برترین اماکن دیدنی یونان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 3706
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از جمله کشورهایی که توصیه می کنیم حتما برای بازدید از آن برنامه ای در نظر بگیرید، کشور یونان است؛ شگفتی های زیادی در این کشور انتظار شما را می کشد. این کشور در جنوب شرق اروپا واقع شده و خوب است بدانید که از قسمت شرق با ترکیه هم مرز است. یونان مساحتی حدود 130 هزار کیلومتر مربع دارد، مردم آن به زبان یونانی صحبت می کنند و بیشترین تعداد موزه های باستان شناسی در آن وجود دارد. 
در یونان 11 میلیون نفر زندگی می کنند که از این تعداد 98 درصد آنها مسیحی و دو درصد نیز مسلمان هستند. 7 درصد جمعیت این کشور را خارجی هایی تشکیل داده اند که برای کار و زندگی به آن مهاجرت کرده اند. تنوع فرهنگ و رسوم از جمله جذابیت هایی است که کشور یونان به دلیل داشتن موقعیت خاص جغرافیایی از آن برخوردار شده است.
این کشور سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا را به هم متصل کرده و به همین دلیل موقعیت بسیار جالبی پیدا کرده است. سواحل بسیار زیبا، آثار باستانی با شکوه و نوع معماری که تنها در این کشور می توانید مشاهده کنید همه از مهم ترین دلایلی است که باعث شده گردشگران زیادی به دیدن این کشور بروند، ضمنا سفر به یونان از نظر هزینه، برای شما بسیار به صرفه تر تمام می شود. 
ما در این متن تعدادی از آثار باستانی که می توانید در سفر به یونان آنها را بازدید کنید، معرفی خواهیم کرد. بدون شک رفتن به این مکان های تاریخی مسافرت شما را به یادماندنی تر خواهد کرد.

 

یونان

 

دیدنی های یونان

کشور یونان در جوار دریای اژه قرار گرفته و جزایر زیبایی را می توان در آن مشاهده کرد. در کنار این جزایر زیبا، قدمت و تاریخچه طولانی که این کشور دارد باعث پدیدار شدن آثار باستانی و با شکوه فراوانی شده است.

آکروپولیس

آکروپولیس، برای مردم یونان یک نماد ملی است. این مجموعه تاریخی در شمال شرقی پارتون در آتن و 150 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. زیبایی و شکوه این مجمموعه را حتی از فاصله دور نیز می توان مشاهده کرد و نیازی نیست که شما در کمترین فاصله با آن قرار بگیرید. چیزی که در آکروپولیس بسیار مشهود است دقت و ظرافت هندسی و ریاضی به کار برده شده برای ساخت این مجموعه زیبا است.
آکروپولیس در زبان یونان قدیم به معنای بلند شهر یا دژشهر بوده و در اغلب شهرهای ترکیه نیز وجود دارد، اما اهمیت هیچ یک از آنها مانند آکروپولیسی که در آتن قرار دارد نیست. در واقع این نام به عنوان یک اسم خاص و منحصر به فرد تنها به دژ و یا قلعه ای که در این منطقه قرار دارد اشاره می کند. 
آکروپولیس شهر آتن بر روی ارتفاع قرار گرفته و به همین دلیل به راحتی می توان از فاصله ای نه چندان دور نیز آن را مشاهده کرد. قسمت عمده ای از این بنا در سال های 461 تا 429 و دقیقا هم زمان با دوره ای از آتن که شکوفایی فکری و هنری در آن به اوج خود رسیده بود، احداث شده است.
هدف از ساخت این بنا فعالیت های نظامی و افزایش میزان تسلط به شهر بوده است. همان طوری که در  خطوط بالاتر به آن اشاره کردیم این مجموعه بسیار زیبا و ارزشمند بر روی بلندی بنا شده است و به همین دلیل می توان به نواحی اطراف به خوبی مسلط بود. 
البته امروزه این بنا تغییر کاربری داده و به یکی از نمادهای دولت قدرتمند کشور یونان تبدیل شده است و برای اکثر یونانی ها نیز ارزش بسیار زیادی دارد. این بنا در لیست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده و جالب است که بدانید قرار بوده به عنوان یکی از عجایب هفت گانه جهان انتخاب شود. 
با گذشت زمان وقتی این مجموعه تغییر کاربری داد، چندین معبد در اطراف آن ساخته شد و آکروپولیس به یک مکان مقدس تبدیل گشت، به همین دلیل مردم به آن صخره مقدس نیز می گویند.
حتی در این منطقه غارهایی کشف شده که نشان می دهد انسان از 4000 سال قبل از تولد مسیح در این منطقه حضور داشته است. حتی اولین اشیاء ساخته شده توسط بشر در این منطقه کشف شده و تمام این ها نشان دهنده آن است که آکروپولیس از قدمت و تاریخچه کهن و طولانی برخوردار بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد.
عمارت های زیادی در این منطقه وجود دارد که یکی از آنها آتنا نایک است. این عمارت به صورت دایره ای شکل ساخته شده و یک تندیس از الهه پیروزی آتن در آن به چشم می خورد. الهه پیروزی یکی از خدایان آتن بوده است.

 

آکروپولیس

 

جزیره سانتورینی

خوب است بدانید که یونان تنها به خاطر آثار باستانی و قدیمی که دارد معروف نیست. در این کشور جاذبه های زیادی وجود دارد که می تواند دلیل مهمی بر سفر شما به این کشور به شمار رود. از جمله جذابیت هایی که در کشور یونان نباید دیدنش را از دست بدهید، جزیره سانتورینی است. 
این جزیره با یونان حدود 200 کیلومتر فاصله دارد و جمعیت حاضر در آن نیز 15000 نفر است. وسعت این جزیره 73 کیلومتر مربع است و نکته مهمی که باید در مورد آن بدانید این است که این جزیره بزرگترین فوران آتشفشان ثبت شده در طول تاریخ را به چشم دیده است. اما به چه علت این جزیره شهرت زیادی دارد و چرا ما توصیه کردیم حتما از آن دیدن کنید؟
از جمله مهم ترین دلایلی که باعث شده افراد زیادی برای بازدید این جزیره اقدام کنند آب و هوای دلچسب و بی نظیر آن است. توریست ها برای رفتن به سانتورینی از ماه آوریل اقدام کرده و تا زمانی که عید پارک در یونان فرا برسد، هنوز هم می توان خیل عظیمی از گردشگران را در این منطقه مشاهده کرد. 
معمولا ساکنین این جزیره سرمای هوا را خیلی کم لمس می کنند، اما از ماه های دسامبر تا مارس، باران و وزش باد مانع می شود که گردشگران از سفر خود به این جزیره نهایت رضایت را تجربه کنند. 
بنابراین فصلی را برای بازدید از این منطقه انتخاب کنید که در آن قیمت ها پایین تر، ازدحام و جمعیت توریست ها کمتر و آب و هوا نیز معتدل و دلچسب باشد.
علت دیگری که باعث شده سانتورینی شهرت زیادی پیدا کند منظره و ویوی بی نظیری است که از سوئیت های موجود در این جزیره می توان شاهد بود. سوئیت ها به نحوی ساخته شده اند که شما با اقامت در آنها می توانید به راحتی منظره ای بسیار زیبا و تکرار نشدنی از دریایی که این جزیره در کنار آن آرام گرفته است را مشاهده کنید. 
شک نکنید منظره ای از دریا که در این منطقه مشاهده می کنید در هیچ نقطه ای از دنیا وجود نخواهد داشت و این شانسی است که تنها نصیب سانتورینی شده است تا محیطی را فراهم کند که گردشگران برای بازدید از آن لحظه شماری کنند. 
دو دلیل که در فوق به آن اشاره کردیم بدون شک در انتخاب این جزیره به عنوان یک مقصد تفریحی بی تاثیر نیست، اما سانتورینی دلیل محکم تر دیگری برای شهرت دارد و آن هم رنگ خانه هایی است که در این جزیره وجود دارد. 
رنگ تمام خانه هایی که در این جزیره ساخته شده اند سفید است. خانه های سفید رنگ در کنار دریای آبی رنگ تناسب رنگی بسیار زیبایی را فراهم کرده و شرایطی را به وجود آورده است که دوست دارید برای یک بار هم که شده اقامت در آن را امتحان کنید.
دیدن غروب خورشید هم می تواند دلیل خوبی برای تمام کسانی باشد که دوست دارند این منظره را در کنار دریا و در حالی که بر روی صندلی شان در یک سوئیت شیک و مجلل نشسته اند، ببینند. قدم زدن در کنار ساحل ساکت و آرام این جزیره نیز از دیگر تجربیاتی است که پیشنهاد می کنیم در کنار تمام جذابیت هایی که در این  جزیره وجود دارد، آن را هم امتحان کنید.

 

جزیره سانتورینی

 

میکونوس

یکی دیگر از جزیره های بسیار زیبایی که در کشور یونان می توان به بازدید از آن رفت، جزیره میکونوس است. رفتن به این جزیره و دیدن سواحل زیبایی آن می توان به یکی از خاطره انگیزترین و تکرار نشدنی ترین خاطره های زندگی شما از سفر به کشورهای خارجی تبدیل شود. 
امکان ندارد کسی به این جزیره قدم بگذارد و نتواند متناسب با سلیقه ای که دارد، خود را سرگرم کند. از رستوران و موزه گرفته تا خیابان هایی که قدم زدن در آن می تواند حس بی نظیری را در شما به وجود آورد، از جمله کارهایی است که می توان در این جزیره رویایی و بی مانند انجام داد.
وقتی به این جزیره سفر کردید اول از همه به سراغ خیابان ماتویانی بروید. در خیابان با شکل و شمایل بسیار زیبایی دارد می تواند ساعات و لحظات خوب و خوشی را برایتان در این جزیره رقم برند. این خیابان سنگ فرش شده با خانه هایی که دیوارهای سفید رنگ و درب های آبی رنگ دارند، واژه خیابان را به روشی کاملا خیال انگیز و چشم نواز برایتان معنا خواهد کرد. 
 اگر هنوز از کشور یونان برای خود و عزیزان تان سوغاتی نخریده اید اصلا نگران نباشید، فروشگاه ها و مغازه های زیادی در این خیابان قرار دارند که به شما امکان می دهند با خیالی راحت هدیه ای ارزشمند از این کشور باستانی تهیه کنید.
اگر تا به حال ایتالیا سفر نکرده و ونیز را از نزدیک ندیده اید، می توانید یک ونیز در ابعادی کوچک و کمی متفاوت تر در کشور یونان و در جزیره میکونوس مشاهده کنید. در این قسمت بین خانه هایی که در جزیره ساخته شده اند و آب دریا هیچ فاصله ای وجود ندارد، شما می توانید با اجاره خانه و سوئیت در این قسمت از جزیره صبح ها با صدای امواج دریا که به دیوارها برخورد می کنند از خواب بیدار شوید. 
کسانی که دوست دارند خوردن صبحانه را با نگاه به امواج آبی دریا ادغام کنند، می توانند به رستوران ها و کافه هایی که در کنار دریا ساخته شده است بروند و روزشان را به روشی کاملا متفاوت شروع کنند. 
کلیسای لیدی پاراپورتیانی نیز از دیگر جاهایی است که حتما باید از آن بازدید کنید. این کلیسا از چندین عبادتگاه ساخته شده و رنگ سفید آن به همراه طراحی منحصر به فرد و خاصی که دارد باعث شده بسیاری از گردشگران و توریست ها توجهشان به این کلیسا جلب شود. بازدید از این کلیسا در حالی که خورشید قصد دارد غروب کند از بی نظیرترین و تماشایی ترین صحنه هایی است که شما تا به حال آن را مشاهده کرده اید.
اگر به دنبال یک ساحل آرام و دنج هستید و دوست دارید چند ساعتی را در آرامش نشسته و تنها به افق وسیعی که رو به رویتان قرار گرفته است چشم بدوزید، ساحل اگیوس سوستیس می تواند یک پیشنهاد عالی و رمانتیک برایتان باشد. این ساحل در فاصله نسبتا دوری از جزیره قرار گرفته و به همین دلیل بسیار دنج و ساکت است. البته رستوران هایی در این ساحل وجود دارد که خدمات خوبی را به گردشگران و توریست ها ارائه می دهند و شما می توانید از غذاهای خوشمزه ای که در این رستوران ها سرو می شود نهایت لذت را ببرید.

 

میکونوس

 

صومعه های متئورا

صومعه های متئورا نیز از عجیب ترین و اسرار آمیزترین صومعه هایی هستند که می توانید در کشور یونان به بازدید از آنها بروید. متئورا به زبان یونانی به معنای صخره های معلق بوده و احتمالا انتخاب این نام با مکان قرار گیری این عبادتگاه ها، ارتباط مستقیم دارد. این صومعه ها یکی از بزرگترین عبادتگاه های کشور یونان به شمار می روند. متئورا و مجموعه صومصعه هایی که در آن وجود دارد بر روی صخره ها و یا ستون های سنگی لبه دشت تسالی ساخته شده اند و توسط یونسکو محافظت می شوند. 
تماشای عبادتگاه هایی که بر بالای صخره هایی با ارتفاع زیاد قرار گرفته اند در نوع خود بسیار جذاب و تماشایی است و بهتر است اگر به این کشور سفر کردید در اولین فرصت به دیدن متئورا بروید. بی شک دیدن آنها هر کسی را به وجد خواهد آورد.
در سال 1541 صومعه های متئورا بر روی تپه هایی که بیش از 60 میلیون سال قدمت داشتند، ساخته شدند. البته تعداد صومعه هایی که بر روی این تپه ها بنا شد به 20 عدد می رسید، اما با گذشت زمان، تنها شش عدد از آنها باقی مانده که نام های آنها صومعه بزرگ شهاب سنگ، سنت استفانوس، وارلام،تثلیث مقدس، سنت نیکولاس روسو و آناپافساس است. در ادامه در مورد این شش صومعه صحبت خواهیم کرد.
صومعه بزرگ شهاب سنگ، در سال 1340 توسط سنت آتاناسیوس ساخت شده و بر قسمت داخلی دیوارهای این صومعه نقاشی های کاتولیک دیده می شود. علاوه بر نقاشی ها می توان از نمازخانه های مریم مقدس، حواریون کنستانتین، هلن، نمازخانه باپتیست مقدس، هلن و سنت نکتاریوس نیز بازدید کرد. در این عبادتگاه دست نوشته هایی با ارزش و تاریخی، ظرف های عتیقه متعلق به قرن های 15 و تا 19 میلادی، آثار هنری منبت کاری شده و تزئین شده با طلا و نقره وجود دارد و دیدن آنها خالی از لطف نخواهد بود.
صومعه دیگری که در متئورا می توان از آن بازدید کرد، صومعه سنت استفانوس است. این عبادتگاه نیز در سال 1350 میلادی ساخته شده و در سال 1545میلادی نیز توسط یک کشیش به نام نیکلاس تحت عملیات بازسازی و گسترش قرار گرفت. آخرین باری که این صومعه بازسازی شد سال 1798 میلادی بود. حکاکی های با شکوه چوبی زیبایی در این صومعه وجود دارد.
عبادتگاه دیگری که می توان در متئورا به بازدید از آن رفت، صومعه وارلام است. این صومعه نیز در سال 1518 ساخته شده و ورشکله هرمیتس، سازنده این بنا، در آن اقامت کرد. نقاشی های زیبا و منحصر به فردی را می توان در این عبادتگاه مشاهده کرد.  
صومعه تثلیث مقدس نیز در متئورا قرار دارد و بر روی بلندترین و ترسناک ترین صخره موجود در این قسمت قرار گرفته است. این بنا نیز در سال 1438 توسط یک راهب به نام دومینیوس ساخته شده، اما برخی اسناد و شواهد نشان می دهد که این عبادتگاه در سال 1362میلادی تاسیس شده است. در این قسمت نیز می توان نقاشی های دیواری زیبایی که در سال 1741 میلادی کشیده شده را مشاهده کرد.
با رفتن به متئورا می توانید به بازدید از صومعه سنت نیکلاس روسو نیز بروید. برای آنکه بتوانید خود را به این عبادتگاه برسانید باید بر یک جعبه که بر روی یک طناب قرار داده شده است، بنشینید و از بالای دره ها عبور کنید. آخرین صومعه ای که در متئورا وجود دارد صومعه آناپافساس است. این عبادتگاه نزدیک یک روستا به نام کاستراکی قرار گرفته و قدمت آن به اوایل قرن 16 میلادی بر می گردد. در طبقه دوم این بنا می توانید نقاشی های زیادی را مشاهده کنید.

 

صومعه های متئورا

 

پارتنون

از دیگر بناهای تاریخی موجود در کشور یونان پارتنون است. یونانی برای الهه های خود ارزش و احترام زیادی قائل بودند. یکی از این الهه ها آتنا نام داشت و مردم یونان اعتقاد راسخ داشتند که این فرد نگه دارنده مردم در شهر آتن است. بنابراین در قرن 5 قبل از میلاد برای آتنا، پارتنون را احداث کردند. 
این ساختمان سفید رنگ و با شکوه بر بالای تپه ای به نام آکروپلیس و در فاصله بسیار کمی از شهر آتن قرار گرفته و به یکی از آثار تاریخی و باستانی این شهر تبدیل شده است. 
به دلیل وجود باد و باران و دیگر مسائل جوی این بنا نتواسته زیبایی خودش را حفظ کند و دچار فرسایش و استهلاک شده است. اما با تمام این حرف ها هنوز هم این بنا زیباست و انسان از تماشای آن لذت می برد. نکته ای که خوب است در مورد این بنا بدانید آن است که برخی اسناد و مدارک گویای آن هستند که پارتنون در اصل سفید نبوده است، اما علت اینکه امروز چرا تغییر رنگ داده است، مشخص نیست. 
باستان شناسان می دانستند که یونانی ها مجسمه هایی که به دست خود می ساختند را با استفاده ار رنگ، رنگ آمیزی می کردند، اما در این بنا هیچ شیء رنگی مشاهده نشد. با زمان گذشت، یک پژوهشگر اهل کشور ایتالیا توانست وجود رنگ آبی را در این بنا به اثبات برساند. حتی برخی متخصصان این حوزه اظهار می کنند که یونانی ها در ساخت این بنا رنگ قرمز را هم مورد استفاده قرار می داده اند. 
پارتنون از جمله با شکوه ترین و بی نظیرترین یادگاری های دوران هنر کلاسیک یونان بوده و خوشبختانه تا به امروز توانسته پابرجا و استوار باقی بماند و اوج هنر مردم یونان را به جهانیان نشان دهد.  نه تنها بازدید از این بنا بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارند و سالانه افراد زیادی برای بازدید این بنا به کشور یونان سفر می کنند، بلکه برخی کشورها نیز سعی کرده اند شبیه همین بنا را بسازند. 
از جمله این کشورها می توان به کشور امریکا اشاره کرد که شما می توانید ساختمانی کاملا مشابه پارتنون در پارک سده شهر نشویل مشاهده کنید. در ساخت این بنا به همه جزئیات بنای اصلی پارتنون توجه شده و معنای واقعی کپی برابر اصل را می توان در این بنا در آمریکا شاهد بود.

 

پارتنون

 

جزیره کورفو

جزیره کورفو از دیگر جاهایی دیدنی کشور یونان بوده و در شمال غرب این کشور واقع شده است. این جزیره نیز جنگ ها و فتح های زیادی را از سر گذرانده و با چشم خود بسیاری از اسطوره ها و قهرمانان را دیده است. اما چه چیزی باعث شد که این جزیره به شهرت برسد؟ وقتی یک هنرمند نقاش معروف به نام ادوارد لیر به این جزیره سفر کرد، نقاشی های زیبایی را از آن به تصویر کشید و به همین سادگی این جزیره محبوبیت زیادی به دست آورده است.
از دیگر مواردی که باعث شده این جزیره بسیار مورد توجه قرار گیرد، اقلیم حاکم بر این جزیره است. در این جزیره به دلیل بارش های فراوان، درختان زیتون در هر گوشه و کنار این جزیره سر از خاک بیرون آورده و منظره ای بسیار زیبا و چشم نواز ایجاد کرده اند. با این همه، هنوز آن طور که باید و شاید این جزیره شناخته شده نیست و اگر به دنبال جایی آرام و ساکت هستید این جزیره برای شما گزینه مناسبی به شمار می رود. جزیره کورفو با داشتن زمین هایی که با کمک درختان زیتون به رنگ سبز رنگ آمیزی شده اند و همچنین سکوتی بسیار دوست داشتنی، به سرزمینی رویایی و جادویی تبدیل شده است.
مزیت دیگری که رفتن به جزیره کورفو می تواند برای شما داشته باشد، برگشتن به دوران بریتانیایی هاست. برخی از جاده هایی که در این جزیره وجود دارد انگار هنوز هم باور ندارند دنیا وارد عصر جدیدی شده و همان پستی و بلندی هایی که در گذشته داشته اند را حفظ کرده اند. رانندگی در این جاده ها گاهی خود به یکی از خاطرات فراموش نشدنی سفر شما تبدیل خواهد شد. البته سعی نکنید برای داشتن لحظات هیجان انگیزتر بدون شناخت کافی در این جاده ها رانندگی کنید.
کسانی که بومی این جزیره محسوب می شوند هنوز هم همان رسم و رسومات قدیمی خود را حفظ کرده و در میان علفزارها نمایشگاه و مراسم مذهبی شان را برگزار می کنند و قانون جالبی که در این جزیره وجود دارد آن است که معمولا مردم بعد از ساعت هشت شب هیچ سرو صدایی به راه نمی اندازند. بازدید از سواحل این جزیره نیز می تواند سفر شما را به یادماندنی تر کند. سواحل غربی و جنوب غربی این جزیره با داشتن های انبوهی از شن های نرم از جمله زیباترین سواحل کشور یونان است. 
در این ساحل می توانید تنها به رنگ آبی و منحصر به فرد دریا نگاه کرده و چشمانتان را از این همه زیبایی سرشار کنید و روح خسته و پریشانتان را به مهمانی امواج دریا دعوت کنید تا به آرامش برسد. اگر به این جزیره سفر کردید حتما از گالری میلی آنکس و شهر قدیمی کرکیرا نیز دیدن کنید. شهر کرکیرا با داشتن موزه های هنرهای آسیایی مکان مناسبی برای افرادی است که دوست دارند با رفتن به موزه با تاریخچه و پیشینه یک کشور آشنا شوند. اواخر ماه می تا اواخر ماه ژوئن و دو دهه آخر ماه سپتامبر بهترین زمان برای بازدید از این جزیره است.

 

جزیره کورفو

 

پارک ملی ساماریا جورج

کسانی که دوست دارند از طبیعت زیبای کشور یونان نیز بازدید کنند می توانند به پارک ملی ساماریا جورج بروند. مناظر بسیار دیدنی و وسیعی که در این پارک وجود دارد، به طور قطع شما را سر ذوق آورده و خستگی که زندگی های شهری برایتان به وجود آورده است، با رفتن به این پارک نابود می شود. طول پارک ملی ساماریا به 16 کیلومتر می رسد و گفته می شود که عرض این پارک در باریک ترین قسمت نیز 4 متر است. پارک ملی ساماریا از اومالوس در کوه های سفید شروع شده و به آگیارو در دریای لیبی ختم می شود.
اگر عاشق پیاده روی های طولانی مدت هستید این پارک شرایط بسیار خوبی را برای این مورد فراهم کرده است. چنانچه بخواهید کل پارک را قدم بزنید در حدود 5 تا 7 ساعت در راه خواهید بود. البته در برخی قسمت های این مسیر، ممکن جاده سنگلاخی باشد، پس بهتر است حتما کفش مناسب پیاده روی با خود به همراه داشته باشید و از آنجایی که مسیر طولانی است، به همراه داشتن یک بطری آب کار عاقلانه ای به نظر می رسد.
جدای از زیبایی هایی که طبیعت پارک ملی ساماریا دارد، تنگه ای معروف به ساماریا نیز از دیگر جاذبه های دیدنی این پارک به شمار می رود. برای آنکه خود را به این تنگه برسانید باید 13کیلومتر راه را طی کنید. در انتهای این تنگه یک مسیر باریک وجود دارد که به آن دروازه آهنین گفته می شود. به زمانی که برای بازدید از این پارک انتخاب می کنید نیز توجه داشته باشید؛ بهترین زمانی که می توانید به پارک ملی ساماریا جورج بروید اواخر فروردین و یا اوایل ماه اردیبهشت است.

 

پارک ملی ساماریا جورج

 

موزه باستان‌شناسی آتن

از بهترین جاذبه های فرهنگی و گردشگری که می توان در کشور یونان به بازدید از آن رفت، موزه باستان شناسی آتن است. این موزه بزرگ ترین موزه موجود در کشور یونان بوده و هنر و تاریخ مردم این کشور را به خوبی نشان می دهد. در ابتدای تاسیس این موزه تنها اشیائی که از حفاری های قرن 19 به دست آمده بود را در آن نگهداری می کردند، اما با گذشت زمان به یک موزه باستان شناسی مرکزی تبدیل شد و هر شیء که در کشور یونان کشف شود، در این موزه نگهداری می شود. 
معماری این موزه وام گرفته از معماری است که در زمان ساخت آن در اروپا دیده می شد. امکان ندارد به داخل موزه باستان ‌شناسی آتن قدم بگذارید و محو طراحی داخلی آن نشوید. معماری داخلی این موزه، خود یکی از جذابیت های آن به شمار می رود. یکی از مجموعه هایی که در این موزه مشاهده می شود، موزه ما قبل تاریخ است و آثار تمدن های بزرگ که قدمت آنها به 6 هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد، در این قسمت نگهداری می شود. 
در این گالری می توانید سیر تکاملی آثار مجسمه سازان بزرگی که در قرن های 5 تا 7 قبل از میلاد می زیسته اند را مشاهده کنید. حتی گلدان ها و برخی  اشیاء متعلق به قرن 11 قبل میلاد نیز در این موزه وجود دارند. مجسمه ها و برخی اشیائی که با استفاده از فلز ساخته شده اند نیز از دیگر مواردی هستند که در این موزه در معرض دید عموم قرار داده شده است.
جالب است بدانید که اولین رایانه جهان نیز در موزه باستان شناسی آتن نگهداری می شود. این دستگاه که آنتیکیترا نام دارد در حدود 2000 سال در اعمال دریا قرار داشت و طی یکی از سفرهای اکتشفانی غواصان در سال 1901 این رایانه ابتدایی در جزیره آنتیکیترا کشف شد. 
تحقیقاتی که متخصصان بر روی این دستگاه انجام داده اند نشان می دهد که این  دستگاه سیستم پیشرفته ای دارد و بیش از 30 چرخ دنده در آن به کار گرفته شده است. مورد دیگری که شاید دیدن آن نیز برایتان جالب باشد، صورتک آگاممنون است که از طلا ساخته شده و در موزه باستان شناسی آتن نگهداری می شود. باستان شناسان قدمت این صورتک را به قرن 16 قبل از میلاد نسبت می دهند. چیزی که اسناد نشان می دهد آن است که این صورتک متعلق به یک فرد مهم در تاریخ بوده است.

 

موزه باستان‌شناسی آتن

 

معبد زئوس

از دیگر جاذبه های تاریخی کشور یونان، معبد زئوس است. این معبد در زمان خودش بزرگ ترین معبد یونان بوده و تمام کردن آن نیز چندین قرن به طول انجامیده است. 
ساخت این بنا در قرن شش قبل از میلاد مسیح شروع شد و در قرن دوم قبل از میلاد نیز به اتمام رسید. یونانی هایی که در زمان کلاسیک زندگی می کردند اعتقاد داشتند که ساخت بناهایی با این عظمت و ابعاد تنها ابزاری است که حکام مستبد برای سرگرم کردم مردم از آن  استفاده می کردند به همین دلیل بارها و بارها ساخت این بنا به تعویض افتاد. در ساخت این بنا از سنگ های مرمری استفاده می شد که از کوه پنتلوس استخراج کرده بودند. سنگ ها و قطعاتی که برای ساخت این معبد به کار گرفته می شدند طولی برابر 96 متر و عرضی برابر 40 متر داشتند. 
بعد از ساخت معبد، چند حمام رومی، یک طاق هجده متری نیز به این بنا اضافه شد. یک مجسمه از زئوس و از جنس طلا و عاج ساختند و در قسمت داخلی معبد قرار دادند، اما امروزه هیچ خبری از این مجسمه نیست و تنها قسمتی از فضای داخلی معبد سالم مانده است. در گذشته در این بنا 104 ستون 17 متری وجود داشت. 48 عدد از این ستون ها در ردیف های سه تایی و 56 ستون نیز در ردیف های دوتایی قرار گرفته بودند، اما امروز متاسفانه 56 عدد از آن ستون ها تنها باقی مانده است.

 

معبد زئوس

 

محله‌ پلاکا

محله پلاکا برای آن دسته از کسانی که دوست دارند با فرهنگ کشور یونان آشنا شوند محیط بسیار خوبی است. برخی افراد به این محله، محله خدایان نام داده اند. البته علت این نام گذاری خیلی دقیق و مشخص نیست، اما عده ای اعتقاد دارند که این اسم از یک لوح سنگی بزرگ که در فاصله بسیار کمی از تئاتر دیونیزوس قرار گرفته، برداشته شده است. 
مسافران و گردشگرانی که از این منطقه دیدن کرده اند آن چنان محو سادگی و زیبایی این منطقه شده اند که برخی مواقع اذعان می کنند این منطقه جادو شده است. باغ های سرسبز و زیبا، خانه هایی که با رنگ های نئوکلاسیک رنگ شده اند، همه و همه باعث ایجاد این محله بی نظیر شده است. اگر به پلاکا سر زده باشید خیابانی آرام، درختانی کهن و قدیمی، آرامش و منظره هایی بی نظیر و جذاب مشاهده خواهید کرد. حتی آب و هوا و اقلیمی که در این ناحیه وجود دارد نیز در نوع خود بی نظیر و دوست داشتنی است. 
لطافت و تمیزی هوا نیز مورد دیگری است که بدون شک توجه شما را به خود جلب می کرد؛ حواستان باشد که با آمدن به این منطقه زمان را فراموش نکنید. در خیابان هایی که در محله‌ پلاکا وجود دارد، مغازه های زیادی می توانید مشاهده کنید و در صورتی که تمایل داشتید می توانید یک یادگاری از پلاکا با خود به محل زندگی تان ببرید. 
از جمله دیدنی های این محله که می تواند برای کودکان بسیار جذاب و تماشایی ظاهر شود، موزه کودکان محله پلاکا است که در خیابان کیداثینئون قرار دارد. در این موزه یک اتاق پر از اسباب بازی های قدیمی وجود دارد که برای آنهایی که به اصطلاح انسان های خاطره بازی هستند این اشیاء می تواند بسیار جذاب و دوست داشتنی به نظر آید. کودکان در حین بازی می توانند با فرهنگ و رسوم مردم کشور یونان نیز آشنا شوند.
اگر در محله‌ پلاکا به دنبال جایی هستید که بتوانید یک نوشیدنی میل کنید باید به میدان فیلوموسوس مراجعه کنید. در این میدان کافه ها و رستوران های زیادی وجود دارند که می توانید علاوه بر رفع گرسنگی و تشنگی موسیقی زنده نیز گوش کنید. فروشگاه و مغازه های این میدان نیز این امکان را به شما می دهند تا یک یادگاری با ارزش و زیبا خریداری کنید و به عزیزانتان هدیه دهید.
در این محله چندین موزه وجود دارد که از آن جمله می توان به موزه دانشگاه آتن واقع در خیابان تولوس و موزه کنلوپولوس اشاره کرد. موزه دانشگاه آتن که متعلق به یک معمار یونانی بوده و بعد از مرگش خانه او به دانشگاه تبدیل شد، اما امروزه این مکان به موزه تغییر کاربری داده است. موزه کنلوپولوس نیز متعلق به خاندان میکائلا است و در آن آثار هنری و برخی اکتشافات باستان شناسی به نمایش گذاشته شده است.

 

محله‌ پلاکا

 

غار ملیسانی

غار ملیسانی در جزیره کفالونیا قرار دارد، این جزیره یکی از جزایر کشور یونان بوده و در قسمت غربی آن قرار گرفته است. کسانی که به این جزیره سفر کرده اند از مناظر زیبا و چشم اندازهای بسیار دیدنی که این منطقه دارد، چیزهای زیادی تعریف می کنند. از طبیعت گردی در جاده های کوهستانی گرفته تا رفتن به ساحل دریا و قایق سواری را می توان در این جزیره تجربه کرد. اما این تمام چیزی نیست که این جزیره در در خود پنهان کرده است. 
یکی از غارهای زیبایی کشور یونان به نام ملیسانی در جزیره کفالونیا قرار دارد و گردشگران نیز علاقه زیادی دارند تا از این غار دیدن کنند. سفر به کشور یونان فرصتی تکرار نشدنی برای شما فراهم می کند تا بتوانید از اسرار این غار زیبا پرده برداری کنید. غار ملیسانی در قسمت شرقی جزیره کفالونیا قرار دارد و فاصله آن از شهر سامی 2 کیلومتر و از شهر آرگوستولی نیز 10 کیلومتر فاصله دارد. این غار در سال 1951 کشف شد و در سال 1963 به گردشگران اجازه داده شد تا از آن دیدن کنند. 
این غار نه تنها از نظر زیبایی شناسی بسیار با اهمیت است بلکه در طی کاوش هایی که در آن صورت گرفته یک لامپ باستانی پیدا شده که در موزه باستانی شناسی جزیره کفالونیا نگهداری می شود. البته کشفیات دیگری که در این غار انجام شده نشان می دهد که در عصر برنز این منطقه توسط ساکنان جزیره کشف شده است.
برای آنکه بتوانید به داخل غار ملیسانی وارد شوید ابتدا باید مبلغی را به عنوان ورودیه پرداخت کنید، سپس وارد یک تونل تاریک و شیب دار شده و باید از پله ها پایین بروید. 
وقتی به انتهای تونل رسیدید یک دریاچه در مقابل چشمانتان ظاهر خواهد شد. در این دریاچه نیز قایق هایی قرار داده شده است که می توانید بر آنها سوار شده و کل دریاچه را از زیر نظر بگذرانید. اگر خواستید به بازدید از این غار بروید سعی کنید لباس مناسب به تن کنید، زیرا هوای داخل آن کمی خنک و سرد است.
غار ملیسانی دو دالان دارد، در یکی از دالان ها سقف غار شکاف خورده و یک روزنه بزرگ در آن ایجاد شده است. از طریق این روزنه نور خورشید به داخل وارد شده و صحنه ای بسیار تماشایی و دیدنی خلق کرده است. آب زلال موجود در این دریاچه و مجسمه ها و هنرنمایی که طبیعت به دست خود آنها را ایجاد کرده است، شرایط را به بهترین شکل فراهم کرده تا بتوانید از حضور در این غار نهایت لذت را تجریه کنید.

 

غار ملیسانی

 

محله آنافیوتیکا

در محله آنافیوتیکا اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند خیابان های باریک، خانه های سفید رنگ و گلدان های شمعدانی است. این منطقه در قرن نوزده میلادی توسط مردمی که ساکن جزیره سیکلادیک بودند ساخته شده و شرایطی را برای گردشگران فراهم کرده که بتوانند بدون دغدغه و در کمال آرامش در میان خیابان های این محله قدم بزنند و به هیچ چیز دیگری فکر نکنند. 
لذت قدم زدن در خیابان های این محله را با رفتن به کافه هایی که در این قسمت وجود دارند به نهایت برسانید و در کنار عزیزان و دوستان خود ساعات و لحظاتتان را سرشار از شادی کنید. 
شنیدن موسیقی های یونانی در حالی که در یک کافه نشسته اید از دیگر تفریحاتی است که با رفتن به محله آنافیوتیکا می توانید آن را تجربه کنید. رستوران های روباز زیادی نیز در این محله وجود دارد که غذاهای خوشمزه ای سرو کرده و با قیمتی مناسب در اختیار گردشگران قرار می دهند. محله آنافیوتیکا یکی از محله های قدیمی شهر آتن است و به همین دلیل فرهنگ و رسوم مردم این شهر و کشور را می توان به خوبی در آن مشاهده کرد.

 

محله آنافیوتیکا

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
مرداب دیوک و راز و رمزهای آن که قبل از سفر لازم است بدانید
مرداب دیوک و راز و رمزهای آن که قبل از سفر لازم است بدانید
بیشتر بخوانید
راز جذابیت خیابان شمالی ایروان چیست؟
راز جذابیت خیابان شمالی ایروان چیست؟
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر