باغ ایرانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 6617
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

انسان ها بعد از سپری کردن یک دوره خاص از فعالیت های روزمره نیاز دارند تا به یک مکان دل انگیز رفته و جان دوباره ای بگیرند. زمانی که روح و بدن شما نیاز دارد انرژی از دست رفته خود را بازیابد صرفا نباید شمال کشور را چاره کار بدانید! در تهران و پایتخت کشورمان باغ هایی وجود دارند که انرژی سرشاری را در خود دارند. اگر ساکن تهران هستید و یا از شهرهای دیگر راهی پایتخت شده اید بهتر است سری به منطقه ده ونک بزنید و از وجود یک باغ ایرانی و اصیل در این بخش از ایران لذت ببرید. 

باغ ایرانی تهران

معرفی باغ ایرانی تهران

لفظ باغ ایرانی در ابتدا توسط جهانگردان اروپایی ابراز گردید. پرشین گاردن عنوانی بوده است که جهانگردان غرب بعد از تماشای عمارت هایی که دارای جوی آب بوده اند و دور تا دور باغ را حصارهایی بلند گرفته بود بکار می رفت. امروزه از این سه مشخصه برای معرفی باغ های ایرانی استفاده می گردد و باغ ایرانی تهران نیز به همین دلیل به عنوان یکی از اصیل ترین سازه های ایرانی شناخته می شود.
وجود تقارن در المان های بکار رفته، سردرهای طاقی شکل، فواره ها و حوض های بزرگ و کوچک، استفاده از آجر در ساخت بنا و بکارگیری پنجره ها و نماهای مشبکی شکل از دیگر ویژگی های بناهای ایرانی است که به صورت کامل در این باغ مشاهده می شوند. 
باتوجه به اینکه بسیاری از بخش های باغ ایرانی تهران در چند دهه گذشته مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند شاید تصور کنید بنایی جدید است و قدمت چندانی ندارد، اما بد نیست بدانید که عمر درختان این باغ به صد سال و طبق برخی از روایت ها به دویست سال هم می رسد. بنابراین قدمت این باغ به دوران قاجار می رسد.

عکس باغ ایرانی تهران

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

طراحی باغ ایرانی

باغ ایرانی در یک زمین گسترده به وسعت 3.4 هکتار طراحی شده است که از این میزان به صورت میانگین 2.5 هکتار به فضای سبز و کاشت گل های رنگارنگ و درختان کهن سال اختصاص دارد. 
در طراحی این باغ علاوه بر حفظ درختان کهنسال از برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته‌های فصلی و همیشگی برای زیباسازی محوطه استفاده شده است. 

عمارت باغ ایرانی

پلان باغ ایرانی

شما در این بخش می توانید پلان باغ ایرانی را مشاهده کنید. در پلان باغ ایرانی به خوبی تمامی ورودی ها، کوشک اصلی و تقارن بسیار زیاد در طراحی آن مشاهده می شود.

مالک باغ ایرانی چه کسی است؟

در گذشته خانواده ای به نام فیروزگر مالک بخش های قابل توجهی از زمین ها ده ونک بوده اند. گفته می شود بخش قابل توجهی از بستان های باغ ایرانی هم در زمان قاجار به خانواده فیروزگر تعلق داشته اند. 
این باغ توسط فردی به نام محمد علی مختاری ساخته شده است و امروزه هم برای قدردانی از زحمات این مرد، اسم وی را در ورودی باغ درج کرده اند.

بخش ‌های مختلف باغ ایرانی تهران

بخش های مختلف باغ ایرانی شامل ورودی ها، کوشک یا عمارت، حوض و فواره ها به همراه طاق میانی و دو کتابخانه است.

ورودی های باغ ایرانی تهران

این ورودی ها در چهار مسیر و در بخش ها شرقی، غربی، جنوبی و جنوب غرب هستند. ورودی های طاقی شکل که هرکدام دارای لوسترهایی به رنگ سبز و بسیار زیبا هستند.

کوشک یا عمارت 

این بخش از باغ ایرانی در ضلع شمالی و درست جایی که هیچ گونه ورودی ندارد قرار گرفته است. اگر مسیر آبراهه ها را در پیش بگیرید می توانید به این عمارت آجری برسید. 
قبلا این عمارت یک کافه و رستوران بوده است اما امروزه بخشی از آن به کتابخانه تبدیل شده و بخش دیگر هم بخش اداری باغ است و پس زمینه آن صرفا برای عکاسی و مواردی از این قبیل بکار می رود. 

ورودی های باغ ایرانی تهران

در برخی از مقالات به اشتباه بیان شده است که این مکان همچنان یک کافه و رستوران است و این اشتباه بسیاری از مسافران را برای پیدا کردن محلی برای سرو غذا و نوشیدنی به دردسر می اندازد.
حوض ها و فواره ها

معمولا حوض ها و فواره های باغ های ایرانی در بخش مرکزی قرار می گیرند یا اینکه شما را به بخش های مرکزی باغ هدایت می کنند. اگر ضلغ شرقی و غربی را برای ورود به باغ انتخاب کرده اید حوض ها اولین المان هایی خواهند بود که مشاهده می کنید. 

طاق میانی

این طاق با فاصله ای مناسب و درست روبروی کوشک واقع شده است و به گونه ای مهمترین جلوه اصالت ایرانی بودن باغ است.

کتابخانه

کتابخانه آقایان در کوشک و عمارت اصلی قرار دارد اما کتابخانه بانوان در بخش شمالی و با فاصله کمی از کوشک اصلی قرار گرفته است. 

باغ گیاه شناسی - معرفی کامل باغ زیبای گیاه شناسی + زمان بازدید

امکانات بوستان باغ ایرانی ونک

مهم ترین امکاناتی که در این باغ فراهم شده اند فضای مناسب برای پیک نیک، پیاده روی، عکاسی و کتابخانه است. در کنار این ها باید به زمین های ورزشی و همچنین شهر بازی کودکان هم اشاره کنیم. نمازخانه، نیمکت های متعدد که در تمام فضای بوستان به چشم می خورند، سرویس ها بهداشتی و وسایل ورزشی هم از دیگر امکانات بستان هستند.

تفریحات و دیدنی های بوستان باغ ایرانی تهران

هیچ کدام از تفریحات موجود در باغ ایرانی به اندازه استفاده از فضای سرسبز و تماشای گل های رنگارنگ یا نشستن در سایه درختان کهنسال نمی تواند برای شما جذاب و دل انگیز باشد. 

دیدنی های باغ ایرانی

بهتر است وسایل و لباس های ورزشی را هم به همراه بیاورید و با دوستان یا خانواده خود راهی این باغ شوید چرا که ورزش کردن در هوای مطبوع این باغ می تواند حال و هوای شما را متحول کند.

قیمت بلیط باغ ایرانی

ورود به باغ ایرانی کاملا رایگان است و شما برای ورود به باغ و استفاده از امکانات مجموعه نیاز به پرداخت پول ندارید.

اطلاعات بازدید از باغ ایرانی تهران

در برخی از مقالات درج شده است که باغ ایرانی به صورت 24 ساعت شبانه روز باز است، اما برخی دیگر می گویند که باید از ساعات اولیه صبح به ده ونک و باغ ایرانی بروید. 
در هر صورت بهتر است پیش از مراجعه به این باغ با شماره  88216212 021 تماس بگیرید و از تغییر احتمالی برنامه ها مطلع شوید. اگر هم با هدف مطالعه و استفاده از فضای کتابخانه راهی باغ ایرانی شده اید بهتر است بدانید که کتابخانه ها در روزهای تعطیل باز نیست و در سایر روزها هم از ساعت هشت صبح تا هشت شب باز هستند. البته ساعات کار آن ها در روزهای پنجشنبه کمتر است و تا ساعت چهار عصر ادامه دارد.

عکس باغ ایرانی تهران

بهترین زمان بازدید از باغ ایرانی

فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از باغ ایرانی است؛ هرچند در بقیه روزهای سال هم سعی در حفظ طراوت و سرسبزی باغ می شود، اما زیبایی باغ در سایر فصل ها قابل قیاس با فصل بهار نخواهد بود. 
نکته قابل توجه این است که بعد از اردیبهشت ماه شانس دیدن لاله های باغ را از دست می دهید. گفته می شود این لاله ها از کشور هلند به باغ ایرانی آورده می شوند و زیبایی باغ را چندین برابر می کنند. 
نکته دیگر اینکه در اواخر هفته و همچنین روزهای تعطیل، باغ ایرانی به شدت شلوغ می شود و برای کسانی که به دنبال یک جای خلوت برای استراحت هستند مناسب نخواهد بود.

آدرس باغ ایرانی تهران

آدرس باغ ایرانی تهران به صورت ذیل است:

•    ایران، تهران، منطقه 3، ونک، ده ونک، کوچه صابری، بوستان باغ ایرانی

راه های دسترسی به باغ ایرانی ونک

اگر با ماشین شخصی به سمت باغ ایرانی می روید که باید از طریق تابلوهای نصب شده خود را به منطقه سه تهران و در منطقه ونک به کوچه صابری برسانید اما پیشنهاد می کنیم با اتوبوس یا تاکسی راهی این باغ شوید تا دردسر پیدا کردن جای پارک را هم نداشته باشید. 
برای پیدا کردن خط واحد باید از بی آر تی های اتوبان چمران استفاده کنید. بعد از پیاده شدن در ایستگاه پل مدیریت، کمی پیاده روی کرده و سپس با تاکسی به سمت بوستان باغ ایرانی بروید. 
پیشنهاد می کنیم اصلا با مترو به باغ ایرانی تهران نروید، چرا که بعد از آن باید باز هم سوار بی آر تی شده و بعد با گرفتن تاکسی خود را به باغ ایرانی برسانید.

باغ فردوس - شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از تمامی قسمت های باغ زیبای فردوس بر روی لینک کلیک کنید . 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر