جاهای دیدنی اصفهان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 9016
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اصفهان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای تاریخی ایران است. این شهر در خود بناهای تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی جای داده. همانطور که می‌دانید این شهر در دوران صفویه پایتخت ایران بوده و به همین دلیل از مهم‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. ما در این مطلب قصد داریم تا جاهای دیدنی نصف جهان را به شما معرفی کنیم تا در هنگام سفر به این شهر حیرت انگیز فهرست نسبتا کاملی از جاذبه ها داشته باشید و برای دیدن ان ها برنامه ریزی کنید و از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

جاهای دیدنی و جذاب مشهد

1.مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله یکی از جاهای دیدنی بسیار قدیمی است که در میدان نقش جهان قرار دارد. ساخت این سازه بسیار زیبا و دیدنی به دوره صفویان برمی‌گردد که به منظور بزرگداشت مقام شیخ لطف الله عاملی بنا شد. همانطور که اشاره داشتیم، این سازه بسیار زیبا در میدان نقش جهان قرار گرفته است و مقابل عمارت عالی قاپو و در کنار مسجد امام قرار دارد. ظاهر درونی و بیرونی این بنا به گونه‌ای است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.از ویژگی‌های ظاهری این بنا می‌توان به کاشی کاری‌های آن اشاره کرد. داخل و روی این بنا توسط کاشی کاری‌های بسیار زیبایی پوشیده شده است.

همچنین این بنا روی چندین طاق کنگره‌‌دار بسیار بلند ساخته شده است. یکی دیگر از قسمت‌های دیدنی مسجد شیخ لطف الله، محراب آن بوده که شما می‌توانید معماری بسیار فوق‌العاده‌ای از آن ببینید. این محراب به گونه‌ای ساخته شده است که چرخش ۴۵ درجه‌ای دارد.

آدرس: میدان امام اصفهان

مسجد شیخ لطف الله

2.پل خواجو ، تاجی متقارن بر سر زاینده رود

پل خاجو یکی از شاهکارهای بسیار زیبا و دیدنی در شهر اصفهان بوده که در شرق سی‌وسه پل و رودخانه زاینده رود قرار گرفته. این سی‌وسه پل دارای ۲۴ دهانه بوده که در زمان شاه عباس و در سال ۱۰۶۰ ساخته شده است. از دیگر ویژگی‌های این پل که می‌توان به آن اشاره کرد، طول و عرض آن است. این پل طولی حدود ۱۳۳ و عرضی در حدود ۱۲ متر دارد. پل خاجو یکی از بناهای تاریخی در ایران بوده که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس:‌ انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی

پل خواجو

3.سی و سه پل

یکی دیگر از آثارهای دیدنی و جذاب در شهر اصفهان که باعث شهرت این شهر در بین گردشگران شده است، سی‌وسه پل است. نام دیگر سی‌وسه پل، الله ‌وردی خان بوده که این بنا  ۳۳ دهانه دارد. این آثار بسیار زیبا و دیدنی به دستور شاه عباس صفوی، روی رودخانه زاینده رود ساخته شد. این پل در دوران صفویان محلی برای برگزاری جشن‌های مختلف همچون مراسم جشن آب‌پاشان و خاج‌شویان ارامنه‌ بوده است.

آدرس: در فاصله‌‎ی ۱۸۰۰ متری از پل خواجو

جاهای دیدنی و جذاب مشهد

مترو اصفهان - همه چیز درباره خطوط و نقشه مترو نصف جهان!

4.کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون یکی دیگر از جاهای دیدنی در اصفهان بوده که در دوران صفوی در شهر اصفهان ساخته شد. کاخ چهل ستون یا باغ موزه چهل ستون یکی از نمونه باغ‌های سلطنتی است. همانطور که می‌دانید کاخ چهل ستون دارای ۲۰ ستون بوده که با انعکاس تصاویر آن در آب حوض، ۴۰ ستون به نظر می‌رسد.

همچنین مساحت این بنا برابر با ۶۷ هزار متر مربع است. کاخ چهل ستون دارای آینه‌کاری‌های فوق‌العاده زیبا و ستون های چوبی است که زیبایی این بنا را چندین برابر کرده است.

آدرس:‌ میدان امام حسین ، خیابان استانداری

کاخ چهل ستون اصفهان

5.مدرسه چهار باغ

یکی از مدارس تاریخی شهر اصفهان مدرسه چهار باغ بوده که به دیگر اسامی مانند مدرسه‌ی سلطانی یا مادرشاه نیز معروف است. این بنا در اواخر دوران سلطنت و حکمرانی پادشاهان صفوی در اصفهان ساخته شد. مدرسه چهار باغ در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار گرفته است. این مدرسه در مساحتی حدود 850 متر مربع ساخته شد. همچنین در ضلع شرقی این مدرسه یک کاروانسرای بسیار بزرگ به نام کاروانسرای مادرشاه وجود دارد. اما امروزه در بین گردشگران و مردم بومی این کاروانسرا به نام مهمان سرای عباسی نیز شناخته می‌شود.

آدرس:‌ خیابان چهارباغ ، مدرسه چهارباغ

ساعات بازدید:‌ 9:00 – 17:00

مدرسه چهار باغ

6.عمارت هشت بهشت

از دیگر آثاری که در دوران صفوی ساخته شد، عمارت هشت بهشت است. این عمارت در اواخر حکومت صفویان و برای سکونت حاکمان ساخته شد. عمارت هشت بهشت دارای یک استخر است که در قسمت ضلع شرقی قرار گرفته. همچنین در وسط این عمارت یک حوضچه به صورت هشت ضلعی وجود دارد که جنس آن از سنگ مرمر بوده که به آن حوض مروارید هم می‌گویند. از دیگر زیبایی‌های این عمارت می‌توان به خاتم کاری آن اشاره کنیم که باعث افزایش زیبایی این عمارت شده است.

آدرس:‌ خیابان چهارباغ اصفهانی

ساعات بازدید:‌ 9:00 – 17:30

عمارت هشت بهشت

7.منارجنبان ، رقص معماری ایلخانی

یکی از زیباترین آثارهای موجود در اصفهان که باعث شده تا گردشگران زیادی به این شهر جذب شوند، منارجنبان اصفهان است. این بنا در 6 کیلومتری جاده اصفهان به سمت نجف آباد و در قسمت راست آن قرار دارد. بر اساس مدارک تاریخی منارجنبان توسط فردی به نام محمد خدابنده اولجایتو ساخته و تاسیس شد. این بنا میزبان مدفن عارف بزرگ عمو عبدالله‌بن‌محمود صقلابی است.

آدرس:‌ بلوار آتشگاه ، محله کارلادان

ساعات بازدید:‌ 9:00 – 16:30

منارجنبان و مسجد امام اصفهان

8.مسجد امام ، هدیه‌ای به شاه طهماسب

یکی دیگر از آثارهای بسیار زیبا و فوق‌العاده‌ در شهر اصفهان، مسجد امام است. مسجد امام در اصفهان که به مسجد شاه یا مسجد جامع نیز معروف بوده در قرن ۱۱ ساخته شده. این مجموعه دارای دو صحن بوده که دو مدرسه به نام‌های سلیمانی و ناصری قرار گرفته است.

آدرس: میدان نقش جهان

ساعات بازدید:‌ 9:00 – 17:00

9.چهار باغ عباسی ، تنفسی زیر سایه‌ی چنارها

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان که گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب کرده، چهار باغ عباسی است. چهار باغ عباسی به دستور شاه عباس اول ساخته شد. چهار باغ عباسی که از سی‌وسه پل آغاز و تا جنوب شهر ادامه می‌یابد. اگر به دنبال منطقه‌ای طبیعی و بسیار زیبا هستید حتما چهارباغ عباسی گزینه‌ای عالی برای شما است.

آدرس: خیابان چهارباغ

چهار باغ عباسی و کاخ عالی قاپو

10.کاخ عالی قاپو و اتاق موسیقی افسانه ای

یکی دیگر از بهترین و زیباترین بناهای تاریخی در شهر اصفهان، کاخ عالی قاپو است. کاخ یا عمارت عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان و در مقابل مسجد شیخ فضل الله قرار گرفته است. این کاخ در حدود ۱۸۰۰ متر مربع مساحتبوده که ۳۸ متر ارتفاع دارد. همچنین این کاخ بسیار زیبا دارای ۶ طبقه است. این کاخ را به عنوان بلندترین کاخ عهد صفوی می‌شناسند.

آدرس:‌ میدان نقش جهان

ساعات بازدید:‌ 9:00 – 18:00

تور مشهد از اصفهان - رزرو تور مشهد از اصفهان با کمترین قیمت موجود در بازار + امکان مقایسه قیمت + تورهای لحظه آخری مشهد

11.موزه کلیسای وانک

موزه کلیسای وانک، یکی از بهترین معماری‌های موجود در شهر اصفهان است. موزه کلیسای وانک در محله جلفا اصفهان قرار دارد. این موزه به دستور شاه عباس صفوی در دوریان صفویان ساخته شده است. کلیسای وانک به عنوان بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کلیسا در ایران به شمار می‌رود.

آدرس:‌ محله جلفا – کوچه کلیسا وانک

ساعات بازدید:‌ 8:30 – 17:30

موزه کلیسای وانک و خانه جواهر اصفهان

12.خانه جواهری

یکی دیگر از بناهای بسیار دیدنی در شهر اصفهان خانه جواهری است. قدمت این خانه به دوران قاجاریان بر می‌گردد. ظاهر و فرم خانه جواهری به صورت مربعی است. خانه جواهری یکی دیگر از آثاری است که در آثار ملی ثبت شده تا مورد حمایت و محافظت مستقیم قرار گیرد.

آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ (به جز ایام تعطیل)

13.باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان یکی دیگر از جاهای دیدنی و جذاب در شهر اصفهان است. این باغ علاوه بر گردگشری مکانی مناسب برای شناسایی، بازدید و تحقیق دانش پژوهان به حساب می‌آید. مجموعه باغ پرندگان کار خود را از سال ۱۳۷۴ در مساحتی حدود ۵۵۰۰۰ متر مربع آغاز کرده است. این باغ در مجموعه ناژوان و در ساحل زاینده‌رود قرار دارد.

آدرس: اصفهان، خیابان الفت، مجموعه ناژوان، کنار ساحل زاینده رود

ساعت بازدید: شش ماه اول سال از ساعت 9:00 - 19:00| شش ماه دوم سال 8:30-16:30

باغ پرندگان و  خانه مشیر الملک اصفهان

14.خانه مشیر الملک اصفهان

خانه تاریخی مشیر الملک اصفهان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری موجود در شهر اصفهان است که گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب کرده. این خانه به دلیل داشتن نقاشی‌های پشت شیشه، آیینه کاری محدب و جدول کشی با طلا به معروفیت بسیار بالایی رسیده است. این بنا نیز مانند دیگر بناهای شهر اصفهان متعلق به دوران صفویه بوده و به خاندان مشیر انصاری مربوط می‌شود.

آدرس:‌ خیابان هاتف ، خیابان مشیر ، ابتدای کوچه هارونیه

ساعات بازدید:‌ 8:00 – 17:00

15.آرامگاه بابا قاسم اصفهان

آرامگاه بابا قاسم اصفهانی مربوط به قرن ۸ هجری قمری بوده که در چهارراه ابن سینا واقع در شهر اصفهان تاسیس شده است. این اثر نیز مانند دیگر مراکز گردشگری موجود در شهر اصفهان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس:‌ چهارراه ابن‌سینا ، خیابان علامه مجلسی ، کوچه باباقاسم

آرامگگاه بابا قاسم اصفهان

16.محله جلفا

یکی از پرترددترین محله‌های موجود در شهر اصفهان محله جلفا است. این محل، محل سکونت ارامنه اصفهانی به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های بارز این محل سنگ فرش بودن آن است که این محله را خاص و جذاب کرده. همچنین این محله دارای حوشض‌های کوچک آبی، ساعت‌های بلند، کلیسا و کافه است. شما می‌توانید از طریق بنای چهار باغ به این محله بسیار زیبا بروید. از دیگر مراکز بسیار مهمی که در این محله وجود دارد، می‌توان به کلیسای تاریخی وانک اشاره کرد.

17.کوه صفه ، یکی از مهیج‌ترین جاهای دیدنی اصفهان

یکی از تفرجگاه‌های محبوب در میان گردشگران، کوه صفه است. شما می‌توانید از طریق بلوار شهدای صفه به تفرجگاه و کوه صفه دسترسی پیدا کنید. کوه صفه کوهی با ارتفاع ۲۲۴۱ متر بوده که مربوط به رشته کوه زاگرس است. از دیگر پدیده‌های بسیار زیبا و جذاب در این منطقه می‌توان به چشمه‌ها، غارهای متعدد و زیبایی‌های آن اشاره کرد. این کوه از شمال به جاده کمربندی و از غرب به کوه‌های تخت رستم و دره‌خان وصل می‌شود.

کوه صفه و ورزنه

18.ورزنه ، شهر فرشته‌های سفیدپوش

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای شرق اصفهان ورزنه است. شهر ورزنه مساحتی در حدود ۲۳۰۰ کیلومتر مربع دارد که در نزدیکی تالاب بین المللی گاوخونی قرارگرفته است. زنان و بانوان در این شهر چادرهایی به رنگ سفید سر می‌کنند. علت آن به موقعیت جغرافیایی این شهر برمی‌گردد. این شهر در منطقه‌ای کویری و بسیار گرم قرار گرفته و به علت گرمای زیاد آن مردم مخصوصا بانوان به جای استفاده از چادر مشکی، از سفید آن استفاده می‌کنند.

19.موزه هنرهای تزئینی

موزه هنرهای تزئینی شامل مجموعه‌ای از آثار هنری در زمینه‌های مختلفی است که درعمارت رکیب‌خانه قرار گرفته است. عمارت رکیب‌خانه یا همان موزه هنرهای تزئینی در دوره صفوی و به دستور شاه عباس اول تاسیس شد. این موزه در مرکز شهر اصفهان و در نزدیکی مراکز مهم و دیدنی از جمله تالار اشرف، عالی قاپو و توحید خانه قرار گرفته است. این موزه در داخل خیابان استانداری و روبه‌روی دانشگاه پردیس قرار دارد.

موزه هنرهای تزئینی و آتشگاه

20.آتشگاه ، یادگاری از دوران ساسانی

آتشگاه یکی از دیدنی های ایران و اصفهان بوده که با نام‌های دیگری مانند آتشکده اصفهان نیز شناخته می‌شود. آتشگاه یکی از آثارهای تاریخی از دوره ساسانی است که نام اصلی آن آتشکده دژ مهربین است. امروزه و در بین مردم بومی به این آتشکده ماربین نیز می‌گویند. آتشکده دژ مهربین یکی از هفت آتشکده بزرگ و مهمی است که مربوط به دوران ساسانیان می‌شود.

آتشگاه اصفهان در بخش ماربین و هشت کیلومتری غرب اصفهان و بر فراز کوه آتشگاه قرار گرفته است. شما می‌توانید از بالای این کوه چشم انداز بسیار زیبایی از چهار سوی شهر اصفهان، باغ‌ها و کشتزارهای اطراف آن ببینید.

21.بازار قیصریه ، از مهم‌ترین بازارهای عصر صفوی

یکی از بازارهای بسیار دیدنی و تاریخی شهر اصفهان بازار قیصریه است. این بازار بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در شهر اصفهان بوده که از سر در قیصریه شروع شده و تا بازارهای دیگری مانند بازار چیت‌ساز‌ها و بازار دارالشفا می‌رسد. این بازار بسیار بزرگ در ضلع شمالی میدان امام قرار گرفته است.

همچنین این بازار دارای یک کاروانسرایی بسیار بزرگی است که دارای دو طبقه بوده که درون خود ۱۴۸ حجره دارد. از دیگر ویژگی‌های بازار قیصریه می‌توان به قرینه بودن آن اشاره کرد. در برخی نقاط، این بازار به صورت قرینه ساخته شده که قرینه بازار قیصریه، بازار عباسی است.

بازار قیصریه و آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی

22.آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی ، نگین شهر نطنز

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی یکی از آثارهای دیدنی و تاریخی در شهر نطنز بوده که گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. این آرامگاه داخل شهر نطنز قرار دارد. همان طور که می‌دانید شهر نطنز شهری بسیار سرسبز و زیبا است. در مرکز شهر نطنز مناره‌ای وجود دارد که بخشی از آن برای مسجد جامع و بخش دیگر مربوط به آرامگاه شیخ عبدالصمد می‌شود.

23.منار چهل دختران ، چشم‌اندازی به بلندای ۴۰ متر

مناره چهل دختران یکی از آثار تاریخی بسیار دیدنی و زیبا در محله کهن جویبار اصفهان است. این بنا به دستور پادشاه سلطان محمد بن ملکشاه سلجوقی ساخته شد. این سازه تنها منار کتیبه‌دار منفرد اصفهان شناخته می‌شود.

مناره چهل دختران و مسجد جامع عتیق

24.مسجد جامع عتیق، نگین اصیل معماری اسلامی

مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع اصفهان یکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان است که به قرن ۲ هجری قمری بر می‌گردد. این مسجد با توجه به میزان جمعیت آن دوران و برای مردمان بومی ساخته شده است. این مسجد به دستور خلیفه معتصم عباسی ویران و سپس ساخته شد. این مسجد بسیار بزرگ و دیدنی در انتهای بازار بزرگ قرار دارد.

25.خانه ملاباشی

خانه ملاباشی محل سکونت ملاباشی یا همان منجم ناصرالدین شاه بوده است. این خانه دارای چهار بخش اساسی بوده که می‌توان آن را به چهار بخش تقسیم کرد:

  • حیاط بیرونی
  • تابستان نشین
  • حیاط اندرونی
  • شاه نشین

اگر شما به دنبال دیدن معماری خانه‌های ایرانی در زمان‌های قدیم هستید، خانه ملاباشی گزینه‌ای عالی برای شما است. این خانه علاوه بر چهار بخش اصلی قید شده بالا، ۱۰ اتاق دیگر نیز دارد که هم اکنون تبدیل به اقامتگاه شده است.

آرامگاه صائب تبریزی و خانه ملاباشی

26.آرامگاه صائب تبریزی

یکی دیگر از بناهای بسیار دیدنی و جذاب در قلب اصفهان آرامگاه صائب تبریزی است. این آرامگاه در خیابان صائب و باغ تکیه قرار گرفته. این سازه دارای یک ایوان بسیار بلند بوده که ارتفاع آن به ۶ تا ۸ متر می‌رسد.

27.حمام شیخ بهایی

یکی دیگر از آثارهای باستانی در شهر اصفهان حمام شیخ‌بهایی است. این حمام به عصر صفوی مربوط می‌شود. از طرفی این بنا به حمام اسرارآمیر معروف است. ظاهر حمام‌ها در طول زمان با توجه به فرهنگ هر دوره معماری خاص خود را داشته‌اند. این حمام نیز با توجه به فرهنگ و معماری آن زمان ساخته شده است. حمام شیخ‌بهایی در خیابان عبدالرزاق اصفهان و کوچه شیخ بهایی و حد فاصل مسجد جامع و هارونیه و در قلب بازار کهنه قرار دارد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر