مشهورترین کلیساهای فرانسه

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4192
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور فرانسه از جمله کشورهایی می باشد که کلیساهای باشکوه و مشهور زیادی دارد که این کلیساها در دنیا کم نظیر می باشند در ادامه این مطلب ما قصد داریم شما را با بهترین کلیساهای فرانسه و اسرار شگفت انگیز آن ها آشنا کنیم.

کلیسای نوتردام کلیسای معروف پاریس

این کلیسا که در پاریس قرار دارد ، در جزیره‌ی کودکی به نام ایل دو لاسیته (Île de la Cité) در رودخانه‌ی سن بنا شده است. ساخت آن در سال ۱۱۶۳ میلادی هم‌زمان با سلطنت لوئی هفتم آغاز شد و در سال ۱۳۴۵ به پایان رسید. لویی هفتم قصد داشت که کلیسایی با نمودی از قدرت سیاسی، اقتصادی، فکری و فرهنگی در سرزمین فرانسه داشته باشد. او می خواست در خارج از مرزهای فرانسه هم آوازه ی این کلیسا شنیده شود. از این رو دستور به ساخت کلیسای جامع نوتردام داد. 

شهر پاریس در آن زمان  به قدرتی نوظهور در سرزمین فرانسه تبدیل شده بود. اسقف اعظم پاریس موریس دو سولی ، برای همخوانی شهر پاریس با جایگاه تازه‌‌ اش در آن زمان، ساخت یک بنای مذهبی با عظمت را نیاز دید. بدین ترتیب بود که قصد ساخت این کلیسای سبک گوتیک انجام گرفت.

کلیسای نوتردام کلیسای معروف پاریس

معماری و ساخت کلیسای نوتردام

به گفته ی تاریخ نویسان اولین سنگ بنای کلیسای نوتردام با طول ۱۳۰ و عرض ۴۸ متر در سال ۱۱۶۳ با حضور پاپ الکساندر سوم بنا شد؛ اما ساخت کامل این کلیسا حدود ۲۰۰ سال طول کشید. میتوان گفت بزرگترین دلیل معروفیت و پربازدید بودن این کلیسا، مجسمه‌های گوتیک طبیعت گرایانه و شیشه‌های رنگی شاهکار آن است؛ این آثار نشان‌دهنده بلوغ هنر و معماری پیش از سبک رومانسک هستند. کار برروی ضلع غربی این کلیسا که شامل پنجره مدور بزرگ و برج‌ها بود در سال ۱۲۰۰ میلادی آغاز شد. ساخت باقی بخش‌های این بنا حدود 50 سال طول کشید. بنای کلیسا ۱۲۸ متر طول و سالن اصلی آن ۱۲ متر عرض دارد. طاق‌های نوک‌تیز و سقف شیاردار کلیسای نوتردام کاملاً به سبک گوتیک هستند. در آن زمان نوتردام اولین کلیسای جامعی بود که معماران در ساخت آن از پشت‌بندهای مایل بیرونی استفاده کرده بودند. عناصر باقیمانده‌ی دیگر  کلیسا نیز به مرور  و در طی قرون بعدی کامل شدند.

 این بنا در سال 1991 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آتش سوزی کلیسا کلیسای نوتردام

پس از سال های زیادی که ساخت این کلیسا می گذشت ، این بنا نیاز فوری به بازسازی و مرمت پیدا کرد. گذشت زمان و شرایط آب و هوایی خسارات بدی به ساختمان کلیسا وارد کرده بود؛ به طور مثال برخی از ناودان‌های شکسته بودند و  سنگ‌آهک‌ها تنها با کوچکترین تماس فرو می‌ریختند. در سال 2017 برآورد شده بود که بازسازی این کلیسا چیزی حدود ۱۸۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد. در سال 2018 مسئولین و سرپرستان کلیسای کاتولیک فرانسه تقاضای بودجه اضطراری برای مرمت کلیسای نوتردام کردند تا این بنا را که در حال فرو ریختن بود نجات دهند. در جریان عملیات بازسازی آتش‌سوزی در محوطه ی ساختمانی این کلیسا رخ داد. آتش سوزی به قدری بود که در دقایق ابتدایی بخش مهمی از سقف کلیسا را در برگرفت. در این عملیات حدود ۵۰۰ مامور آتش‌نشانی برای جلوگیری از ریختن برج ناقوس کلیسا تلاش کردند.

بعد از گذشت چندسال هنوز علت آتش‌سوزی کلیسای نوتردام به طور قطعی معلوم نشده است. اما طبق گفته های مقام‌های فرانسه دلیل این آتش سوزی میتوانسته با عملیات مرمت کلیسا مرتبط بوده باشد. بعد از اتمام این حادثه ، بخش های زیادی از مناره ها و گنبد های چوبی کلیسای نوتردام دچار آسیب جدی شدند.

تور فرانسه - تور فرانسه با قیمت باورنکردنی + اطلاعات کامل

رویدادهای تاریخی نوتردام

  • تاج گذاری هنری ششم به عنوان پادشاه فرانسه در سال 1431 میلادی و در داخل کلیسای نوتردام انجام گرفت.
  • جیمز پنجم، پادشاه اسکاتلند، در سال ۱۵۳۷ مراسم ازدواج خود با شاهزاده‌ی فرانسوی به نام مادلین را در این کلیسا برگزار کرد.
  • تاج گذاری ناپلئون بناپارت نیز در سال ۱۸۰۴ به عنوان امپراتور فرانسه در این بنا انجام شد.
  • مراسم آمرزش خوانی برای شارل دوگل و فرانسوا میتراند،دو رئیس‌جمهور فقید فرانسه در کلیسای نوتردام برگزار شد.
  • تاج خاردار و ردای لویی نهم که در کلیسای سنت شاپل قرار داشتند مدتی بعد به نوتردام انتقال یافتند. 

اطلاعات مفید دیگر درباره ی کلیسای نوتردام

در اثر مشهور ویکتور هوگو به نام ” گوژپشت نتردام ”، به تعریف و تمجید از این کلیسای بزرگ پرداخته شده است. جالب آنکه اسم این کتاب از هوگو کاملا برگرفته از اسم همین کلیسا است. حتی بعد ها یک فیلم سینمایی به همان نام کتاب ویکتور هوگو و با همان داستان ساخته شد و به اکران درآمد. در داستان گوژپشت نتردام نوشته ی این نویسنده ، محل زندگی کازیمودوی گوژپشت، شخصیت داستان ، برج های دوقلوی کلیسای نوتردام هستند.

به دلیل واقع بودن این کلیسا در جزیره ی سیته و اینکه این جزیره روزگاری شهری به نام لوتشیا را در خود جای داده بود ، احتمال میرود که این کلیسا روی بقایای یک معبد قدیمی واقع شده باشد. در بالای درب اصلی و در ارتفاع بیست متری کلیسای نوتردام، بیست و هشت مجسمه سنگی سه و نیم متری نصب شده اند. این مجسمه ها پادشاهانی را نشان میدهند که قبل از میلاد حضرت عیسی مسیح ، فرمانروایی اسرائیل را به عهده داشته اند.

کلیسای جامع بورژ

علت نامگذاری و وجه تسمیه این کلیسا ، قرار گیری این مکان در شهر بورژ فرانسه است. این کلیسای جامع کاتولیک رومی در اوایل قرن 13 میلادی توسط مسیحیان کاتولیک رومی ساخته شد. کلیسای جامع بورژ به سبک معماری گوتیک فرانسوی طراحی و معماری شده است؛ اما از گذشته تا به امروز این بنا با تغییرات و بازسازی های نسبتا زیادی رو به رو شده و فضای کلیسا گسترش یافته است. راهروهایی دوسویه به سبک معماری معاصر طراحی شده و یک نمای بیرونی بزرگ با کنده کاری ها و تزئینات زیبا ایجاد شده است. کنده کاری ها و تزئینات زیبایی در نمای بیرونی کلیسا وجود دارد که چشم انداز بیرونی این کلیسا را بسیار زیبا کرده اند.

جالب است بدانید که تصاویر نقش بسته بر روی این شیشه های تزیینی که غالبا تصاویر داستان هایی از تورات و انجیل می باشد ، هنوز بعد از سال ها که از ساخت این بنا میگذرد پابرجا و واضح هستند!

کلیسای جامع بورژ

کلیسای جامع سنت جان

ساخت این کلیسای قدیمی فرانسوی به اواسط قرن 12 ام میلادی باز می گردد. ماده ی اصلی ساخت این کلیسا سنگ آهک بوده است. سنت جین یکی از مشهورترین کلیساهای کشور فرانسه به شمار می آید. این معبد که در شهر Aube Terre sur Drone واقع شده است ، سالانه گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را به طرف خود جذب میکند. 

کلیسای جامع شارتر

کلیسای جامع شارتر، به قرون وسطی در پاریس فرانسه تعلق دارد. این کلیسا حدود ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر پاریس است و تقریبا یک ساعت با پاریس فاصله دارد . میتوان گفت کلیسای شارتر یکی از عالی‌ترین مثال‌های معماری گوتیک فرانسوی است. ساخت این بنای تاریخی در سال 1193 میلادی شروع و در سال 1250 میلادی پایان یافت. همچنین این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و سبک معماری آن گوتیک می باشد.

از آوریل تا اکتبر در این کلیسا نمایش نور برگزار می‌شود که شامل نورپردازی فوق‌‌العاده کلیسا است که باعث می‌شود در شب، به زیبایی بدرخشد.

معماری کلیسا جامع شارتر

قسمت مرکزی کلیسای شارتر در حدود 34 متر ارتفاع، 130 متر طول و 16 متر عرض دارد. همچنین مجسمه های متعدد و بسیار زیادی از جمله تندیس های حضرت عیسی و حضرت مریم در این کلیسا وجود دارند. قدمت پنجره های رنگی کلیسای شارتر به سال های 1205 تا 1240 میلادی برمیگردند. هیچ نور مستقیمی از طریق این پنجره های ساخت معاصر وارد ساختمان نمی شود و همین امر باعث شده است تا فضای این کلیسا معنوی تر جلوه کند. شارتر یک ایوان وسیع ، دارد که ساخت آن به اواسط قرن دوازدهم برمیگردد. این ایوان با مجسمه های زیبایی تزئین شده و وجود پنجره های شیشه ای رنگی توانسته تا آن را به یک شاهکار تبدیل کنند. کلیسای جامع شارتر به دلایل فنی مختلفی که دارد به عنوان مرجع معماری برای کلیساهای دیگر شناخته میشود.

کلیسای جامع شارتر

کلیسای آمیان

کلیسای جامع آمیان یک کلیسای کاتولیک در شهر آمیان فرانسه است. ساخت این کلیسا به قرن سیزدهم میلادی برمیگردد. کلیسای آمیان حدود 145 متر طول ، 70 متر عرض و 42 متر ارتفاع دارد. این کلیسا در سال 1981 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت و تایید شد.

با وجود از بین رفتن بسیاری از شیشه های رنگی اصلی کلیسا، این مکان هنوز هم به دلیل کیفیت در ساخت در اوایل قرن سیزدهم مشهور است. پنجره های شیشه ای رنگی این کلیسا به منظور محافظت در طول جنگ جهانی اول و دوم، برداشته شدند و در طی همین جریان، کلیسا با خسارت های جزئی رو به رو شد. در سال 1920 ، بعضی از پنجره ها که برای حفاظت به یک کارگاه شیشه سازی منتقل شده بودند، در اثر آتش سوزی تخریب گشتند.

کلیسای جامع رنس

یکی از کلیساهای کشور فرانسه که در شهر رنس فرانسه قرار دارد ، کلیسایی به نام همین شهر یعنی رنس میباشد.

این کلیسا که یک کلیسای کاتولیک است در سبک معماری گوتیک طراحی و ساخت شده است. در سال 1211 در پی رخدادی در همین مکان کلیسایی آتش گرفت و از بین رفت. مدتی بعد بومیان تصمیم به ساخت دوباره ی یک کلیسای کاتولیک کردند که هنوز هم معبد جدید یعنی همان رنس پابرجا است. به نوعی می شود گفت رنس جایگزین یک کلیسای آتش گرفته در این شهر است. به گفته ی تاریخ نویسان بعضی از پادشاهان فرانسوی در این مکان تاج گذاری کرده اند.

کلیسای جامع رنس

کلیسای مونت سنت میشل

این کلیسا که در جزیره مونت سنت میشل فرانسه قرار دارد ، یکی از ده نقاط گردشگری برتر فرانسه است که نام آن در فهرست میراث  جهانی یونسکو ثبت شده است. چشم انداز بکر و زیبای جزیره و کلیسای مونت سنت میشل باعث شده است تا این منطقه بارها میزبان فیلمبرداری برای فیلم‌های مختلف باشد.

کلیسای جامع سَکره کُر

کلیسای سکره کر (Sacre-Coeur)  که در شهر پاریس کشور فرانسه بنا شده است، یکی از پربازدیدترین اماکن دیدنی این شهر است. نام‌ این کلیسا در فارسی "قلب مقدس" ترجمه می شود؛ آمار بازدید از این کلیسا به میلیون ها گردشگر در سال میرسد. سکره کر روی تپه ی مونتمار واقع شده است؛ این منطقه از روزگاران قدیم محل عبادت و نیایش بومیان و افراد محلی بوده است. قرار گیری این مکان مقدس در منطقه ی قرمز پاریس که جایی پر از کلوب های شبانه است برای گردشگران و علاقه مندان جالب به نظر میرسد. شما میتوانید با ورود به حیاط سکره کر، می‌توانید چشم انداز کامل و وسیعی به شهر پاریس داشته باشید.

معماری کلیسای جامع سَکره کُر

این کلیسا در سال 1875 میلادی توسط مسیحیان کاتولیک ساخته شد. نمای اصلی سکره کر از سنگ تراورتن است و این بنا ۸۵ متر طول، ۳۵ متر عرض و ۸۳ متر ارتفاع دارد. گفته میشود هزینه ی ساخت این کلیسای مجلل چیزی حدود ۷ میلیون فرانک بوده است که رقم قابل توجهی میباشد. اما جالب است بدانید که  تمام هزینه ساخت این کلیسا از محل کمک‌های مردمی تامین شده است. شکل کلی این بنا به شکل یک صلیب است که گنبدهای کوچک در چهار سوی گنبد قرار دارند. در مرکز این بنا، بزرگترین گنبد کلیسا قرار گرفته است که 83 متر ارتفاع و 16 متر قطر این گنبد است.

بر روی این سقف گبند که در مرکز کلیسا نیز قرار دارد، بزرگترین موزائیک کشور فرانسه با مساحت حدود 475 متر مربع نصب شده است. این موزاییک تصویر زیبایی از حضرت عیسی مسیح را با قلبی درخشان نشان می دهد. ساخت این موزاییک عظیم الجثه حدود 22 سال به طول انجامیده است. 

نکته ی قابل توجه که گردشگران نیز باید به آن توجه کنند آن است که این کلیسا که تعداد پله های آن زیادی دارد که همین امر می تواند بازدید و رفت و آمد را برای برخی افراد مشکل کند. اما با تعبیه کردن کابین های ریلی، مسیر ویژه ای دارند برای بالا رفتن به محوطه در نظر گرفته شده است. نکته ی دیگر راجع به معماری این کلیسا آن است که بزرگترین ناقوس کلیسای فرانسه که وزن سنگینی دارد در برج کلیسای سکره کر دو مون مارتر آویخته شده است. صدای این ناقوس از 10 کیلومتری شنیده می‌شود.

نکات دیگر درباره ی قلب مقدس

اگر بخواهیم به رنگ کاملا سفید نمای این بنا بپردازیم باید بگوییم که ظاهر سفید رنگ ساختمان سکره کر ساختمان به دلیل استفاده از سنگ‌ها معدن‌های شاتو لاندون است. این سنگ ها در آب‌وهوای بارانی ماده ای از خود آزاد میکنند که مانند یک سفیدکننده عمل کرده و ظاهری سفید رنگ را برای سنگ به وجود میاورد. همانطور که گفته شد این کلیسا در سال تقریبا آماده ی پذیرایی بیش از ۱۱.۵ میلیون نفر بازدید کننده است. سکره کر بعد از کلیسای نوتردام میزبان بیشترین بازدید کننده از سراسر جهان است. امکان بازدید از این مکان مقدس نیز هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۰:۳۰ شب وجود دارد. اگر به بالای گنبد ساکره کور که از طریق پلکان برای عموم قابل دسترس است بروید ، قادر به مشاهده ی  نماهایی فوق‌العاده از پاریس مثل برج ایفل معروف پاریس و ، برج مونپارناس خواهید بود. دیدن این برج ها از فاصله ی دور و از بالا به خصوص در شب بسیار لذت بخش است.

کلیسای جامع سَکره کُر

کلیسای استراسبورگ

این کلیسا که یکی از بلندترین کلیساهای جامع گوتیک می‌باشد، در سال 1015 میلادی به دستور ورنر فون هابسبورگ در استراسبورگ فرانسه ساخته شد. معماری خاص این کلیسا، آن را به یکی از زیباترین کلیساهای گوتیک در اروپا کرده است.

ارتفاع کلیسای جامع استراسبورگ ۱۴۲ متر است و در طی سال های ۱۶۴۷ تا ۱۸۷۴ میلادی بلندترین سازه جهان بوده است. در حال حاضر کلیسای جامع استراسبورگ ششمین کلیسای بلند جهان است. همچنین از منظر تاریخی این کلیسا بلندترین بنایی است که در قرون وسطی ساخته شده‌است. گفته میشود ساخت کلیسای استراسبورگ 424 سال طول کشیده است و زیبا سازی آن نیز در دهه ی 1439 میلادی تکمیل شده است. یکی از زیبا ترین بخش های این کلیسا ، پنجره ها و شیشه های رنگی آن است که قدمت آن ها به قرون 12 تا 14 میلادی برمیگردند.

تخریب کلیسای استراسبورگ

بنای این کلیسا که هر شخصی را شگفت زده میکند به دلیل اعتقادات ضد دینی برخی از رهبران انقلاب آن زمان تخریب شد؛ همچنین بمباران کشور فرانسه در سال های 1870 و 1944 آسیب‌های زیادی را به این کلیسا تحمیل کرد. بازسازی و قرار دادن کلاه عظیم فریگی ها بر روی برج کلیسا باعث شد که کلیسا دوباره ظاهر خود را بازیابی کند.

ساعت نجومی و مجسمه های کلیسای استراسبورگ 

ساعت نجومی کلیسای استراسبورگ ، یک ساعت کاملا مکانیکی است که اولین ساعتی بود که در طی سال های 1352 تا 1354 میلادی طراحی و ساخته شد. مجسمه ایی که ساعت در آن قرار دارد، نمایانگر حضرت مریم مقدس است.

 با گذشت زمان به دلایلی متصدیان تصمیم به توقف فعالیت این ساعت نجومی بزرگ در قرن 16 میلادی گرفتند.

 از جمله افسانه های متعلق به این ساعت نیز میتوان گفت که مقامات استراسبورگ معتقد بودند بر اساس افسانه های داستانی سازنده ی ساعت کلیسا باید نابینا شود!

همچنین نکته ی قابل توجه درباره ی مجسمه‌های کلیسای استراسبورگ که ساخت آن ها به قرون 13 تا 15 میلادی بازمیگردد آن است که این تندیس ها هیچکدام ترسیم قبلی نداشته‌اند! سه مجسمه‌ای که در درگاه گوتیک قرار دارند، نمایانگر پیامبران، باکره‌های دیوانه، باکره‌های خردمند می‌باشند.

کلیسای استراسبورگ

کلیسای جامع روان

کلیسای جامع روان در شهر روان فرانسه قرار دارد. شروع کار ساخت کلیسای روان در سال ۱۰۳۰ میلادی و اتمام ساخت آن در سال ۱۸۸۰ بود. کلیسای روان ۱۴۴ متر طول و یک مناره به ارتفاع ۱۵۱ متر و دو برج به ارتفاع ۸۲ و ۷۵ متر دارد.

داشتن مجموعه ای از نقاشی های امپرسیونیست از جمله مواردی است که در معماری رنسانس این کلیسا میتوان به آنها اشاره کرد. مشهورترین نقاشی های این کلیسای جامع توسط کلود مونه، هنرمند وقت کشیده شده اند.

همه چیز درباره فرانسه - آشنایی با تاریخ و فرهنگ و مردمان کشور فرانسه

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر