندترین قله جهان

بلندترین قله جهان در کدام کشور است؟

اورست در جنوب قاره آسیا و در مرز منطقه ساگارماتا کشور نپال و ناحیه تبت در کشور چین واقع شده و یکی از کوه های رشته کوه هیمالیا بوده و بلندین کوه جهان می باشد. علاقه مندان می توانند برای رفتن به این قله مهیج و هیجان انگیز می توانند از تور چین در سایت لحظه آخر بازدید کنند.

قله های جهان به ترتیب بیشترین ارتفاع

  1. کوه اورست    
  2. کی 2    
  3. کانگچنجونگا    
  4. لهوتسه
  5. ماکالو

ارتفاع کوه اورست دقیقا چند متر است؟

در ابتدا باید بدانید که برای اندازه گیری ارتفاع یک کوه، فاکتور های مهمی وجود دارد و زمین شناسان برای این که ارتفاع دقیق اورست را اندازه گیری کنند با سوال هایی رو به رو شدند، به طور مثال:

 آیا برف های انباشته روی قله کوه در زمان اندازه گیری باید محاسبه می شد یا خیر؟ آیا سرعت وزش باد روی مقدار پوشش برف روی قله تاثیر گذار است؟ آیا واقعا زمین لرزه سال 1934 نپال، روی ارتفاع اورست تاثیر گذاشت؟ آیا در زمان اندازه گیری ارتفاع کوه اورست فقط باید صخره های سنگی در نظر گرفته شود؟

ارتفاع کوه اورست

اما پیش از آن که این موضوعات در رابطه با ارتفاع قله اورست مطرح باشد، در اواسط دهه 1950 میلادی ارتفاع این کوه حدود 8848 متر از سطح دریا اعلام شده و به طور کاملا رسمی، به عنوان بزرگترین کوه جهان معرفی و شناخته شد. با این حال وجود ابهامات و سوال های موجود در رابطه با چگونگی اندازه گیری ارتفاع کوه سبب شد کشور های مالک اورست یعنی چین و نپال بر سر ارتفاع این کوه از سطح دریا اختلاف نظر شدیدی داشته باشند. این موضوع حتی باعث شد کشور های دیگری مثل هند، دانمارک، ایتالیا و حتی آمریکا نیز تیم های تحقیقاتی برای اندازه گیری ارتفاع قله اورست به مکان این کوه اعزام کرده و به نتایج متفاوتی دست یابند. به طور مثال کشور ایتالیا در سال 1992 میلادی ارتفاع اورست را 8846 متر اعلام کرد، آمریکا نیز بر اساس نتایج تیم تحقیقاتی خود ارتفاع این کوه را در سال 1999 میلادی، 8850 متر بر آورد کرد. در سال 2005 میلادی نیز جمهوری خلق چین اقدام به اندازه گیری ارتفاع قله اورست، در هر دو حالت یعنی با احتساب پوشش برفی قله یا بدون در نظر گرفتن آن کرده و ارتفاع این کوه را 8844 متر اعلام کرد. اما دولت نپال گزارشات ارائه شده توسط کشور های دیگر را تایید نکرده و حتی با چین نیز که در داشتن اورست با او شریک است، مخالفت بسیاری کرد. با تمام فشار هایی که چین به نپال و مجموعه بین المللی کوهنوردان صعود کننده وارد کرد، نپال موضع خود را همچنان بیش از پیش حفظ کرده و باعث شد چین در این زمینه عقب نشینی کند. در نهایت این دو کشور پس از سال ها اختلاف نظر بر سر ارتفاع دقیق اورست، در سال 2010 میلادی روی عدد 8848 توافق کردند. با این توافق اکنون کوه اورست به طور دقیق و رسمی در فهرست کوه های هشت هزار متری بوده و 8848 متر (معادل 29028 پا) ارتفاع دارد.

 
اولین فاتح کوه اورست

اورست چگونه کشف و نامگذاری شد؟

در سال 1852 میلادی، زمانی که کشور هند هنوز تحت سلطه انگلیس ها بود، یک ریاضیدان جوان به نام رادهانات سيکزار کوه اورست را کشف کرد. وی در زمان کشف این قله شتابزده به سمت محل کار خود دویده و خطاب به رئیس خود گفت که بلندترین قله جهان را کشف کرده است. جالب است بدانید سيکزار بود که برای اولین بار، بعد از چهار سال تلاش و انرژی در راستای عملیات رمزگشایی داده های ریاضی، موفق شده بود ارتفاع یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه های هیمالیا را اندازه گیری نماید. قله اورست پس از آن که توسط سيکزار کشف شد، به افتخار سر جرج اورست رئیس وقت سازمان نقشه برداری هند، اورست نامیده شد، این در حالی بود که اورست در آن زمان حدود 8840 متر ارتفاع داشت. البته لازم به ذکر است که در کشور نپال، این کوه باشکوه را با نام ساگاراما به معنای سر آسمان می شناسند و در تبت نیز آن را چومولونگما به معنای مادر زمین نامیده اند. این قله همچنین با لقب بام جهان نیز بین مردم دنیا شهرت دارد.

 
بلنترین کوه جهان کجاست

صعود به قله بلندترین کوه جهان

بی شک کوهی مثل اورست که تا این اندازه بین جهانیان شهرت پیدا کرده سوژه نابی برای کوهنوردان بوده و بسیاری از ماجراجویان در جهان رویای صعود به قله این کوه را در سر می پرورانند. اشتیاق افراد برای فتح این قله به نحوی است که در میان آن ها علاوه بر کوهنوردان حرفه ای و مجرب، وجود دارند افراد مبتدی که حاضرند سختی های موجود در مسیر صعود به اورست را به جان خریده و حتی هزینه های هنگفتی را به افراد با تجربه در این زمینه پرداخت کنند تا به کمک آن ها یک صعود موفقیت آمیز را به قله باشکوه اورست رقم بزنند. به طوری که امروزه حدود 4000 نفر در جهان موفق شدند بلندترین کوه جهان را فتح کرده و افتخار قدم نهادن بر بام جهان را در کارنامه خود ثبت کنند. اطلاعات جالبی در زمینه صعود به اورست وجود دارد که ما سعی می کنیم بهترین های آن را جمع آوری کرده و به شما عزیزان ارائه کنیم، بدین منظور با ما همراه باشید.

مسیر های صعود به اورست

برای صعود به اورست دو مسیر اصلی پیش روی کوهنوردان است که یکی از آن ها در دامنه شمالی در تبت و دیگری در دامنه جنوبی در نپال قرار دارد. البته به غیر از این مسیر ها تعداد زیادی مسیر فرعی برای صعود به اورست وجود دارد که زیاد مورد استفاده کوهنوردان قرار نمی گیرد. اما در مورد مسیر های اصلی باید بگوییم که مسیر جنوبی موجود در منطقه نپال، آسان تر بوده و اغلب صعود های موفق ثبت شده، از این مسیر بوده است. مسیر جنوبی اولین مسیر، بین 15 مسیری بود که در سال 1996 میلادی برای صعود به اورست شناخته و معرفی شد. همچنین این مسیر، مسیر صعود اولین کسانی بود که قله اورست را فتح کردند.

بلندترین کوه جهان

اولین تلاش ناکام برای صعود به اورست

خوب است بدانید از زمان کشف اورست تا اولین صعود موفق به آن، تلاش های بسیاری جهت فتح این قله صورت گرفت. اما اولین بار فردی انگلیسی به نام جورج مالوری در سال 1924 میلادی با هدف فتح بلندترین قله جهان به سمت رشته کوه های هیمالیا و کوه اورست حرکت کرد. اما متاسفانه این تلاش ناکام مانده و جورج مالوری در طول مسیر به همراه یکی از همنوردانش یعنی اندرو اروين، جان خود را از دست داده و در سن 38 سالگی از دنیا رفت.

اولین صعود موفق به اورست

بعد از اولین ناکامی، مجددا تلاش های بسیاری جهت فتح بزرگترین کوه جهان صورت گرفت، و بالاخره اولین صعود موفق توسط یک نابغه نیوزلندی به نام ادموند هيلاری در سال 1935 میلادی به وقوع پیوست. ادموند هيلاری از نوجوانی متوجه علاقه و استعداد خود در زمینه کوهنوردی شده بود و سال ها رویای فتح قله ای را در سر داشت که تاکنون هیچ بشری موفق به قدم نهادن بر روی آن نشده بود. او در نهایت در سال 1935 میلادی تصمیم گرفت به آرزوی خود جامه عمل پوشانیده و اورست را فتح نماید، بنابراین به همراه تعدادی از دوستان خود از مسیر جنوبی در نپال حرکت کردند و پس از عبور از آبشار یخی، کمپ غربی صعود و لوتسه فيس در ساعت 11:30 نهم ماه می سال 1935 میلادی، به قله کوه با صلابت اورست رسیدند و بدین ترتیب اولین صعود موفق به بلندترین کوه جهان اتفاق افتاد.

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا
بزرگترین قله جهان

اولین صعود به اورست بدون کپسول اکسیژن

پس از نخستین صعود موفق به اورست، بار ها بام دنیا توسط افراد با ملیت های گوناگون فتح شد اما دیگر هیچ یک از آن ها حرف جدیدی برای گفتن نداشتند و این کار به یک امر روتین مبدل شده بود، تا زمانی که در سال 1978 میلادی صعود موفقی به بلندترین کوه جهان ثبت شد که حیرت همگان را به دنبال داشت. حالا سوال اینجاست که مگر این صعود با بقیه صعود های ثبت شده چه تفاوتی دارد؟
در سال 1978 میلادی یک کوهنورد ایتالیایی به نام راینولد مسنر به همراه همنوردش که یک کوهنورد اتریشی بود و پیتر هابلر نام داشت، تصمیم گرفتند بزگترین قله جهان را بدون استفاده از کپسول اکسیژن (یا همان ماسک تنفسی) فتح کنند، کاری که از لحاظ کارشناسان این زمینه با خودکشی فرقی نداشت و بسیاری از کوهنوردان حتی با ماسک اکسیژن نیز تحمل این شرایط را نداشتند و از صعود باز ماندند. ولیکن این دو کوهنورد جسور توانستند این امر محال را ممکن کرده و انقلابی در تاریخ کوهنوردی به ثبت رساندند. گردشگران تور چین جالب است بدانید پس از اولین فتح پیروزمندانه اورست بدون اکسیژن، 4 درصد از تمام صعود های ثبت شده بدون استفاده از ماسک اکسیژن صورت گرفته است.

بلندترین کوه های جهان - با کلیک بر روی لینک می توانید با مرتفع ترین کوه های جهان آشنا شوید.

پیر ترین و جوان ترین فاتحان اورست

همه ما این جمله معروف را شنیده ایم که از قدیم گفتند ورزش سن و سال نمی شناسد و همیشه می توان در هر سن و سال و در هر زمینه ای درخشان بود. پیر ترین و جوان ترین فاتحان اورست مصداق بارزی برای این جمله هستند که توانستند در سنینی خاص قله اورست را فتح کرده و افتخار آفرین شوند. پیر ترین فاتح اورست یک کوهنورد ژاپنی به نام اكائو آراياما است که در سال 2003 میلادی، در سن 70 سالگی موفق به فتح اورست شد، البته جالب است بدانید که این رکورد 10 سال بعد توسط خود او شکسته شد و وی در سن 80 سالگی نیز بلندترین کوه جهان را فتح کرد.
جردن رومرو نیز یک کوهنورد آمریکایی می باشد که در سن 13 سالگی و در سال 2010 میلادی اورست را فتح کرده و رکورد جوان ترین فاتح اورست را به نام خود ثبت کرده است.
جوان ترین فاتح اورست،جردن رومرو

اولین فاتح زن اورست

جونکو تابی یک کوهنورد و گردشگر ژاپنی است که در می سال 1975 میلادی به قله 8840 متری بزرگترین کوه جهان صعود کرد و نام خود را به عنوان اولین فاتح زن اورست در تاریخ کوهنوردی ثبت کرده است. وی این صعود را در 35 سالگی و در عرض حدود 12 روز انجام داده است. از دیگر افتخارات این کوهنورد زن می توان به فتح قله کوه های معروفی همچون کلیمانجارو، دنالی و فوجی اشاره کرد.
 فاتح زن اورست

تنها فاتح نابینای اورست

تنها فرد نابینایی که موفق به صعود اورست شده فردی به نام اریک واینمایر می باشد که در سن 31 سالگی و در تاریخ 25 آوریل 2001 میلادی به این امر جامه عمل پوشانیده است. اریک واینمایر یک ورزشکار، ماجراجو، نویسنده و سخنران انگیزشی آمریکایی الاصل می باشد. 
 
فاتحان کوه اورست

فاتحان ایرانی کوه اورست

در میان هزاران نفری که به قله بلندترین کوه جهان صعود کرده اند، تعدادی از آن ها نیز ایرانی بودند و ما در این جا اولین مردان و زنان ایرانی که موفق به انجام این کار شده اند را به شما عزیزان معرفی می کنیم.
حسن نجاریان، حميد اولنج، محمد اوراز و جلال چشمه قصابانی اولین فاتحان مسلمان و ایرانی قله اورست هستند. لاله کشاورز و فرخنده صادق نیز نخستین زنان مسلمان ایرانی هستند که در تاریخ 30 می 2005 میلادی، موفق به فتح قله بلندترین کوه جهان شده اند. آن ها این کار را طی یک سفر 10 هفته ای که با سقوط بهمن نیز همراه بود، به سرانجام رساندند.

نخستین فاتح معلول اورست

قطعا شنیدن این که یک معلول جسمی توانسته باشد قله اورست را فتح کند برای افراد کمی عجیب به نظر برسد، اما جالب است بدانید که تاکنون حدود 7 معلول توانسته اند این قله را فتح کنند که اولین آن ها فردی به نام تام ويتاكر بود. تام ويتاكر یک بازیکن فوتبال انگلیسی بود که در سن 19 سالگی طی یک تصادف پای راست خود را از دست داده بود. او برای صعود به اورست سه تلاش انجام داد که نهایتا سومین تلاش وی در سال 1998 میلادی با موفقیت آمیز بوده و وی به عنوان اولین معلول، بزرگترین کوه جهان را فتح نمود و تحسین جهانیان را بر انگیخت.
صعود به اورست

بیشترین تعداد صعود به اورست

برای اغلب کوهنوردان صعود به اورست چالش بسیار بزرگی محسوب می شود اما برای برخی از آن ها که کمی حرفه ای تر به این موضوع نگاه می کنند، یک بار صعود کافی نبوده و بار ها قله این کوه را فتح کرده اند. از جمله کوهنوردانی که در این زمینه رکورد دار هستند می توان به آپا شرپا و فوربا تاشی شرپا اشاره کرد که هر کدام 21 بار موفق به فتح اورست شده اند، اشاره کرد. بعد از این دو یک کوهنورد آمریکایی به نام یو هاون با 15 بار فتح، رکورد دار بیشترین تعداد صعود به اورست می باشد. لاکپا شرپا نیز در میان کوهنوردان زن با 8 بار صعود به قله بلندترین کوه جهان، در این زمینه نام آور می باشد.

کمترین زمان برای صعود

صعود به بلند ترین کوه های جهان پروسه ای زمان بر است و کوهنوردان باید در راستای این هدف روز های زیادی سرمای شدید و طاقت فرسای قله های برفی را پشت سر بگذارند تا یک صعود موفقیت آمیز را برای خود رقم بزنند. صعود به بلندترین کوه جهان نیز بی شک کار راحتی نبوده و ممکن است کوهنوردان حتی هفته ها برای پیش آمدن فرصت و شرایط جوی مناسب جهت صعود به اورست، در کمپ های کوهنوردی سر کنند. بنابراین مدت زمان صعود به اورست نیز می تواند رقابت چالش بر انگیزی برای کوهنوردان باشد و جالب است بدانید لاکپا شرپا در این زمینه رکورد دار بوده و توانسته در سال 2003 میلادی، بلندترین قله جهان را در عرض 10 ساعت و 56 دقیقه فتح نماید. لاکپا شرپا یک کوهنورد زن اهل نپال است که این صعود خود را از مسیر جنوبی و بیس کمپ انجام داده است.

راهنمای صعود به اورست

کمپ های کوه اورست

کمپ های کوهنوردی اورست

در مسیر جنوبی صعود به قله اورست، 5 کمپ مختلف وجود دارد که کوهنوردان در طول مسیر از آن ها عبور کرده یا برای اقامت از آن ها استفاده می کنند. کمپ های کوهنوردی اورست عبارت است از:
کمپ اصلی (Base Camp): بیس کمپ اورست جایی است که صعود قله از آن جا آغاز می شود، این کمپ در ارتفاع 5400 متری از سطح زمین می باشد.
کمپ 1 (The Valley of Silence) | این کمپ در ارتفاع 6100 الی 6400 متری قرار دارد.
کمپ 2 | ارتفاع: 6400 متر.
کمپ 3 (Lhotse wall) | ارتفاع: 6800 – 8000 متر.
کمپ 4 (The death zone) | ارتفاع 8000 متر.

هزینه صعود به اورست چقدر است؟

هزینه چنین سفر هایی معمولا بر اساس فاکتور های مختلفی محاسبه می شود و ممکن است هر سال نیز تغییر کند. اما برای مثال اگر برای خرید یک تور صعود به اورست به شرکت های خدمات مسافرتی و طبیعت گردی مراجعه کرده و از راهنما یا تور لیدر شخصی کمک بگیرید، هزینه صعود به قله اورست برای هر نفر از 40 هزار دلار شروع می شود و این مبلغ نسبت به تعداد روز های تور و همچنین امکانات و خدماتی که در آن به افراد ارائه می شود، تغییر یافته و به طبع افرایش می یابد. لازم به ذکر است که مبلغ ذکر شده در این بخش مربوط به تاریخ 10 اسفند 1398 می باشد.
 
ابزار کوهنوردی

وسایل ضروری برای صعود چه چیز هایی هستند؟

برای صعود به قله بلندترین کوه جهان باید کاملا مجهز بود و تمام تمهیدات امنیتی را جهت مقابله با خطرات احتمالی در نظر گرفت. اما مهم ترین وسایل مورد نیاز برای صعود به این قله عبارت اند از چکمه مناسب، کیسه خواب با کیفیت، دستکش، کلاه، عینک، کوله پشتی، بطری، فلاکس چای، کرم ضد آفتاب، قاشق، چاقو، ماگ، تبر یخ، کفش مخصوص کوهنوردی (CRAMPONS)، پوتین، کارابینر (CARABINER)، و غیره.

صعود به اورست چند روز طول می کشد؟

علاوه بر مدت زمانی که طول می کشد تا کوهنوردان به مکان قرار گیری اورست و کمپ اصلی آن برسند، فتح بلندترین کوه جهان از کمپ اصلی تا قله، بین 6 الی 9 هفته یا حدود 40 روز طول می کشد.

صعود به اورست تا چه حد خطر آفرین است؟

خطر ویژگی جدا نشدنی چنین سفر هایی است و طبیعتا کسی که قصد صعود به بلندترین کوه جهان را دارد باید کاملا با برخی از خطرات احتمالی آن آشنا بوده و از لحاظ روانی آمادگی مقابله با آن ها را داشته باشد. اما با این وجود باید بدانید که هر چقدر هم قبل از سفر تمهیدات امنیتی لازم اندیشیده شود، احتمال وقوع خطر در چنین سفری به صفر نمی رسد. طبق آمار موجود، سالیانه حدود شش نفر در اینگونه سفر ها جان خود را از دست می دهند که اغلب نیز با سقوط از کوه اتفاق افتاده است. اما علاوه بر این آمار بین سال های 2014 و 2015 میلادی، مرگبار ترین دوره برای کوهنوردان بوده است. در سال 2014 میلادی، حدود 6 تن از شرپا ها (افراد بومی نپال که در کوه ها زندگی می کنند) بر اثر شکاف یخی آبشار یخی خومبو جان خود را از دست دادند. یک سال بعد نیز حدود 19 کوهنورد بر اثر زلزله مهیب 7 ریشتری که در 200 متری نپال رخداد، زیر آوار بهمن مانده و کشته شدند.
خوشبختانه در قرن حاضر با افزایش 5 برابری تعداد صعود کنندگان به اورست، آمار جان باختگان در این راه کاهش چشمگیری داشته به طوری که بین سال های 2000 تا 2015 میلادی، 112 مورد مرگ و میر گزارش شده است که این آمار نسبت به سال 1921 تا 1999 که حدود 170 نفر در این راه جان خود را از دست داده اند، آمار نسبتا خوبی است.
 
کوهنوردی در اورستا

برای صعود به اورست تا چه حد باید آمادگی جسمانی داشته باشیم؟

همانطور که می دانیم برای انجام هرگونه ورزشی به طور حرفه ای باید فرد دارای حداقل آمادگی جسمانی باشد اما کوهنوردی ورزشی است که در ارتفاعات بسیار بلند انجام می شود و رابطه مستقیم با جان افراد دارد و داشتن آمادگی جسمانی در شرایط بحرانی می تواند حافظ جان افراد باشد، بنابراین داشتن آمادگی جسمانی در ورزش کوهنوردی از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که اگر فرد قصد فتح بزرگترین کوه جهان را با ارتفاع 8848 متری داشته باشد، اهمیت موضوع مذکور دوچندان شده و باید پیش از رفتن به چنین سفری، آمادگی جسمانی لازم را با انجام یک سری ورزش ها کسب کرده باشید. لازم به ذکر است که دوره های آموزشی 30 روزه متعددی در این زمینه توسط متخصصین برگزار می شود که افراد می توانند با شرکت در آن ها تا حدودی آمادگی جسمانی لازم را کسب نمایند. ما نیز در ادامه به ذکر مواردی خواهیم پرداخت که می تواند کمک خوبی برای علاقمندان در این راستا باشد:
بدن سازی | انجام ورزش بدن سازی می تواند به افراد جهت بالا بردن قدرت و استقامت عضلات کمک کند تا کوهنوردان تواناتی حمل کوله پشتی و همچنین پیاده روی های طولانی در ارتفاعات را داشته باشند.
تمرینات اینتروال هوازی | انجام این تمرینات جهت بالا بردن استقامت قلبی و عروق و تنفسی به کوهنوردان پیشنهاد می شود.
تمرینات در ارتفاع تغذیه | با این که همه تمرینات گفته شده تاثیر بسزایی در میزان آمادگی جسمانی کوهنوردان می گذارد اما هیچ چیز مثل تمرین در ارتفاعات و صعود به قلل مختلف بدن آن ها را برای صعود به بلندترین قله جهان یعنی اورست آماده نمی کند.
تغذیه | تغذیه مناسب و ذخیره انرژی کافی نیز پیش از صعود می تواند برای تحمل شرایط سخت آن دوره موثر باشد.

بهترین زمان صعود به اورست

اکثر اعزام ها برای صعود به قله اورست قبل و در طول ماه می و همچنین قبل از شروع فصل تابستان و وزش باد های موسمی انجام می شود. به همین علت کوهنوردانی که فصول بعد از شروع باد های موسمی و ماه های سپتامبر و اکتبر را برای صعود به قله اورست انتخاب می کنند، به مراتب سفر دشوار تری را به خاطر شرایط جوی پیش روی خواهند داشت. بنابراین ماه می و فصل بهار را می توان به ترتیب بهترین زمان و بهترین فصل صعود به بلندترین کوه جهان قلمداد کرد.

حقایق جالب درباره بلندترین کوه جهان

گئرستان کوهنوردان

اورست بلندترین قله جهان نیست!

همان طور که در بخش های ابتدایی مقاله ذکر کردیم، ارتفاع دقیق کوه اورست یا هر کوه دیگری، از سطح دریا محاسبه می شود و با این معیار اندازه گیری اورست بلندترین کوه دنیا به شمار می آید. اما اگر ما معیار اندازه گیری را از کف اقیانوس در نظر بگیریم در واقع بزرگترین کوه جهان با ارتفاع 4205 متر از سطح دریا، قله آتشفشان غیر فعال مائونا کیا (Mauna Kea) است که حدود 6000 متر از این کوه در زیر آب اقیانوس قرار دارد. در واقع مائونا کیا دارای ارتفاعی در حدود 10203 متر بوده و حدود 1700 متر از اورست بلندتر است. 

اورست هنوز رشد می کند!

شاید شنیدن این که یک کوه هنوز در حال رشد است، کمی عجیب برسد اما جالب است بدانید که محققین طی سال ها تحقیق در زمینه ارتفاع اورست دریافتند که این کوه به طور میانگین سالیانه حدود 4 میلی متر رشد می کند و این افزایش ارتفاع به خاطر این است که صفحه های زمین دائم در حال حرکت هستند. در سال 1999 میلادی یک تیم تحقیقاتی آمریکایی برای اثبات ادعای خود تجهیزاتی بر روی قله اورست تعبیه کردند که کوچک ترین تغییری را در ارتفاع اروست ثبت کرده و امکان مشاهده آن را به افراد می دهد. هم اکنون نیز این محققین معتقدند که ارتفاع قله اورست حدود دو متر افزایش پیدا کرده و اندازه آن به 8850 متر رسیده است.
• از هر 100 نفر، 4 نفر می میرند!
به ازای هر 100 کوهنوردی که موفق به فتح قله بزرگترین کوه جهان شده اند، 4 نفر کشته شده اند.

کوه دماوند - بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید و با بلنترین کوه ایران آشنا شوید.

اورست گورستان کوهنوردان!

طبق آمار موجود حدود 200 تن از کوهنوردانی که در راه صعود به اورست جان خود را از دست داده اند، در همان کوه دفن شده اند. نکته جالب این موضوع این است که محل دفن این افراد مناطق پر خطر کوه را نشانه گذاری کرده و به راهنمایی برای صعود به بزرگترین کوه جهان تبدیل شده است.
 
کثیف ترین کوه جهان

اورست کثیف ترین کوه جهان!

متاسفانه اجساد تنها چیز هایی نیست که در اورست می توان پیدا کرد. این کوه حدود 50 تن زباله را در خود جای داده که آن به کثیف ترین کوه جهان تبدیل کرده است. البته دولت نپال از سال 2014 میلادی، برای فرهنگ سازی در راستای نریختن زباله در اورست، قانونی وضع کرده که طی آن افراد باید هنگام بازگشت از اورست حدود 8 کیلو زباله با خود به همراه داشته باشند.

تلاش برای ثبت رکورد های عجیب!

بعد از آن که هزاران نفر موفق به فتح بلندترین کوه جهان شدند، این موضوع جذابیت خود را برای برخی افراد از دست داد و سبب شد دست به کار های دیگری برای ثبت رکورد در زمینه صعود به بلندترین قله جهان بزنند که برخی از آن ها موفق و تعدادی نیز ناکام ماند. از جمله این موراد می توان به تلاش یک فرد سوئدی برای صعود به اورست با دوچرخه اشاره کرد، او از سوئد تا دامنه کوه اورست را با دوچرخه طی کرده بود و قصد داشت به همان شکل اورست را فتح کند اما با رسیدن به ارتفاع 91 متری قله، از راه خود بازگشت. در سال 2011 میلادی نیز دو مرد با پاراگلایدر از قله اورست به پایین پریدند و حدود 42 دقیقه بعد نیز در روستایی فرود آمدند و یک رکورد موفقیت آمیز را برای خود به ثبت رساندند.
علاقه مندان به کوهنوردی می توانند از دیگر مقاله های سایت لحظه اخر نیز بازدید نمایند و با دیگر کوه های جهان آشنا شوند، مقاله هایی نظیر کوه دماوند به عنوان بلندترین کوه ایران، کوه های آخون، کوه های کارپات و کوه آلبروس. برای صعود به قله اورست می توانید با مراجعه به سایت لحظه آخر از قیمت تور چین مطلع شده و خریداری کرده و صعود به بلندترین کوه جهان را تجربه کنید.

نظرات کاربران

  1. معصومه باغبان معصومه باغبان 1402/10/26
    0 نفر پسندیدند
    اینا مگه بلندترین کوه جهان نیستن پس دماوند کو؟
  2. پارسا پورمحمدی پارسا پورمحمدی 1402/10/19
    1 نفر پسندیدند
    بدبخت کوهنوردا چطوری بلندترین کوه جهان و فتح میکنن!!!!!!!!!!!
  3. البرز مشیری البرز مشیری 1402/09/25
    0 نفر پسندیدند
    اورست درسته خیلی بلنده ولی سخت ترین قله برای صعود نیساتفاقا لاکچریا و پولدارا میرن اورست

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 128 کاربر