جاهای دیدنی شیراز

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/21
بازدید: 13806
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شیراز شهر دیدنی و بهشتی استان فارس است و یکی از زیباترین شهرهای کشور ایران است. گردشگران زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی شیراز به این شهر سفر می‌کنند. توریست‌ها علاوه بر گشت و گذار در حال و هوای بهشتی شهر شیراز، می‌توانند از اماکن تاریخی این شهر بازدید کنند. بی شک علاقه‌مندان به تاریخ غنی ایران زمین، عاشق شهر بی‌نظیر شیراز می‌شوند. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری شیراز می‌پردازیم. چنانچه از علاقمندان به ایران‌گردی هستید و یا قصد سفر به شهر زیبای شیراز را دارید در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی کلی در رابطه با جاهای دیدنی شیراز و آدرس آن‌ها را در اختیارتان قرار دهیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. آرامگاه حافظ
    1. اطلاعات بازدید از حافظیه 
  2. آرامگاه سعدی شیراز
    1. اطلاعات بازدید از آرامگاه سعدی 
  3. تخت جمشید یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی شیراز
    1. اطلاعات بازدید از تخت جمشید
  4. پاسارگاد، آرامگاه کوروش کبیر ایران زمین
    1. اطلاعات بازدید از پاسارگاد
  5. باغ ارم شیراز
    1. اطلاعات بازدید از باغ ارم
  6. باغ دلگشا شیراز
    1. اطلاعات بازدید از باغ دلگشا
  7. باغ جهان نما شیراز
    1. اطلاعات بازدید از باغ جهان نما
  8. باغ عفیف آباد شیراز
    1. اطلاعات بازدید از باغ عفیف آباد
  9. باغ موزه نارنجستان شیراز
    1. اطلاعات بازدید از باغ نارنجستان قوام
  10. شاهچراغ شیراز
    1. اطلاعات بازدید از شاهچراغ شیراز
  11.  دروازه قرآن شیراز
    1. اطلاعات بازدید از دروازه قرآن
  12. حمام وکیل شیراز
    1. اطلاعات بازدید از حمام وکیل
  13. ارگ کریم خان
    1. اطلاعات بازدید از ارگ کریم خان زند 
  14. عمارت شاپوری شیراز
    1. اطلاعات بازدید از عمارت شاپوری 
  15. خانه زینت الملوک شیراز
    1. اطلاعات بازدید از خانه زینت الملوک
  16. مسجد وکیل شیراز
    1. اطلاعات بازدید از مسجد وکیل شیراز
  17. بازار وکیل شیراز
    1. اطلاعات بازدید از بازار وکیل
  18. مسجد نصیرالملک شیراز
  19. مسجد جامع عتیق شیراز
  20. موزه موسیقی داخل شیراز
  21. کلام آخر

جاهای دیدنی شیراز

نقشه مترو شیراز 1402 با کیفیت بالا + ساعت حرکت در ایستگاه‌های فعال    

آرامگاه حافظ

حافظیه را می‌توان به عنو ان یک ی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی شهر شیراز معرفی کرد. این مکان در واقع آرامگاه شاعر پر آوازه ایرانی، حافظ شیرازی می‌باشد و در قبرستان «خاک مصلی» البته در نظر داشته باشید در مجموعه حافظیه شیراز علاوه بر مقبره این شاعر بزرگ، مقبره علما و عرفای دیگری نیز وجود دارد که گردشگران تور شیراز به هنگام بازدید از حافظیه می‌توانند از آرامگاه آن ها نیز بازدید به عمل بیاورند. اگر قصد سفر به شهر شیراز را دارید، بازدید از حافظیه را از دست ندهید، فضای حاکم بر این مجموعه می‌تواند حس آرامش و حال و هوای عرفانی را به شما القا کند. آرامگاه ح افظ د ر شمال شهر شیراز و سمت جنوبی دروازه قرآن واقع شده است. قدمت این میعادگاه عاشقان حافظ، به دوران زندیه باز می‌گردد و سبک معماری آن نیز به دوران هخامنشیان و زندیان شبیه است. اطراف آرامگاه حافظیه باغ و بوستان‌هایی وجود دارد که به جذابیت این مکان افزوده است.

