غار خربس قشم

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/07
بازدید: 1450
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غارها یک پدیده جالب و بسیار شگفت‌انگیز بر روی سطح زمین هستند. بر اثر حل‌شدن سنگ‌ها با آب و ذوب شدن یخ‌ها غار به وجود می‌آید. برخی از غارها فقط یک حفرة بسیار کوچک هستند که فقط یک انسان می‌تواند در آن وارد شود. غارهای دیگر هم وجود دارد که بسیار تودرتو و بزرگ هستند. به ‌مرور زمان افراد بسیاری این غارها را درست کرده‌اند و به یک مکان تفریحی و جالب تبدیل شده‌اند. غارهای بسیاری زیادی در ایران وجود دارد که سالانه گردشگران از آنجا بازدید می‌کنند. غار خربس کهکه با نام غاری از میراث مادها نیز بین گردشگران معروف می باشد، نمونه‌ای شگفت‌انگیز و بی‌نظیر از این جاذبه‌های بسیار زیبا محسوب می‌شود.

غار خربس قشم

تور قشم لحظه آخری - بدون تخفیف به قشم سفر نکن؛ تخفیف 20 الی 70 درصدی روی آفر های ویژه لحظه آخر

معرفی غار خربس قشم

غار بسیار زیبای خربس یک نمونه از پدیده‌های طبیعی است. این غار در 15 کیلومتری قشم، در سمت راست جاده قرار دارد. روستاهای خربس و رمچاه در نزدیکی این غار است. زمانی که وارد روستای خربس شوید در دل ارتفاعات آن معماری‌های بسیار زیبای صخره‌ای دیده می‌شود. به عقیده بسیاری از محققین این روستا مکان نیایشگاه پیروان مهرپرستی و همچنین پرستشگاه خدای آب بود. کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و همچنین اقلیم خاص، تاریخ بسیار پرفراز و نشیبی دارد. در قسمت‌های مختلف این منطقه آثار دیدنی زیبا و ناشناخته‌ای است. غار خربس نیز یکی از همین مکان‌های دیدنی و تامل برانگیز کشورمان محسوب می‌شود. این غار معماری بسیار زیبایی دارد و همچنین صخره‌ها در این غار نشان‌دهنده تاریخ این مرزوبوم خواهند بود. این غار دارای قدمت بسیار طولانی و به دوره‌ مادها می‌رسد،  این غار دنباله‌های چین‌خوردگی‌های رشته‌کوه‌های زاگرس است. غار خربس معماری عجیب و بسیار جالبی دارد و اطراف آن را تپه‌‌های مرجانی کوتاه و بلند در بر گرفته است. بسیاری نوع ساختار این غار را شبیه به دخمه‌های آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر مقایسه می‌کنند.

زیبایی غار خربس در جزیره قشم

ارتفاع دیواره‌های صخره‌ای غار خربس به ۲۰ تا ۳۰ متر می‌رسد. دلیل این نوع ساختار غارها به فروکش آب دریا درون کوه و به‌وجودآمدن حفره‌های تودرتو برمی‌گردد. در سال‌های اخیر در قسمت راست داخل غار هنرمندان سنگ‌تراش دهلیزها و دالان‌های جدیدی ایجادکرده‌اند تا الگوی جدیدی جهت شناسایی غارهای اصلی باشد. در داخل این دالان‌ها و دهلیزهای جدید، طرح‌هایی مانند طرح‌های باستانی کنده‌کاری‌شده وجود دارد تا به اصالت آن لطمه‌ای وارد نشود.

ورودی غار خربس دارای ۹ روزنه است. پشت این روزنه‌ها تالاری وجود دارد که در آن دو طاقچة کوچک جاچراغی تعبیه شده است. داخل غار تالارها، دهلیزها، اتاق‌ها، چشمه‌ها و روزنه‌های زیادی وجود دارد که به هم وصل هستند.  ابعاد این اتاق‌ها و تالارها  حدود ۴ در ۵.۵ متر است. در قسمت انتهایی دهانه‌ غار نیز برکه‌ای وجود دارد که جهت نگهداری آب باران از آن بهره می‌برند و فصول بارانی همیشه پرآب است.

جاهای دیدنی قشم - دیدنی های قشم را بهتر بشناسید

تاریخچه غار خربس قشم

بسیاری از تاریخ‌دانان بر این باور هستند که عمر غارها در ایران بسیار زیاد است و جالب اینکه قدمت غار به دوره مادها می‌رسد. به عقیده بسیاری از محققان عالی‌رتبه غار خربس درگذشته کاربردهای بسیار زیادی داشته است. این غار در گذشته مکانی برای سرپناه کودکان، بزرگسالان و کهنه سالان بوده و یک مکان امن محسوب می‌شد. اما امروزه این مکان به یکی از مناطق گردشگری تبدیل شده است.

غار خربس در شب

بررسی بخش ‌های مختلف غار خربس قشم

زمان بازدید از غار خربس قشم یک مجموعه از اتاق‌ها را می‌بینید. این اتاق‌ها راهروهای باریکی دارند که تمام آن‌ها نهایتاً به یک تالار پذیرایی مرکزی بزرگ می‌رسند. این تالار 25 مترمربع مساحت دارد و در ایام قدیم محلی‌ها برای جمع ‌شدن بومیان از آنجا استفاده می‌کردند. بر روی طاقچه‌های این غار جا چراغی‌های کوچکی برای روشنایی به کار رفته است که زیبایی بسیار زیادی را به این فضا می‌بخشد. در زوایای مختلف غار خربس حفره‌های تاریکی وجود دارد که خفاش‌های دم‌موشی در آنجا زندگی می‌کردند. هنوز هم این خفاش‌ها در آنجا زندگی می‌کنند؛ ولی خطری برای کسی ندارند.

معرفی جزیره قشم - سفرنامه ای از جزیره دوست داشتنی قشم

اطلاعات بازدید از غار خربس در قشم

هنگام بازدید از غار خربس قشم باید مبلغی برای ورودی پرداخت کنید. همچنین همه ‌روزه از ساعت 6 صبح تا 8 عصر این غار برای بازدید باز است. حدوداً 1 الی 2 ساعت طول می‌کشد تا داخل این غار را بگردید. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که داخل غار پله‌های زیادی وجود دارد، پس برای کسانی که توانایی بالارفتن از پله را ندارند مناسب نیست. غار خربس برای افرادی که به مکان‌های رمزآلود علاقه‌مند هستند بسیار جذاب است.

تردد مسافرین در غار خربس

چگونه به غار خربس برویم؟

یکی از مکان‌های بسیار زیبا و دیدنی قشم غار خربس است که در 15 کیلومتری این شهر قرار دارد. طرفداران و بازدیدکنندگان بسیاری سالانه به این غار می‌روند. غار خربس هم جوار شهر تاریخی و پر تمدن خبرس است. این شهر در زمان مادها و ساسانیان بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. غار خربس شباهت بسیار زیادی به دخمه‌های ساخته شده در آذربایجان، لرستان، کردستان و بوشهر را دارد. برای دسترسی به غار تنها یک راه وجود دارد که باید در ابتدا وارد جزیره قشم شوید. سپس به سمت روستای دیدنی رمچاه بروید و در آنجا تابلوی راهنما به سمت غار وجود دارد. مسیر غار خربس بسیار راحت و سر راست است و شما به ‌آسانی می‌توانید این غار را پیدا کنید.

جاهای دیدنی قشم در پاییز - معرفی 26 تا از جاهای دیدنی قشم در پاییز و زمستان!

بازدید از غار خربس

امکانات غار معروف خربس

بدون شک قبل از رفتن به هر جاذبه گردشگری امکانات آن مکان مهم است. گردشگران دوست دارند قبل از رفتن به مکان‌های گردشی امکانات آنجا را بدانند. اگر به یک مکان گردشگری بروید و امکانات آن مکان خوب باشد تأثیر بسیار زیادی بر تفریح شما خواهد گذاشت. امکانات گردشگری هر منطقه از لحاظ اقتصادی نیز برای آن مکان درآمد ایجاد می‌کند. اما تمامی این صحبت‌ها در مورد غار خربس قشم هم صدق می‌کند؛ زیرا در این غار امکانات بسیاری وجود دارد که در پایین به بخشی از آن اشاره شده است:

  • سرویس‌های بهداشتی بسیار تمیز به همراه امکانات بهداشتی خیلی خوب.
  • مغازه‌های متنوع و گوناگون برای خرید خوراکی.
  • امکان خرید صنایع هنری و دستی قشم.
  • وجود پارکینگ برای ماشین‌ها و یک مکان مناسب برای توقف

جاذبه ‌های دیدنی اطراف نزدیک به غار خربس کدامند؟

در اطراف غار خربس جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد. می‌توان از بین این جاذبه‌ها به جنگل‌های حرا، دره ستارگان، ژئوپارک قشم، پارک کروکدیل و همچنین سواحل بسیار زیبای این منطقه اشاره کرد. در پایین بعضی از این مکان‌های دیدنی و تفریحی را که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، معرفی کرده‌ایم.

جنگل ‌های حرا | معروف به جنگل های دریایی قشم

جنگل‌های حرا به نام جنگل‌های دریایی نیز شناخته می‌شود. جنگل دریایی حرا درختان بسیار سرسبزی در دریا هستند که با تبدیل آب ‌شور به آب شیرین همچنان پابرجا مانده‌اند. راه بازدید این جنگل بسیار زیبا است و برای رفتن به آنجا باید در دریا قایق سوار شد. جنگل حرا در 52 کیلومتری غار خربس قرار دارد. انتهای این جنگل به روستای طبل، بندر لافت و اسکله سهلی می‌خورد و باید با قایق به آنجا رفت. مسیر قایق‌رانی جنگل حرا بسیار زیبا است و از آبراهه‌های باریک و بسیار متنوعی تردد می‌کند.

جنگل حرا در جزیره زیبای قشم

ژئوپارک قشم | جاذبه های نزدی به غار خربس

ژئوپارک جهانی قشم یکی از نخستین پارک‌های قشم محسوب می‌شود. ژئوپارک در سال 1385 ساخته شده است. در این ژئوپارک، ژئو سایت‌های مختلفی نیز وجود دارد که مساحت 300 کیلومتری را در بر می‌گیرد. از ژئو سایت‌هایی که در این پارک وجود دارد می‌توان به کورکوراکوه یا بدبوم شامل دره‌ها و تنگه‌های متعدد، دره مجسمه‌ها، تنگه چاهکوه در روستای چاهوی شرقی، غار نمکی قشم، دره ستارگان، بام قشم، دره شور و جنگل حرا نمود. ژئوپارک قشم در 12 کیلومتری غار خربس قرار دارد که به ‌وسیله جاده جهان می‌توان از این موزه و مجموعه بسیار دیدنی بازدید کرد.

معرفی هتل ‌های اطراف غار خربس

هتل‌های بسیار زیادی در نزدیکی این غار زیبا وجود دارد که شما می‌توانید در آنجا اقامت داشته باشید. با رزرو یک محل اقامت بسیار مناسب در موقعیتی نزدیک به مکان گردشگری خود می‌توانید در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. مکان‌های گردشگری دیگری هم در اطراف غار خربس وجود دارد که اگر در آنجا اقامت داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید به این مکان‌ها هم بروید.

مجموعه تفریحی و گردشی ساحل ناز قشم حدوداً 11 کیلومتر با غار خربس فاصله دارد. این مجموعه دارای هتل‌های مختلفی از جمله: هتل بوتیک فولتون، هتل بوتیک ایرمان و هتل ساحل طلایی است. یک هتل خانه دیگر هم در فاصله بسیار نزدیک‌تر به غار به نام رمچا وجود دارد. فاصله این هتل تا غار خربس حدوداً 5 کیلومتر است. با رزروکردن این هتل امکان دیدن از مکان‌های دیگر این روستا مانند مسجد جامع را هم دارید.

هتل های اطراف غار

تفریحات قشم- شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از تفریحات جالب و دیدنی جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله، توضیحاتی در مورد غار خربس و همچنین راهنمای بازدید و امکانات مختلف آن گفته شد. لازم به ذکر است که غار خربس یکی از عجایب هفت‌گانه قشم به شمار می‌آید. این غار بسیار بزرگ و زیبا دز بین تپه‌های مرجانی بزرگ و کوچک بر روی دامنه کوهی قرار دارد. پس اگر به سمت ساحل جنوبی جزیره قشم در هرمزگان رفتید از دیدن این غار غافل نشوید. قدمت این غار به زمان مادها باز می‌گردد و بسیار طولانی است. کنده‌کاری‌های درون غار قدمت آن را نشان می‌دهند. امکانات رفاهی غار خربس بسیار زیاد است که در قسمت‌های بالا گفته شده بود. پس اگر قصد سفر به جزیره قشم را دارید و در آنجا از این غار دیدن کردید حتماً تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر