جاذبه های دیدنی تفلیس

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1045
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 

تفلیس، پایتخت کشور گرجستان، به دلیل موقعیت استراتژیکی خاص و نزدیک بودن به کشورهای روسیه و ترکیه، همواره پتانسیل تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری محبوب را داشته و در راستای این امر، اقدامات و هزینه های زیادی نیز انجام داده است. این شهر از دیرباز به عروس شهرهای قفقاز مشهور بوده که از یک سو رنگ و بوی روسیه را دارد و از سوی دیگر تلاش می کند خود را به اروپا نزدیک کند؛ در نتیجه مقصد گردشگری کاملا متفاوتی است. از آنجایی که گرجستان به ایران نزدیک است، سفر به تفلیس یک سفر خارجی کم‌ هزینه خواهد بود. این شهر زیبا که جمعیتی در حدود یک و نیم میلیون نفر دارد، در قرن ۵ میلادی به دست یکی از پادشاهان سرزمین گرجی ها به نام وختانگ اول به وجود آمد. 
نام فعلی این شهر یعنی تفلیس به آن دلیل است که تفلیس به خاطر دارا بودن چشمه های آبِ گرم بسیار زیاد، معروف می باشد؛ واژه تبیلی به معنای گرم و جوشان است که به خاصیت این جوی ها اشاره می نماید. تفلیس امروزه یکی از مهم ترین شهرهای کشور گرجستان و مقصد توریست ها و گردشگران زیادی است.

جاهای دیدنی تفلیس

شهر تفلیس به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری متنوع و معروف، همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری با تور تفلیس از سراسر دنیاست که در این بخش، به اختصار به معرفی برخی از این دیدنی ها می پردازیم. یکی از جالب ترین ویژگی های شهر تفلیس، این است که هم میزبان آثار قدیمی و تاریخی و هم دارای جاذبه های جدید و مدرن می باشد.

پل صلح تفلیس 

این پل با طول 150 متر و طراحی کاملا مدرن، بر روی رود کورا شهر تفلیس ساخته شده است. احداث آن در اصل با هدف وصل کردن قسمت جدید شهر و قسمت قدیمی شهر انجام گردید. این پل به سفارش شورای شهر تفلیس، در سال 2010 احداث و مسئولیت طراحی آن، به یک طراح برجسته ایتالیایی سپرده شد. بر روی سقف این پل، 1208 بسته نورانی از 6040 لامپ LED نصب گردید که در شب منظره ای شگفت انگیز پدید می آورد. نورپرداز فرانسوی پروژه، نام آن را "در ستایش زندگی و صلح" گذاشته است.

 

جاذبه های تفلیس

 

کلیسای صخره ای تفلیس

این کلیسا بر فراز کوه و در لبه دره ساخته شده است. بالا رفتن از ستون صخره‌ای، با یک پله فلزی صورت می‌گیرد که آنقدرها ایمن نیست. مردم محلی برای این کلیسا ارزش زیادی قائل هستند و نمی گذارند که گردشگران به داخل کلیسا راه پیدا کنند. بنابراین افراد زیادی که هر سال به این منطقه سفر می نمایند، به دیدن کلیسا از دور بسنده می‌کنند. البته محافظت‌های زیاد و سختگیرانه از این کلیسا، به دلیل قدیمی بودن ساختمان آن، طبیعی و کاملا منطقی است.
ساختمان این کلیسا تاکنون چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته و همچنان کار مرمت آن ادامه دارد. در این کلیسا بیش از بیست سال است که یک راهب مسیحی به نام ماکسیم زندگی می کند و مسئول نگهداری از کلیسا و اموال داخلش است. این راهب هر چند روز یکبار از کلیسا پایین می‌آید و با مسیحیان معتقدی که پیروان او هستند، صحبت می‌کند. همچنین، مردم محلی از طریق طناب برای او غذا می‌فرستند. متأسفانه خانم‌ها اجازه بازدید از این کلیسا را ندارند و گردشگران خارجی نیز تحت شرایطی دشوار و آن هم به ندرت می توانند از این کلیسا بازدید کنند.
برای بازدید از این کلیسا، باید به شهر چیاتورا بروید، روستایی به نام کاتسخی در توابع این شهر قرار گرفته که با ماشین حدود 3 دقیقه از شهر فاصله دارد. این کلیسا در روستای کاتسخی واقع است و به همین دلیل این کلیسا به کلیسای کاتسخی نیز معروف است.

دریاچه لاک پشت 

دریاچه لاک پشت تفلیس در دامنه شمالی رشته کوه های متاتسمیندا و در ارتفاعات ۶۸۶ متری از سطح دریا قرار گرفته است. مساحت این دریاچه حدود ۳۴ هزار متر مربع می باشد و به طور کلی ۴۰۰ متر مربع در تصرف آن قرار دارد. عمق این دریاچه در حدود ۱.۷ متر بوده و از طریق رود ورزیس ‌خووی (VarazisKhevi) تامین می گردد که یکی از شاخه های رود کورا (Kura) است. آب باران و چشمه های زیرزمینی نیز در تامین آب این دریاچه موثرند. دریاچه لاک پشت بر اثر لغزش یا رانش زمین پدید آمده است. جالب است بدانید برخلاف نام این دریاچه، هیچ لاک پشتی در آن زندگی نمی کند و علت نامگذاری آن، شباهتش به لاک پشت بیان می گردد. به دلیل محبوبیت زیاد آن در بین گردشگران، رستوران ها و کافه های متعدد و همچنین رویدادهای ورزشی و تفریحی بسیاری در این منطقه وجود دارد.

کوه قازبگی

کوه قازبگی بخشی از کوه های قفقاز است و با 5047 متر ارتفاع، یکی از مرتفع ترین کوه های این منطقه محسوب می گردد. این کوه در شمال شرق گرجستان و در نزدیکی مرز روسیه واقع شده است و درجه‌ سختی صعود این کوه با درجه‌ سختی قله‌های رشته ‌کوه هیمالیا برابری می‌کند و با نام اورست کوچک شهرت دارد.
کل منطقه بسیار تکتونیکی است زیرا زمین لرزه های متعدد و کوچکی به طور منظم در این منطقه رخ می دهد. خود قله نیز توسط یک سیستم زمین گرمایی یا سیستم چشمه گرم فعال احاطه گشته که به گفته کارشناسان، یک آتشفشان فعال بالقوه پوشیده شده با گدازه می باشد که از زبره ‌سنگ تشکیل یافته است. پایه قله قازبگی در ارتفاع ۱۷۷۰ متر قرار گرفته و از بزرگترین مخروط ها در میان گروه آتشفشانی قازبگی است.

حمام سولفور تفلیس

حمام های سولفور گرجستان مستقیما از چشمه های آبگرم تامین می گردند و در محله قدیمی آبانتوبانی قرار گرفته اند. این حمام ها متعلق به قرون 17 تا 19 میلادی هستند و تشکیل شده از چشمه های سرشار از گوگرد و عناصر معدنی می باشند. در این حمام ها هیچ گونه سیستم گرمایشی برای گرم کردن آب وجود ندارد؛ زیرا دمای خود این آب ها بین 38 تا 40 درجه است و بازید کنندگان این حمام ها می توانند از آب های گرم کاملا طبیعی استفاده کنند. این حمام ها خاصیت درمانی دارند و دارای طرفداران بسیار زیادی مخصوصا در بین گردشگران می باشند. 
آب حمام های گوگردی تفلیس برای کسانی که دارای بیماری هایی از قبیل روماتیسم، بیماری های پوستی، ورم مفاصل و غیره هستند، مانند دارو عمل می کند. جدا از این موارد، مهم ترین خاصیت این چشمه های آب گرم، خاصیت آرامش بخشی آن هاست.

 

مکان های دیدنی تفلیس

 

برج ساعت تفلیس

برج ساعت تفلیس که به ساعت قصه ها شبیه است، در کنار مرکز تئاتر عروسکی گابریادزه قرار دارد. این برج چندین سال پیش توسط ریزو گابریادزه (Rezo Gabriadeze)  ، عروسک گردان حرفه ای و نویسنده نمایش های عروسکی، در طول نوسازی ساختمان تئاتر گابریادزه ساخته شد. او این برج را با استفاده از کاشی های ساخته دست خود، بنا کرد.
این برج هر روز راس ساعت 12 ظهر به صدا در می آید و برای اعلام ساعت، فرشته ای از در بالای ساعت بیرون آمده و با چکشی که در دستش قرار دارد به زنگ ضربه زده و آن را به صدا در می آورد. در ساعت هفت بعد از ظهر افراد می توانند شاهد یک نمایش عروسکی کوتاه با نام چرخه زندگی ” Circle of Life” در اطراف این برج باشند.
این جاذبه گردشگری به عنوان یکی از نمادهای اصلی و مهم منطقه تفلیس قدیم در پایتخت گرجستان معروف است.

شهر سنگی اوپلیستیخه

این جاذبه، بین دو شهر تفلیس و باتومی قرار دارد. شهر سنگی به دلیل جذابیت های مختلفی که در خود گنجانده سالانه  میزبان تعداد زیادی گردشگر از نقاط گوناگون جهان می باشد. این شهر در زمان های دور از مهمترین مراکز سیاسی و مذهبی قبل از مسیحیت گرجستان به شمار می رفت و در حال حاضر نیز بزرگترین شهر سنگی دنیا است. از مهمترین آثار بجا مانده این شهر سنگی عبارتند از سد قدیمی، داروخانه، بازار، آمفی تئاتر و کلیسای قدیمی. در گویش گرجی، اوپلیستسیخه به معنای تالار مقدس می باشد و نشان دهنده درجه اهمیت این منطقه برای مردم زمان خودش است و با این که شهری سنگی است اما ساختارهای مختلفی از اوایل عصر آهن تا اواخر قرون وسطی در آن جای دارد.

خیابان روستاولی و میدان آزادی

در انتهای شرقی خیابان بسیار مشهور تفلیس به نام روستاولی، میدانی به نام آزادی قرار دارد. این میدان، یکی از جاذبه های مهم شهر تفلیس است و قبل از این که به این نام معروف شود، نام یک سرهنگ بسیار معروف روسی به نام  Paskevich Yerevanski بر روی آن بود. بسیاری از مراکز جذاب و مهم برای گردشگران و همچنین مردم ساکن تفلیس، از جمله مراکز خرید، هتل های گوناگون، موزه های مختلف، گالری های مشهور، چند ساختمان تاریخی، چندین رستوران و کافی شاپ در این خیابان قرار دارند.

مجسمه مادر (کارتلیس ددا)

کارتلیس ددا یا مادر کارتلی که به مادر گرجستان معروف می باشد، مجسمه ای بسیار معروف است که در بلندی های شهر تفلیس در گرجستان قرار دارد و نمادی مشهور از گرجستان می باشد. این مجسمه در سال ۱۹۵۸ میلادی و به دست الگوجا آماشوکلی، مجسمه ساز گرجستانی، ساخته شد. این مجسمه از هر قسمت از شهر تفلیس، قابل مشاهده است. ارتفاع آن 20 متر است و از جنس آلومینیوم ساخته شده است. این مجسمه زنی را با لباس ملی گرجستان نشان می دهد که در دست چپش مجسمه جام نوشیدنی برای خوشامدگویی به دوستان و در دست راستش شمشیری برای مبارزه با دشمنان دارد. دلیل ساخت این مجسمه جشن ۱۵۰۰ سالگی گرجستان بیان شده است.

 

مکان های دیدنی شهر تفلیس

 

کلیسای جامع تثلیث

کلیسای جامع تثلیث که در بین مردم محلی به کلیسای سامبا نیز مشهور می باشد، از هر کجای شهر تفلیس قابل مشاهده است. این کلیسا به ‌مناسبت دو هزارمین سالگرد میلاد عیسی مسیح و هزار و پانصدمین سال به رسمیت شناختن ارتدکس گرجی بنا شد و قدمت آن به سال 2004 بازمی گردد. این کلیسا با ظرفیت ۱۵ هزار نفر و ۱۰۵۵ متر ارتفاع آن از کف زمین تا بالای صلیب، بزرگ ‌ترین کلیسای ارتدکس جهان و سومین کلیسای جامع ارتدوکس مرتفع دنیا است که نماد ملی گرجستان نیز محسوب می شود. کلیسای سامبا از ۹ کلیسای کوچکتر ساخته شده است که ۵ تا از آنها در یک قسمت بزرگ زیرزمینی قرار گرفته اند و فضای کلی آن 5000 متر مربع است. در بنای کلیسا المان‌های معماری مذهبی گرجی و معماری بیزانس قابل مشاهده می باشند. 
ایده ی ساخت کلیسایی با این عظمت و زیبایی، در سال ۱۹۸۹ توسط مقامات شهر تفلیس به شهروندان شهر اعلام شد و از معماران مختلف درخواست شد تا طرح های پیشنهادی خود را ارائه کنند. از بین طرح های ارائه شده، طرح Archil Mindiashviliwon پذیرفته شد و به طور رسمی ساخت این بنا استارت خورد.

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ ترین عمارت‌های تفلیس می باشد که بر فراز کوه‌های اطراف تفلیس ساخته شده است.  این قلعه بسیار تاریخی در زمان حکومت سلسله ی ساسانیان و به دست ایرانیان در شهر تفلیس ساخته شد. بازدید از این جاذبه کاملا رایگان بوده و دسترسی به آن نیز بسیار ساده می باشد. این قلعه در هر ساعت روز پذیرای گردشگران است.

شهر قدیمی تفلیس

هر شهر مهمی در هر کشوری، زمانی هسته ای مرکزی داشته که نقطه مرکز آن شهر بوده است. به مرور زمان با افزایش جمعیت شهرها، مرکز شهر اهمیت و مرکزیت خود را با دیگر قسمت ها تقسیم می نموده که این اتفاق برای شهر قدیم تفلیس در کشور گرجستان نیز افتاده است. این قسمت از شهر تفلیس، مرکز و هسته ی اولیه ی این شهر بوده و اکنون یکی از جاذبه های گردشگری بسیار زیبای این شهر محسوب می گردد. نام شهر قدیمی تفلیس در سال ۱۹۹۳ میلادی در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسید. این قسمت از شهر به لحاظ جغرافیایی در پایین تپه ای بسیار عظیم و شیبی بر روی آن شکل گرفته و به صورت پلکانی است و دارای خیابان های باریک و کشیده می باشد. در خانه‌های این شهر قدیمی به حیاط‌هایی مخفی باز می گردد.

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 106 کاربر