اطلاعات بازدید از حافظیه 

هزینه بازدید: بهای بلیط ورودی حافظیه به ازای هر گردشگر داخلی 5000 تومان می‌باشد.
ساعت بازدید: این مجموعه همه روزه از ساعت 8:00 صبح تا 9:30 شب آماده پذیرایی از گردشگران ایرانی می‌باشد.
آدرس: شیراز، خیابان حافظیه.

حافظیه شیراز

آرامگاه سعدی شیراز

آرامگاه یکی دیگر از بزرگ‌ترین شاعران ایرانی نیز در شهر شیراز واقع شده است و در حال حاضر یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می آید. این مقبره خانقاه شاعر صاحب نام ایرانی (سعدی) بود، که اواخر عمر خود را آن‌جا می‌گذراند و به دستور کریم خان زند ساخته شد. در صورت مراجعه به سعدیه در جای جای این آرامگاه شعر هایی از سعدی بر روی دیوار به صورت کاشی کاری وجود دارد که بر زیبایی‌های مجموعه افزوده‌اند. بازدید از مجموعه سعدیه را به تمامی گردشگران تور شیراز پیشنهاد می‌کنیم، چرا که فضا و جو حاکم به این آرامگاه، حس بسیار خوب و آرامی را به شما القا خواهد کرد؛ علاوه بر این می‌توانید از مقبره سعدی، شاعر نامی پارسی زبان دیدن کنید. آرامگاه سعدی در 20 آبان ماه سال 1353، به آثار ملی ایران اضافه و ثبت شد. 

اطلاعات بازدید از آرامگاه سعدی 

هزینه بازدید : قیمت بلیط برای گردشگران ایرانی 5000 تومان است.
ساعت کاری : این مجموعه همه روزه از ساعت 8:00 صبح تا 8:30 شب آماده پذیرایی از مراجعین می‌باشد.
آدرس : شیراز، انتهای بلوار بوستان، نزدیک به باغ بوستان، سعدیه.

 

سعدیه شیراز

تخت جمشید یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی شیراز

از دیگر جاذبه‌های تاریخی موجود در اطراف شیراز که امروزه به عنوان یکی از دیدنی‌های این شهر به شمار می آید، تخت جمشید می‌باشد. تخت جمشید بنایی تاریخی است که بین مردم محبوبیت زیادی دارد، به صورتی که هدف خیلی از مسافرین شهر شیراز بازدید از این مکان است. شهری تاریخی و با شکوه که تمدن، عظمت و زیبایی‌های ایران باستان را به بهترین نحو ممکن به نمایش گذاشته است. این مجموعه یادگاری ارزشمند از دوران هخامنش می‌باشد، این شهر مملوء از سازه‌های تاریخی نظیر ستون‌ها، دروازه‌ها، مجسمه‌ها و تعداد زیادی سنگ نبشته است. بازدید از تخت جمشید می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی در رابطه با ایران باستان، نحوه حکومت هخامنشیان و همچنین نحوه زندگی مردم آن دوره را در اختیار گردشگران تور شیراز قرار دهد. این بنا به ارگ پارسه نیز معروف است و جزو بزرگترین بناهای سنگی ایران زمین محسوب می‌شود. کتیبه‌ بزرگ داریوش که بر دیوار جبهه‌ جنوبی نمایان است، این را به ما می‌فهماند که هیچ بنایی قبل از آن وجود نداشته است. تخت‌جمشید یکی از برترین و با شکوه‌ترین بنا‌های تاریخی جهان است، که حدود 2500 سال پیش دستور  ساخت آن را داریوش هخامنشی بزرگ داد و توسط جانشینان ساخته شد.

اطلاعات بازدید از تخت جمشید

هزینه بازدید: قیمت بلیط مجموعه تخت جمشید به ازای هر گردشگر داخلی 5000 تومان می‌باشد.
ساعات بازدید: ین مجموعه همه روزه از 8:00 صبح تا 5:30 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است.
آدرس: استان فارس، 55 کیلومتری شهر شیراز و 10 کیلومتری شهر مرودشت.
شهر مرودشت ۴۰ کیلومتر از شیراز به‌ سمت اصفهان فاصله دارد. از  تهران حدود ۸۸۰ کیلومتر  تا مرودشت راه است. مسیر 7 کیلومتری خیابان پرسپولیس را که در شمال این شهر قرار دارد بپیمایید تا به آن برسید. 

تخت جمشید

پاسارگاد، آرامگاه کوروش کبیر ایران زمین

پاسارگاد یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های گردشگری در ایران می‌باشد که در 30 کیلومتری شیراز واقع شده است.  پاسارگاد مقبره کوروش بزرگ، محبوب‌ترین پادشاه هخامنشی می‌باشد، که سالانه ایرانیان بسیاری برای بازدید از این مقبره به آن‌جا می‌روند.آرامگاه کوروش کبیر یکی از برترین جاهای دیدنی اطراف شهر شیراز به شمار می‌آید. لازم به ذکر می‌باشد که پاسارگاد در سال 1383 در میان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

اطلاعات بازدید از پاسارگاد

هزینه بازدید : بهای بلیط پاسارگاد برای گردشگران داخلی 5000 تومان می ‌باشد.
ساعات بازدید : همه روزه از 8:00 صبح تا 5:30 عصر.
آدرس : پاسارگاد، شهری واقع در 30 کیلومتری شیراز.

پاسارگاد شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز یکی از معروف‌ترین باغ‌های موجود در ایران می‌باشد، که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با سال ساخت و یا سازنده این باغ بی‌نظیر وجود ندارد، اما در کتاب‌های قرن دهم و یازدهمدر مورد باغ ارم صحبت شده است. کریم خان زند نیز دستور به بازسازی و مرمت این باغ داده است و حدود 75 سال صاحبان باغ ارم قشقایی‌های دوره قاجار بودند. از جاذبه‌های مختلفی که در باغ ارم وجود دارد می‌توان به کتیبه‌های تاریخی متعدد، حوضخانه، عمارت اصلی (ساختمان سه طبقه) و غیره اشاره کرد. در حال حاضر این باغ در دست دانشگاه شیراز قرار دارد و انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی از سراسر جهان در آن کاشته شده است. گردشگران تور شیراز می‌توانند به هنگام بازدید از این مجموعه، تمامی جاذبه‌های مذکور نیز بازدید کرده و خاطرات خوشی را از سفر به شیراز در ذهن خود ثبت نمایند.
شیراز مقصد زیبایی برای گردشگران است که از طبیعت باغ‌های انار و جاذبه‌های تاریخی با قدمت زیاد آن لذت ببرند. یکی از مواردی که در بازدید از جاذبه‌های شیراز باید در نظر داشته باشید آب و هوای شیراز است. با اطلاع دقیق از دمای هوای شیراز می‌توانید در زمان بهتری از این شهر هزار قصه دیدن کنید.

اطلاعات بازدید از باغ ارم

هزینه بازدید : بهای بلیط مجموعه باغ ارم برای گردشگران ایرانی 5000 تومان می‌باشد.
ساعت بازدید : همه روزه از ساعت 8:00 صبح تا 7:30 عصر 
آدرس : شیراز، مجموعه دانشگاه شیراز، خیابان ارم

باغ ارم شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز، از دیگر باغ‌های چشمگیر این شهر می‌باشد که در حوالی ناحیه سعدیه قرار گرفته است. بهانارنج‌های نارنجستان این باغ در فصل بهار بسیار معروف است و همین دلیل بازدید خیل عظیمی از بازدیدکنندگان در فصل بهار است. تصور کنید فضایی همانند بهشت زیبا، با عطر دل‌انگیز بهارنارنج چه لذتی دارد. قدمت این باغ به دوران ساسانی برمی‌گردد و بناهایی از دوران قاجار نیز در آن دیده می‌شود. داخل این باغ زیبا یک بنای سه طبقه‌ای به چشم می‌خورد که داخل آن 4 شاه‌نشین و تالاری باشکوه وجود دارد. این باغ در 7 مهر ماه سال 1381 به ثبت آثار ملی ایران رسید. شماره ثبت این آثار 912 است. پس در بازدید خود از جاهای دیدنی شیراز باغ دلگشا را فراموش نکنید.

اطلاعات بازدید از باغ دلگشا

هزینه بازدید : بهای بلیط مجموعه باغ دلگشا برای گردشگران ایرانی 2000 تومان می‌باشد.
آدرس: این باغ در شمال شرقی شیراز و ضلع جنوبی تنگه آب خان قرار دارد.

باغ دلگشا شیراز

باغ جهان نما شیراز

باغ رویایی جهان نما یکی دیگر از باغ‌های دیدنی و جذاب شهر شیراز است. این باغ تاریخی و زیبا در دوران حکومت آل اینجو و آل مظفر وجود داشته است. باغ جهان نما در دوران صفویه بسیار زیبا بوده و بعد از نا امن شدن کشور و مورد تهاجم قرار گرفتن رو به ویرانی رفته و خوشبختانه به دستور کریم خان زند بازسازی شده است. بعد از حکومت زند،  قاجاری‌ها از این باغ همچنان برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده می‌کردند. به سرسبزی این باغ در اشعار ماندگار حافظ اشاره شده است. این باغ با درختان سرو سربلند، درختان مرکبات و میوه‌ها فضای بسیار دلنشینی را برای بازدیدکنندگان خود به وجود می‌آورد. داخل این عمارت 8 ضلعی زیبا تالاری با 4 شاه‌نشین وجود دارد. این باغ در حال حاضر در دستان صدا و سیمای شیراز است.

اطلاعات بازدید از باغ جهان نما

هزینه بازدید : بهای بلیط مجموعه باغ جهان نما برای گردشگران ایرانی 2000 تومان می‌باشد.
آدرس: این باغ در ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه واقع شده است.

باغ جهان نما

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف هم از باغ‌های زیبای شهر شیراز است. این باغ که به باغ گلشن نیز معروف می‌باشد، به دست میرزا علی محمدخان قوام‌الملک دوم در سال1284 هجری قمری ساخته شده است. به علاوه این باغ در سال 1863 میلادی داخل این باغ موزه سلاح قدیمی، کاخ سلطنتی و یک باغ ایرانی بنا شد. باغ عفیف آباد مساحتی برابر با 127 هزار متر مربع دارد که داخل آن گل و گیاهان بسیار زیبایی به چشم می‌خورد. این باغ برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است. در حال حاضر این باغ در دست ارتش است و موزه سلاح داخل آن یکی از بزرگترین موزه‌های سلاح خاورمیانه است. باغ عفیف آباد یا باغ گلشن در سال  1351 به آثار ملی ایران افزوده شد. شماره این آثار ملی 913 می‌باشد.

اطلاعات بازدید از باغ عفیف آباد

هزینه بازدید : بهای بلیط مجموعه باغ عفیف آباد برای گردشگران ایرانی 3000 تومان می‌باشد.
آدرس: باغ عفیف آباد در جنوب خیابان قصرالدشت شیراز، بالاتر از باغ رحمت‌آباد، در  قسمت غربی شیراز واقع شده است.

باغ عفیف آباد - چرا گلشن شیراز را ببینیم؟

باغ عفیف اباد شیراز

باغ موزه نارنجستان شیراز

باغ نارنجستان قوام یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز می‌باشد که همواره مورد توجه گردشگران این شهر قرار دارد. قدمت این باغ به دوره قاجار باز می‌گردد و به سبب قدمت تاریخی، زیبایی و از همه مهم‌تر به کار گرفته شدن هفت هنر ایرانی در ساخت آن، از ارزش بسیاری برخوردار است.  مساحت این باغ برابر با 3500 متر مربع است و زیر بنای آن 940 متر مربع است. داخل این بنای باشکوه تالار آیینه، تالار شاه‌نشین و ستون‌های مرمری به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که در باغ نارنجستان قوام علاوه بر عمارت اصلی بخش‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از خانه عراقی‌ها، حمام گچینه، موزه نارنجستان قوام و غیره. اگر قصد سفر با تور شیراز و بازدید از باغ نارنجستان قوام را دارید باید بدانید که در موزه نارنجستان قوام اشیاء عتیقه و قدیمی ایرانی وجود دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند اطلاعات بسیاری در رابطه با گذشته و تاریخ ایران در اختیارتان قرار دهد.

اطلاعات بازدید از باغ نارنجستان قوام

هزینه بازدید : قیمت بلیط ورودی باغ نارنجستان قوام برای گردشگران ایرانی 3000 تومان می‌باشد.
ساعت بازدید : همه روزه از 8:00 صبح تا 7:00 شب
آدرس : شیراز، ضلع جنوبی سردری، خیابان لطف علی خان زند، باغ نارنجستان قوام.

شهر شیراز - هر آن چه که باید درباره ی شهر شعر و ادب، شیراز بدانید!

باغ نارنجستان قوام

شاهچراغ شیراز

شاهچراغ شیراز یکی از دیدنی‌های مذهبی موجود در این شهر می‌باشد که همه روزه میزبان تعداد بسیاری از ساکنین و همچنین گردشگران شیراز است. شاهچراغ در واقع آرامگاه برادر امام رضا (ع) می‌باشد و باید بدانید که این جاذبه از برترین زیارتگاه‌های موجود در کشور ایران به شمار می‌آید. چنانچه قصد بازدید از شاهچراغ شیراز را دارید باید در نظر داشته باشید که این جاذبه گردشگری علاوه بر ارزش معنوی از نظر معماری نیز بسیار ارزشمند است و از مهم‌ترین بنا های موجود در شهر شیراز شناخته می‌شود، بنای شاهچراغ با کاشی کاری، آینه کاری و شیشه‌های رنگی تزئین شده است و زیبایی آن به حدی می باشد که نظر هر بیننده را به سوی خود جذب می‌کند.شاید برایتان جالب باشد که بدانید این آرامگاه از نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی زیباترین زیارتگاه موجود در ایران می‌باشد.

اطلاعات بازدید از شاهچراغ شیراز

هزینه بازدید: بازدید از شاهچراغ کاملاٌ رایگان است.
ساعت بازدید: این مجموعه همه روزه به صورت 24 ساعته آماده پذیرایی از زائران می‌باشد.
آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی، شاهچراغ

شاهچراغ شیراز

 دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن یکی از شناخته شده‌ترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود، که در ورودی این شهر (از سمت اصفهان) واقع شده است. در واقع می‌توان گفت که دروازه قرآن نماد شهر زیبا و تاریخی شیراز می‌باشد. امروزه اغلب گردشگران داخلی و خارجی که به شیراز سفر می‌کنند، از این دروازه با شکوه بازدید به عمل می‌آورند.جالب است بدانید که شهر شیراز در گذشته دارای شش دروازه بوده است و دروازه قرآن تنها دروازه باقی مانده از آن‌ها است. این دروازه به فرمان عضدالدوله دیلمی ساخته شده است، همچنین توجه داشته باشید که در زمان کریم خان زند عملیات بازسازی و مرمت بر روی این سازه انجام شده است.

اطلاعات بازدید از دروازه قرآن

هزینه بازدید: رایگان
ساعات بازدید: 24 ساعته
آدرس : شیراز، تنگه الله اکبر (ورودی شهر از سمت اصفهان)

دروازه قران شیراز

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل از دیگر جاذبه‌های تاریخی موجود در شهر شیراز است، که از محبوبیت بسیاری در میان گردشگران برخوردار است. قدمت این حمام به دوره زندیه و دوران حکومت کریم خان زند باز می‌گردد و از بهترین نوع معماری آن زمان برای ساخت این حمام استفاده شده است. این حمام تاریخی و دیدنی در مرکز شهر شیراز قرار دارد. جالب است بدانید که حمام وکیل به عنوان یادگاری بسیار ارزشمندی از دوره زندیه شناخته می‌شود. گردشگران شهر شیراز از این مجموعه می‌توانند بازدید کنند و نمونه‌ای بی‌نظیر از نگارگری و آهک‌کاری را ببینند. همچنین باید بدانید که در حمام وکیل موزه بسیار جالبی نیز وجود دارد که بازدید از آن می‌تواند اطلاعات بسیاری در رابطه با زندگی مردم دوران زندیه در اختیارتان قرار دهد.

اطلاعات بازدید از حمام وکیل

هزینه بازدید: بهای بلیط حمام وکیل به ازای هر گردشگر ایرانی 4000 تومان می‌باشد.
ساعت بازدید: همه روزه از 8:00 صبح تا 7:00 عصر
آدرس حمام وکیل: شیراز، خیابان طالقانی، حمام وکیل

حمام وکیل- بزرگترین حمام دوران زندیه با معماری شگفت انگیز

حمام وکیل شیراز

ارگ کریم خان

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم شهر زیبای شیراز مملوء از جاذبه‌های گردشگری مختلف می‌باشد و جالب است بدانید که بسیاری از جاذبه‌ها به دوره زندیه و یا دوره قاجار تعلق دارند. ارگ کریم خان نیز یکی از دیدنی‌های شیراز می‌باشد که قدمت آن به دوره زندیه باز می‌گردد. این ارگ با شکوه و قدیمی به دستور کریم خان زند به منظور فراهم کردن مکان اسکان برای خانواده سلطنتی ساخته شده است و نمونه کاملی از معماری ایرانی می‌باشد. از قسمت‌های مختلف موجود در ارگ کریم خان زند می‌توان به اتاق‌ها، شاه‌نشین، حوض آب، محوطه داخل ارگ، حمام ارگ و غیره اشاره کرد که گردشگران تور شیراز می‌توانند به سادگی از تمامی بخش های مذکور بازدید به عمل بیاورند.

اطلاعات بازدید از ارگ کریم خان زند 

هزینه بازدید: بهای بلیط ارگ کریم خان برای هر گردشگر ایرانی 5000 تومان می‌باشد.
ساعت کاری: گردشگران تور شیراز می‌توانند همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 8:30 شب به ارگ کریم خان زند مراجعه نمایند.
آدرس ارگ کریم خان: شیراز، ضلع شمال شرقی میدان شهدا، ارگ کریم خان زند.

ارگ کریم خان - تاریخچه ارگ کریم خان تا جزء به جزء معماری آن

ارگ کریم خان شیراز

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاهکار شاپوری شهر شیراز، در دوران پهلوی ساخته شده است. این بنا از سال‌ ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ توسط یکی از بزرگ‌ترین و هنرمندترین معماران شیراز بنا شد. سبک معماری این بنای فوق‌العاده به سبک معماران دوره قاجار است. تاجر سرشناس و موفق شیرازی به نام عبدالصاحب شاپوری،  مالک این عمارت بود. این عمارت دو طبقه مساحتی برابر با 4635 متر مربع دارد. عمارت شاپوری تا دهه 70 شمسی در اختیار خانواده‌ی شاپوری بود و چند سال به صورت دست نخورده و متروکه رها شده بود. تا اینکه در سال 1378 سازمان میراث فرهنگی استان فارس این عمارت را خریداری کرد و در تاریخ 16 مهر 1379 آن را جزو آثار ملی ایران ثبت کرد. شماره این آثار ملی 2781 است. در این عمارت با شکوه یک رستوران و یک کافی شاپ برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

اطلاعات بازدید از عمارت شاپوری 

هزینه بازدید: بهای بلیط عمارت شاپوری برای هر گردشگر ایرانی 5000 تومان می‌باشد.
ساعت کاری: گردشگران همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 8:30 شب به عمارت شاپوری مراجعه نمایند.
آدرس: شیراز، خیابان انوری، روبه روی خیابان اهلی

عمارت شاپوری شیراز

خانه زینت الملوک شیراز

یکی از خانه‌های یادگاری دوران قاجار، خانه‌ زینت‌الملوک در شهر شیراز است. ساخت این خانه را علی محمدخان قوام‌الملک دوم حدود سال ۱۲۹۰ هجری قمری شروع کرد، بعد از 12 سال در ۱۳۰۲ هجری قمری ساخت آن به پایان رسید. دختر قوام‌الملک چهارم (زینت‌الملوک قوامی) در این خانه ساکن بود و به همین دلیل نام او روی این خانه جاودانه شد. سقف این خانه از چوب ساخته شده است و تصاویری از پرندگان، حیوانات، و گل و بوته‌هی زیبا روی آن به چشم می‌خورد. امروزه از زیرزمین وسیع این خانه به عنوان نگارخانه استفاده می‌شود و مجسمه تمام افراد سرشناس استان فارس در این بنا دیده می‌شود. این خانه باشکوه در سال 1351 جزو آثار ملی با شماره 938 به ثبت رسید.

اطلاعات بازدید از خانه زینت الملوک

 هزینه بازدید: بهای بلیط خانه زینت الملوک برای هر گردشگر ایرانی 3000 تومان می‌باشد.
آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام
 

خانه زینت الملوک شیراز

مسجد وکیل شیراز

یکی از جاهای دیدنی شیراز، مسجدی است قدیمی با معماری بی‌نظیر که روزانه میزبان گردشگران بسیاری می‌باشد. مسجد وکیل شیراز در نزدیکی حمام وکیل و بازار وکیل این شهر واقع شده است و به عنوان یکی از زیباترین مساجد موجود در شهر شیراز شناخته می‌شود. گردشگران و توریستان شیراز باید بدانند که این مسجد در دوره زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شده و در صورت بازدید از این مسجد می‌توانید شاهکاری کم‌نظیر از معماری ایرانی را مشاهده نمایید. مسجد وکیل شیراز شامل بخش‌های مختلفی است که این بخش‌ها  عبارت‌اند از حیاط، حیاط خلوت، طاق مروارید (ایوان شمالی)، ایوان جنوبی، شبستان جنوبی، منبر مرمرین، محراب و غیره. 

اطلاعات بازدید از مسجد وکیل شیراز

ساعت بازدید: این مسجد تاریخی همه روزه از ساعت 9:00 صبح تا 8:00 عصر آماده پذیرایی از بازدید کنندگان می‌باشد.
آدرس: شیراز، خیابان طالقانی، غرب بازار وکیل شیراز، مسجد وکیل.

 

مسجد وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

پس از معرفی حمام وکیل و مسجد وکیل نوبت به بازار وکیل می‌رسد. بازاری قدیمی که یادگار دوره زندیه می‌‎باشد، که این بازار در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری شیراز به شمار می‌آید و حجره‌های بسیاری در آن وجود دارد. طیف گسترده‌ای از صنایع دستی شیراز، اقلام سنتی و حتی گاهاً مدرن در این بازار به فروش می‌رسند، بازدید از این بازار می‌تواند اطلاعات بسیاری از نحوه زندگی مردم ایران در دوره زندیه در اختیارتان قرار دهد. اگر از علاقمندان به خرید کردن هستید بازدید از این بازار تاریخی و سنتی را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از بازار وکیل

هزینه بازدید: رایگان
ساعت کاری: همه روزه به‌ جز جمعه از ساعت 8:00 صبح تا 9:00 شب.
آدرس: شیراز، میدان شهدا، بازار وکیل.

بازار وکیل شیراز - معروف ترین بازار سنتی ایران

بازار وکیل شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز

یکی از اعیان شیراز به نام میرزا حسن علی خان، که به نصیرالملک نیز مشهور بود، فرمان داد مسجدی در شهر شیراز بنا کنند. حدود 12 سال ساخت این مسجد تاریخی و زیبا طول کشید. صحن بسیار بزرگی در قسمت شمالی این مسجد وجود دارد که ورودی آن طاق نمای عظیم و سقف کاشی‌شده رنگارنگ دارد. این مسجد دو ایوان متفاوت دارد، که ایوان شمالی بسیار زیبا تر از ایوان جنوبی است. مسجد نصیرالملک در جنوب خیابان لطفعلی خان زند ، نزدیک به شاه چراغ قرار دارد. مرمت این مسجد سالیان پیش شروع شده و هنوز ادامه دارد.

مسجد نصیرالملک - دنیای نور و رنگ در مسجد نصیر الملک شیراز

  مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

قدیمی‌ترین مسجد شهر شیراز را می‌شناسید؟ مسجد جامع عتیق شیراز که به آن مسجد آدینه یا مسجد جمعه نیز گفته می‌شود، قدیمی‌ترین مسجد شیراز است. این مسجد در سال 281 هجری قمری بنا شده دقیقا در دوران عمرولیث صفاری بنای اولیه را ساختند. سپس در سال 752 هجری قمری، ساختمانی که به آن «دارالمصحف» می‌گویند میان این مسجد به فرمان شاه اسحق اینجو ساخته شد. این ساختمان مکان نگهداری قرآن و کتیبه‌ها بود. طبق اعتقاد برخی از مردم این مسجد روی یک عبادتگاه بنا شده است. مسجد جامع عتیق با قدمتی طولانی، 6 درب ورودی دارد و در سال 1310 به عنوان یک آثار ملی در ایران ثبت شد و شماره ثبت آن 72 است.

مسجد جامع عتیق شیراز

موزه موسیقی داخل شیراز

از دیگر بناهای تاریخی و دیدنی شهر شیراز می‌توان به خانه منطقی نژاد یا موزه موسیقی اشاره کرد.  این بنا یادگاری از دوره قاجار  می‌باشد که اتاق‌هایی در بخش شرقی و غربی خود دارد. داخل این بنا یک شاه‌نشین دیده‌ می‌شود. این بنای تاریخی در سال ۱۳۵۲ داخل لیست آثار ملی ایران ثبت شد. سازهای ایرانی، موسیقی ملل، اتاق آرشیو، استودیوی موسیقی و... از بخش‌های دیگر این موزه هستند.

موزه موسیقی شیراز

کلام آخر

در این مقاله به معرفی بیست مورد از جاهای دیدنی شیراز پرداختیم تا هنگام سفر به این شهر، بدانید از چه مکان‌هایی باید بازدید کنید. کرمان یک شهر قدیمی است و اکثر جاذبه‌های آن، آثار باستانی هستند. به همین دلیل افرادی که به تاریخ علاقه دارند، از تماشای جاذبه‌های این شهر لذت می‌برند.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. حمید حمید 1402/03/27
    6 نفر پسندیدند
    تو همه این جاهای دیدنی شیراز که معرفی کردید، تخت جمشید واقعا تکه.
  2. حمید لحظه آخر 1402/03/27
    5 نفر پسندیدند
    سلام حمید واقعا همینطوره تخت جمشید نماد شکوه ایران هست و یکی از دیدنی ترین جاهای دیدنی شهر شیراز. ممنون که نظر خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر