جاذبه های گردشگری آلانیا

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/11
بازدید: 2003
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دیدن بازی دلفین‌ها، خریدکردن از بهترین برندها در مرکز خریدهای لوکس آلانیا، دیدن انعکاس نور مهتاب در غار فسفرلو آلانیا، لذت غواصی در آب‌های دریای مدیترانه و شناکردن همراه با حس ترس در کنار سفره ماهی‌ها و کوسه‌ها از تجربه‌هایی است که می‌توانید با سفر به شهر قدیمی آلانیا داشته باشید. شهر ساحلی آلانیا 104/573 جمعیت دارد و اماکن تاریخی زیادی مثل کلیسای آیایورگی و خانه موزه آتاتورک دارد. غار داملاتاش آلانیا نیز که به صورت کاملا اتفاقی کشف شد خاصیت درمان آسم و آلرژی دارد که در ادامه همه‌ی جاذبه‌های دیدنی آلانیا را معرفی و بررسی می‌کنیم.

آلانیا

سفر به زیباترین شهر ساحلی ترکیه!

ساحل کلئوپاترا آلانیا

ساحل کلئوپاترای آلانیا ساحلی بزرگ و تمیز با شن‌های سفید می‌باشد که مقصد گردشگری زوج‌های جوان و گردشگران زیادی می‌باشد. این ساحل بدلیل داشتن تعداد زیادی رستوران و کافی‌شاپ ساحلی شلوغ و پر جنب و جوش می‌باشد. نام ساحل کلئوپاترا از یک افسانه قدیمی که براساس آن ملکه مصر در سفر خود به این شهر در این خلیج شنا کرده است گرفته شده است.

ساحل کلئوپاترا آلانیا

همه چیز درباره شهر آلانیا ترکیه - از موقعیت، آب و هوا تا تاریخ و جغرافیا

برج قرمز (قلعه آلانیا)

برج قرمز یک برج تاریخی در شهر آلانیاست که در دوره سلطنت سلطان سلجوقی علاالدین کیقباد ساخته شده است و به عنوان نماد ترکیه محسوب می‌شود و در پرچم شهر آلانیا استفاده شده است. برج قرمز آلانیا یک برج هشت ضلعی آجری قرمز رنگ است که به عنوان دیده‌بان یک کارخانه کشتی‌سازی در سال 1221 بود. بعد از بازسازی این برج در سال‌های 1951 تا 1953 به عنوان نمایشگاه دائمی فرش، لباس، بشقاب، تابه و اسلحه مورد استفاده قرار گرفت و بعدها به موزه مردم‌شناسی شهر آلانیا تبدیل شد.

برج قرمز(قلعه آلانیا)

پارک آبی آلانیا

پارک آبی آلانیا یک پارک آبی مجهز و رو باز است که انواع سرسره‌های آبی در آن وجود دارد. فضای درنظر گرفته شده برای این پارک 20 هزار متر می‌باشد که 7هزار متر مربع آن را فضای سرپوشیده آن دربر گرفته است. امکانات پارک آبی آلانیا شامل بانجی جامپینگ، حمام ترکی، استخر موج، قایق‌سواری و سینمای سه بعدی می‌شود که می‌توانید زیر نور لذت‌بخش خورشید از این سرسره‌ها استفاده کنید ولذت ببرید. پارک آبی آلانیا فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متنوعی دارد که می‌توانید بعد از بازی و آب‌تنی در فضای پارک در آن‌ها استراحت کنید و انرژی دوباره‌ای برای ادامه بازی‌ها بگیرید.

پارک آبی آلانیا

غار داملاتاش آلانیا

غار داملاتاش آلانیا در سال 1948 به‌صورت کاملا اتفاقی در اثر انفجار یک دینامیت توسط کارگران، هنگام ساخت بندر آلانیا کشف شد. غار داملاتاش یک غار کوچک آهکی است که مسیری کوچک برای پیاده‌روی در آن وجود دارد. بعد از انجام تحقیقات علمی روی این غار مشخص شد که غار داملاتاش آلانیا توانایی درمان بیمارانی که آسم دارند را دارد؛ به همین دلیل مکانی برای بیماران درنظر گرفته شد تا به مدت 21 روز بتوانند در این غار بمانند. از زمان کشف شدن خاصیت شفابخشی این غار گردشگران زیادی به این غار برای درمان می‌آمدند.

غار داملاتاش آلانیا

پارک دلفین سیلانیا در آلانیا ترکیه

پارک دلفین سیلانیا یک جاذبه گردشگری فوق‌العاده در آلانیا محسوب می‌شود که برای خانواده‌ها و بچه‌ها جذابیت زیادی دارد. در پارک دلفین‌های آلانیا می‌توانید دلفین‌ها، شیرهای دریای و فک‌ها را ببینید. دوبار در روز فک‌ها و دلفین‌ها نمایش آکروباتیک اجرا می‌کنند که می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. در پارک دریایی مجاور این پارک می‌توانید غواصی در کنار صخره‌های گرمسیری، شنا با دلفین‌ها و شیرهای دریایی و در یک مخزن با سفره‌های دریایی و کوسه‌ها شنا کنید. پارک دلفین سیلانیا در ریویرا ترکیه و در فاصله 20 کیلومتری غرب آنتالیا قرار دارد.

پارک دلفین سیلانیا در آلانیا ترکیه

جمعه بازار آلانیا

اگر نمی‌دونید که چه سوغاتی برای دوستان و آشنایانتان در بازگشت از ترکیه ببرید حتما سری به جمعه بازار آلانیا بزنید؛ در این بازار سوغاتی‌های معروف ترکیه را می‌توانید پیدا کنید. مجموعه‌ای از لباس‌ها و صنایع دستی این منطقه برای فروش گذاشته شده است که می‌توانید با گشت و گذار در جمعه بازار آلانیا آنها را ببینید و خرید کنید.

جمعه بازار آلانیا

آبشار دیمجای آلانیا در ترکیه

رودخانه دیمجای از قونیه به سمت دریای مدیترانه ادامه دارد و گردشگران عزیز می‌توانند با سوار شدن بر قایق در رودخانه‌ی زیبای دیمجای سفر کنند و غذایشان را در قایق میل کنند.

آبشار دیمجای آلانیا در ترکیه

خانه موزه آتاتورک

خانه موزه آتاتورک از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به مرز ایران می‌باشد. این خانه از سه طبقه که از جنس چوب می‌باشد و سنگ‌تراشی شده، ساخته شده است و روی یک سطح متقارن قرار دارد. سازنده این بنا مردی به نام Beyri usta بوده که بعدها به وزارت فرهنگ و ارشاد اهدا شده است. دو طبقه خانه موزه آتاتورک یک پذیرایی، حمام، آشپزخانه دارد و تعدادی اتاق در طبقه اول دارد. طبقه دوم خانه موزه آتاتورک آلانیا هفت اتاق دارد که یکی از آنها به بالکن باز می‌شود. در طبقه اول این موزه کلکسیون تمبرهای پستی و اسکناس‌هایی که تصویری از چهره آتاتورک را دارند در کنار روزنامه‌ها و عکس‌های مربوط به بازدید آتاتورک از آنتالیا برای بازدید گذاشته شده است.

خانه موزه آتاتورک

موزه باستان‌شناسی آلانیا

کشور ترکیه از کشورهای باستانی است که موزه‌ها و آثار تاریخی غنی دارد؛ موزه باستان‌شناسی آلانیا یکی از این موزه‌هاست که در سال 1967 تاسیس و در سال 2012 بازسازی شد.
در این موزه آثار سرامیکی، مرمری، برنزی، سنگی و شیشه‌ای نگهداری می‌شود که مربوط به دوران یونانیان، روم باستان، بیزانس، سلجوقیان و عثمانیان می‌باشد. از محبوب‌ترین اثرهای این مجموعه مجسمه هرکول است که 52 سانتی‌متر طول دارد و متعلق به قرن دوم میلادی است. قدیمی‌ترین اثر موزه باستان‌شناسی آلانیا ترکیه یک سنگ‌نوشته است که قدمت آن به 625 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. موزه باستان‌شناسی آلانیا از چند بخش مختلف ساخته شده است که هرکدام تم مخصوص به خود را دارد. همچنین فضایی برای بازی کودکان درنظر گرفته شده است تا کودکان بتوانند در زمان بازدید شما از موزه باستان‌شناسی آلانیا بازی کنند.

موزه باستان‌شناسی آلانیا

غار فسفرلو آلانیا

نام غار فسفرلو از روی تابشی که روی سطح آب داخل غار وجود دارد گرفته شده است که بدلیل انعکاس مهتاب است. هنگامی که قایق‌های گردشگری مسافران را به این منطقه می‌آورند کمی با فاصله از غار می‌ایستند تا گردشگران بتوانند شنا کنند و به غار بروند.

غار فسفرلو آلانیا

موزه مردم شناسی آلانیا

موزه مردم‌شناسی آلانیا توسط یک معمار روسی به نام ابوعلی در ارتفاع 33 متر و عرض 29 متر از آجر و سنگ حدود 8 قرن پیش ساخته شد. این موزه سال‌ها برای فعالیت‌های نظامی مورد استفاده بود و برای جلوگیری از حمله دشمن به اسکله آلانیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. موزه مردم‌شناسی آلانیا در سال‌های 1951 تا 1953 بازسازی شد و از آن زمان به بعد به مکانی برای نمایش لباس، فرش، اسلحه و بشقاب تبدیل شد. موزه مردم‌شناسی آلانیا 4 طبقه دارد که یکی از این طبقات برای بازدید عموم گذاشته شده است.

موزه مردم شناسی آلانیا

غار دیم در آلانیا

غار دیم آلانیا در 12 کیلومتری بخش شرقی آلانیا قرار گرفته و در ارتفاع 232 متری کوه جبلی رئیس است. در غار دیم آلانیا دو مسیر وجود دارد که یکی 50 متری و دیگری 360 متر است که مسیر 360 متری چراغانی شده و قدم‌زدن در آن بسیار جالب است. برای رفتن به این غار از داخل شهر آلانیا اتوبوس‌هایی قرار داده شده که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

غار دیم آلانیا

تنگه ساپادره شهر آلانیا

تنگه ساپادره یک مسیر چوبی با صفحه‌های چوبی و فولادی است که پیچ‌های تودرتو دارد؛ با قدم زدن در این مسیر چوبی می‌توانید حیوانات مختلف، زیبایی‌های طبیعی و فوران آب از لابلای سنگ‌ها را ببینید. در پایان این مسیر به آبشار زیبای این منطقه که محلی زیبا برای عکاسی و گردشگران است، می‌رسید. در منطقه توریستی تنگه ساپادرا چند آبشار طبیعی بوجود آمده است که می‌توانید با آب خنک آن آب‌تنی کنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

تنگه ساپادره شهر آلانیا

ساحل کیقباد در آلانیا

ساحل کیقباد آلانیا که طولانی‌ترین ساحل آلانیاست، بدلیل وجود شکوفه‌های کاغذی که در فصل‌های بهار و تابستان این ساحل را می‌پوشاند لقب گل کاغذی را از مردم محلی گرفته است. ساحل کیقباد آلانیا از بندر آلانیا شروع می‌شود و تا ساحل اوبا کشیده می‌شود که بیشتر ماسه‌ای است.

ساحل کیقباد در آلانیا

ساحل اولاش آلانیا

ساحل اولاش آلانیا برخلاف ساحل کیقباد ساحل کوچکی می‌باشد اما بدلیل داشتن محلی برای پیک‌نیک و پارکینگ در بین خانواده‌های ترک محبوب است. این ساحل برخلاف سایر ساحل‌های هزینه ورودی زیادی ندارد و گردشگران در سفرهای روزانه خود با قایق در این ساحل شنا می‌کنند.

ساحل اولاش آلانیا

رودخانه دیم چای آلانیا

دیم چای رودخانه‌ای در آلانیا است که به دریای مدیترانه می‌ریزد این رودخانه تاثیر زیادی در آب و هوای محیط اطراف آن داشته است. بدلیل زیبایی‌های وصف‌ناپذیر این منطقه رستوران‌های زیادی در مسیر این رودخانه بوجود آمده است که بعضی از آلاچیق‌های آنها در مسیر رودخانه قرار گرفته است. شما می‌توانید غذای خود را در مسیر رودخانه میل کنید.
مردم محلی این منطقه در روز‌های یکشنبه برای ماهیگیری و استراحت به این منطقه می‌آیند. در انتهای مسیر این رودخانه غار زیبای دیم، استالاگتیت‌های غاری در کوه تاروس یا سد باشکوه دیم قرار داردکه می‌توانید از آنها بازدید کنید. اگر با تور به آلانیا نرفتید برای رسیدن به منطقه خوش آب و هوای آلانیا باید 8 کیلومتر از مرکز آلانیا به سمت شرق بروید و سپس به سمت کوه‌ها بروید.

رودخانه دیم چای آلانیا

اسکله آلانیا

شهر آلانیا از لحاظ جغرافیایی در یک منطقه استراتژیک قرار گرفته است که در زمان امپراطوری‌های پوتلیما، روم، بیزانس، امپراتوری عثمانی و سلوکی اهمیت زیادی داشته است. بیشترین اهمیت سیاسی آلانیا در قرون وسطی، دوران سلجوقیان و زمان حکومت علاء‌الدین کیقباد بوده است. در زمان‌های قدیم اسکله آلانیا بندر مهمی برای کارهای تجاری بوده اما الان محلی برای تردد کشتی‌های کوچک است. در اطراف این اسکله سوپرمارکت‌ها و دستفروش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها خرید کنید؛ اما دقت کنید که این دستفروش‌ها اجناس خود را گران‌تر از مناطق دیگر می‌فروشند.

اسکله آلانیا

غواصی در آلانیا

اگر از تماشای دنیای زیر آب لذت می‌برید در سفر به آلانیای ترکیه حتما غواصی را در دریای مدیترانه تجربه کنید. ورزش در زیر آب به شما آرامش زیادی می‌دهد که می‌توانید با غواصی در زیر آب این آرامش را کسب کنید و در صلح و آرامش باشید. برای غواصی در آلانیا نیاز به اجاره لباس مخصوص غواصی، مربی آموزشی و فردی که به غواصی شما نظارت کند دارید که همه ایناها هزینه‌ دارد.

غواصی در آلانیا

کلیسای آیایورگی آلانیا

کلیسای آیایورگی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های توریستی آلانیاست که در داخل قلعه آلانیا قرار دارد و قدمت آن به قرن ششم میلادی و دوره بیزانس بازمی‌گردد. در گذر زمان بدلیل اهمیت دینی آن به یک کلیسای جامع تبدیل شد که جزو نادرترین بناهای دوره قبل از مسلمان شدن مردم ترکیه است.

کلیسای آیایورگی آلانیا

گردش در مراکز خرید جذاب شهر آلانیا

مگر می‌شود به آلانیا رفت و به مرکزهای خرید آن سر نزد؟! مراکز خرید آلانیا از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. تنوع زیاد محصولات و وجود برندهای معروف دنیای مد و فشن از دلایلی است که حتما باید به مرکزهای خرید این شهر سر بزنید.

مرکز خرید آلانیوم

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز خرید آلانیا مرکز خرید آلانیوم است که 260 برند معروف دنیا در آن شعبه دارند. در این فروشگاه انواع محصولات موردنیاز مثل پوشاک، جواهرات، لوازم خانگی و کالاهای دیجیتال را می‌توانید پیدا کنید.

مرکز خرید آلانیوم

مرکز خرید کوناکلی تایم آلانیا

کوناکلی تایم سنتر آلانیا مهم‌ترین مرکز خرید آلانیاست که باکیفیت‌ترین محصولات ترک را با پایین‌ترین قیمت می‌توانید در آن پیدا کنید. برندهای معروف ال‌سی وایکیکیLC waikiki، دفکتو Defacto، لوفیانLufian، صاحبان ‌فروشگاه‌های معروف مرکز خرید کوناکلی تایم در آلانیا هستند.

مرکز خرید نوا اوتلت آلانیا

نوا اوتلت از مرکزهای خرید شلوغ آلانیا محسوب می‌شود که اکثر هتل‌های آلانیا سرویس ایاب و ذهاب رایگان به آن دارند. اکثر برندهای معروف دنیا و ترک در مرکز خرید نوا اوتلت آلانیا شعبه دارند. مهمترین ویژگی این مرکز خرید قیمت‌های مناسب آن و تخفیف‌های خوب آن است.

مرکز خرید نوا اوتلت آلانیا

سخن آخر

آلانیا یک شهر باستانی با جاذبه‌های تاریخی متفاوت است که بعضی از آنها مانند غار داملاتاش خاصیت درمانی دارد. مراکز خرید آلانیا که در آنها انواع محصولات از پوشاک برندهای معروف گرفته تا محصولات محلی و سوغاتی‌های آلانیا را می‌توانیم در آنها پیدا کنیم و با قیمت‌های مناسب تهیه کنیم. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر