عظیم ترین مجسمه بودا در جهان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4341
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در جهانی که زندگی می کنیم شگفتی ها و جاذبه های زیادی وجود دارد که ساخته ی دست بشر هستند. از مجسمه ی ابوالهول گرفته تا اهرام مصر و مجسمه های عظیم بودا که هر کدام شگفتی خاصی را دارند. آئین های زیادی در این جهان است که هر کدام ریشه در فرهنگ و آداب رسوم مردم منطقه و عقایدشان دارد. اما مقاله ی امروز در ارتباط با بودا و مجسمه های عظیم آن در دنیا است. از هر پنج نفر در این دنیا، یک نفر پیرو آئین بودا می باشد و طبق تعالیم زندگی را به سر می برد.

عظیم ترین مجسمه بودا در جهان

مجسمه بودا چیست و به چه معناست؟

در قرن شش میلادی شخصی به نام سیدارتا که از خاندان گوتاما بود زندگی می کرد و در واقع بودا لقب او است. بودا به معنی فرد روشن فکر است که دارای درک بالا و درستی می باشد. بودا فرزند رئیس قبیله ای در شمال هند بود و دارای ثروت زیادی بودند و چیزی از غم روزگار نمی دانست تا اینکه به سن جوانی رسید. او در آن زمان دو پیرمرد را دید که یکی پیر و ناتوان بود و دیگری پیرمردی بیمار بود که وضع خیلی سختی داشت. 

پس از دیدن این ها تصمیم گرفت که به مردمش خدمت کند اما دقیقا نمی دانست چگونه می تواند این کار را انجام دهد. او سال ها در ریاضت های فراوان خود را نگه داشت و 6 سال هم نزد راهب هندویی رفت و تمام دردها و سختی های آن ریاضت ها را نیز تحمل کرد. اما دریافت که با این حرکات نمی شود کاری از پیش برد و نمی شود مشکلی را حل نمود.

او بسیار در زیر درخت سایه گسترش نشست و فکر کرد تا نور معرفت به او تابید و متوجه شد که باید چه کند. بودا می گفت: علت اینکه رنج می کشیم هوس است. هوس و میل به دنیا داشتن، عشق های زمینی و دنیائی عامل رنج مردم است.  بودا هشت عمل صحیح را انجام می داد و به دیگران آموزش می داد. این هشت عمل شامل: پندار نیک، هدف درست، گفتار نیک، رفتار نیک، شغل درست، تلاش صحیح، تفکر صحیح و مراقبه می باشد. او در سن 80 سالگی از دنیا رفت.

بودا هیچوقت نگفت من پیغمبر هستم و خود را معلمی می دانست که روش زندگی صحیح را به مردم می آموزد. در معبد های بوداییان مجسمه های بزرگی از بودا ساخته شده و وجود دارد که به صورت چهار زانو نشسته است. بودائی مذهبان روبروی این مجسمه ها نشسته تا به روش بودا مراقبه کنند و به اشتباه برخی می گویند که این نوعی بت پرستی است و آن را پرستش بودا می نامند.

مجسه زیبای بودا

راز مجسمه بودا

یک مجسمه طلایی که از یک معبد چینی خارج شده بود و در یک حراجی که در هلند است مورد فروش قرار گرفته بود رازی در خود داشت که همه را شگفت زده کرده بود. درون این مجسمه یک مومیایی 1000 ساله قرار داشت. این مجسمه توسط فردی در چند دهه ی پیش خریداری شده و برای تعمیر و بازسازی به یک کارشناس داده می شود. این کارشناس با دقتی که داشته است متوجه می گردد که چیزهای عجیبی در این مجسمه است و به این شکل راز 1000 ساله ی ان هویدا می شود. دانشمندان و محققان بعد از بررسی های سه بعدی و سی تی اسکن مجسمه متوجه شدند یک مومیایی 800 ساله داخل مجسمه است. این بررسی ها در سال 1990 برای اولین بار بر روی این مجسمه صورت گرفت و برای اینکه احتمال نابودی داشت نمی توانستند آن را از دل مجسمه بیرون بکشند. با گذشت زمان و دقیق شدن تکنولوژی گروهی از دانشمندان آلمانی، هلندی و ایتالیایی به وسیله آزمایش های دقیق جزئیات اسکلت مومیایی را مورد بررسی و شناسائی قرار دادند. این تیم متوجه شد اندام های درونی راهب وجود ندارد و به جای آن پارچه هایی قدیمی با خط چینی جایگذاری شده است. 

وینسنت وان ویلسترون که از باستان شناسان موزه در نت می باشد اینگونه می گوید: ما ابتدا فکر کردیم با یک تکه کاغذ روبرو هستیم که روی آن جملاتی چینی نوشته شده است، اما بعد متوجه شدیم که با چیزی مهمتر موجه شده ایم: سک جسد مومیایی داخل مجسمه ای تاریخی.

طبق نوشته های روی کاغذ مومیایی متعلق به یک راهب بودائی به نام لیکوان بوده که از شیوه خود مومیایی بهره گرفته تا برای دنیای دیگر آماده باشد. وان ویلسترون در ادامه می گوید: پس از بررسی داخل مجسمه حدس ما این است که این مومیایی در 200 سال اول در نیایشگاه های بودایی در چین در معرض دید سایر بودائیان قرار داشته است. احتمالا در قرن 14 بوده که تصمیم گرفته شده این جسد مومیایی شده را به مجسمه ای طلائی و هنری تبدیل کنند.

در ارتباط با این مومیایی که درون مجسمه قرار داشته ویلفرد روزندال که از فسیل شناسان و همچنین سرپرست تیم تحقیق بوده می گوید: خود مومیایی در بین راهبان بودائی موضوع عجیب و جدیدی نیست اما اینکه یک جسد مومیایی داخل مجسمه پیدا کنیم واقعا شگفت انگیز و منحصر به فرد است. این تنها نمونه ای است که تاکنون با آن مواجه شده ایم. با استفاده از سی تی اسکن متوجه شدیم که داخل این مجسمه، جسدی سالم قرار دارد که هنوز پوست و ماهیچه دارد و به خوبی محافظت شده است. چیزی که ما را شوکه کرد این بود که با یک مومیایی کامل و سالم روبرو بودیم، نه ی اسکلت، این راهب بودایی در زمان مرگ بین 30 تا 50 سال سن داشته است.

مجسمه بودا

بزرگترین مجسمه های بودا

مجسمه های بودا را می توان در سراسر دنیا دید اما با شکوه ترین آن ها در قاره آسیا و متعلق به چین، هنگ کنگ، تایلند ، سریلانکا و ژاپن می باشد. این کشور ها بیشترین پیروان آیین بودا را نیز دارا هستند. این مجسمه ها که حجاری های زیبا و پر نقش و نگاری دارند بسیار حیرت آور بوده و چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در زیر به بررسی تعدادی از این مجسمه های عظیم خواهیم پرداخت.

مجسمه بودای لشان، چین

این مجسمه در قسمت جنوبی استان سیچوان که در کشور چین می باشد قرار دارد. مجسمه ی بودای لشان، حدود 800 سال بعد از میلاد مسیح در سلسله ی تانگ ساخته است. این مکان اولین پرستشگاه بوداییها و از جمله مهمترین اماکن بودایی به حساب می آید. 

این مجسمه دارای ارتفاع 71 متری و بزرگترین بودای سنگی جهان است. عرض شانه های این مجسمه 28 متر، سر آن 7/14 مترطول و 10 متر عرض را دارا می باشد. پاهای مجسمه به اندازه ای بزرگ است که 100 نفر روی قرار می گیرند. این مجسمه در سال 1996 به فهرست میراث جهانی یونسکو پیوست. 

مجسمه بودای تیان تان، هنگ کنگ

مجسمه بودای تیان تان، هنگ کنگ

این مجسمه از جنس برنز است و در جزیره لانتائو، هنگ کنگ قرار گرفته است. در سال 1990 ساخت تندیس شروع شد و بعد از 3 سال به اتمام رسید و وزنش 250 تن می باشد. مجسمه تیان تان را نماد رابطه انسان و طبیعت و انسان و ایمان می دانند. مجسمه بودای تیان تان در زمره ی مهمترین مجسمه های بودا است که به حالت نشسته بر روی یک تخت گل نیلوفر واقع شده و از صومعه پو لین مراقبت می نماید.

از چیزهایی جالبی که اطراف این مجسمه می باشد وجود 6 مجسمه ی کوچک است که در حال اهدای گل، کندر، مرهم، چراغ، میوه و موسیقی به تیان تان هستند. در حقیقت از این 6 هدیه 6 اصل کمال که شامل بخشودگی، بردباری، خیرخواهی، اخلاق، تفکر و خردورزی در آئین بودا است نشر می یابد. برای اینکه این مجسمه ی عظیم را ببینید باید از 250 پله بالا بروید تا به آن برسید.

مجسمه بودای تیان تان، هنگ کنگ

مجسمه بودای خوابیده وات فو، تایلند

وات فو که یک مجموعه از معبد های باستانی در بانکوک می باشد از اولین معابد تایلند است و بالغ بر 1000 مجسمه با روایت های متنوع را دارا می باشد. مشهورترین این مجسمه ها را می توان مجسمه ی بودای خوابیده وات فو دانست که روکشی طلایی با 46 متر طول دارد.

چشم ها و پاهای این مجسمه را به وسیله ی مروارید شکل داده  و تزئین نموده اند و دور سر آن شکل و طرح های موزاییک شیشه را خواهید یافت. 108 اخلاق و رفتار ممتاز و فرخنده بودا را می توان از 108 قدح برنزی که در راهرو های روبروی سالن اصلی است پیدا کرد. 

مجسمه بودای خوابیده وات فو، تایلند

مجسمه بودای کاماکورا، ژاپن

کاماکورا در قسمت جنوبی توکیو واقع شده و از علت های مهم شهرتش وجود همین مجسمه ی بودای کاماکورا در معبد کوتوکو می باشد. مجسمه ی بودای کاماکورا در سال 1252 ساختش به اتمام رسید. جنس این مجسمه برنز است و 13 متر ارتفاع دارد. مجسمه ی بودای کاماورا، توخالی ساخته شده و وزنش کمتر از 100 تن است و افرادی که به دیدن این مجسمه می روند می توانند از داخل آن نیز بازدید نمایند. 

مجسمه بودای گال ویهارا، سریلانکا

مجسمه بودای گال ویهارا، سریلانکا

مجسمه های زیادی در معبد گال ویهارا هستند اما از دلایل معروفیت این مجموعه وجود بودای خوابیده گال ویهارا است. این مجسمه ارتفاعی 14 متری دارد و از بلندترین مجسمه های بودا می باشد.

گل های لوتوس به نشانه ی پاکی دست و پای راست مجسمه را در برگرفته اند. به حالت و شکلی که این مجسمه دارد پاری نیروانا یا همان مرحله نیروانا گویند. نیروانا یعنی روشن بینی و آن را مرحله ی پس از مرگ می دانند. 

از مهم ترین ویژگی های مجسمه ی بودای گال ویهارا، حکاکی بر سنگ گرانیت است که علاوه بر جزئیات فوق العاده اش، سبب شده این حجاری طرحی شکیل و با شکوه به خود گیرد و نظر همگان را به خود جلب نماید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 106 کاربر